Weergegeven resultaten: 1 tot 3 van 3

Discussie: Dorp stichten/overnemen

Gebruiker Vinny's schermafbeelding

Standaard Dorp stichten/overnemen

# Dorpsovernamen

Wanneer je een aantal dorpen hebt gemaakt heb je meestal wel een beetje genoeg van altijd dorpen vanaf het begin opbouwen, bovendien liggen er om je heen een aantal mooie grote, kant-en-klare dorpen, misschien wel een mooi graandorpje; een daarvan zou je wel willen hebben.

Nou, je hebt geluk; dat kan!
    opmerking!! -> Een hoofddorp (te herkennen aan
    (hoofddorp) achter de naam) is het dorp niet over te nemen.

Je kan dorpen overnemen met behulp van een administrator, hieronder leg ik uit hoe het werkt:

# Help! wat is een administrator?
    Daar kom ik straks op

# De voorbereiding

Voordat je een dorp gaat overnemen is het verstandig om enkele dingen alvast klaar te hebben staan, als je ze tussendoor nog op orde moet maken zal je overname mislukken.

- Een GROOT leger; denk niet dat je met een legertje van een paar 100 soldaten een fatsoenlijk dorp van een grote speler kan overnemen, daar heb je toch al snel een paar 1000 soldaten voor nodig. voor een kleine speler kan het met minder soldaten. eventueel kan je alliantie helpen door alvast de meeste troepen te doden

- Katapulten; het liefst meer dan 50, maar minstens 20. ook hier kan je alliantie bij helpen, als er iemand katapulten heeft.

- een grote groep verdediging; na de overname zal je nieuwe dorp een tijdje erg kwetsbaar zijn en gemakkelijk weer overgenomen kunnen worden, zorg er daarom voor dat je zo snel mogelijk veel verdediging in dat dorp kan zetten, eventueel met hulp van je alliantie.

- Een grote voorraad graan; dit stuur je na afloop direct achter de verdediging aan, om ze te voeden. over het algemeen zal je nieuwe dorp een grote negatieve graanproductie hebben zolang de beginverdediging er staat.

- (uiteraard) een administrator.
    Hoe kom ik daaraan?
    Ook daar kom ik later op

# De procedure

Voordat je met de eigelijke overname begint is het een goed idee om het dorp dat je wilt overnemen te scoutten, kies dan de optie "Verdediging en eenheden scouten". Hiermee krijg je het aantal verdedigers te zien, en ook het level van de muur en de residentie.
    als je veel scouts hebt kan je eventueel meteen de dorpen van die speler of zijn alliantie die in de buurt liggen ook scouten, om te zien hoeveel verdedigingstroepen er in de buurt staan, met een beetje pech staan die, zodra je begint, in het dorp dat je wilt overnemen.
    Ook als er veel aanvalstroepen staan moet je opletten, daarmee is het dorp namelijk makkelijk weer terug te nemen.

1) Als je begint stuur je al je soldaten op het dorp af, om de verdediging te slopen (vaak ook wel de "veeg" genoemd)

2) Dan sloop je de residentie met je katapulten. om dit als doelwit te kunnen kiezen heb je een verzamelplaats level 10 of hoger nodig. eventueel kan dit in dezelfde aanval als de "veeg".
    Let op!! -> Als je je katapulten niet met je veegploeg meestuurd, stuur dan iets van 100 soldaten mee met je katapulten, anders overleven ze het waarschijnlijk niet
    Let op!! -> zorg er voor dat je een 'aanval' uitvoert, en geen 'overval'. bij een overval doen je katapulten niks.

3) Hierna (eventueel met de katapulten mee) stuur je je administrator op het dorp af. ook hier stuur je minstens 100 soldaten mee, als hij niet in de katapultploeg meeloopt.
    Let op!! -> Eok hier moet je eraan denken dat je een 'aanval' uitvoert, ook een administrator doet niks bij een 'overval'

4) Als de administrator bij het dorp aankomt zal hij een aantal % van de loyaliteit afhalen. de loyaliteit van het dorp moet naar 0% gebracht worden, dan is het dorp van jou. om dit voor elkaar te krijgen herhaal je stap 3) zo vaak als nodig is (5-6 keer voor germanen en galliers, 4-5 keer voor romeinen).
    Tip! de verdediger zal waarschijnlijk zijn residentie weer opbouwen, als de residentie herbouwd is doet je administrator niks, het is daarom aan te raden om ook stap 2) regelmatig te herhalen.

