Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 29

Discussie: De kata-trein: een korte uitleg

Gebruiker Plox's schermafbeelding

Standaard De kata-trein: een korte uitleg

Heb jij nog moeite met het versturen van kata-treintjes op je tegenstanders? Lees dan vooral verder; binnen 10 minuten zal jij ook in staat zijn nette treintjes te versturen.

Ikzelf liep vaak tegen problemen aan met het versturen van treintjes, omdat ik dacht dat mijn internetverbinding mij beperkte. Later bleek dit niet aan mijn internetverbinding te liggen, maar aan de manier van versturen. Tijd om deze informatie met jullie te delen dus.

Wat zijn kata-treintjes?
    Een kata-treintje is een reeks aanvallen met katapulten op één dorp. Het is de bedoeling zoveel mogelijk aanvallen te versturen in 1 seconde. Vroeger konden er wel 20 aanvallen in 1 seconde verstuurd worden, waardoor complete dorpen in 1 seconde van de kaart weggevaagd werden. Tegenwoordig is het aantal aanvallen per seconde begrensd op 4.

Waarom zou je kata-treintjes versturen?
    Kata-treintjes stellen de aanvaller niet alleen in staat om zoveel mogelijk schade te doen, maar ook om het eigen risico zoveel mogelijk te beperken. De verdediger zal natuurlijk zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat jij zijn of haar dorp kapot maakt. Er is dus grote kans dat de verdediger zal 'tussentimen'. Door 4 aanvallen per seconde te sturen zorg je ervoor dat je zo min mogelijk tussenvegen hoeft te maken en dit verkleint de kans dat je veel katapulten zult verliezen.

Nu je de belangrijkste informatie hebt, zal ik laten zien hoe je een kata-treintje maakt (met Mozilla Firefox). Mijn methode kan voor zover ik weet ook met Opera en met de nieuwste Google Chrome, maar dat weet ik niet 100% zeker. Test het vooral uit zou ik zeggen. Zelf gebruik ik Firefox versie 28.0

Hoe maak ik een kata treintje?
    Stap 1: eerst kies je een dorp dat je aan wilt vallen.

Stap 2: druk de cntrl-toets en en druk daarna op "stuur troepen". Je opent nu in een nieuw tabblad een venster waarmee je de geselecteerde tegenstander kunt aanvallen. Bedenk bij jezelf hoeveel aanvallen je wilt versturen op je tegenstander. Je hebt minimaal 20 aanvallen met katapulten op '2 x schieten' nodig om een dorp volledig te verwoesten. Voor een graanlock is een aantal van 8 aanvallen meestal voldoende.

Stel, je wilt de speler een graanlock geven en wilt hiervoor 8 aanvallen gebruiken. Druk dan 8 maal op het 'stuur troepen' linkje (met cntrl ingedrukt).

Je scherm ziet er nu zo uit:

Stap 3: je gaat nu de troepenaantallen in elk tabblad invullen. Bij de eerste aanval doe je je veeg min de troepen die je later nog voor de tussenve(e)g(en) wilt gebruiken. Ik zal straks meer vertellen over de aantallen katapulten die ongeveer nodig zijn voor bepaalde doelen.

Als je overal de aantallen troepen en katapulten heb ingevuld, druk dan overal op "Sturen".

Je scherm ziet er nu zo uit:

Voor het voorbeeld val ik even mijn eigen oase aan, maar in werkelijkheid loop je natuurlijk op een tegenstander.

Stap 4: nu wordt het wat technischer. Het voorgaande weten de meeste spelers nog wel, maar wat nu gaat komen weet niet iedereen.

Ga nu naar het Knopje linksboven in je Browserscherm en druk op Firefox. Ga via webontwikkelaar naar Offline werken en druk hierop.

Stap 5: druk hierna in ieder scherm op 'Bevestigen'. Je browser ziet er dan als volgt uit.

Stap 6: Haal nu offline werken eraf.

Stap 7: nu ga je alle tabbladen verversen.

Stap 8: Nu ga je evenveel op 'Opnieuw verzenden' drukken als het aantal aanvallen dat je klaargezet hebt. Dit klikken doe je zo snel mogelijk achter elkaar. Als je 8x in 2 seconde weet te klikken (en een goede internetverbinding hebt) dan zul je de 8 aanvallen ook in 2 seconde versturen. Als je een tussenveeg gestuurd hebt op de 5e seconde, zal aan het begin van de 2e seconde een tussenveeg komen.

