Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 116

Discussie: Ethisch Traviannen

Gebruiker Tyl's schermafbeelding

Standaard Ethisch Traviannen

Om het Lab(i)el topic niet nog verder off topic te laten gaan, en om de discussie wat breder te trekken: hoe ethisch wordt Travian gespeeld op deze server?

Er zijn zo gedurende de afgelopen tijd verschillende aspecten aan bod geweest. Nu gaat het in het Lab(i)el topic over het deffen van overgenomen dorpjes (direct, na 24u, als je 6 pm's hebt gestuurd?).
    Af en toe lopen wij al farmend ook wel eens op def in gefarmde dorpjes, slimme heldentraining?
    Hoe ethisch is het om de onderliggende partij (in een oorlog te verlaten) en te solliciteren bij de partij die aan de winnende hand is? En hoe ethisch is het dan om die spelers op te nemen?
    Wat is bespioneren en wat valt nog onder het delen van info? Mag je een rapportje van een allygenoot nooit aan iemand buiten de ally tonen? Is het ethisch om een speler gericht in een andere ally te plaatsen om zo info te verkrijgen? Is het gebruik van spionnen überhaupt ethisch spel? In oorlog is alles geoorloofd?
    S1 2009-2010 Tyl (Pink); S2 2010-2011 Ghost (MUG); S1 2010-2011 Vainqueur (7); TC4 2011-2012 Charlie Sheen (BAZEN); TC7 2012 Pink (F&F);
    TS4 2012-2013 SevenOfNine (Violence); TS2 2013 Bazinga! (NOES!); TS6 2013-2014 Unchained (Kermis); TS1 2014 Katy Perry (Dirty)

Gebruiker Michielvloe's schermafbeelding

Standaard

Ik vind persoonlijk spionnen bij oorlog horen. Zo werkt dat nou eenmaal in het echt ook en het kan oorlogwinnende informatie geven. Als alliantie moet je maar zorgen dat je niet lek bent, of dat als je wel lek bent je voorzichtig bent met wie je belangrijke informatie deelt. Als je dat niet door hebt doe je het niet goed.

Farms en overgenomen dorpen deffen vind ik eerlijk gezegd meer iets voor mensen die tijd over hebben en heeft verder weinig met het spel te maken. Ik vind het laf als je een farm overneemt, maja vaak word je toch beloont met een klote dorp.

Bij de tegenstander gaan in een verliezende oorlog vind ik zeer zeer laag. Dat de tegenstander je opneemt kan ik mits het account goed is(en het dus niet is om de tegenstander een hak te zetten met hun eigen spelers) begrijpen. Al nemen ze hier natuurlijk altijd een spionnenrisico of ontrouwe duals bij mee. Dus ik vragen me af of je dat in de winnende hand van een oorlog moet doen.

Gebruiker

Standaard

Ik vindt dat als je een farm overneemt, je het dorp OVERGENOMEN of iets dergelijks moet noemen, het dan 24 uur laten en dan er def neerzetten. Het is jammer dat je het dorp 24 uur lang niet kan uitbreiden, maar dan moet je maar geen farm overnemen.. Als er alleen maar vijandige allianties op lopen zou je er best gelijk def neer kunnen zetten want ja, het blijft een oorlogsspel. Maar dat is aan de persoon zelf.
    Hans Hetzelfde - SHD
    Drankorgel - NoDoubt!
    Meneer Pastoor - Die Walküre
    Elsa - Disney
    Hades - Olympus

Gebruiker

Standaard

Ik zal als moraalridder hier wel eens op willen reageren.

Ik vind spionnen niet horen. Je kan wel zeggen "in het echt gebeurt het ook" en "het is gewoon onderdeel van het spel" maar mijn ervaringen met spionnen is dat vaak verkeerde mensen worden "beschadigd" en ook nog eens van veel mensen het spelplezier wordt bedorven door spionage.
    Voor mij weegt dus de "extra info" niet op tegen het verlies aan spelplezier van een groep mensen.

Het verlaten van een ally is ook "not done" en zeker niet als je aan het verliezen bent. Je begint ergens aan dus je maakt het ook gewoon af. Bij de eerste de beste "tegenslag" je ally verlaten en naar de "vijand" rennen zou ik nooit doen.
    Ik vind het persoonlijk wel een leuke graadmeter voor hoe mensen IRL zijn. Als je een probleem hebt los je het zelf op(of iig neem je een poging daartoe) of ga je ervandoor met je staart tussen je benen en laat je een ander het opknappen?

