Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 51

Discussie: Farmen voor gevorderde Romeinen

Gebruiker

Standaard Farmen voor gevorderde Romeinen

Farmen voor gevorderde Romeinen

Ik wil graag in een kort stukje beschrijven hoe je zo optimaal mogelijk kunt farmen als Romeinen. Farmen is namelijk essentieel voor het toenemen van je troepenaantallen, en zo moeten ook alle goede Romeinen, mijns inziens, farmen. Ook als je defensief bent ingesteld, kun je prima farmen. Ikzelf heb vele servers als Romein zonder problemen de gouden medailles opgehaald. Het is moeilijk voor te stellen wat andere spelers, met 3 of 4 keer zoveel troepen, minder farmen als jij, terwijl die ook dagelijks aan de farmlijst werken.

Twee belangrijke spreuken zijn zeer belangrijk bij het farmen: ‘Less is more’ en ‘stilstand is achteruitgang’. Voordat ik op die twee spreuken in wil gaan, wil ik me eerst verdiepen in de definitie van farmen. Wat is farmen precies? Ikzelf heb het als volgt gedefinieerd: Het zo snel mogelijk zo veel mogelijk grondstoffen binnenhalen van tegenstanders. Het lijkt me een duidelijk definitie, maar hier al gaan vele goede spelers de mist in. Die gaan grondstoffen halen op een afstand van 150 hokjes, terwijl er binnen 60 hokjes meer gratis grondstoffen liggen dan je denkt. Het ‘zoveel mogelijk’ lijkt me logisch.

Situatie

Om een goede, strategische ligging te hebben als farmende Romein, wil je uiteraard niet in het buitengebied liggen. Het is het beste om zo dicht mogelijk bij 0|0 te liggen. Dit omdat je dan het makkelijkst alle gewesten kunt farmen. Ik ga, bij alle voorbeelden die in dit stukje komen, uit van een gemiddelde Romein met een veeg van 15k imperianen en 10k EI’s. Dit is een laag aantal, maar het is maar een voorbeeld. Verder zit de desbetreffende Romein in een top10 alliantie van de server, zodat zijn alliantiegenoten ook flink wat farmen. Je hebt dus aan de ene kant wel te maken met concurrentie, maar aan de andere kant kun je via de kaart, als je op de dorpjes ziet, ook zien of het al een farm is, of niet, of juist in wording.

Aanpak

Eerst wil ik zeggen dat farmen echt heel wat anders is als ‘2x per uur een lijstje aanklikken’. Echt goed optimaal farmen kost minstens 2 uur per dag, en je moet je lijsten elke dag weer updaten. Stilstand is echt achteruitgang bij het farmen! Daarnaast is nog een spreuk erg belangrijk: stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen. Als je steeds een geel zwaardje in je farmlijsten tegenkomt, dan meteen een scout eropaf sturen om resi/paleis/muur te scouten! En zodra de scout aangekomen is, gewoon meteen je houtwerk eropaf sturen. Intussen zet je de farms met een geel zwaardje in een aparte lijst, want je wilt uiteraard 0 troepen verliezen bij het farmen.

Ik zelf heb een formule ontwikkeld, die het verband beschrijft tussen het aantal imperianen en EI’s dat je hebt, en de afstand tot waar je het beste kunt farmen. Die formule is als volgt:

dI = 80sin(x/15900)

Met daarin: dI = afstand die je imperianen maximaal mogen afleggen, en x is je aantal imperianen. Zoals je ziet, is dit een sinusoide, en geldt er dus dat er een horizontale asymptoot is, namelijk bij x = 25000. Als je dat invult, krijg je d = 80. Dit is dan ook de maximale afstand die je imperianen mogen afleggen. Let op: dit is enkel de ‘heenreis’. Dus de farms mogen maximaal 80 hokjes ver weg liggen. En nog een belangrijk punt: zet je rekenmachine op radialen als je dit invoert, als je ‘m op graden zet dan kom je op hele gekke antwoorden.
    Een paar voorbeelden om de theorie te versterken. Stel je hebt 10.000 imperianen, dan farm je tot maximaal 47 hokjes, bij 15.000 imperianen maximaal 65 hokjes en bij 20.000 imperianen maximaal 76 hokjes. Ook aan deze getallenvoorbeelden kun je duidelijk de belangrijkste eigenschappen van een sinusoide zien: het is, bij een lage x, snel stijgend (oftewel: de richtingscoefficient is groot), en het nadert, als de x groter wordt, 1. Let op: deze formule geldt voor maximaal 25.000 imperianen! Want als je bijvoorbeeld 40.000 imperianen invult, dan komt de formule uit op 47 hokjes, evenver als je mag farmen bij 10.000 imperianen (eigenlijk best wel logisch, want de grafiek is symmetrisch in x = 25.000.
    Tot zover de optimale afstand van de imperianen, nu de EI’tjes.

