Pagina 11 van 11 EersteEerste ... 91011
Weergegeven resultaten: 101 tot 107 van 107

Discussie: Geld naar Griekenland

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht
    Ik heb ook gehoord dat Griekenland valse informatie heeft gegeven x jaren terug
    Ik vind dit best wel onderbelicht word. Het is juist mooi om over zulke problemen te praten, ook wel ben je geen econoom , want economie is vooral logica.Ik ben juist benieuwd wat andere mensen er van vinden als je er iets dieper op in gaat. De Griekse schulden crisis natuurlijk een economisch probleem, maar het is vooral een politiek en sociaal probleem. Rechtsvaardigheid en politiek strategisch belangen zijn wat het complex maakt. Economische gezien is het alles behalve te lastig om te begrijpen ( in mijn ogen dan). Er zijn talloze oplossingen die voor Griekenland efficiënt werken, maar je niet gewoon weg politiek niet kan maken. Als je de schulden kwijtscheld dan wel een gift maakt, is dit onmogelijk uit te leggen aan: Slovenië , Portugal of Italië. Wat je ook doet, je zal een precedent scheppen voor de gehele Unie. Op korte termijn en zelf middellange termijn ben ik van overtuigd dat het uit de munt unie stappen goed is voor de Grieken. Voor de Euro zal het minder zijn, omdat je mondiaal een flater slaat en aan macht inboet, Griekenland zal meer op zichzelf handelen en op de lange termijn zullen die gevolgen ( juist de redenen dat we een munt unie zijn geworden, minder onzekerheid) de economie daar drukken. Dan terug kieren zie ik opnieuw vanwege politieke reden niet gebeuren, terwijl het wellicht economisch gezien optimaal zou zijn. Ook is het voor nieuwe landen een stuk lastiger en verliest de EU veel aangezicht en macht. De Europese unie heeft zich altijd geprofileerd een economisch project. Terwijl de politieke kracht veel belangrijker is, en uit eindelijk veer meer bijdraagt aan onze welvaart, zelf als we zo nu en dan moeten inboeten aan economisch kracht ten behoeve van een mede lid.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dominique87 Bekijk bericht

Ik weet dat er een filosofie is achter die staasschuld, in mijn ogen is dat gezwam om mensen gerust te stellen, ookal ken ik de filosofie niet.

T is toch een simpel rekensommetje dat laat zien dat je altijd goedkoper uit bent als je niet leent, dan als je wel leent. Ieder jaar opnieuw moet je weer rente betalen over de lening (vrijwel altijd hoger dan de inflatie en er zit ook een soort risico en vergoeding voor de geldschieter in meeberekend). Geld dat uitgegeven wordt aan deze rente, komt gewoon uit belastinggeld wat anders besteed had kunnen worden aan zorg, onderwijs enz. Moeten wij belasting betalen voor geld wat generaties voor ons is geleend en uitgegeven? Moeten onze kinderen de lasten betalen van geld dat wij hebben uitgegeven? Op dit moment is het antwoord ja. Dat deugt in mijn ogen niet.

Op dit moment betalen wij trouwens rond de 10 miljard per jaar. Minder dan ik dacht, maar nog steeds een behoorlijk bedrag. Ieder kind dat in Nederland geboren wordt, wordt geboren met en schuld van 28.000 euro.
    Je gaat voorbij aan het feit dat je ook nog iets kan doen met geld dat je leent.

De filosofie is heel simpel, lenen stelt je instaat om investeringen te doen waarbij het te verwachtte rendement hoger is dan de kosten die het geleende geld met zich mee brengen (risicos ed. zitten allemaal bij kosten inbegrepen). Eigenlijk zou je rendement moeten vervangen door welvaart. Of dit altijd op gaat en of dit daadwerkelijk zo is, dat is de vraag.

Nu werkt welvaart niet-lineair (afnemende meer opbrengsten), 10 euro er bij maakt je minder gelukkig dan 10 euro verliezen je ongelukkig maakt. Je betaald dus liever je schuld terug over een zo groot mogelijke termijn. Maar waarom zou je niet nog gewoon meer lenen, met de veronderstelling dat het meer geld oplevert in de toekomst, waarbij je wetende dat het in te toekomst nog veel beter gaat, nu alvast een beetje chiller kan leven ipv. in de toekomst extreem veel beter.

Maar zoals ik al zei dit gaat niet altijd op, er zijn talloze situatie te bedenken waarbij het voordeliger is om te investeren en nu de consumptie niet te verhogen, omdat er een chronisch te kort aan kapitaal is ( de wederopbouw, china afgelopen paar jaar) of om te sparen omdat er juist een overschot is aan kapitaal maar in de toekomst een minder groot overschot verwacht word ( Noorwegen ), en de wens om de welvaart te spreiden. Het is dus van essentieel belang dat je kan inschatten wat de toekomst brengt.

En achteraf gezien had Nederland er verstandig aangedaan om de jaren voor de crisis wat meer te sparen. Maar precies het omgekeerde zou gelden als de crisis er nooit geweest was.
    Laatst gewijzigd door GGvdH : 30-06-2015 om 23:45

Gebruiker Pasevski's schermafbeelding

Standaard

Griekenland heeft bij het toetreden inderdaad gelogen over de boekhouding. Dit door de Griekse topvrouw van Goldman Sachs (waar o.a. Monti en Draghi hebben gewerkt) die wat complexe boekhoudkundige trucjes heeft uitgevoerd waardoor de cijfers vele malen beter leken.

Maarja, behalve de boekhouding was er o.a. financieel zoveel mis in Griekenland. Grexit is echter nog niet aan de orde zolang Amerika Griekenland niet wil laten gaan, dus er komt zeker nog een verlenging van het lenen.
    Tatos - IONOX - Loket - Bitches - Tutti Frutti - Kaas - Lock - Mephobia - DH (NOX) - Hectic - Kermis - NSS - Nation (ZA4) - Walküre - VOC (AU1) - Vincitore - Worstman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thinky Bekijk bericht
    Als Chris zijn zin ergens op zet, speelt ie als een baas.

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Laat de Amerikanen het geld dan maar aan ze lenen.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Standaard

Doen ze indirect ook
    Tatos - IONOX - Loket - Bitches - Tutti Frutti - Kaas - Lock - Mephobia - DH (NOX) - Hectic - Kermis - NSS - Nation (ZA4) - Walküre - VOC (AU1) - Vincitore - Worstman

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Nee, gewoon lekker rechtstreeks.
    Spenderen ze even een jaartje de helft aan defensie, en dan hebben ze weer 300 miljard te leen
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Standaard

Tja, blijven dromen.

Al het geld wordt gecreëerd uit niets, dus uiteindelijk moet de bom wel barsten.
    Geld naar Griekenland is enkel het rekken van tijd. Maakt niet uit of Amerika of Europa een digitale zak stuurt..

Gebruiker Legioen's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, geld zelf is geen betaalmiddel. De gevolgen van geld zijn het betaalmiddel.
    "Over iets nadenken zonder het per definitie waar hoeft te zijn is een vorm van ontwikkeling."

Soortgelijke discussies

1. Geld.
    By B Bang in forum Travian Huiskamer
    Reacties: 158
    Laatste bericht: 09-03-2011, 10:18

Regels voor berichten