Het "deffen" van overgenomen dorpjes heeft wel iets "lolligs". Natuurlijk is het een beetje irritant maar aan de andere kant is het ook wel een leuk wapen tegen de 24uurs farmfabriekjes die meer dan 1000 aanvallen per dag sturen vanuit hun dorpjes.
    Hoewel ik het zelf niet zou doen heb ik hier dan ook geen problemen mee als andere spelers het doen. uiteindelijk is het een makkelijke manier om je "vijand" leger(tjes) te laten verliezen.
    Kwaliteit en activiteit zijn echt 2 verschillende dingen.

Gebruiker Tyl's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ???? Bekijk bericht
    Ik vindt dat als je een farm overneemt, je het dorp OVERGENOMEN of iets dergelijks moet noemen, het dan 24 uur laten en dan er def neerzetten. Het is jammer dat je het dorp 24 uur lang niet kan uitbreiden, maar dan moet je maar geen farm overnemen.. Als er alleen maar vijandige allianties op lopen zou je er best gelijk def neer kunnen zetten want ja, het blijft een oorlogsspel. Maar dat is aan de persoon zelf.
    Helemaal mee eens.

Mbt spionnen, ik zal zelf geen info delen van mijn ally aan anderen. Doe ik niet. Punt. Maar als anderen met info bij mij aankloppen, dan zeg ik daar geen nee tegen. Als anderen mij (of mijn allygenoten) een sitterplekje bieden, dan zeg ik ook geen nee. En verder ben ik nogal van het sociale, iedereen mag mij altijd aanspreken, het is aan mij hoeveel ik dan loslaat, maar andersom kan ik dan ook wel eens wat vragen stellen.

Over het verlaten van je ally als je verliezend bent, ben ik het helemaal met majortom eens.
    S1 2009-2010 Tyl (Pink); S2 2010-2011 Ghost (MUG); S1 2010-2011 Vainqueur (7); TC4 2011-2012 Charlie Sheen (BAZEN); TC7 2012 Pink (F&F);
    TS4 2012-2013 SevenOfNine (Violence); TS2 2013 Bazinga! (NOES!); TS6 2013-2014 Unchained (Kermis); TS1 2014 Katy Perry (Dirty)

Gebruiker

Standaard

Goh, hier zijn we opeens het allemaal met elkaar eens
    Vince ~ EGO
    Hades ~ us
    EGO ~ Lab(i)el

Gebruiker

Standaard

Ik vind dat je overgenomen dorpen direct mag verdedigen. Dit kon vroeger ook gewoon en ik zie niet in waarom dat sinds de komst van de farmlijst anders hoort te zijn.
    Ik vind het niet eens nodig een igm te sturen of dorpsnaam te veranderen. (Doe ik soms wel, zodat dorp sneller uit farmlijsten verdwijnt)

De reden om een overgenomen dorp direct te deffen, is niet het willen pakken van een paar aanvalstroepen van de tegenstander (hoewel dat mooi meegenomen is), maar gewoon puur het verdedigen van het dorp. Direct na een overname is een dorp op z'n zwakst en kan het makkelijk door een ander herovergenomen worden. Zeker als het dorp dichtbij een vijandige speler ligt van wie ik een aanval verwacht, zal ik er def zetten.
    Ook heb ik geen zin om constant op te moeten letten dat pakhuizen leeg zijn en er niks geroofd wordt. Dat een dorp in de farmlijst van een ander staat, vind ik geen reden om grondstoffen te laten roven.

Ik vind de redenaties dat je met je tegenstanders rekening moet houden met hun farmlijst raar. Of je nou farmt met een farmlijst of niet, het blijven overvallen/aanvallen. Dat zijn gewoon vijandige acties. Ook een farm kan plotseling troepen bouwen. Dat iemand inactief is, maakt iemand een leuke farm, maar wil niet zeggen dat er ook een "recht" aan verbonden is om veilig te kunnen farmen. Farmen met farmlijst brengt dat risico mee. De taak van de overvaller is gewoon daar goed op te letten.

Het verdedigen van farms vind ik ook bij het spel en ook bij oorlog horen. Als jij een farm geveegd hebt en je na een dag al merkt dat anderen erop lopen, dan kan het slim zijn om def in het dorp te zetten om zelf meer te kunnen farmen.
    Dat dit niet in een echte oorlog gebeurt, is lariekoek. Ook in oorlogen proberen mensen elkaars voorraden te vernietigen of de toestroom van levensmiddelen te stoppen, waardoor legers gedwongen worden om zich terug te trekken. Of het letterlijk verbranden van velden, boerderijen huizen enz, zodat de vijandige troepen er niks aan hebben.

