Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 tot 40 van 58

Discussie: Racistische traditie?

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieter-pietcd Bekijk bericht
    Even over dit filmpje, als je het kijkt ga dan ook even hierlangs, zelfde filmpje maar dan met reacties. Voegt ook wel wat toe over hoe mensen over de hele situatie denken.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6567...laasfeest.html
    Best mooi filpmje. Zelf-spot is zeker niet verkeerd, maar ik denk dat veel mensen het te serieus zullen nemen.
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anime Bekijk bericht
    Ik denk dat veel mensen ook de spijker totaal mis slaan. Er wordt vaak aangekaart dat Zwartie Piet mogelijk of mogelijk niet een slaaf is van Sinterklaas, maar toen mijn familie uit Engeland (getint) bij ons op vakantie kwam tijdens sinterklaas, keken ze niet perse naar of Zwarte piet een slaaf was, maar vonden ze eerder het 'stereotype zwarte' imago van Zwarte Piet apart/beledigend (kleding, acrobatisch figuur, dommig gedrag, overdreven grote rode lippen etc).
    Verder heb ik zelf geen probleem met Sinterklaas oid, maar als Nederlander kun je niet bepalen voor een zwart persoon wanneer hij/zij zich gediscrimineerd mag voelen en dat vergeten veel nederlanders blijkbaar, want ik zie op Nu.Nl bij artikelen over dit onderwerp echt enorm veel rasistische comments.
    Gediscrimineerd voelen is iets anders dan gediscrimineerd worden. Ik denk veel mensen dat ook vergeten. Waarom reageren veel mensen zo fel als mensen aan "hun Piet" komen? Voorstanders van de zwarte Piet worden racist genoemd zonder dat ze werkelijk racistische ideeën hebben. Wij voelen ons ook beledigd als we voor racist uitgemaakt worden! En het is toch ook raar? Stel je nou voor dat ieder die zich als Piet verkleed kan worden opgepakt omdat het racistisch is. Dan worden heel veel mensen opgepakt, slechts omdat ze bepaalde kleren dragen en hun gezicht schminken. Het wil er bij mij gewoon niet in dat slechts het aantrekken van bepaalde kleren, zonder er iets mee te bedoelen, racistisch is.

Je zegt "kleding, acrobatisch figuur, dommig gedrag, overdreven grote rode lippen etc"
    De kleding is vóór ons niet stereotype voor een zwarte man. Voor ons zijn het de kleren die bij een zwarte Piet horen, bij dat personage. Geen van ons heeft ooit een zwarte man in dergelijke kleren zien rondlopen. Er is voor ons geen link tussen een normale zwarte man en de kleren van zwarte Piet. Acrobatisch figuur? Er zijn ook dikke Pieten. Maar voor de kinderen is het altijd leuk als er een paar Pieten bij zitten die kunstjes kunnen doen. Dommig gedrag? Kijk naar de club van Sinterklaas en je zult zien dat er ook slimme Pieten bij zitten. Maar vergeet niet dat het een feest voor kinderen is en dat de Pieten daarom ook op een voor kinderen begrijpelijk niveau praten. Kijk bijv naar Samson en Gert of kabouter Plop, de smurfen, Bassie en Adriaan of wat dan ook... dan zie je dat de grappen die gemaakt worden van hetzelfde niveau zijn. Heel veel kinderprogramma's hebben ook typetjes de slimme, de domme, de atletische, het mooie meisje, de slechterik, enz. Vaak wordt dat typetje extra overdreven.
    Overdreven grote rode lippen??? Dat hoor ik nou telkens. Ik zie alleen rode lippen. Een opvallende kleur. Ik heb nog geen Pieten gezien die hun lippen speciaal lieten opblazen. Ze zijn vaak wel felrood.
    Ik hoop dat je ziet dat mijn beleving en jouw beleving totaal verschillen. Symbolen zijn niet op zichzelf slecht, het gaat om de context waarin ze gebruikt worden. En met zwarte Piet willen we absoluut niet een stereotype geven van een zwarte man, maar wel van het karakter zwarte Piet. Het is een soort theaterspel voor kinderen en daarbij hoort het dat karakters sterk overdreven worden.

Overigens snap ik wel dat mensen het als beledigend opvatten als je 1 blanke Sinterklaas te paard en 100 zwarte Pieten die voor hem uitlopen ziet. Ik denk dat het goed zou zijn als er ook wat meer witte Pieten bijkomen. Toch zie ik niet in dat het zwart schminken van je gezicht of het verkleden als zwarte Piet op zichzelf racistisch is.

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Een witte piet zal direct door de kinderen herkend worden als dit een kennis of familielid betreft.
    Het zwart schminken haalt juist alle gezichtskenmerken weg.

