Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 tot 58 van 58

Discussie: Racistische traditie?

Gebruiker

Standaard

Dat er van oorsprong racistische elementen in zitten, betekent nog niet dat het NU racistisch is. (Ik denk niet dat zwarte Piet bedacht is om de ongelijkheid tussen mensen met verschillende huidskleur te benadrukken, wel dat dat later zo gebruikt is)
    Wij gebruiken ook het woord negeren. Daar bedoelen we niks verkeerds mee, maar dat is van oorsprong wel racistisch. Moeten we dat dan ook afschaffen? Wat maakt het nou uit hoe dat woord ontstaan is? Niemand denkt daarbij na als hij het woord gebruikt.

In onze cultuur zitten nog dingen uit een tijd dat wij anders over dingen dachten. We hebben woorden uit de middeleeuwen, uit de verlichting en ook uit de koloniale tijd. Er zitten in onze cultuur ook dingen die men vroeger als normaal beschouwde en nu niet meer. Zwarte Piet is erbij gekomen in een tijd dat slavernij nog niet was afgeschaft, MAAR wel al veel kritiek kreeg. (Slavernij is niet van de ene op de andere dag afgeschaft, iets wat veel mensen vergeten.) Van gelijkheid kunnen we in die tijd nog niet spreken.
    Hoe dan ook, er zitten dingen in onze cultuur en taal waarvan we amper meer weten waar die vandaan komen. Toch zitten ze in onze cultuur, omdat we nu eenmaal een geschiedenis hebben die verre van perfect is. Maar ik vind niet dat we nu alles uit onze cultuur/taal moeten halen wat nu als racistisch wordt beschouwd. We kunnen ons verleden niet veranderen. Het is deel van wie we zijn.

Verwar niet KERN met OORSPRONG. Wat vieren we nou met Sinterklaas? Volgens mij draait het om vrijgevigheid en gezelligheid.
    De kern van het feest is in mijn ogen niet dat mensen met een andere huidskleur minderwaardig zijn. Dus is het feest in mijn ogen in de kern niet racistisch.
    De oorsprong kan best een racistische kant hebben. Hoezeer we zwarte Piet ook veranderen de oorsprong kunnen we niet veranderen. En is het ook zo belangrijk die oorsprong te benadrukken als we het feest nu op een totaal niet racistische manier vieren. Als we gekleurde kinderen buiten zouden sluiten van het feest, zou het racisme zijn, maar dat gebeurt volgens mij niet.

De frustratie van veel Nederlanders komt uit het gevoel zelf telkens rekening te moeten houden met geloof, traditie, feesten, kleding, gewoontes van anderen, maar zelf geen respect te krijgen voor onze eigen cultuur. Het gevoel wat veel Nederlanders hebben is zich keer op keer te moeten aanpassen. En nu wordt iets wat zo bij ons land hoort door anderen niet begrepen en geaccepteerd. Er is onbegrip omdat veel mensen tegen racisme zijn en Sinterklaas in hun ogen ook niet racistisch gevierd wordt. Nu moet zwarte Piet, om zijn huidskleur, weg. Zoals ik zei: we hebben nu eenmaal een verleden en dat is op een bepaalde manier deel van wie we zijn. En daarmee bedoel ik echt niet dat we ons niet voor schamen voor de fouten die onze voorouders hebben gemaakt.

Ik denk dat het onbegrip van 2 kanten komt. Ik denk dat tegenstanders niet begrijpen wat het feest voor ons betekent en hoe wij dat beleven en beleefd hebben als kind. En ik denk dat veel Nederlanders ook geen begrip hebben hoe het is om op te groeien met verhalen over slavernij en dat een jaarlijks feest te zien waarbij mensen zich zwart schminken en een "mindere" rol hebben. (Zo ervaren zij het, wij zien zwarte Piet niet als mindere van Sinterklaas.)

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Uhm, ik ben bang dat je met het woord negeren de plank mis slaat, aangezien het om een vervoeging van het werkwoord "Negeer" gaat en de klemtoon dan ook op de tweede 'e' ligt... en niet op de eerste zoals bij het woord "neger".
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht
    Ik denk dat het onbegrip van 2 kanten komt. Ik denk dat tegenstanders niet begrijpen wat het feest voor ons betekent en hoe wij dat beleven en beleefd hebben als kind. En ik denk dat veel Nederlanders ook geen begrip hebben hoe het is om op te groeien met verhalen over slavernij en dat een jaarlijks feest te zien waarbij mensen zich zwart schminken en een "mindere" rol hebben. (Zo ervaren zij het, wij zien zwarte Piet niet als mindere van Sinterklaas.)
    Dit is het hele probleem indd. Er wordt van beide kanten elkaar niet goed begrepen en daardoor ontstaan frustraties.