5) als het dorp eenmaal op 0% loyaliteit zit sluit het zich bij jou stam aan. nu is het zaak om zo snel mogelijk de verdediging (die had je klaar staan, weet je nog?) in dat dorp te plaatsen, en de graansilo te vullen uit de voorraad van andere dorpen.

6) nu bouw je zelf de residentie weer op, dit laat de loyaliteit stijgen met een {level residentie}+1 % per uur.

# Meer tips

- Vaak worden de stappen 1) 2) en 3) in een keer gedaan; dan heb je dus een aanval met veel soldaten, katapulten EN de administrator.
    - Ook bij de herhalingsbezoeken worde de katapulten vaak in dezelfde aanval meegestuurd
    - Stuur je grote aanvalsleger tussendoor ook nog eens langs, misschien is er verdediging gekomen
    - Grotere spelers bouwen vaak administratoren in meerdere dorpen, en gebruiken al die dorpen voor de herhalingsbezoeken, zo hoeft elke administrator maar 1 keer te lopen.
    - Grotere spelers bouwen ook vaak meerdere administratoren in 1 dorp, om hiermee sneller een dorp over te nemen (een aanval met 2 administratoren telt als 2 aanvallen met 1).
    - Ook is het een idee om het hoofdgebouw ook te slopen; daarmee voorkom je dat de tegenstander zijn residentie terug opbouwt (daar heb je hoofdgebouw lvl 5 voor nodig) nadeel uiteraard moet je hierna zelf het hoofdgebouw naar level 5 brengen, zodat het langer duurt voor je de residentie zelf kan herbouwen.

# De administratoren

Elk volk heeft zijn eigen type administrator, net zoals elk volk zijn eigen type troepen heeft.
    Net als bij alle andere troepen moet deze eerst onderzocht worden in de academie.

# Romeinen:
    De administrator van de romeinen heet een senator.

Onderzoekseisen

Academie lvl 20

Verzamelplaats lvl 10

Ontwikkelingskosten
    15880
    13800
    36400
    22660

Hierna is hij te bouwen in je paleis, lvl 10, 15 of 20 of in je residentie level 10 of 20.
    Pas op als je op een van bovengenoemde levels al kolonisten gemaakt hebt zal je je paleis of residentie moeten vergroten tot het volgende level.

Bouwkosten
    30750
    27200
    45000
    37500

Eigenschappen
    De senator heeft een graanverbruik van 4 graan per uur, en een snelheid van 4 velden per uur

Per aanval verlaagt de senator de loyaliteit van een dorp met 15-20%

# Galliers
    De administrator van de galliers heet een onderleider.

Onderzoekseisen

Academie lvl 20

Verzamelplaats lvl 10

Ontwikkelingskosten
    15880
    22900
    25200
    22660

Hierna is hij te bouwen in je paleis, lvl 10, 15 of 20 of in je residentie level 10 of 20.
    Pas op als je op een van bovengenoemde levels al kolonisten gemaakt hebt zal je je paleis of residentie moeten vergroten tot het volgende level.

Bouwkosten
    30750
    45400
    31000
    37500

Eigenschappen
    De onderleider heeft een graanverbruik van 4 graan per uur, en een snelheid van 5 velden per uur

Per aanval verlaagt de onderleider de loyaliteit van een dorp met 10-15%

# Germanen
    De administrator van de germanen heet een leider.

Onderzoekseisen

Academie lvl 20

Verzamelplaats lvl 5

Ontwikkelingskosten
    18250
    13500
    20400
    16480

Bouwkosten
    35500
    26600
    25000
    27200

Eigenschappen
    De leider heeft een graanverbruik van 4 graan per uur, en een snelheid van 4 velden per uur