Eerst wat algemene informatie over de EI’s: Ze lopen dubbel zo hard, en nemen 1,5x zoveel mee. Daarom is de formule voor de maximale afstand van de EI’s:

dE = dI + 50sin(y/12700)

Hierbij is dE de afstand die je EI’s maximaal mogen afleggen, en y is je aantal EI’s. Let op: deze afstand is dus afhankelijk de afstand die je imperianen mogen afleggen! Met als maximum 130 hokjes (namelijk bij 25.000 imperianen en 20.000 EI’s). Bij meer dan deze aantallen blijf je gewoon de grenzen van 80 en 130 aanhouden. Je vraagt je misschien af: mogen EI’s dan niet de dorpjes farmen die ook door imperianen gefarmd worden? En mijn antwoord is: nee.

Less is more

Om op een goede verklaring van mijn antwoord te komen, hebben we de spreuk ‘less is more’ nodig. Minder is meer. Uitgelegd in termen van Travian en farmlijsten: hoe minder troepen je per farm stuurt, langs hoe meer farms je kunt gaan. Dit is namelijk DE tactiek voor het farmen! Je ziet soms spelers die 50+ troepen naar een farm sturen, en dan met 700 grondstoffen terug komen. Dit is echt zonde! Elke farm, waarbij je niet de volle winst, en dus een vol zakje haalt, is niet 100% optimaal en rendabel. Farms met 700+ populatie, kun je prima langsgaan met 10 imperianen of 5 EI’s. Het lijkt misschien vreemd, maar het is echt een hele goede tactiek. Als het zich meerdere keren voordoet dat je maximaal de helft aan grondstoffen meeneemt van wat je kunt vragen, is het goed om het aantal troepen dat je stuurt, te verminderen. Niet is namelijk zo zonde als je troepen tevergeefs versturen. Je bent ze daarna immers ‘kwijt’. Om het even met nog duidelijkere woorden te zeggen: iemand met 5.000 troepen, die rendabel farmt, farmt meer dan iemand met 20.000 troepen die dat niet doet.

Daarnaast nog weer even terug naar de vraag waarom je EI’s niet op dezelfde dorpjes moet laten lopen als je imperianen: je weet van te voren niet wat het interval is dat je troepen eraan komen. Als je enkel imperianen stuurt, kun je simpel weten dat er bijvoorbeeld om het kwartier 10 imperianen langskomen, maar als je elk kwartier ook nog eens een paar EI’s erop laat lopen, dan kan het maar zo zijn dat er maximaal 1 minuut tussen zit, en dan lopen je troepen voor niks. Dat is de reden waarom je je EI’s niet op dezelfde dorpen moet laten lopen als je imperianen. EI’s zijn er eigenlijk voor bedoeld om grotere afstanden af te leggen, en grotere dorpen mee te pakken.

Stilstand is achteruitgang

Ook alweer zo’n belangrijke spreuk. Het lijkt me zeer duidelijk: besteed elke dag minstens 1 of 2 uur aan je farmlijsten! Zo houd je ze goed up-to-date, en voorkom je overbodige verliezen of troepen die niet optimaal lopen. Op Rotterdam Blaak staat een mooie spreuk: You have to change to stay the same. Dus je moet je farmlijsten altijd bijhouden! Zeker omdat andere mensen jouw farmacties ook zien, en de dorpen die jij farmt, ook gaan farmen, zodat jij weer minder kunt farmen. Blijf dus altijd scherp met de farmlijsten!

Dagelijks scouten

Het belangrijkste middel hiervoor is scouten. Scouts zijn misschien wel de meest onderschatte farmtroepen, ze kunnen immers niets dragen, maar ze zijn mijns inziens de belangrijkste. Scouten is namelijk de basis van het farmen. Struin dagelijks met je scouts de kaart af! Overal 1 scout op sturen is voldoende, hoewel driekwart er niet door kan komen. Op deze manier laat je zo’n 500 scouts per dag gewoon over de kaart gaan, laat ze maar lopen! Je hebt gegarandeerd elk uur er een paar mooie farms bij.
    Bij het scouten zijn een aantal tactieken wel belangrijk: zo zijn spelers zonder alliantie target nummer 1, omdat ze zich nauwelijks kunnen verdedigen. Daarnaast zijn spelers die uit de beginnersbescherming komen ook altijd mooi. De meesten hebben dan namelijk nog geen scouts, en jij kunt ze zonder gevaar helemaal leegtrekken.

