Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 tot 50 van 58

Discussie: Racistische traditie?

Gebruiker xz04k's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heilige Makreel Bekijk bericht
    Eigenlijk zou de VS de mensen die als zwarte piet spelen moeten vragen of ze het racisme vinden, want dan hoor je gewoon dat het een kinderfeest is en dat racisme daar buiten staat.
    Ik denk persoonlijk dat als je zelf een zwart iemand was, dit geen racisme zou vinden. Zwarte piet is namelijk een knecht op een schip, en van het betaalde hard werken op een kolen schip, krijg je roet in je gezicht. Er is dus geen verband tussen zwarte mensen en zwarte piet.

Wat ik wel kan snappen is dat sommige mensen denken dat zwarte piet slaven zijn, want sinterklaas zit nou eenmaal op een paard en de pieten lopen. Zo wordt Sinterklaas beschouwt als hoger in rang, maar dit is nou eenmaal niet zo. Sinterklaas heeft slechte benen waardoor hij niet, of in ieder geval niet lang kan lopen.
    Dat vergeten sommige mensen, en vooral de mensen in de VS.

A
    ls de VS hier een probleem gaat maken kunnen ze beter eerst kijken naar de overtollige kindersoldaten, de lage loon in China en nog vele andere dingen. Ik vind het ronduit belachelijk dat de VS zich gaat bemoeien met een traditie die al eeuwenoud is.

Trouwens, als de VS zich mag bemoeien met tradities hebben ze gewoon teveel macht, want ik denk, dat de VS de 3e oorlog gaat veroorzaken als het zo door gaat.
    Sinds wanneer bemoeit de VS zich ermee dan? Is dat een nieuwe ontwikkeling?
    MET PENSIOEN!

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anime Bekijk bericht
    Snap ik, had eigenlijk wel een redenering bij gemoeten ofcourse. Maar het ontkennen van de rasistische origine van zwarte piet is het gewoon het niet willen zien dat het rasistisch is.
    Zwarte piet komt echter niet uit de slavernij; Het sinterklaasfeest bestaat langer dan Zwarte Piet. Rond 1850 meen ik is Zwarte Piet er bij gekomen. In die tijd voedde men kinderen op doormiddel van slaan en het 'bang' maken van kinderen (In de zin van; Als men niet gehoorzaamt, dan gebeurt dit of dit). Zwarte Piet met z'n roe was bedoeld om kinderen dusdanig bang te maken dat ze gehoorzaamde en het zwarte uiterlijk maakte zwarte piet meer 'angstaanjagender' omdat zwarte mensen toen zowieso als 'vies/smerig/onrein' werden beschouwd.

Nogmaals; Ik ben niet tegen het sinterklaas feest, ik vind't een mooi feest en vier het elk jaar met m'n familie. Toch vind k het ontkennen van de oorsprong echt heel naief.
    Je zegt hier dus nu dat de Zwarte Piet zwart is om de kinderen bang te maken, en hem angstaanjagender te maken, en dat het niks te maken heeft met zijn afkomst om het zo maar even te zeggen, en toch zeg je dat het racistisch is?
    Dat mag je dan toch even uitleggen.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieter-pietcd Bekijk bericht
    Je zegt hier dus nu dat de Zwarte Piet zwart is om de kinderen bang te maken, en hem angstaanjagender te maken, en dat het niks te maken heeft met zijn afkomst om het zo maar even te zeggen, en toch zeg je dat het racistisch is?
    Dat mag je dan toch even uitleggen.
    Het heeft dus wel met z'n afkomst te maken; Ze gebruikten het uiterlijk van zwarte piet (afrikaans, donker etc) om die kinderen banger te maken.
    Wellicht is dit filmpje duidelijker dan ikzelf (stukje rond 3;57)

NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Gebruiker

Standaard

Ze legt niet heel duidelijk uit (voor mij) waarom ze vindt dat wij in de kern met iets heel verkeerds bezig zijn. Sinterklaas en zwarte Piet worden niet gebruikt om het superieur zijn van blanke mensen te benadrukken. Wat ik ook altijd geleerd heb, was dat Sinterklaas als heilige wel gezag moet uitstralen. De mijter is bijv. ook om het voorhoofd te verlengen en zo wijsheid uit te stralen. Een Sinterklaas hoort bijv ook niet op gympen rond te lopen.

Ik geloof beslist dat zwarte Piet racistische elementen heeft gehad, die in de loop der jaren (grotendeels) verdwenen zijn.

Een jongen van een jaar of 5 ziet nog niet altijd het verschil tussen een zwarte Piet en een man met zwarte huidskleur. Maar diezelfde jongen kan ook een roodharige voor clown aanzien.
    Mijn zusje vroeg op die leeftijd aan een blinde man met een stok of hij ging vissen. Een oude man kan ook voor Sinterklaas aangezien worden. Er zullen kinderen zijn die zich vergissen, maar dat maakt het nog niet direct racisme.
    Ik denk door een aantal anders gekleurde Pieten (of Witte Willems of Rode Robs, weet ik het) toe te voegen, de nadruk minder op de zwarte huidskleur ligt en er misschien minder van dat soort vergissingen zijn.