Spionage vind ik persoonlijk een ander verhaal, hoewel ik er niet meer zo fel over denk als vroeger. Meeste spionnen zijn in mijn ogen geen "tactische zet", maar eerder mensen die overgehaald zijn of soms gewoon bedreigd tot ze de ander aan info helpen. Soms wordt gewoon misbruik gemaakt van de naïviteit van mensen, met name van nieuwe spelers die gewoon denken dat de ander hen "helpt" door te sitten. Of het zijn ontevreden spelers die op die manier hun frustratie uiten, ipv intern dingen uit te praten of gewoon uit de ally te stappen.
    Ik denk dat het vrij makkelijk is om een spion te vinden in een ally, tenzij een ally alleen maar mensen toelaat die ze al kennen. In het laatste geval krijg je dan heel snel premade groepen die server na server hetzelfde zijn en is er voor nieuwe mensen amper een kans om in die groep te komen. Er hoeft in een ally maar 1 foute dual of 1 foute sitter te zijn en er is al een lek. Als alliantie bijna niet te voorkomen, terwijl samenwerking en vertrouwen zo belangrijk is in een alliantie om goed te presteren.
    't Is in mijn ogen ook uitdagender om zonder spionnen te spelen en juist tactisch in te schatten wat de volgende zet van een tegenstander zal zijn, ipv gewoon de AM's mee te lezen.
    Op zich kan ik wel begrijpen dat mensen info die ze krijgen gebruiken. Dat heb ik ook gedaan. Maar ik heb vooral weinig respect voor mensen die ergens in een ally zitten om te spioneren. Zo hoor je naar mijn idee het spel niet te spelen. Je "hoort" een team te zoeken en daar mee samen te werken en niet in een team te gaan zitten om het te bespioneren, mensen te misleiden of te misbruiken. Ook ben ik niet onder de indruk van acties die bereikt zijn met hulp van spionage.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht
    Ik vind de redenaties dat je met je tegenstanders rekening moet houden met hun farmlijst raar. Of je nou farmt met een farmlijst of niet, het blijven overvallen/aanvallen. Dat zijn gewoon vijandige acties.
    Ik kan je heel ver volgen, maar ben niet met je eens dat het vijandige acties zijn. Het zijn immers geen bewuste aanvallen op het account van de speler die het dorp heeft overgenomen, het zijn vaak nog lopende aanvallen (dus die al onderweg waren bij moment van overname). Denk dat de meeste farmers zelfs bereid zijn de onkosten te vergoeden op het moment dat je de aanvallen niet blokt. Doe ik over het algemeen niet als ik een HD plat schiet (vijandige actie...)

Ik neem eigenlijk nooit farms over, maar mocht dat gebeuren dan zou ik het zo doen als ???? stelt.

Overigens lees ik nergens de kant van het deffen, de farmer (en zijn ally) kunnen het ook zien als een provocatie en er gevolgen aan verbinden, die afweging zie ik nergens terug komen. Want ik ben het dan wel niet eens met Dominique dat het farmen een vijandige actie is (onbewuste actie), het deffen vind ik dat wel. Je kiest er immers bewust voor de troepen van iemand te blokken.
    Vince ~ EGO
    Hades ~ us
    EGO ~ Lab(i)el

Gebruiker vinicio's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk noem ik gewoon het dorp zoals ik het wil en mail ik iedereen die overvallen heeft lopen of ze het dorp uit hun farmlijst willen halen. Wellicht wat moeite, maar als ik me (wanneer ik farm) erger aan anderen die dorpen deffen, vind ik het hypocriet om dit zelf wel te gaan doen.
    s6 2013: Het Reuzenwratje | Speed eind 2013: Gargoylish| Speed begin 2014: I am THE DEMON WOLF! | S1 2014: Vaerminos

Gebruiker Plox's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft is alles geoorloofd, zolang je niet de spelregels overtreedt. Voorbeeld: spionnen, farms deffen, sitter in andere alliantie is allemaal geoorloofd. Andermans wachtwoord weten of misbruiken, meerdere accounts hebben, scripts of bots gebruiken, etc. is niet geoorloofd.

Dan hebben we nog een groot grijs gebied van gedrag wat sommigen ethisch of onethisch zullen noemen: overstappen naar een andere alliantie tijdens een oorlog, je alliantie backstabben op andere manieren, spelers aan het lijntje houden of misleiden, ontzettend veel goud gebruiken/kunstwerken/CP helm kopen, enz. Hierbij vind ik dat de verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. Spelers die dit soort gedrag vertonen worden hier door de alliantie of 'community' vanzelf op aangekeken en dit schaadt hun reputatie. Eigen verantwoordelijkheid dus als je je naam bereid bent te verloochenen (bijvoorbeeld: Khyron, the Patriot).
    Wij zijn CS. Niets wat menselijk is kan ons aantasten. - S2, 2014-2015.

Regels voor berichten