Nachtelijke acties

Voor echte topfarmers zijn nachten goud waard. Dan slapen je tegenstanders immers. Ikzelf deed het ’s nachts altijd zo: stuur al je scouts rond 12/1 uur ’s avonds weg, en die komen dan rond 2/3/4 uur aan. Vervolgens zorg je dat je een aantal k’s aan EI thuis hebt staan, en ga je gewoon de farms langs. Denk ook lange-termijn bij dat soort acties! Misschien maak je er niet direct winst op, maar als travian.ws bijvoorbeeld aangeeft dat de speler passief is geworden (populatie neemt niet toe), dan kun je die speler waarschijnlijk nog wel weken lang farmen.

Verder zijn er de ‘actieve farms’: farms die uitstekende farms zijn, maar waarvan de bespeler nog regelmatig online komt. Zorg dat je die ook ’s nachts pakt. Een paar goede raids, en ze stoppen met spelen daar.

Farmrating

Als laatste heb ik nog een farmrating. Dan kun je zien of je echt rendabel farmt. De farmrating werkt als volgt: tel al je troepen bij elkaar op, en dan niet in aantallen, maar in aantal graan per uur. Zeg bijvoorbeeld dat je 50.000 graan per uur aan troepen hebt. Let op: dit zijn alleen de imperianen en EI’s! Scouts en houtwerk tellen dus niet mee. Vervolgens bekijk je in de top10 wat je in die week tot dan toe hebt gefarmd. Dat deel je door het aantal uren dat die week al telt, en vervolgens heb je dus het aantal grondstoffen per uur dat je gefarmd hebt.

Dit aantal deel je door je aantal graanvreters, en dan heb je de farmrating. De meeste farmers hebben een farmrating van zo’n 2,5-3. Maar als je rendabel farmt, en het is echt niet zo heel moeilijk, dan kun je al snel boven de 8 (!) uitkomen.

Veel succes in ieder geval met alles, en commentaar is welkom!

Grt
    Praeses

Gebruiker Cloud's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het grotendeels met je farmverhaal eens, echter heb ik nog wel wat opmerkingen/vragen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Praeses Bekijk bericht
    Farmen voor gevorderde Romeinen
    Ik zelf heb een formule ontwikkeld, die het verband beschrijft tussen het aantal imperianen en EI’s dat je hebt, en de afstand tot waar je het beste kunt farmen. Die formule is als volgt:

dI = 80sin(x/15900)
    Volgens mij zit het Toernooiveld niet in je berekening, het is natuurlijk compleet krankzinnig om 80 vakken te lopen met imperianen zonder TV/ met een laag niveau TV.

Je vraagt je misschien af: mogen EI’s dan niet de dorpjes farmen die ook door imperianen gefarmd worden? En mijn antwoord is: nee. (stukje beredenering hierna)
    Ben ik niet met je eens. stel voor; je bent net wakker, klikt je farmlijsten aan. dan duurt het vervolgens vrij lang voordat je imps aankomen. in de tussentijd zijn de grondstoffen die zich in de nacht ophopen al weggehaald door een andere farmer. Je loopt dus grondstoffen mis zo.

Wat ik deed is de farmlijst voor zwaardvechters (in dit geval dus imperianen) maken voor Toetatis donders (EI hier) en die ophakken in blokken. Niet random blokken uiteraard. maar even berekenen tot hoe laat het nut heeft je paarden te sturen voordat je eerste voetvolk aankomt. (Voorbeeldje: Toeter lijst tot 08:00, tot 09:00, tot 10:00, enz.) Als dit niet duidelijk is moet je het ff zeggen, probeer ik het duidelijker uit te leggen

Less is more
    Spoiler

Het ligt iets genuanceerder dan je hier doet lijken. Volle zakjes zijn inderdaad verlies (omdat er meer gs ligt) en half gevulde zakjes ook (omdat je je troepen efficiënter had kunnen gebruiken).
    Maar om random 5 EI of 10imps op een dorp te zetten, is ook niet efficiënt.
    (dorpproductie per uur van de farm / het aantal keer dat je per uur langskomt) /draagkracht troepen.
    Dan heb je een redelijk beeld van hoeveel troepen je voor die farm nodig hebt.

