Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 tot 40 van 48

Discussie: ISIS vernielt Assyrische standbeelden

Gebruiker

Standaard

Ik vond de beelden schokkend, maar de reacties hier nog schokkender. Materiële schade, zelfs al is dit onherstelbaar en gaan duizenden jaren oude beelden verloren, vind ik nog minder erg dan het verlies van mensenlevens. In mijn ogen zijn mensenlevens niet inwisselbaar. Het lijkt alsof een aantal de waarde van de mens wegen door te kijken wat zijn waarde is voor de maatschappij of voor de cultuur. Ga je zo denken, dan zijn wij ieder zandkorreltjes op een groot strand of druppels in een oceaan. Paar meer of minder maakt niet uit. In mijn ogen is een mensenleven meer waard. Al zijn denken, alle afwegingen die ieder in zijn leven maakt, alles wat hij voelt, wat hij ervaart, alles wat hij samen met anderen deelt. Alles waar het leven juist voor staat. Een persoon die vermoord is, komt ook niet meer terug. Zelfs al is het een persoon van wie men nooit gehoord heeft en wie ook weer snel vergeten is, dan is zijn leven nog wat waard. Met zijn dood gaat iets van waarde verloren wat niet is uit te drukken. Ookal zal de wereld gewoon doordraaien en ookal gaan we uiteindelijk allemaal dood, een leven is meer waard dan een stenen beeld.

Deze beelden kunnen in zekere zin wel worden nagemaakt. Wat is nou werkelijk verloren gegaan? De cultuur van die beschaving die niet meer bestaat? Het zijn onze herinneringen aan het verleden die ze proberen uit te wissen, zodat ze de manier waarop wij het verleden herinneren kunnen aanpassen. (of eerder die van mensen die daar wonen) Het verleden zelf is niet uit te wissen. Zou een familiefotoalbum in de brand verdwijnen, dan zou dat niet betekenen dat de mensen op de foto's nooit bestaan hebben of meteen vergeten zijn. Het blijft slechts een voorwerp wat vernietigd is.
    Bij een individueel mensenleven gaat het er niet om hoe hij over duizenden jaren herinnerd wordt. Het gaat om hoe hij NU leeft.

Gebruiker Eremita's schermafbeelding

Standaard

Domi, probleem is als volgt. Vanuit mij als persoon boeit het me niet wat gebeurt met die mensen daar, boeit het me niet wat gebeurt met die kunst daar. Dit is waar voor bijna de gehele wereld vanuit mijn oogpunt. Dus zal ik het oogpunt van de maatschappij moeten innemen. Feit is dat als we gaan kijken vanuit het oogpunt van het efficiente wezen dat de maatschappij is, genocide absoluut verwerpelijk is, op zelfde hoogte als cultuurvernietiging, uitwissing van het leven. Kijken wij echter vanuit een andere gemeenschap hierna, dan is de genocide zeker potentieel verlies van arbeid, of van samenwerking, maar het is ook lastenverlaging op de wereld, waardoor die andere maatschappij weer meer goederen kan krijgen. Cultuur, of geschiedenis, die uitgewist wordt, is van te leren, is te onderzoeken, is kennis van de wereld aan te ontlenen en het verlies hiervan gaat niet gepaard met lastenverlaging.

Het verleden is verder wel te wissen. Het is meerdere malen gebeurd. Want op het moment dat er geen herrinnering meer naar is, heeft het dan nog plaatsgevonden? Nee. De wereld bestaat enkel als collectief bewustzijn.

Een mensenleven is inderdaad hoe hij nu leeft. Echter, als wij enkel in het heden zouden leven, zouden we niet naar school gaan, zouden we geen baan nemen, zouden we ons niet voorplanten (alle in getalen die we nu doen) zouden we geen pensioensteltsel hebben, of zorgverzekeringen. Mensen zijn continue bezig met wat ze achterlaten. En waarom? Omdat dat van belang is, niet enkel voor ons voortbestaan, maar ook voor de intellectuele ontwikkeling van het ras. Mensenlevens en individuele kunstwerken zijn verwaarloosbaar, zeker. Genocide heeft meer positieve gevolgen voor de wereld als geheel dan cultuurvernietiging, dus is dat een ethisch standpunt dat ik prefereer aan te nemen. En als ik walgelijk ben omdat mij mensen die ik niet ken niks boeien, dan vertel mij, waarom neem jij niet elke bedelaar die je op straat vindt in je huishouden om hem te onderhouden? Omdat je hem niet kent en omdat het je niks boeit wat met hem gebeurt. Laten we samen verpest zijn.

En nee, die 1 euro geven gaat hem echt niet veel verder helpen en is enkel om je eigen bewustzijn gerust te stellen.
    Cynisch, onbetrouwbaar wicht sinds 1995

Gebruiker Legioen's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eremita Bekijk bericht
    Oh god, wat ik net heb gelezen, met alle respect...