Als je alles goed doet, ziet de aanvallen reeks er zo uit, in je verzamelplaats:

Gefeliciteerd, je hebt nu een mooie kata-trein gestuurd. In de volgende post ga ik in op het timen van kata-treintjes en op de vraag hoeveel kata er gestuurd moeten worden op welk doel.

Tips zijn altijd welkom.
    Wij zijn CS. Niets wat menselijk is kan ons aantasten. - S2, 2014-2015.

Standaard

Waarom zou je kata-treintjes sturen?

In mijn ogen zijn er 3 redenen waarom je dat zou doen.

1) graanlock (ook wel bekend als crop-lock, of 'lock')
    2) grondstoflock
    3) vernietigen van een dorp

Ik zal hieronder kort beschrijven wanneer je gewoonlijk dergelijke locks zou uitvoeren en welke gebouwen en grondstofvelden je dan zeker moet wegschieten.

1) Graanlock:
    Een graanlock wil je meestal doen op een dorp waar troepen staan of bij een dorp waarbij je niet wilt dat er effectief verdedigd wordt. Bij een graanlock schiet je meestal de volgende dingen kapot:

- Alle graanvelden
    - Alle graansilo's
    - Residentie
    - Korenmolen en bakker

Daarnaast zijn er verschillende zaken optioneel om nog extra weg te schieten:

- Alle pakhuizen
    - Verzamelplaats
    - Marktplaats
    - Hoofdgebouw
    - Barak, stal

Zelf maak ik meestal een kata-trein van 8 'wagonnen'. Met elke wagon schiet je 2x, dus in totaal kun je 16 dingen wegschieten. Meestal kies ik voor de volgende combinatie:

Wagon 1: residentie + graanakker
    Wagon 2: graanakker + graanakker
    Wagon 3: graanakker + graanakker
    Wagon 4: graanakker + silo
    Wagon 5: silo + verzamelplaats
    Wagon 6: pakhuis + pakhuis
    Wagon 7: hoofdgebouw + marktplaats
    Wagon 8: korenmolen + bakkerij

2) Grondstoflock:
    Een grondstoflock doe je meestal aan het begin van een server, of bij een speler die vooral afhankelijk is van grondstofproductie (en dus weinig farmt). Je kunt een account nagenoeg plat leggen, als je het gros van zijn of haar dorpen in grondstoflock legt.

Wat schiet je weg?

- Alle grondstofvelden (vaak doe ik 8 wagonnen, dus in totaal 16 van de 18 velden).
    - Meestal mik ik eerst op de graanvelden en daarna op de overige velden in volgorde van belangrijkheid. Als er tussengetimet wordt, dan heb je in ieder geval alvast de graanvelden weggeschoten.

Voorbeeldje:

- Wagon 1: graanakker + graanakker
    - Wagon 2: graanakker + graanakker
    - Wagon 3: graanakker + graanakker
    - Wagon 4: houthakker + houthakker
    - Wagon 5: houthakker + houthakker
    - Wagon 6: klei afgraving + klei afgraving
    - Wagon 7: klei afgraving + klei afgraving
    - Wagon 8: ijzermijn + ijzermijn

3) Vernietigen van een dorp:
    Het vernietigen van een dorp doe ik meestal bij een hoofddorp of aanvalsdorp. Hiervoor moet je minimaal met 20 wagonnen achter elkaar lopen, dus het risico dat er tussen getimet wordt is groot, maar als je slaagt, is het succes ook groot. Als je een aanvalsdorp vernietigt, verdwijnt de veeg die hierin stond, dus kun je de tegenstander in één keer minder gevaarlijk maken.

In principe maakt het niet uit in welke volgorde je schiet, dus je kunt ook willekeurig schieten, maar ik kan wel aanraden te beginnen met de graanvelden en graansilo's, zodat je in ieder geval zeker bent dat je deze kapot hebt, voordat er eventueel tussengetimet wordt.