Per aanval verlaagt de leider de loyaliteit van een dorp met 10-15%

# Effecten na afloop

- Als je een dorp eenmaal hebt overgenomen zal de loyaliteit nog steeds op 0% staan (los dit op volgens stap 5) en 6) van de methode)
    - Na een overname zal de muur van het dorp verdwenen zijn.
    - Als een niet-gallier een gallisch dorp met een vallenzetter overneemt zal ook de vallenzetter verdwijnen, eventuele gevangen troepen worden vrijgelaten en lopen vanzelf naar huis.
    - Als je een dorp overneemt van een speler met een kleinere TOTAALpopulatie dan jij verdwijnt er ook 10% van de populatie van het dorp (alle gebouwen en grondstofvelden verliezen 1 level, gebouwen van level 20 verliezen 2 levels).

# Verdedigen tegen een overname

Help! nu word MIJN dorp overgenomen
    Volg de volgende stappen, en met een beetje geluk kan je het tegenhouden

- Bouw na elke katapultaanval je residentie weer op, dit zorgt ervoor dat een administrator die later komt geen effect heeft.

- Zorg voor veel verdediging, haal je omringende dorpen leeg en vraag je alliantie om hulp. als de troepen van de aanvaller dood zijn ben je er een tijd vanaf (het duurt lang om een overnameleger te maken, en een administrator is ook erg duur)

- Probeer met de aanvaller te praten; stuur geen berichten als "stomme ***********, stop eens met mij aan te vallen" of "Stop Alsjeblieft Met Het Overnemen Van Mijn Dorp". dit heeft alleen maar een omgekeerd effect.

- Als niks helpt kan je altijd nog proberen om het dorp deels te slopen, met het hoofdgebouw (als het op level 10 of hoger is) of met je eigen katapulten uit een ander dorp
    Let op!! -> Als je besluit om je eigen dorp deels te slopen met katapulten, mogen je alliantieleden NIET helpen, dat is een vriendschappelijke aanval, en jullie kunnen dan allemaal een BAN krijgen.

# Veel gestelde vragen

Kan je een hoofddorp overnemen?
    Nee, dit kan niet

Ik heb mijn senator/leider/onderleider onderzocht, waar is hij nu?
    Na het onderzoeken moet je hem nog bouwen in je paleis level 10/15/20 of residentie level 10/20 en alleen als je op dat level nog geen kolonisten hebt gemaakt

Ik heb mijn senator/leider/onderleider onderzocht, mijn paleis/residentie is het goede level, maar ik kan hem niet maken, hoe kan dat?
    Dan heb je op dat level al kolonisten gemaakt, en zal je je paleis/residentie moeten vergroten.
    is het al level 20? dan heb je pech.

Help! mijn senator/leider/onderleider is dood, wat nu?
    Geen paniek, je kan gewoon meteen een nieuwe maken in je paleis/residentie

Heb je ook cultuurpunten nodig voor het overnemen van een dorp?
    Ja, voor het overnemen van een dorp heb je ook cultuurpunten nodig; evenveel als je nodig hebt om op dat moment een dorp te stichten met kolonisten

He? in mijn overgenomen dorp heb ik de resedentie op level 10, maar ik kan geen kolonisten maken, er staat "Om een nieuw dorp te stichten of veroveren is er een Residentie niveau 20 nodig."
    Dat kan gebeuren, dan heeft de vorige eigenaar van dat dorp op level 10 al een dorp gesticht.
    Als je zelf op level 10 een dorp wilt stichtten zal je dat dorp (welke het is staat in de residentie bij 'uitbreiding') ook moeten overnemen (lees deze tutorial van boven naar beneden) of volledig moeten verwoesten (de populatie naar 0 brengen met katapulten).
    als dit dorp het laatste van een speler is heb je pech, en zal je moeten wachtten tot die speler zijn account verwijdert.

Met dank aan gaitman
    Laatst gewijzigd door Vinny : 11-11-2008 om 02:00

Standaard

Een toevoeging over de slotjes:

Met dank aan de_mafioso & Motrax
    Laatst gewijzigd door Vinny : 11-11-2008 om 02:00

Standaard

#Dorpen stichten

<hr>
    Opmerking vooraf: Dit topic gaat over het stichten van een dorp. Het overnemen van dorpen wordt in een ander topic uitgelegd.