En dit thema komt meer voor in dit topic. Je bent wat je haat, schat. Misschien eens nadenken over woorden die je gebruikt en over je idealen die je wilt behouden. Want jij veracht gelovigen omdat ze doen wat jij doet. Dat is een destructieve houding.
    Ja, ik verwaarloos ook hen. Ik denk ook veel in hoger/lager alleen dan mijzelf in vergelijking met hen als hoger (mentaal gezien, fysiek ben ik niks vergeleken tegen hen). Ik hoop dat er op een dag een tijd kan komen dat iedereen dat systeem (iedereen vrij) met open armen ontvangt, dan zal ikzelf ook zo zijn. Tot die tijd spreek ik mij soms wel wat tegen.

Verder nog: Nee, zonder de ontwikkelingen zouden wij niet zijn als wij zijn, zonder de oorsprong zelfde. Alles heeft belang en dit belang voor onze vorming is gelijk. Je moet culturen die uit de oorsprong voortkomen (die trouwens niet assyrisch was... dat was ook gewoon weeral een evolutie) niet als aftakking zien. Ik weet niet of je de dialectiek van Hegel kent, maar de loop van de wereld is best simpel: These - antithese - synthese. En hoewel dit voor cultuur minder duidelijk is dan voor ideëen zal altijd de heersende cultuur worden beïnvloed door een (of meerdere) andere, en zullen de culturen plaats maken voor een nieuwe, de synthese. Zonder ook maar 1 van deze stappen, zouden wij niet zijn wat wij zijn. Om 1 meer belang te geven dan de ander... dat is dat superieuriteitsdenken waardoor de wereld naar de klote gaat op het moment.
    Ik ben ook niet ideaal, maar beschouw dat als een mening van mijzelf.
    Onze oorsprong kan je heel diep zoeken, maar ik ga maar tot de eerste ‘beschaving’ van mensen en dat was Sumer/Akkad. Assyrië is een aftakking van Akkad dus niet echt de oorsprong, maar ik veralgemeen ze vaak omdat er niet zoveel verschil in zit.

Verder is het zeker niet slecht om extremistisch te zijn. Ik wilde het enkel benadrukken, zodat je misschien inzag hoe gelijkend op de mensen die je veracht je daadwerkelijk bent.
    Ja, ik ben me er van bewust. Ik ben niet volgens de idealen die ik beschrijf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielvloe Bekijk bericht
    Het merendeel van alle kunst in alle huidige musea is van na de middeleeuwen. Natuurlijk is de meest geroofde kunst ook van dan. Maar dat wil niet zeggen dat er ook veel oudere stukken zijn meegenomen en in zeer grote getallen. Hier gaat het ook maar om 1 museum in een of andere shithole in de Islamitische Staat.
    Ja, maar dit is veel zeldzamer. De beelden die je zag verwoest worden waren van Niniveh, weet je soms niet hoe belangrijk die stad was ? Maar ja, dat is subjectief natuurlijk.

Ze heten trouwens IS niet ISIS.
    Ik dacht dat ze hun naam hadden gewijzigd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eremita Bekijk bericht
    Het verleden is verder wel te wissen. Het is meerdere malen gebeurd. Want op het moment dat er geen herrinnering meer naar is, heeft het dan nog plaatsgevonden? Nee. De wereld bestaat enkel als collectief bewustzijn.
    Mooi gezegd, later in de toekomst zal het zijn alsof deze beschaving nooit heeft bestaan.
    "Over iets nadenken zonder het per definitie waar hoeft te zijn is een vorm van ontwikkeling."

Gebruiker Michielvloe's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Legioen Bekijk bericht
    Ja, maar dit is veel zeldzamer. De beelden die je zag verwoest worden waren van Niniveh, weet je soms niet hoe belangrijk die stad was ? Maar ja, dat is subjectief natuurlijk.
    Iets wat uniek is kan niet meer of minder zeldzaam zijn, er is er maar één van. Dat is bij alles wat wij als kunst zien.
    God

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Nee, iets wat uniek is is het toppunt van zeldzaam... aangezien "zeldzaam" betekent: "weinig voorkomend, schaars, buitengewoon"
    Iets wat uniek is, is 10x zeldzamer als iets waarvan er slechts 10 gemaakt zijn.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker David | Attention's schermafbeelding

Standaard

Het is eigenlijk Islamitische Staat in Irak en Syrië vandaar ISIS maar we gebruiken ook gewoon kort Islamitische Staat IS dus alle twee termen zijn goed

