Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 tot 20 van 58

Discussie: Racistische traditie?

Former Zeus AciD's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spelbreker Bekijk bericht
    Dus, zoals Stijn al aangaf;
    Blijft natuurlijk de vraag, wie is Stijn..
    Met pensioen - Vragen? Stuur een PM.

AciD locuta, causa finita

he who fights and runs away, can run away an other day

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GGvdH Bekijk bericht
    Ik niet, liegen ansich is niet goed, maar er zijn best situaties waarin je mag liegen.
    Zomaar liegen is verkeerd. Duaal gezien, altijd de waarheid spreken is verkeerd.

Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat wanneer een kind vroeg kan liegen slimmer is. Het toont inlevingsvermogen, kinderen van jonge leeftijd denken dat wanneer ze hun handen voor hun ogen doen niemand wat ziet. Liegen hoort gewoon bij de ontwikkelingen van een kind. Dit neemt niet weg dat je het moet straffen/afleren wanneer een kind zomaar liegt. Maar liegen hoort er bij, er kan dus ook tegen je gelogen worden, het is heel belangrijk dat kinderen dat mee krijgen. Want ookal is liegen slecht voor je, het gebeurd, daar kan je niet omheen.

Als je niet kan liegen, en nooit liegt is er wat mis met je. Eveneens als je iedereen altijd geloofd.
    Wat is slimmer?
    Mijn vriendin kan niet liegen vanwege haar autisme. Maar kent ook geen sarcasme. Is er dan wat "mis" met haar?
    Niet echt: zij doet haar werk (gevangenisbewaarder) beter dan menig ander, en haar IQ is zo'n 30 tot 40 punten hoger dan de mijne. (Hoogbegaafd)
    Zij weet het hele handboek van de gevangenis uit haar hoofd, ook wat anderen geacht worden te doen.
    Vraag haar niet naar voetbalzaken, of wie de president van Rusland is geweest in 1967, maar laat haar 1x zien hoe je een bougie van een auto vervangt en ze kan het daarna zelf.
    Vraag haar na 4 maanden wat er op een bepaald tijdstip gebeurd is, en ze legt je precies uit wat er gebeurd is, en vaak zelfs wat er gezegd werd.
    Daar kan ik, als iemand die soms wel eens liegt, niet aan tippen met mijn IQ van +/- 120.

Ja, ik was vroeger blij met mijn cadeautje, maar niet blijer of minder blij dan dat ik van mijn verjaardagscadeau werd, en daarvan wist ik dat die van mijn ouders kwam.
    Met andere woorden: Het is dus niet nodig om te liegen over een Sint met zijn hulpjes: als je het kind gewoon een cadeau geeft op 5 december, en het laat weten dat het van jullie komt, is het net zo blij als dat het denkt dat het van een of andere grijsaard komt die met een paard op het dak loopt.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker haye's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Wel leuk dat je leren liegen als heel belangrijk bestempeld, terwijl we allemaal opgevoed zijn met de stelling dat liegen verkeerd is
    onzin, liegen is goed, dat leer je in de maatschappij van tegenwoordig, mensen met een neutrale kijk op de werkelijkheid worden weggespeeld. Misschien moet je nog 10 jaar langer bij je baas blijven om het in te zien.

Gebruiker Pasevski's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk ben ik compleet tegen het gezeik, maar nog meer tegen het gezeik van mensen over de discussie.
    Afschaffen van de zwarte piet zou enorm jammer zijn iig!

Maar toch is het racisme.. De zwarte piet is in de 16e/17e eeuw bedacht, de tijd van de slaverij.
    Duidelijk is te zien dat negroïde mensen aan het werk zijn voor een blanke. Velen zeggen altijd dat hij zwart van het roet is, maar dit is niet het officiële verhaal. Zwarte piet is wel degelijk een slaaf, namelijk een slaaf uit ethiopie. Het huidige verhaal over roet is puur modernisering van het verhaal, maar daarom niet minder racistisch. Sinds 1850 wordt zwarte piet als 'knecht' benoemd, terwijl hij daarvoor altijd de minderjarige negerslaaf was.

Sint Nicolaas was inderdaad een soort van Turk. Ten tijde van de Sint in Lycie, was daar ook gewoon slavernij. Waar de Sint vandaan komt, maakt dus vrij weinig uit.

Ik wilde mijn statement nog onderbouwen met bronnen en heb een interessante gevonden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...ndslaven.dhtml
    Tatos - IONOX - Loket - Bitches - Tutti Frutti - Kaas - Lock - Mephobia - DH (NOX) - Hectic - Kermis - NSS - Nation (ZA4) - Walküre - VOC (AU1) - Vincitore - Worstman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thinky Bekijk bericht
    Als Chris zijn zin ergens op zet, speelt ie als een baas.

