Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 tot 50 van 81

Discussie: Goed Onderwijs

Gebruiker sjaalom's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pasevski Bekijk bericht
    Onzin, jongeren vormen zich niet door 1 persoon. Eerder door vrienden, de maatschappij, enzovoort.
    Voornamelijk toch door ouders. Als je ouders een beetje op je letten, je aansporen om een bijbaan te zoeken etc., maakt een wereld van verschil
    als ouders het goed vinden als je geen bijbaant hebt, leningen krijgt (studielening), telkens je geld opzuipt en vaak niet naar school gaat.
    Mijn politieke loopbaan is zojuist gestart:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door otterman Bekijk bericht
    Je lijkt wel zo'n politieke gast, dingen beloven en niets doen

Gebruiker xz04k's schermafbeelding

Standaard

De al oude discussie; nature vs nurture. Mijn ouders zijn beiden afgestuurd en gepromoveerd orthopedagoog zijn, dus ik kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat de opvoeding enorm belangrijk is. Vrienden en samenleving kunnen een grote rol spelen, maar uiteindelijk moet het kind verantwoording afleggen aan de ouders iedere avond als het thuis komt of bij het avondeten. Als blijkt dat een kind met de foute vrienden om gaat en stiekem in de schoolpauze jointjes rookt (of dit slecht is of niet, is natuurlijk weer een andere discussie), of in het weekend een straatroof of kleine inbraak pleegt, is dit dan niet ook de schuld van de ouders? Als je een kind op deze wereld zet, stem je toch zwijgend in dat je er zo goed voor zal zorgen als binnen je macht ligt?

In mijn omgeving (vooral hoogopgeleide volwassenen met slimme kinderen) gaan er nog vaak zat dingen fout en dat hangt niet samen met de schoolkeuze of het verstand van de kinderen, maar door fouten van de ouders (verwaarlozing, broertjes of zusjes voortrekken tov hun andere kinderen, te streng of juist niet streng genoeg opvoeden, etc.). Opvoeden is best lastig en veel ouders doen het niet goed genoeg, waardoor vaak een leraar op school, een oppas, of het kinderdagverblijf veel van de opvoedende taken over neemt. Geeft overigens nogmaals aan hoe belangrijk school wel niet is. Dus goed onderwijs bevat wat mij betreft dus ook les in omgang met andere mensen, normen en waarden, naast de reguliere vakken (en zeker op de basisschool).
    MET PENSIOEN!

Gebruiker Online's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xz04k Bekijk bericht
    dat hangt niet samen met de schoolkeuze of het verstand van de kinderen, maar door fouten van de ouders (verwaarlozing, broertjes of zusjes voortrekken tov hun andere kinderen, te streng of juist niet streng genoeg opvoeden, etc.). Opvoeden is best lastig en veel ouders doen het niet goed genoeg, waardoor vaak een leraar op school, een oppas, of het kinderdagverblijf veel van de opvoedende taken over neemt. Geeft overigens nogmaals aan hoe belangrijk school wel niet is. Dus goed onderwijs bevat wat mij betreft dus ook les in omgang met andere mensen, normen en waarden, naast de reguliere vakken (en zeker op de basisschool).
    En dat is nou net de vraag moet een docent deze opvoedkunde wel geven of ligt dit toch bij de ouders? Wij docenten in spe (basisonderwijs) krijgen de helft van de tijd pedagogiek en psychologie.
    Waardoor de leertijd verminderd word en wij drukker zijn met brandjes blussen, omdat kinderen communicatief vele malen minder worden en de normen en waarden per opvoeding al zo anders zijn dan vroeger.

Voor een kind is het niet logisch als zijn ouders zeggen: "Wanneer iemand stom tegen je doet, mag je hem slaan." En er op school word gezegd: "je mag niet slaan alles moet worden uitgepraat." De lijnen worden
    voor kinderen steeds onduidelijker en je ziet dat in een modaal gezin de normen en waarden redelijk gelijk liggen, maar daaronder zijn de verschillen vaak groot. Bovenstaand voorbeeld heb ik meermaals gehoord dit jaar.
    IONOX , Saintz, Wilde Watjes, Redband & Via Nova

Standaard

Zou wel erg zijn als er ouders zijn die daadwerkelijk tegen hun kinderen zeggen dat slaan geoorloofd is als vriendjes stom doen. Weet ik eindelijk waar de mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig vandaan komt (ja, ben zelf nog geen eens volwassen voor de wet, maar het verschil met jongeren van pakweg een jaar of 13-17 is al erg opvallend, in negatieve zin).
    MET PENSIOEN!

Gebruiker wop's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
    Dus eigenlijk terug naar de tijd, waar je het beroep leert van je vader, om op deze manier al jong te beginnen met werken?
    Ongelijkheid groeit en afkomst word weer belangrijker dan verstand? Dat is eigenlijk waar het op neer komt
    Dat is een wel heel snel getrokken conclusie. Dat is totaal niet wat ik bedoel.