uurproductie van een farm kan je natuurlijk gewoon achterkomen via 2 keer een scout met interval van x tijd

Verder, mooi verhaal en ik denk dat velen er iets uit kunnen halen

Gebruiker

Standaard

Erg mooie handleiding!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cloud Bekijk bericht
    I

Wat ik deed is de farmlijst voor zwaardvechters (in dit geval dus imperianen) maken voor Toetatis donders (EI hier) en die ophakken in blokken. Niet random blokken uiteraard. maar even berekenen tot hoe laat het nut heeft je paarden te sturen voordat je eerste voetvolk aankomt. (Voorbeeldje: Toeter lijst tot 08:00, tot 09:00, tot 10:00, enz.) Als dit niet duidelijk is moet je het ff zeggen, probeer ik het duidelijker uit te leggen
    Kan je het misschien iets verder uitleggen? Ik heb wel een idee maar snap niet precies wat je bedoelt.
    Hans Hetzelfde - SHD
    Drankorgel - NoDoubt!
    Meneer Pastoor - Die Walküre
    Elsa - Disney
    Hades - Olympus

Gebruiker

Standaard

Dank voor je reactie!

Volgens mij zit het Toernooiveld niet in je berekening, het is natuurlijk compleet krankzinnig om 80 vakken te lopen met imperianen zonder TV/ met een laag niveau TV.
    Klopt, heb je helemaal gelijk in. Ik ben in mijn verhaal uitgegaan van een gevorderde Romein, en een dergelijke veeg zie je meestal pas een paar weken na de artes. Daarom ben ik er ook vanuit gegaan dat zo'n speler een hoog niveau toernooiveld heeft. Level 16/17 is echt minimaal, zeker ook als je echt goed wilt gaan farmen.

Verder heb ik ook niet gerekend met artefacten. Maar dat zit ongeveer zo: als je dubbel zo snel loopt, kun je 1,5x verder farmen, en als je 1,5x zo snel loopt, kun je 1,25x zo ver farmen.

Snap je verhaal, en dit kun je inderdaad zeker doen! Zelf heb ik dit echter niet gedaan, omdat ik meestal tot het einde van de nacht bezig was met de 'klappers'. Dit zijn grotere farms die overdag nog actief zijn, maar waar je 's nachts veel grondstoffen kunt halen. Hier wilde ik altijd zo weinig mogelijk risico nemen, en dus zo snel mogelijk zijn, en daar stuurde ik dus altijd EI's heen. Dit zorgde ervoor dat er aan het begin van de ochtend vrijwel alleen maar imperianen waren. Tegen de tijd dat de EI's thuis waren, waren de imperianen meestal bijna alle farms al langsgegaan. Maar het is goed mogelijk wat je zegt! Alleen wat extra werk

Maar om random 5 EI of 10imps op een dorp te zetten, is ook niet efficiënt.
    (dorpproductie per uur van de farm / het aantal keer dat je per uur langskomt) /draagkracht troepen.
    Dan heb je een redelijk beeld van hoeveel troepen je voor die farm nodig hebt.
    Dan vergeet je 1 ding: je mede-farmers. Een farm als enige speler helemaal leeg kunnen halen, is echt luxe, maar irrealistisch. Daarom zeg ik ook: de zakjes moeten zoveel mogelijk vol zitten. Omdat je minder troepen stuurt, kun je meer farms langsgaan. De kans is namelijk het grootst dat je een vol zakje hebt, als je zo weinig mogelijk troepen stuurt.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ???? Bekijk bericht
    Kan je het misschien iets verder uitleggen? Ik heb wel een idee maar snap niet precies wat je bedoelt.
    Tuurlijk

Stel dat je voetvolk (in mijn voorbeeld zwaardvechters) farmlijst bestaat uit 100 farms met een max afstand van 30 velden. (in dit geval zonder Toernooiveld)

even een mooie verdeling:
    30 farms <10 velden (gemiddeld 5 velden)
    30 farms 10 t/m 20 velden (gemiddeld 15 velden)
    30 farms 20 t/m 30 velden (gemiddeld 25 velden)

Goed, Zwaardvechters lopen 6 velden per uur.
    5 velden = 50 min. voor zwaardvechters, 16 min. voor Toeters
    15 velden = 2:30 uur voor zwaardvechters, 47 min. voor Toeters
    25 velden = 4:10 min. voor zwaardvechters, 1:19 min. voor Toeters.