Gebruiker

Standaard

Zo kijk ik ook naar die definitie. En om die reden vind ik dus zwarte Piet niet racistisch.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht
    Ze legt niet heel duidelijk uit (voor mij) waarom ze vindt dat wij in de kern met iets heel verkeerds bezig zijn. Sinterklaas en zwarte Piet worden niet gebruikt om het superieur zijn van blanke mensen te benadrukken. Wat ik ook altijd geleerd heb, was dat Sinterklaas als heilige wel gezag moet uitstralen. De mijter is bijv. ook om het voorhoofd te verlengen en zo wijsheid uit te stralen. Een Sinterklaas hoort bijv ook niet op gympen rond te lopen.

Ik geloof beslist dat zwarte Piet racistische elementen heeft gehad, die in de loop der jaren (grotendeels) verdwenen zijn.

Een jongen van een jaar of 5 ziet nog niet altijd het verschil tussen een zwarte Piet en een man met zwarte huidskleur. Maar diezelfde jongen kan ook een roodharige voor clown aanzien.
    Mijn zusje vroeg op die leeftijd aan een blinde man met een stok of hij ging vissen. Een oude man kan ook voor Sinterklaas aangezien worden. Er zullen kinderen zijn die zich vergissen, maar dat maakt het nog niet direct racisme.
    Ik denk door een aantal anders gekleurde Pieten (of Witte Willems of Rode Robs, weet ik het) toe te voegen, de nadruk minder op de zwarte huidskleur ligt en er misschien minder van dat soort vergissingen zijn.
    Ik bedoel het stukje rond 3;57 wanneer die historicus uitlegt over de origine van zwarte piet
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Gebruiker Remcow's schermafbeelding

Standaard

Ach, schreeuw om aandacht als je het mij vraagt.

Hierboven staan al mooie vergelijkingen met oa blinden vissers clowns en rood harige. Zo kan je er nog tientallen maken.

Ben het volkomen met die vrouw eens in het filmpje dat het van alles te maken heeft met de opvoeding die iemand krijgt.

Daarbij kan je nog oneindig veel andere dingen zoeken die racistisch zijn.

Correct me if i'm wrong, maar ALLE religies discrimineren!
    Deze kunnen we ook afschaffen omdat naar alle waarschijnlijkheid een kleine meerderheid dit zo ziet.
    Het heeft alles te maken met interpretatie van iets, en hoe mensen/kinderen ergens naar kijken heeft veel te maken met de opvoeding die ze hebben genoten.

Maak ik hier een probleem van of van andere dingen. Neee. Ik schiet er geen reet mee op terwijl ik er van overtuigd ben dat religie het probleem is/was van nagenoeg alle oorlogen en gezeik in de wereld/ geschiedenis.

Stel je dus niet aan, en doe je ding, als iedereen om alles maar moet lopen janken.... G-sus. Vermoeiende mensen.
    Daarbij gok ik ook dat een groot deel van deze "zeur pieten" zelf sinterklaas viert, dus zoals gewoonlijk hypocriet mee lult met de hype/media.

T2. S3 DizzleFie - ?
    T3. S4 Sundimtar - Premium. S4 Vladar - Premium!. S7 Linjal - Avoid. S3.com Hades - ValhallaNL.
    T4. S5 Vince - ego. S4 Hades - us. S1 EGO - Lab(i)el. S5 Push the Button - Walküre. S1.de Hades - Dirty!.

Gebruiker Eremita's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remcow Bekijk bericht
    Daarbij gok ik ook dat een groot deel van deze "zeur pieten" zelf sinterklaas viert, dus zoals gewoonlijk hypocriet mee lult met de hype/media.
    Zeur Pieten. Damn. Ik hoor niet zo hard te lachen om zo'n grap. Maar ik deed het toch.

En om mijn vijf cent ook maar weer eens bij te dragen:
    Racisme = Discrimineren op ras
    1. Discrimineren = Onderscheid aanbrengen
    2. Ras = Etnische groepering met duidelijke, physieke kenmerken.

Zwarte Piet wordt
    1. Niet gediscrimineerd op basis van ras, maar op basis van huidskleur. Een Neger is geen ras, dames en heren, het is een mens met een bepaalde huidskleur.
    2. Wel gediscrimineerd, aangezien wij hem zwart noemen, maar hetzelfde doen wij bij onze buurvrouw, die wij een vrouw noemen en dus op basis van geslacht discrimineren. Als wij het liefst om mensen heen willen kijken, dan moeten we stoppen mensen te ontmoeten, want de mens oordeelt altijd met zijn zintuigen over ieder mens dat hij of zij ziet.

Het probleem zit hem erin dat Zwarte Piet, een neger, een knecht is van een blanke man. Tenminste, dat is wat ik eruit heb kunnen opmaken. En dan zeg ik: Wat is hier het probleem? Er is overduidelijk geen sprake van racisme. Nee. Mensen kunnen gewoon niet tegen het idee van slavernij, terwijl ze vergeten dat, op een of andere manier, wij allemaal slaven van iets of iemand zijn.