Voorbeeldje:
    - Wagon 1: graanakker + graanakker
    t/m
    - Wagon 3: graanakker + graanakker
    - Wagon 4: graansilo + graansilo
    t/m
    - Wagon 6: graansilo + graansilo
    - Wagon 7: willekeurig + willekeurig
    t/m
    - Wagon 20: willekeurig + willekeurig

Hoeveel katapulten stuur je mee op welke targets?
    Hoeveel katapulten je stuurt hangt af van jouw populatie en de populatie van de verdediger. Hoe meer populatie de verdediger heeft ten opzichte van jou, hoe minder katapulten je hoeft te gebruiken. Er kunnen wel richtlijnen aangegeven worden.

- Als je op 2 grondstofvelden schiet, heb je ongeveer 30-35 katapulten nodig. Als je op graanvelden in een hoofddorp schiet heb je meestal wel meer nodig, omdat de velden dan vaak hoger zijn dan niveau 10 en soms heeft de verdediger ook nog een steenhouwerij (die geeft een defbonus aan gebouwen).

- Op 2 gebouwen van niveau 20 heb je er ongeveer 100-120 nodig. Ook hier geldt weer dat in een hoofddorp vaak meer katapulten nodig zijn.

Als je de verdediger een artefact van de architect heeft (klein, groot of uniek) moet je ook rekening houden met een defbonus in 1 dorp (klein artefact) of in alle dorpen (groot of uniek). Kijk dit dus even na voordat je je aanvallen verstuurt.

Volgens mij ben je nu klaar om mooie en effectieve kata-treintjes te versturen. Zo niet, laat het me weten, dan vul ik de informatie aan.
    Laatst gewijzigd door Plox : 28-04-2014 om 20:36

Gebruiker Koen's schermafbeelding

Standaard

Als ik een treintje wil versturen, duurt het na ongeveer aanval 4 erg lang voordat het nieuwe schermpje met opnieuw verzenden verschijnt. Enig idee hoe dit komt?
    Vansinnes | Tjap Tjoy | SniPerX | Belastingdienst | Beau ter Ham | Makar
    Zoef de Haas | Ben de Biel | Doofenshmirtz | Hades

2e plaats Forummer van het jaar 2012 | 2e plaats Gezelligste Forummer 2013 | 2e plaats Beste Aanvaller 2016 | 2e plaats Beste Farmer 2016 | 2e plaats Grootste Spammer 2016

Standaard

Dat kan aan je verbinding liggen. Zelf sluit ik altijd alles wat internet in gebruik neemt af: dat wil zeggen, skype, andere internet pagina's, evt. radio via je computer, etc.

Ik moet wel zeggen dat het na de 4e bij mij soms ook een fractie van een seconde langer duurt, maar als ik dan als een apaat door blijf rammen op de muis, krijg ik ze toch nog op de seconde erna.

Misschien ligt het aan je browser? Welke gebruik je en welke versie? Daarnaast wil het misschien helpen om eens je browsergeschiedenis te verwijderen, tijdelijke bestanden en cookies, etc. Dit versnelt soms ook de verbinding. Ook schijnt het te werken als je bij het inloggen aanvinkt 'voor gebruikers met een lage internet snelheid', maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan, dus zeker weten doe ik het niet.

Gebruiker wiziewizard's schermafbeelding

Standaard

Nog meer tips, sommige tot het belachelijke toe, maar zijn best pro.

- maak je scherm zo klein mogelijk, zo moet er zo weinig mogelijk laden
    - login op 'traag internet', zo moet er minder laden
    - schakel ook zoveel mogelijk andere internetverbruikers binnenhuis af
    - iets wat ik alleen doe waarschijnlijk, maar ik kijk altijd naar mijn CPU-meter op mijn scherm en als je niet moet timen dan begin ik met klikken wanneer deze laag staat <10.
    - zorg voor een autoclicker die ingesteld staat die gaat klikken vanaf het 'opnieuw verzenden' knopje opnieuw verschijnt.
    - ik heb nog een extra tip, maar deze is alleen privé beschikbaar.
    TC2 10-11 misschien - VLF! // TS2 11-12 Octopus - Yakuza // TS5 12-13 Legacy - Omertà - nr 1 aanval //
    http://forum.travian.nl/image.php?type=sigpic&userid=302605&dateline=13634  47703

Gebruiker physica's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook de ervaring dat ik na het afsluiten van Skype en andere netwerkvretende programma's mijn treintjes makkelijker kan verzenden. Automatische virusscans bijvoorbeeld kunnen ook vertragend werken

Gebruiker Prove It's schermafbeelding

Standaard

Als de aanvallen toch niet netjes in een x aantal seconden versturen zoals jij wilt kan het aan je muis/toetsenbord instelling liggen.
    Ga naar het configuratiescherm van je computer -> toetsenbord. Doe de sliders van herhaalvertraging en herhaalsnelheid helemaal naar rechts. Voilà!