Stel je zou je lijsten iedere 10 minuten aanklikken, dan moet je laatste Toeter dus ongeveer 10 minuten voor de eerste zwaardvechter aankomen bij de farm.
    Dus: looptijd Zwaardvechter - 10 min. - looptijd Toeter.
    vb. 15 velden: 2:30 - 10min. =2:20 - 47 min = 1:33
    Dus vanaf het moment dat je de eerste keer je zwaardvechterslijst aanklikt, kan je nog 1 uur en 30 minuten je toeters aanklikken. (9 keer dus in dit geval)

In dit geval heb je dus 1 zwaardvechterslijst:
    1 x 100 farms met zwaardvechters.
    en 3 farmlijsten voor de toeters ( zelfde lijst als zwaardvechters)
    Toeters farmlijst 1 kan je tot 24 minuten na het klikken van de eerste zwaardvechterslijst aanklikken.
    Toeters farmlijst 2 tot 1:30 " "
    Toeters farmlijst 3 tot 2:50 " "

Duidelijker?

Standaard

Dan vergeet je 1 ding: je mede-farmers. Een farm als enige speler helemaal leeg kunnen halen, is echt luxe, maar irrealistisch. Daarom zeg ik ook: de zakjes moeten zoveel mogelijk vol zitten. Omdat je minder troepen stuurt, kun je meer farms langsgaan. De kans is namelijk het grootst dat je een vol zakje hebt, als je zo weinig mogelijk troepen stuurt.
    Ik heb het eerst op de nl7 gedaan zoals jij hier omschrijft, micro-micro farmen:P met erg weinig troepen vaak langs, gevolg: veel volle zakjes. maar je gaat automatisch verder weg ook lopen omdat je troepen overhoud.
    Toen ben ik geswitcht naar wat ik net vertelde, uurproductie uitrekenen en daar troepen op afstemmen.
    daarbij liep ik om de 10 minuten als ik online was (ook al bij de eerdere techniek)
    Gevolg: farmopbrengst werd de helft meer dan daarvoor. Leverde dus echt meer op.
    Daarbij, omdat ik dan om de 10 minuten ongeveer de lijsten aanklikte was er wel eens een farmer die daar tussenin kwam, maar dat leverde amper verlies omdat ik daar vlak voor ook al was langsgekomen

Maargoed, ieder zijn stijl natuurlijk

Gebruiker

Standaard

Ahh snap het! Bedankt!
    Hans Hetzelfde - SHD
    Drankorgel - NoDoubt!
    Meneer Pastoor - Die Walküre
    Elsa - Disney
    Hades - Olympus

Gebruiker

Standaard

beste praeses
    u bent geslaaagd,
    volgende server mag u alle farmlijsten regelen en onderhouden.
    mvg jeroen

Gebruiker vinicio's schermafbeelding

Standaard

ik denk persoonlijk dat je formule wat informatie mist. Je bent, neem ik aan, van een X aantal farms uitgegaan in een bepaalde regio? als ik bijvoorbeeld met 10k imperianen maar 30 farms heb binnen 40 velden, kan ik beter verder weg gaan farmen, lijkt me. Verder lijkt t me ook van belang hoe vaak iemand een farmlijst kan sturen. Ik zie ook nergens terug waar je hierbij vanuit bent gegaan. Misschien heb ik erover heen gelezen, dat kan ook.

Eigenlijk is dit bij gevorderde spelers al bekend denk ik, dus zou het eerder farmtips, farmen voor beginners of iets in die geest noemen. Ook slaat het concept niet alleen op romeinen, maar op elk ras.

Leuke handleiding, gedachtegang is prima en zeker aan de orde bij topfarmers. Dat is ook precies de reden dat een dergelijke handleiding nooit is gemaakt, want die lijden er dan uiteindelijk zelf onder. Ik heb echter mijn twijfels bij de formule.
    s6 2013: Het Reuzenwratje | Speed eind 2013: Gargoylish| Speed begin 2014: I am THE DEMON WOLF! | S1 2014: Vaerminos

Gebruiker

Standaard Vrije tijd

Volgens mij zit er nog een fout in je verhaal:

Niemand heeft zoveel vrije tijd.

Groetjes,
    Ovenschotel

Soortgelijke discussies

1. Photoshop Gevorderde Tutorial
    By Mr. Lorenzo in forum Spelers Projecten
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 01-07-2009, 13:11

Regels voor berichten