Kortom, zwarte mensen moeten de slavernij achter zich laten en ophouden zich te associeren met slaven (niet de slavernij vergeten ofcourse) en 'Nederlanders' moeten meer begrip/inlevingsvermogen tonen. That's it.
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Gebruiker Remcow's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat mensen elkaar best begrijpen.
    Alleen waarom moet je iedereen iets opleggen omdat een kleine groep iets niet/(of wel) vind kunnen.
    Waarom mogen de winkels niet op zondag open? (omdat een deel geloofd in een sprookje en zondag een rustdag is?) Waarom nemen die niet rust en laten andere ook in hun waarde die wel naar de winkel willen op zondag. Zo kan je nog tientallen vergelijkingen maken.
    Waarom moet je stil zijn als iemand ander wil bidden voor zijn eten? Dat doet hij toch voor zichzelf? etc.etc.

De Blanke Nederlander en de donkere Nederlander hoeven zich niet in te leven als zoals je zegt, als de Nederlander die tegen zwartepiet is geen ridicule associatie met slavernij zou maken.

Vorige week zag ik een column van Martijn Koning langskomen.
    http://www.youtube.com/watch?v=eSVjmNF4zws
    Kostelijk om gelachten, erg op het randje, maar he, van mij mag het Of hebben de kinder hatende nep pieten geen gevoel meer voor humor:P
    Laatst gewijzigd door Remcow : 28-10-2013 om 15:17

T2. S3 DizzleFie - ?
    T3. S4 Sundimtar - Premium. S4 Vladar - Premium!. S7 Linjal - Avoid. S3.com Hades - ValhallaNL.
    T4. S5 Vince - ego. S4 Hades - us. S1 EGO - Lab(i)el. S5 Push the Button - Walküre. S1.de Hades - Dirty!.

Gebruiker BobDeBouwer's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remcow Bekijk bericht
    Ik denk dat mensen elkaar best begrijpen.
    Alleen waarom moet je iedereen iets opleggen omdat een kleine groep iets niet/(of wel) vind kunnen.
    Waarom mogen de winkels niet op zondag open? (omdat een deel geloofd in een sprookje en zondag een rustdag is?) Waarom nemen die niet rust en laten andere ook in hun waarde die wel naar de winkel willen op zondag. Zo kan je nog tientallen vergelijkingen maken.
    Waarom moet je stil zijn als iemand ander wil bidden voor zijn eten? Dat doet hij toch voor zichzelf? etc.etc.

De Blanke Nederlander en de donkere Nederlander hoeven zich niet in te leven als zoals je zegt, als de Nederlander die tegen zwartepiet is geen ridicule associatie met slavernij zou maken.

Vorige week zag ik een column van Martijn Koning langskomen.
    http://www.youtube.com/watch?v=eSVjmNF4zws
    Kostelijk om gelachten, erg op het randje, maar he, van mij mag het Of hebben de kinder hatende nep pieten geen gevoel meer voor humor:P
    Haahah geweldig dat filmpje ! Had hem nog niet gehoord. Zou hem alleen snel weghalen anders krijg je nog strafpuntjes !
    Prins Pils - Chico de Lama - Doofenshmirtz.

Beste Nieuwkomer Award (2013/2014): Bob de bouwer

Gebruiker Remcow's schermafbeelding

Standaard

Strafpunten?

Lijkt me niet, is een column van een cabaretier. Lijkt me gewoon kunnen, youtube heeft zelf een screening en wat niet kan word verwijderd, dus alles vanaf youtube mag hier gewoon gepost worden
    Anders moet ik weer vergelijkingen met NoordKoreaanse taferelen gaan maken, en dan worden ze hier wel boos:P

T2. S3 DizzleFie - ?
    T3. S4 Sundimtar - Premium. S4 Vladar - Premium!. S7 Linjal - Avoid. S3.com Hades - ValhallaNL.
    T4. S5 Vince - ego. S4 Hades - us. S1 EGO - Lab(i)el. S5 Push the Button - Walküre. S1.de Hades - Dirty!.

Gebruiker BobDeBouwer's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remcow Bekijk bericht
    Strafpunten?

Lijkt me niet, is een column van een cabaretier. Lijkt me gewoon kunnen, youtube heeft zelf een screening en wat niet kan word verwijderd, dus alles vanaf youtube mag hier gewoon gepost worden
    Anders moet ik weer vergelijkingen met NoordKoreaanse taferelen gaan maken, en dan worden ze hier wel boos:P
    Tjah weet niet, ik kreeg ook strafpunten voor z'n opmerking, vonden ze racistisch. Maar als dat filmpje mag weet ik genoeg elke post die ik nog maak spreek ik in, zet ik op youtube en post dan de link.
    Prins Pils - Chico de Lama - Doofenshmirtz.

Beste Nieuwkomer Award (2013/2014): Bob de bouwer

Gebruiker

Standaard

Welkom in Nederland, het land van de culturen behalve de onze!

Regels voor berichten