Overigens ben ik van mening dat kunstvakken niet meer op middelbare scholen onderwezen moeten worden. Waste of time voor 9 van de 10 leerlingen. Als je goed wilt kunnen zingen neem je maar zangles.
    <Iedland> Wop is iemand die overal en altijd propagandeert voor tolerantie en verdraagzaamheid
    <Iedland> Zo, nu heb ik wop beledigd

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wop Bekijk bericht

Overigens ben ik van mening dat kunstvakken niet meer op middelbare scholen onderwezen moeten worden. Waste of time voor 9 van de 10 leerlingen. Als je goed wilt kunnen zingen neem je maar zangles.
    Kunst heeft met zoveel meer te maken dan of je kan zingen, instrumenten kan bespelen of kan 'knutselen'. Je ontwikkelt een oog voor schoonheid, bovendien leer je nog wat over de cultuur die Nederland rijk is, want we zijn eigenlijk altijd erg goed geweest op het gebied van kunst. Net zoiets als het leren over de tweede wereldoorlog of iets dergelijks; de meeste mensen vinden het niet leuk en doen er weinig mee, maar het is wel algemene kennis, althans kennis die men verondersteld wordt te kennen.
    MET PENSIOEN!

Gebruiker

Standaard

Iedereen zou gewoon 3u economie per week moeten krijgen. De basis van alles

Gebruiker sjaalom's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xz04k Bekijk bericht
    Kunst heeft met zoveel meer te maken dan of je kan zingen, instrumenten kan bespelen of kan 'knutselen'. Je ontwikkelt een oog voor schoonheid, bovendien leer je nog wat over de cultuur die Nederland rijk is, want we zijn eigenlijk altijd erg goed geweest op het gebied van kunst. Net zoiets als het leren over de tweede wereldoorlog of iets dergelijks; de meeste mensen vinden het niet leuk en doen er weinig mee, maar het is wel algemene kennis, althans kennis die men verondersteld wordt te kennen.
    Vind ik grootste gezwam dat er is. Muziek kan ik me voorstellen, muziek kom je overal en altijd tegen. Echter tekenen en handvaardigheid (echt knutselen) doe je nooit meer,
    daarmee is het idd een verspilling van tijd. Bovendien is het nogal zuur als je voor zulke vakken een magere 6 krijgt, terwijl je voor andere vakken allemaal 8 en 9 haalt (zo ging het met mezelf dus).
    Mijn politieke loopbaan is zojuist gestart:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door otterman Bekijk bericht
    Je lijkt wel zo'n politieke gast, dingen beloven en niets doen

Gebruiker Online's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wop Bekijk bericht

Weet ik ook wel dat je dat niet bedoelt, maar ik was bewust even erg kort door de bocht.

Over kunstvakken snap ik wat je bedoeld, maar vakken als drama is zo goed voor de ontwikkeling. Ze leren zich in te leven in een ander, durven zich te laten zien en ontwikkelen de emoties. Muziek is een alledaags iets en voor vele mensen hoe ouder ze worden een uitlaatklep. Als ze thuis nooit muziek horen, kunnen ze ook de waardering er niet voor op brengen. Knutselen vind ik inderdaad basisschool en als je er verder in wilt kies je voor de zogeheten kunstklas of kies je als verdiepingsvak Beeldende vorming. Maar goed dat is mijn mening.
    IONOX , Saintz, Wilde Watjes, Redband & Via Nova

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjaalom Bekijk bericht
    Vind ik grootste gezwam dat er is. Muziek kan ik me voorstellen, muziek kom je overal en altijd tegen. Echter tekenen en handvaardigheid (echt knutselen) doe je nooit meer,
    daarmee is het idd een verspilling van tijd. Bovendien is het nogal zuur als je voor zulke vakken een magere 6 krijgt, terwijl je voor andere vakken allemaal 8 en 9 haalt (zo ging het met mezelf dus).
    Ik heb het ook niet over het maken van kunst zelf. Ik heb het over kunsttheorie. Zodat je het verschil weet tussen monet en manet. En wat het verschil is tussen impressionisme en romantiek. Is gewoon algemene kennis, al zal de gemiddelde bouwvakker er misschien niet veel mee hebben. Economie is ook belangrijk maar het is logisch dat iedereen zijn eigen vakgebied als het meest interessant en belangrijk bestempeld. Ik heb zelf een brede interesse en om die te voeden bestaat er gelukkig ook zoiets als een bibliotheek of het www. Haal er uit wat we in zit
    MET PENSIOEN!

Soortgelijke discussies

1. (Middelbaar) Onderwijs
    By Exar Kun in forum Travian Huiskamer
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 13-11-2010, 10:45

Regels voor berichten