#Nieuw dorp stichten
    Kolonisten zijn dappere inwoners van je dorp die na een lange training weg trekken om een nieuw dorp te stichten voor jouw verzameling.

Omdat de reis en naar te stichten dorp erg moeilijk en zwaar is, zullen de drie kolonisten bij elkaar blijven. Bij het vertrekken zullen ze ook nog eens 750 hout, klei, ijzer en graan mee moeten nemen, die als fundering voor je nieuwe dorp zullen gelden.

#Trainen van kolonisten
    Kolonisten hebben geen onderzoek in de academie nodig, maar kunnen direct worden getraind uit een Paleis of Residentie.

3 Kolonisten kunnen getraind worden bij een paleis niveau 10, 15 en 20 of een Residentie niveau 10 en 20. Je kunt in een dorp óf een paleis óf een residentie bouwen. Houd er echter rekening mee dat je in het hele spel maar 1 paleis kan hebben.

In theorie kan je Kolonisten aan laten vallen, omdat ze een aanvalswaarde hebben (behalve Galliërs) en grondstoffen kunnen meenemen.

Als je Kolonisten verliest door een aanval, kun je ze opnieuw trainen. Probeer ze alleen niet te verliezen, want daar zijn ze te duur voor.

#Paleis/Residentie
    Kolonisten worden getraind bij een Paleis/Residentie
    Verschil Paleis/Residentie

- Een paleis is duurder dan een residentie.
    - Uit een paleis kan je 3 keer 3 kolonisten trainen, uit een residentie maar 2 keer.
    - Een paleis produceert meer cultuurpunten dan een residentie.

#Cultuur punten
    Er is een belangrijke factor betrokken bij het stichten van nieuwe dorpen: cultuurpunten. De hoeveelheid cultuurpunten die je hebt bepaalt hoeveel dorpen je kunt stichten en hoeveel kolonisten je kan trainen. Op deze pagina kan je zien welke gebouwen hoeveel cultuurpunten produceren op welk niveau. Ook is er te zien hoeveel cultuurpunten je nodig hebt om een nieuw dorp te stichten.

In een raadhuis kunnen ook feesten worden gegeven om cultuurpunten te krijgen. Een klein feest levert 500 punten op en een groot feest 2.000. Grote feesten kan je echter pas geven met een raadhuis niveau 10. Houd er rekening mee dat het erg lang duurt om een feest te geven, een klein feest met een raadhuis niveau 1 duurt bijna 24 uur.

#Locatie dorp
    Als je dan eindelijk je 3 duurbetaalde kolonisten hebt, kan je een dorp stichten.

Maar waar? Op de kaart zie je genoeg lege velden. Als je de oase’s niet mee rekent, kun je op al deze velden een dorp stichten. Als je op deze velden klikt, krijg je de verdeling van hout, klei, ijzer en graan te zien. Deze verdeling is altijd volkomen willekeurig.

#Een nieuw dorp!
    Als er dan eindelijk een locatie is uitgekozen, kunnen de kolonisten gestuurd worden. Dit doe je door op de door jou gekozen locatie te klikken, en op ‘nieuw dorp stichten (3/3) te klikken. Daarna krijg je een confirmatiescherm om je selectie te kunnen controleren. Klik hier op ‘ok’. Je kolonisten zullen dan meteen vertrekken.

#FAQ

Kan ik mijn Kolonisten opnieuw gebruiken nadat ze een nieuw dorp hebben gesticht?
    Nee, dit kan niet. Je kolonisten verdwijnen na de stichting.

Wat als iemand me is voor geweest en op de locatie een dorp heeft gemaakt?
    De kans is klein, maar het zou natuurlijk kunnen. In dit geval zullen je kolonisten naar de locatie toelopen, opmerken dat er al een dorp staat, en samen met de grondstoffen die ze bij zich teruglopen naar het dorp waar ze vandaan kwamen.

Met dank aan Mystzombie & Vinny
    Laatst gewijzigd door Vinny : 27-10-2008 om 21:02

Soortgelijke discussies

1. Nieuw dorp stichten vanuit overgenomen dorp
    By wittewaas in forum Vragen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 27-11-2010, 22:17

Regels voor berichten