Gebruiker

Standaard

In mijn ogen is het niet direct racisme, ook als Zwarte Piet ooit een slaaf was. Het gaat in mijn ogen hoe we nu tegen Zwarte Piet aankijken en in de ogen van de meesten staat hij helemaal los van racistische ideeën. Ik vind het ook heel kort door de bocht om ieder die een aanhanger is van Zwarte Piet direct een racist te noemen. Ik zie het gewoon als een fictief personage en dat klopt totaal niet met hoe wij tegen mensen met gekleurde huidskleur aankijken.
    Ik geloof best dat het personage racistisch is geweest. De oorbellen zijn ondertussen grotendeels weg. Zwarte Piet spreekt ABN, er zijn zowel domme als slimme Pieten, handige en onhandige Pieten. Ook toen ik 4/5 jaar was kreeg ik al te horen "Er zijn witte Pieten, bruine Pieten en zwarte Pieten" 21/22 jaar terug was dus op die school al het doel om zwarte Piet niet een stereotype voor de zwarte bevolking te laten zijn. Kinderen kunnen tegenwoordig een "Pietendiploma" halen en eigenlijk is zwarte Piet een soort held in vele verhalen.

De traditie is een mengelmoes van onze geschiedenis. Ondertussen weet men amper meer wat nou precies de oorsprong is van zwarte Piet. De kleren, het personage zijn in de loop der jaren ook veranderd. Sinterklaas is op schilderijen van de 16/17de eeuw te vinden met een zwarte kindslaaf. De knecht, die de naam Pieter kreeg, komt uit een boekje uit 1850. Toen stond de slavernij al onder druk. Waarschijnlijk liet de schrijver zich ook inspireren door andere boekjes uit die tijd.
    "Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij."
    Zwarte Piet een voorbeeld van racisme of juist van de ontwikkeling tegen de slavernij?

Het beeld wat we nú hebben vind ik niet racistisch. Hij is gewoon een fictief personage. Ik vind het ergens heel raar om te zeggen "zwarte Piet mag niet zwart zijn, maar wel wit". En ongeacht waar we zwarte Piet in veranderen, de oorsprong zal altijd deels een kindslaaf zijn, ook als we nu kiezen hem rood of blauw te kleuren.
    Ik vind het ook logisch dat Sinterklaas een soort "hulpjes" houdt. Bij de kerstman zijn dat de elfjes. Zwarte Piet is deel van onze cultuur en ik zou het heel jammer vinden als het wordt afgeschaft, omdat mensen er racistische ideeën achter zoeken. Het personage "Zwarte Piet" maakt juist voor veel kinderen het feest leuk, juist doordat je met dit figuur leuke verhaaltjes kunt verzinnen. Zwarte Piet steelt vaak de show, terwijl Sinterklaas maar een saaie, vergeetachtige ouwe man is.
    Dit kan trouwens ook gewoon met een witte Piet, maar dat verandert in mijn ogen niet de oorsprong. Het is juist de oorsprong van Zwarte Piet die in de ogen van velen racistisch is. We kunnen best onze traditie aanpassen als mensen zich echt storen aan het uiterlijk van Zwarte Piet. Zal gewoon even wennen zijn, maar daar komen we wel overheen. Echter zie ik liever geen aanpassing met als reden "racisme", maar eerder als reden "rekening houden met de gevoelens van anderen".

Gebruiker Boe!'s schermafbeelding

Standaard

Het is de grootste onzin aller tijden, vooral moet men niet uit het oog verliezen dat het gaat om een kinderfeest. Zoals Dominique hierboven al zei, de blik die het kind of menige Nederlander heeft op Sinterklaas en Zwarte piet zal zeker geen racistische blik zijn. Het feest gaat om gezelligheid, cadeautjes en de blijdschap van kinderen. Zwarte piet hoort bij onze traditie en het moet zo blijven.

https://www.facebook.com/pietitie?fref=ts
    Teken (Like) de pietitie! Zwarte piet moet blijven
    Boe! S5 '11-'12 - Boe! S6 '12-'13 - Smooth Criminal S6 '13-'14 - Peace of Cake S2 '14-'15 - Captain America '14-'15 - Fargo '16
    [7-4-2016 19:40:00] jip: zou wel een enorm beest moeten zijn als ie van thomas zou winnen
    [7-4-2016 19:41:22] Lars: ja idd

Gebruiker Heilige Makreel's schermafbeelding

Standaard

.. Muchacho NL kreeg je vroeger niet wat je wilde van die goede oude Sint?
    Stop je hoofd in de prullenbak en ruik je toekomst
    Fouten maken doe je niet expres, het is menselijk

Standaard

Nee, dat kreeg ik altijd van mijn ouders
    One Piece

Gebruiker Bartic's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, Sinterklaas is geen turk. In de tijd dat die heilige man nog op de wereldbol rondliep was dat op de plek waar turkije zich nu bevindt maar rond die tijdsperioden waren er nog geen Turken gevestigd aldaar.

Standaard

In alle eerlijke muggenzifterij was hij inderdaad een Lyciër.
    One Piece

Regels voor berichten