Weergegeven resultaten: 1 tot 6 van 6

Discussie: 'Klachten' (inleiding)

Gebruiker kamiell's schermafbeelding

Standaard 'Klachten' (inleiding)

Hier een soort van inleiding op een 'verhaal' dat ik ben aan het schrijven. Het is niet al te lang dus ik denk dat het nog wel gelezen wordt als ik het hier post. Geef aub vooral negatieve commentaar, daar heb ik meer aan dan aan wat geneuzel als 'waaw goed geschreven!' :P Het verhaal gaat trouwens over wat op het eerste gezicht een zeer gefrustreerd man lijkt, die in de loop van zijn leven een meer stoïcijnse kijk op het leven krijgt.

Klachten is trouwens maar een werktitel...

Lang geleden reeds was hij opgehouden te geloven in de goedheid van de mens. Niet zo zwart op wit als het hier staat uiteraard. Hij kreeg dan de commentaar ‘maar in elk mens zit toch iets goed’. Dat kon hij moeilijk ontkennen, maar als het slechte meer naar buiten komt dan het goede, wat hou je dan nog over? Dus is hij reeds lang geleden opgehouden te geloven. De mens heeft het in zijn geschiedenis ook al meer dan genoeg bewezen. Wie een beetje realiteit in zich heeft ziet ook wel dat de mens fouten gemaakt heeft. Keer op keer diezelfde fouten dan nog, alsof we ondanks onze duidelijk aanwezige intelligentie niet eens capabel zijn te leren uit fouten. En het valt natuurlijk wel te verklaren hoor. Dankzij de taal is er een veel en veel te snelle sociale evolutie geweest, en nog steeds aan de gang trouwens, binnen het menselijk ras. De mens als fysiek wezen ontwikkelt niet sneller dan een ander, maar de collectieve wijsheid neemt toe simpelweg door de mogelijkheid deze degelijk over te brengen aan de rest van de soort. Dit zorgt ervoor dat het sociale evenwicht op deze aardbol verstoord is met een snelheid die de fysieke evolutie onmogelijk bij kon houden. De mens heeft de touwtjes in handen maar is alles behalve capabel te regeren. Maar als een nietig persoon als hij zo’n verklaring kan verzinnen, moet het collectief dan niet intelligent genoeg zijn om de soort te behoeden van zulke fouten?
    Wat hij nog wel af en toe probeert te denken, zichzelf steeds weer en meer blaasjes wijs te maken, is dat alles, nee, sommige dingen, nog nut hebben. Al het gemekker over het al dan niet verstoren van ecosystemen, om maar een voorbeeld te noemen. Waarom zou de wereld in godsnaam rijker zijn met meer soorten? Is dat nu net geen typisch menselijke mentaliteit, meer is beter? Oké, ook ik persoonlijk kan wel genieten van natuurlijk schoon en zou dit dan ook niet graag zien wegvallen. Maar als de mens met zijn ecosysteem wegvalt, wie is er dan nog om te genieten van dit natuurlijk schoon? Als er geen aardbol was geweest, met ons daarop, had het probleem zich zelfs niet gesteld. En dat is nog maar één klein aspect van ‘nut’.

Veel leesplezier!
    [irc]kamiel[/irc]

Gebruiker Koen's schermafbeelding

Standaard

Leuk dat er weer eens een verhaal te lezen is!
    Nu even geen tijd, maar ga hem zodra ik tijd heb even lezen
    Vansinnes | Tjap Tjoy | SniPerX | Belastingdienst | Beau ter Ham | Makar
    Zoef de Haas | Ben de Biel | Doofenshmirtz | Hades

2e plaats Forummer van het jaar 2012 | 2e plaats Gezelligste Forummer 2013 | 2e plaats Beste Aanvaller 2016 | 2e plaats Beste Farmer 2016 | 2e plaats Grootste Spammer 2016

Gebruiker Prove It's schermafbeelding

Standaard

Leuk stukje man, ben benieuwd naar het vervolg!