Maar aan de andere kant wil ik ook wel een vraag stellen: "Je gewoon kleden als een Zwarte Piet" is niet racistisch.
    Is het gewoon kleden als Adolf Hitler dan ook geen nazisme?
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker

Standaard

Ik zat gisteren te googlen en ik vond een columnist die een stuk heeft geschreven over hoe hij deze hele heisa ziet. Ik vind dat deze man het wel akelig goed ziet op sommige punten en ik deel eigenlijk volledig zijn mening.

https://decorrespondent.nl/233/wat-w...37791-bd308a07
    Oud: Wilde Watjes | Res Dogs | Omertà | Gesticht | No Doubt | Labiel | Disney | Olympus | Muppets | Midgets | Snackbar

S4: Midgets ~ Okeechobee | S5: Snackbar ~ Pompedomp
    TS1 Disney (Maleficent) --> Leider van de beste alliantie 2014, 2015 & 2016

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Een witte piet zal direct door de kinderen herkend worden als dit een kennis of familielid betreft.
    Het zwart schminken haalt juist alle gezichtskenmerken weg.

Maar aan de andere kant wil ik ook wel een vraag stellen: "Je gewoon kleden als een Zwarte Piet" is niet racistisch.
    Is het gewoon kleden als Adolf Hitler dan ook geen nazisme?
    Nee, dat denk ik sowieso niet. Dan zou je iedere acteur die in een film over de 2de wereldoorlog Hitler speelt ook moeten worden opgepakt. Of ieder die juist de draak met Hitler wil steken in een satirisch programma. Of ieder die een snorretje tekent op de foto. Of het verkleden als Hitler op een verkleedfeest zou dan ook niet mogen. Het zou mensen beledigen en daarom doen (meeste) mensen dat niet. Maar het betekent niet dat iemand die zich als Hitler verkleed ook achter zijn ideeën staat.
    Een hakenkruis op zichzelf is slechts een teken, wat ook al voordat Hitler kwam gebruikt werd en toen totaal niks racistisch had. Tegenwoordig wordt het met nazi's geassocieerd. Iemand die er nu mee rond zou lopen, zou de gevoelens van heel veel mensen kwetsen, maar het zou daarmee nog niet per se racistisch zijn.

Ik vind dit ook enigszins hetzelfde. Zwarte Piet is niet beledigend bedoeld, maar zo wordt het wel opgevat. Dan hoeft het nog geen racisme te zijn, maar we kunnen wel rekening houden met die gevoelens.

Wat de schmink betreft ben ik het met je eens dat de verf een soort masker is. Maar ik zou ook niet een witte Piet zonder schmink laten, maar witte schmink gebruiken ipv zwarte.

Edit:
    Ik heb het gelezen en sta er 100 % achter wat hij schrijft.

Ik heb ook enorm moeite met zinnen als "Het IS gewoon racisme! Dat is gewoon een feit! En ieder die even objectief kijkt, kan dat zien!!! Blanken (ja, zo hoor ik mensen praten), blanken willen gewoon niet inzien dat wat ze doen eigenlijk racistisch is."
    Daarmee zeggen deze mensen min of meer: "Wij weten het beter en ieder die het anders ziet zit fout."
    Dus men mag eigenlijk geen eigen mening meer hebben. Ik vind niet dat iedere voorstander van zwarte Piet direct een racist is.
    Laatst gewijzigd door Dominique87 : 27-10-2013 om 10:11

Gebruiker Heilige Makreel's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zou de VS de mensen die als zwarte piet spelen moeten vragen of ze het racisme vinden, want dan hoor je gewoon dat het een kinderfeest is en dat racisme daar buiten staat.
    Ik denk persoonlijk dat als je zelf een zwart iemand was, dit geen racisme zou vinden. Zwarte piet is namelijk een knecht op een schip, en van het betaalde hard werken op een kolen schip, krijg je roet in je gezicht. Er is dus geen verband tussen zwarte mensen en zwarte piet.

Wat ik wel kan snappen is dat sommige mensen denken dat zwarte piet slaven zijn, want sinterklaas zit nou eenmaal op een paard en de pieten lopen. Zo wordt Sinterklaas beschouwt als hoger in rang, maar dit is nou eenmaal niet zo. Sinterklaas heeft slechte benen waardoor hij niet, of in ieder geval niet lang kan lopen.
    Dat vergeten sommige mensen, en vooral de mensen in de VS.

A
    ls de VS hier een probleem gaat maken kunnen ze beter eerst kijken naar de overtollige kindersoldaten, de lage loon in China en nog vele andere dingen. Ik vind het ronduit belachelijk dat de VS zich gaat bemoeien met een traditie die al eeuwenoud is.

Trouwens, als de VS zich mag bemoeien met tradities hebben ze gewoon teveel macht, want ik denk, dat de VS de 3e oorlog gaat veroorzaken als het zo door gaat.
    Stop je hoofd in de prullenbak en ruik je toekomst
    Fouten maken doe je niet expres, het is menselijk

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Ik heb in groep 4 ooit eens een Sinterklaasfeest gehad waarbij de Sint bij ons op school kwam.
    Daarvoor moesten wij als "hulp pieten" verkleed, want dat zou de Sint erg leuk vinden.
    Wij hadden één jongetje in de klas afkomstig van Curaçao, een van mijn beste vriendjes toen.
    Ik zat dan ook altijd naast hem.

