Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 58

Discussie: Racistische traditie?

Gebruiker

Standaard Racistische traditie?

Hallo allemaal,

Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd ben naar jullie mening rond het hele ''zwarte piet zou racistisch zijn'' dilemma.

Ik zelf vind het niet racistisch, ook al stamt het wel uit een periode in de historie waar de slavernij hoogtij vierde. Sinterklaas is inmiddels een traditie waar praktisch alle jeugd naar uitkijkt als de dagen weer korter worden. Ik heb het idee dat het einde niet in zicht is als je dat soort dingen gaat verbieden. Dan zou het suikerfeest voor mensen met diabetes ook onder racisme vallen... Als je dit soort dingen wilt verbieden vraag ik mij serieus af waar het heen gaat met deze wereld.

Ik hoorde trouwens vandaag ook dat de gene die verantwoordelijk is voor het ingestelde onderzoek een Jamaicaanse is bij de VN. Geen idee hoe valide dit is, maar vond het wel apart.

Laat ik even vooropstellen dat ik dit topic niet geopend heb om racisme op te wekken in eender welke vorm dan ook. Ik ben puur geïnteresseerd in jullie mening.

Groeten,
    Spelbreker
    Laatst gewijzigd door Spelbreker : 23-10-2013 om 00:46
    Oud: Wilde Watjes | Res Dogs | Omertà | Gesticht | No Doubt | Labiel | Disney | Olympus | Muppets | Midgets | Snackbar

S4: Midgets ~ Okeechobee | S5: Snackbar ~ Pompedomp
    TS1 Disney (Maleficent) --> Leider van de beste alliantie 2014, 2015 & 2016

Gebruiker

Standaard

LOL

Slavernij heerst er al zo ongeveer sinds het bestaan van de mensheid.
    Alle tradities stammen dus uit een periode waar slavernij heerste.

Gebruiker

Standaard

Denk dat ik me maar eens ga verkleden als Zwarte Sint met wat Witte Pieten...

Wat heeft Obama trouwens gemeen met Sinterklaas?
    - Een zwarte Piet lolololooololololololololololol

Sinds 05/04/2016 op Travianpensioen.
    Zireael

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wolfshound Bekijk bericht
    LOL

Slavernij heerst er al zo ongeveer sinds het bestaan van de mensheid.
    Alle tradities stammen dus uit een periode waar slavernij heerste.
    Je snapt best wat ik bedoel
    Oud: Wilde Watjes | Res Dogs | Omertà | Gesticht | No Doubt | Labiel | Disney | Olympus | Muppets | Midgets | Snackbar

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee niet ook hier al?

Ik wordt zo schijtziek van die klote discussie over het wel of niet discriminerende karakter van Zwarte Piet...

Paar feiten op een rij:

- Sinterklaas is een Turk
    - Zwarte Piet was zijn KNECHT!!!, geen slaaf. Hij was in VRIJWILLIGE DIENST.
    - In geschriften staat er zelfs dat Zwarte Piet een Moor was. Je leest het goed: Een Marrokaanse Berber of Arabier. Dus noch Wit, noch Zwart.

Dus resumerend: We staan elk jaar blij naar de intocht van een Turk en zijn Marrokaanse hulpjes uit te kijken...
    En dan is zijn er Antilliaanse/Surinaamse/Afrikaanse mensen die het discriminatie vinden????
    Ga fietsen!

En dan de andere kant van deze onzinnige discussie:
    Waarom moet men afblijven van een traditie, omdat het een traditie is... en als het een traditie is kan het geen discriminatie zijn?
    Zwanenhals trekken en dwergwerpen was ook traditie, maar toch als mishandeling benoemd en verboden... maar dát vinden we normaal.
    Dus fysieke pijn mag niet, mentale pijn wel????

En wat heeft Wit brood, bruin brood, blanke vla, moorkoppen, jodenkoeken, blanke lak, zwart geld en wit geld met discriminatie te maken?
    Ook geen ene kloot... dus laat dat ook lekker met rust in je vergelijkingen.

Ik ben sowieso voor het afschaffen van Sinterklaas, maar niet voor die achterlijke reden.
    Nee, ik ben voor de afschaffing omdat je twee gelijke feestdagen hebt hier in Nederland, in dezelfde maand.
    Sinterklaas en de Kerstman.
    Sinterklaas is voor kinderen tussen de 3 en de 8 jaar... Kerstfeest is makkelijker uit te leggen met de cadeaus.
    Dus waarom liegen en al die moeite voor 5x een cadeau in hun schoen?
    En dan een kind van 9 te belasten met het meespelen voor kleinere broertjes/zusjes... not good.

Halloween begint ook steeds meer intrek te nemen, dus dan lijkt het mij gewoon beter om Halloween voor Sinterklaas in te ruilen.
    Veel beter voor de portemonnee van de ouders.
    Laatst gewijzigd door Muchacho NL : 23-10-2013 om 00:19
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker

Standaard

Onzinnige discussie, dat is wat ik er van vind.

Er is op dit moment geen enkele doorslag gevende rede om het aan te passen. En alle andere mooie verhalen boeien mij niet zo veel over de herkomst. Hij komt uit Spanje, dat is wat voor mij vast staat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Ik ben sowieso voor het afschaffen van Sinterklaas, maar niet voor die achterlijke reden.
    Nee, ik ben voor de afschaffing omdat je twee gelijke feestdagen hebt hier in Nederland, in dezelfde maand.
    Sinterklaas en de Kerstman.
    Sinterklaas is voor kinderen tussen de 3 en de 8 jaar... kerstfeest is makkelijker uit te leggen met de cadeaus.
    Dus waarom liegen en al die moeite voor 5x een cadeau in hun schoen?
    En dan een kind van 9 te belasten met het meespelen voor kleinere broertjes/zusjes... not good.