TS1.nl 2011-2012 Chronic - Rage!
    TS3.nl 2013-2014 Elite - WRC
    TS2.nl 2014-2015 Rat Pack - C.S.
    TS5.nl 2014-2015 Luzac - Panic

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wiziewizard Bekijk bericht
    Nog meer tips, sommige tot het belachelijke toe, maar zijn best pro.

- maak je scherm zo klein mogelijk, zo moet er zo weinig mogelijk laden
    - login op 'traag internet', zo moet er minder laden
    - schakel ook zoveel mogelijk andere internetverbruikers binnenhuis af
    - iets wat ik alleen doe waarschijnlijk, maar ik kijk altijd naar mijn CPU-meter op mijn scherm en als je niet moet timen dan begin ik met klikken wanneer deze laag staat <10.
    - zorg voor een autoclicker die ingesteld staat die gaat klikken vanaf het 'opnieuw verzenden' knopje opnieuw verschijnt.
    - ik heb nog een extra tip, maar deze is alleen privé beschikbaar.
    Stuur maar op die privétip, ben wel eens benieuwd.
    Heb zelf ook nog een aardige tip welke ik niet al te graag prijs geef

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prove It Bekijk bericht
    Als de aanvallen toch niet netjes in een x aantal seconden versturen zoals jij wilt kan het aan je muis/toetsenbord instelling liggen.
    Ga naar het configuratiescherm van je computer -> toetsenbord. Doe de sliders van herhaalvertraging en herhaalsnelheid helemaal naar rechts. Voilà!
    Je kan ook de herhaalvertraging niet helemaal naar rechts zetten en de eerste aanval van je treintje fake doen, zodat deze een seconde vroeger aankomt en je deze kan annuleren.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fluxie Bekijk bericht
    Je kan ook de herhaalvertraging niet helemaal naar rechts zetten en de eerste aanval van je treintje fake doen, zodat deze een seconde vroeger aankomt en je deze kan annuleren.
    Dat doe ik soms ook nog wel eens inderdaad.

Gebruiker Tyl's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik de off-linemethode veel minder fijn werken dan gewoon online werken. Als ik online blijft kan ik veel makkelijker timen, en heb ik ook vaker de eerste vier aanvallen in 1 seconde.

Mijn methode is anders vanaf het moment dat je op je derde plaatje ziet. Op dat scherm klik ik 1x met de muis in de grijze balk waarin staat 'Aankomst over ...' en dan doe ik 1x tab. Dan komt er een selectie vakje te staan om 'Bevestigen'. Dit doe ik op ieder tabblad.
    Dan ga ik naar het eerste tabblad terug en leg in mijn linkerduim op de 'Ctrl'-toets, mijn linker wijs- of middelvinger op de 'Tab'-toets, en een vinger van de rechterhand op 'Enter'. Ik kijk naar de verspringende secondes terwijl ik Ctrl alvast indruk. Zodra de seconde verspringt op het door mij gewenste tijdstip toets ik afwisselend Enter-Tab-Enter-Tab, tot ik minimaal 2x langs alle tabbladen ben gegaan. Let goed op dat je eerst Enter doet en dan pas Tab

Als je niet de 1e vier aanvallen in dezelfde seconde hebt op deze manier kun je een beetje spelen binnen de verstuur-seconde, verstuur ze bijv eens aan het einde van de seconde ervoor. Een seconde is best lang, gewoon proberen wat voor jou het beste werkt, direct als de seconde verspringt versturen of een halve tel wachten.
    S1 2009-2010 Tyl (Pink); S2 2010-2011 Ghost (MUG); S1 2010-2011 Vainqueur (7); TC4 2011-2012 Charlie Sheen (BAZEN); TC7 2012 Pink (F&F);
    TS4 2012-2013 SevenOfNine (Violence); TS2 2013 Bazinga! (NOES!); TS6 2013-2014 Unchained (Kermis); TS1 2014 Katy Perry (Dirty)

Regels voor berichten