ISIS zijn gewoon een groepje moslims die hun geloof iets te hard geloven en extremisten zijn juist zoals bij Al-Qaida. Voor ISIS echt in het nieuws kwam was het een bondgenoot van al-Qaida maar nadat Osama Bin Laden is vermoord is de groep wat verdwenen naar de achtergrond en zet ISIS na een paar jaar rekruten een leger in voor het zelfde doel dat Al-Qaida had .. een kalifaat stichten in het M-O: een staat die geregeerd wordt door een opvolger van de islamitische profeet Mohammed. Dus daarom al dat het een groepje achterlijke extremisten zijn met een IQ van 10. Een staat geregeerd door opvolgers van profeet Mohammed? Is gewoon belachelijk en zoals iemand hier vermeld doen ze juist wat er de afgelopen duizend jaar is gebeurd. Mensen executeren die tegen hun strijden en land overnemen. In deze tijd wordt het als gruwelijk bestempeld maar toen was dat doodnormaal en ook toen keken ze er met een paar honderd man naar.

En om iets te kunnen veroveren en te zorgen dat het volk van een veroverd land dan ook met ISIS meestrijd moet oude kunst (en dat is niet alleen kunst van de middeleeuwen, maar dat gaat nog verder terug) vernietigen. Ook iets dat een schok is voor de wereld maar voor hun normaal.

Het beste van allemaal is dat ISIS extremistische moslims zijn maar alles wat ze doen is juist tegen de Koran. En als mensen denken komaan zeg, gewoon bom erop en het is gedaan met ISIS.

Isis bezit heel wat gebied van Syrië en aangezien Syrië veel wapens en munitie kreeg van de VS heeft ISIS vooral ook een deel daarvan. Hetzelfde met tanks van Rusland enzovoort. ISIS is klein maar sterk en het is heel moeilijk om oorlog te voeren en zeker omdat ze niet alleen in het Midden Oosten zitten maar overal in de wereld (Is nog gezegd in een briefing in het leger, een vriend van me zit in het leger.)
    Als ISIS vernietigd zou/kan worden dan zal er sowieso een opvolger zijn met een nieuwe extremistische groep :/
    Ex-crew, wegens prive redenen moeten stoppen.
    „To his will all flesh succumbs, from his kingdom chaos comes.”
    Handleiding: Hoe maak je een handleiding? || Opdrachten & Belonigen Travian 4.2 (4.4)
    Opdrachten & Beloningen T4 || Dagelijkse opdrachten

Gebruiker Michielvloe's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Nee, iets wat uniek is is het toppunt van zeldzaam... aangezien "zeldzaam" betekent: "weinig voorkomend, schaars, buitengewoon"
    Iets wat uniek is, is 10x zeldzamer als iets waarvan er slechts 10 gemaakt zijn.
    Ik zeg dat als je 2 unieke dingen met elkaar vergelijkt, het een niet meer of minder zeldzaam is dan het ander.
    God

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David | Attention Bekijk bericht
    En om iets te kunnen veroveren en te zorgen dat het volk van een veroverd land dan ook met ISIS meestrijd moet oude kunst (en dat is niet alleen kunst van de middeleeuwen, maar dat gaat nog verder terug) vernietigen. Ook iets dat een schok is voor de wereld maar voor hun normaal.
    Het is gewoon onvoorstelbaar hoe dom ze zijn, ze weten nauwelijks dat wat ze vernietigen er heeft voor gezorgd dat hun geloof bestaat. Maar ja, ik beschouw hen niet meer als moslims, ze hebben gewoon een nieuw geloof gecreëerd.

Als ISIS vernietigd zou/kan worden dan zal er sowieso een opvolger zijn met een nieuwe extremistische groep :/
    Zo zitten we in een vicieuze cirkel, wat naar mijn inzien enkel doorbroken kan worden door de gehele groep uit te roeien. Maar spijtig genoeg vergaat zelfs het lelijkste onkruid nog niet.

Ik zeg dat als je 2 unieke dingen met elkaar vergelijkt, het een niet meer of minder zeldzaam is dan het ander.
    Als je van beide voorwerpen de totale beschikbaarheid kent, kun je ze prima met elkaar vergelijken op vlak van zeldzaamheid.
    Laatst gewijzigd door Legioen : 27-02-2015 om 23:24
    "Over iets nadenken zonder het per definitie waar hoeft te zijn is een vorm van ontwikkeling."

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Dan heb je een punt.

@ Legioen: Uniek = Uniek.
    Dat betekent dat daar geen enkel ander exemplaar van is.
    Ze zijn dus allebei even beschikbaar: Er is er maar één.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Dan heb je een punt.

@ Legioen: Uniek = Uniek.
    Dat betekent dat daar geen enkel ander exemplaar van is.
    Ze zijn dus allebei even beschikbaar: Er is er maar één.
    Even te snel gelezen. Dan klopt het inderdaad, maar als we alles als uniek zouden beschouwen zonder het te veralgemenen zouden we nauwelijks nog kunnen vergelijken.

Regels voor berichten