Halloween begint ook steeds meer intrek te nemen, dus dan lijkt het mij gewoon beter om Halloween voor Sinterklaas in te ruilen.
    Veel beter voor de portemonnee van de ouders.
    En geen (chocolade) pepernoten kunnen kopen. Dat lijkt mij al een doorslag gevend reden om Sinterklaas naar Nederland te laten varen.

"En dan een kind van 9 te belasten met het meespelen voor kleinere broertjes/zusjes... not good."
    Wat een keul argument; Empathisch vermogen ontwikkelen, super goed.

Juist het leren liegen, het omgaan met de leugen is heel belangrijk, zeker in de opvoeding van een kind. Dus op een zeker moment de twijfel krijgen, het groeiende ongeloof. Ik zie dit alleen maar als iets positiefs, en nog leuk gebracht ook.

Kerstfeest heeft in Nederland een hele andere invalshoek en juist daarom een uniek karakter, meer bij de christelijke roots. Daar horen geen cadeaus bij.
    Wil je iets soortgelijks als Halloween dan kan je een kleine 2 weken later ook sint maarten vieren. Nog even afgezien dat het zich in een hele andere periode van het jaar speelt.
    Laatst gewijzigd door GGvdH : 23-10-2013 om 00:30

Gebruiker xz04k's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit zo een gezeik. Dat de VN zich hier nou mee gaat bemoeien? Hebben ze niet wat beters te doen? Ook de hele fuzz snap ik niet, laten we ons eens over belangrijker zaken buigen, zoals het structurele overheidstekort dat voortkomt uit wanbeleid.

Ik zal me toch kort laten verleiden. Het verhaal van 'zwarte piet' komt volgens mij wel voort uit een ouderwetse traditie, maar ik geloof niet dat kinderen van 1-8 jaar daar bij stil staan. Het enige wat zij zien is een witte sinterklaas en een zwarte piet. Zo zouden wij er ook naar moeten kijken (en de VN ook uiteraard, maar dat staat buiten kijf).

Bovendien, last time I checked, waren wij enorm trots op onze VOC-mentaliteit. Guess what? Slavernij nam daar ook een prominente plek in. Laten we ons niet verschuilen voor ons verleden door dit taboegedoe. Laten we dit soort onderwerpen vooral bespreekbaar maken en leren uit ons verleden. That's all we can do now.
    Laatst gewijzigd door xz04k : 23-10-2013 om 00:33
    MET PENSIOEN!

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Wel leuk dat je leren liegen als heel belangrijk bestempeld, terwijl we allemaal opgevoed zijn met de stelling dat liegen verkeerd is
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker

Standaard

@ MNL

Als ik eerlijk ben vind ik je reactie nogal overtrokken. Hoe blij was je zelf als kind als je iets kreeg van Sinterklaas? Ik was dolblij hoor iedere sinterklaas avond. Ook je argument dat je een kind zou belasten door het niet doorvertellen van een ''leugen'' vind ik persoonlijk onzin. Naar mijn mening zijn er voor kinderen wel belangrijkere dingen dan voor een broertje of zusjes een jaar of 2 een leugentje omhoog te houden. Zeker een relatief onschuldig leugentje als Sinterklaas.

Verder wilde ik met mijn vergelijkingen aangeven dat ik het achterlijk vind om, om die reden een traditie af te schaffen. Dit hele gezeik komt puur voort omdat men tegenwoordig alles toespitst op racisme. Dat is tussen mensen van schillende rassen een van de eerste dingen die geroepen wordt in discussies. Ik hoor het ook regelmatig op straat. Op die manier verliest het woord zijn waarde (net als respect), terwijl ik het wel een groot issue vind.

Dus, zoals xz04k al aangaf; de VN heeft wel belangrijkere zaken aan hun hoofd.
    Laatst gewijzigd door Spelbreker : 23-10-2013 om 01:03

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Wel leuk dat je leren liegen als heel belangrijk bestempeld, terwijl we allemaal opgevoed zijn met de stelling dat liegen verkeerd is
    Ik niet, liegen ansich is niet goed, maar er zijn best situaties waarin je mag liegen.
    Zomaar liegen is verkeerd. Duaal gezien, altijd de waarheid spreken is verkeerd.

Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat wanneer een kind vroeg kan liegen slimmer is. Het toont inlevingsvermogen, kinderen van jonge leeftijd denken dat wanneer ze hun handen voor hun ogen doen niemand wat ziet. Liegen hoort gewoon bij de ontwikkelingen van een kind. Dit neemt niet weg dat je het moet straffen/afleren wanneer een kind zomaar liegt. Maar liegen hoort er bij, er kan dus ook tegen je gelogen worden, het is heel belangrijk dat kinderen dat mee krijgen. Want ookal is liegen slecht voor je, het gebeurd, daar kan je niet omheen.

Als je niet kan liegen, en nooit liegt is er wat mis met je. Eveneens als je iedereen altijd geloofd.
    Laatst gewijzigd door GGvdH : 23-10-2013 om 00:58

Regels voor berichten