Ik zie met dit probleem dat ik gelijk krijg met mijn theorie. Als mensen geen echte problemen meer kennen, dan gaan ze op zoek naar nieuwe, vaak onechte problemen.

Laat folklore in zijn/haar waarde. Evolutie is goed, revolutie niet.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eremita Bekijk bericht
    Zeur Pieten. Damn. Ik hoor niet zo hard te lachen om zo'n grap. Maar ik deed het toch.

En om mijn vijf cent ook maar weer eens bij te dragen:
    Racisme = Discrimineren op ras
    1. Discrimineren = Onderscheid aanbrengen
    2. Ras = Etnische groepering met duidelijke, physieke kenmerken.

Zwarte Piet wordt
    1. Niet gediscrimineerd op basis van ras, maar op basis van huidskleur. Een Neger is geen ras, dames en heren, het is een mens met een bepaalde huidskleur.
    2. Wel gediscrimineerd, aangezien wij hem zwart noemen, maar hetzelfde doen wij bij onze buurvrouw, die wij een vrouw noemen en dus op basis van geslacht discrimineren. Als wij het liefst om mensen heen willen kijken, dan moeten we stoppen mensen te ontmoeten, want de mens oordeelt altijd met zijn zintuigen over ieder mens dat hij of zij ziet.

Het probleem zit hem erin dat Zwarte Piet, een neger, een knecht is van een blanke man. Tenminste, dat is wat ik eruit heb kunnen opmaken. En dan zeg ik: Wat is hier het probleem? Er is overduidelijk geen sprake van racisme. Nee. Mensen kunnen gewoon niet tegen het idee van slavernij, terwijl ze vergeten dat, op een of andere manier, wij allemaal slaven van iets of iemand zijn.

Ik zie met dit probleem dat ik gelijk krijg met mijn theorie. Als mensen geen echte problemen meer kennen, dan gaan ze op zoek naar nieuwe, vaak onechte problemen.

Laat folklore in zijn/haar waarde. Evolutie is goed, revolutie niet.
    Ik denk ook dat de frustratie van veel gekleurde mensen (die tegen zwarte piet zijn) is dat Nederlanders gewoon niet willen zien dat zwarte piet een rasistische oosprong heeft. Nederlanders zijn te gek op hun traditie en ontkennen het daarom.
    Kijk bijvoorbeeld naar de zin 'ook al ben ik zo zwart als roet, ik meen het wel goed'. Hoe is die zin niet discriminerend bedoeld? Hoe zijn de benadrukte uiterlijke kenmerken van zwarte piet niet racistisch? Zwarte mensen werden vroeger bespot vanwege hun lippen en kroeshaar, precies wat er zo wordt benadrukt bij zwarte piet.
    In Engeland had je vroeger speelgoed poppen genaamd 'Golliwog's' en die waren in principe gewoon een rasistisch karikatuur van een zwarte. (http://en.wikipedia.org/wiki/Golliwogg) Deze lijken sprekend op zwarte piet en benadrukt precies dezelfde kenmerken.
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Als al deze poppetjes een boos gezicht hadden, en een demonisering zouden uitbeelden, zou ik je gelijk geven.
    Je moet ook bedenken dat in de tijd dat Zwarte Piet "ontstaan" is, dat de Nederlandse kinderen geen negroïde mensen zagen buiten de slaven (en in veel gevallen gewoon betaalde butlers) van hun eigen familie.
    En de kinderen van ouders die geen slaaf of knecht konden veroorloven hadden al helemaal weinig negroïde mensen gezien.
    Dus een kindervriend die ineens vergezeld gaat van Zwart(geverfd)e knechten, die boezemen nog wel eens wat angst in, vooral in de erg conservatieve tijd van eind 19e eeuw, waar men nog geloofde in het blind worden door teveel zelfbevrediging.

Het is ook daarom dat het rijmpje zegt: "Ook al ben ik zo zwart als roet, ik meen het toch goed"
    Met andere woorden: "Ook al zal ik er misschien eng uit zien, ik doe je geen kwaad"

Daar is niets racistisch aan, en ook hier weer zou ik je gelijk geven als de Zwarte Piet een gemene grimas had opgeschminkt en had geroepen dat als ze niet lief waren dat ze ontvoerd werden.
    Dat laatste gebeurde wel, maar de Zwarte Piet is altijd in vrolijke kleuren uitgedost geweest om bangmakerij te voorkomen.

In tekenfilms als Tom & Jerry krijgt Tom vaak het deksel op zijn neus als hij weer met zijn hoofd in een houten vat dook waar Jerry in gedoken was.
    Jerry ontsnapte, Tom zat vast en een staaf dynamiet onder in de ton deed de boel klappen.
    Dan zag je Tom met een zwart geblakerd gezicht, de stukken hout in een krans om zijn nek, en dikke rode lippen: Een duidelijk karikatuur van een Afrikaan... dat is toch ook geen racisme?
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Regels voor berichten