Je wilt graag tips op het schrijven geloof ik; probeer je zinnen vlotter te laten lezen. Ze zijn soms erg ingewikkeld en ik verdwaal in de komma's. Top stuk verder

TS1.nl 2011-2012 Chronic - Rage!
    TS3.nl 2013-2014 Elite - WRC
    TS2.nl 2014-2015 Rat Pack - C.S.
    TS5.nl 2014-2015 Luzac - Panic

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

EDIT:
    Beter als ik het stukje gewoon aanpas.
    Dikgemarkeerd zijn mijn veranderingen.

Reeds lang geleden was hij opgehouden te geloven in de goedheid van de mens.
    Niet zo zwart-wit als het hier staat uiteraard. <--- hoe dan wel?
    Hij kreeg dan het commentaar: "maar in elk mens zit toch iets goeds?"
    Dat kon hij moeilijk ontkennen, maar als het slechte meer naar buiten komt dan het goede, wat hou je dan nog over?
    Dus was hij reeds lang geleden opgehouden te geloven.
    De mens heeft het in zijn geschiedenis ook al meer dan genoeg bewezen.
    Wie een beetje realiteit in zich heeft ziet ook wel dat de mens fouten gemaakt heeft.
    Keer op keer diezelfde fouten dan nog alsof we --ondanks onze duidelijk aanwezige intelligentie-- niet eens capabel zijn om te leren uit fouten.
    En het valt natuurlijk wel te verklaren hoor.
    Dankzij de taal is er een veel te snelle sociale evolutie geweest --die nog steeds aan de gang is, trouwens-- binnen het menselijk ras.
    De mens als fysiek wezen ontwikkelt niet sneller dan enig ander wezen, maar de collectieve wijsheid neemt toe simpelweg door de mogelijkheid om deze degelijk over te brengen aan de rest van het soort.
    Dit zorgt ervoor dat het sociale evenwicht op deze aardbol verstoord is met een snelheid die de fysieke evolutie onmogelijk bij kan houden. <---inconsistent tijdsbepaling
    De mens heeft de touwtjes in handen maar is alles behalve capabel te regeren.
    Maar als één nietig persoon als hij zo’n verklaring kan verzinnen, moet het collectief dan niet intelligent genoeg zijn om het soort te behoeden van zulke fouten?
    Wat hij nog wel af en toe probeert te denken, zichzelf steeds weer en meer blaasjes wijs te maken, is dat alles... nee... sómmige dingen nog nut hebben.
    Al het gemekker over het al dan niet verstoren van ecosystemen, om maar een voorbeeld te noemen.
    Waarom zou de wereld in godsnaam rijker zijn met meer soorten?
    Is dat nu net geen typisch menselijke mentaliteit, meer is beter?
    Oké, ook ik persoonlijk kan wel genieten van natuurlijk schoon en zou dit dan ook niet graag zien wegvallen.
    Maar als de mens met zijn ecosysteem wegvalt, wie is er dan nog om te genieten van dit natuurlijk schoon?
    Als er geen aardbol was geweest --met ons daarop-- had het probleem zich zelfs niet gesteld.
    En dat is nog maar één klein aspect van ‘nut’.

Wat me opvalt is dat je (net als ik deed in het begin van het schrijven van mijn boek) erg wisselend bent met tegenwoordige tijd en verleden tijd.
    Probeer zoveel mogelijk verleden tijd te gebruiken, want je bent een verhaal aan het vertellen wat al gebeurd is.
    Laatst gewijzigd door Muchacho NL : 06-06-2013 om 14:39
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker Heilige Makreel's schermafbeelding

Standaard

Leuk! Laat je zinnen beter lopen en gebruik vooral geen al te moeilijke woorden.
    Stop je hoofd in de prullenbak en ruik je toekomst
    Fouten maken doe je niet expres, het is menselijk

Gebruiker kamiell's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    EDIT:
    Beter als ik het stukje gewoon aanpas.
    Dikgemarkeerd zijn mijn veranderingen.

...

Wat me opvalt is dat je (net als ik deed in het begin van het schrijven van mijn boek) erg wisselend bent met tegenwoordige tijd en verleden tijd.
    Probeer zoveel mogelijk verleden tijd te gebruiken, want je bent een verhaal aan het vertellen wat al gebeurd is.
    Thanks, hier heb ik wat aan!
    [irc]kamiel[/irc]

Regels voor berichten