Die dag dus ook, en we waren allemaal als Zwarte Piet verkleed en de juffrouw ging ons zo goed en kwaad als het ging, schminken... (lees: Gewoon wat zwarte vegen op ons gezicht aanbrengen)
    Ik was geweest, en in mijn volle onschuld zei ik: "Juffrouw, Tyron hoeft toch niet geschminkt te worden, want hij is toch al bruin?"
    Alle kinderen moesten lachen, inclusief Tyron, maar alleen de juffrouw werd er ongemakkelijk bij.

Ik denk dat dit genoeg zegt over het 'racistische karakter' van Zwarte Piet.
    Het publiek waarvoor het bedoeld is, vind het gewoon leuk, en of het Moren zijn, Creolen of witte mensen die zwart geworden zijn door de roet... boeit die kinderen geen ene flikker.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker

Standaard

@ Dominique.

Ik vind't nogal lastig om m'n mening precies te motiveren, want ik heb nogal een verdeelde mening. Ik ben dan zelf ook 'gemengd', heb een Nederlandse, blanke vader een donkere moeder, dus ik denk dat ik de situatie iets 'neutraler' kan bekijken dan de meeste nederlanders of allochtonen. Ik ben zelf gewoon met Sinterklaas opgevoed en ik weet ook wel dat hoe het gevierd wordt niet rasistisch is en dat het gewoon een kinderfeest is. Sterker nog, ik ben voor elk feest dat families bij elkaar brengt.
    In de kern, is het feest echter wel racistisch en integenstelling tot wat sommige mensen zeggen, kan hier niet over gediscusseerd worden. Vind ik het zoals wij het nu vieren racistisch? Nee, ik voel me niet gediscrimineerd, nog ben ik tegen te afschaffing. Ik sta redelijk neutraal het gedoe om zwarte piet. Mij zou het serieus niet uit maken of hij zwart blijft of een andere kleur krijgt.
    Maar ik weet wel dat veel zwarte mensen zich beledigd kunnen voelen door het uiterlijk van zwarte piet. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld in haar jeugd (in Engeland) wel veel te maken had met discriminatie en in die tijd werd het stereotype 'zwarte' beeld wel benadrukt; Dikke lippen, onintelligent, alleen goed in lichamelijke dingen, maar niet in 'leiderschap of nadenken' etc. Mijn moeder heeft dus mij gewoon opgevoed met het sinterklaasfeest, terwijl ze het er niet mee eens is, gewoon omdat het voor kinderen leuk is.
    Verder vind ik alle ophef hierover echt onzin. Ik maak me veel meer zorgen om die 'die-hard' zwarte piet-voorstanders. Die zijn vaak rasistischer en/of naiever dan de traditie zelf.
    Kijk dit artikel bijvoorbeeld:
    http://gerritdeheus.wordpress.com/20...6/zwarte-piet/
    Ik vind dit wel echt schandalig.

En over Nederlanders die zich beledigd voelen omdat ze 'rasist' genoemd worden;
    Nederlanders zijn ook vaak onbewust van hun naïviteit/beledigingen (rasisme zou ik het niet noemen, want vaak is het onbedoeld)
    Laatst gewijzigd door Anime : 27-10-2013 om 11:35
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Gebruiker

Standaard

In de kern, is het feest echter wel racistisch en integenstelling tot wat sommige mensen zeggen, kan hier niet over gediscusseerd worden.
    Dit ben ik niet mee eens. En het argument "het is nu eenmaal zo" is een van de slechtste die er is.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht
    Dit ben ik niet mee eens. En het argument "het is nu eenmaal zo" is een van de slechtste die er is.
    Snap ik, had eigenlijk wel een redenering bij gemoeten ofcourse. Maar het ontkennen van de rasistische origine van zwarte piet is het gewoon het niet willen zien dat het rasistisch is.
    Zwarte piet komt echter niet uit de slavernij; Het sinterklaasfeest bestaat langer dan Zwarte Piet. Rond 1850 meen ik is Zwarte Piet er bij gekomen. In die tijd voedde men kinderen op doormiddel van slaan en het 'bang' maken van kinderen (In de zin van; Als men niet gehoorzaamt, dan gebeurt dit of dit). Zwarte Piet met z'n roe was bedoeld om kinderen dusdanig bang te maken dat ze gehoorzaamde en het zwarte uiterlijk maakte zwarte piet meer 'angstaanjagender' omdat zwarte mensen toen zowieso als 'vies/smerig/onrein' werden beschouwd.

Nogmaals; Ik ben niet tegen het sinterklaas feest, ik vind't een mooi feest en vier het elk jaar met m'n familie. Toch vind k het ontkennen van de oorsprong echt heel naief.
    NL5 - Stoute Gerda
    Producer & Muzikant

Regels voor berichten