Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 tot 30 van 30

Discussie: Troepencalculator

Gebruiker

Standaard

Mij lineaire algebra kennis is niet echt heel goed, maar ik vraag me toch iets af: als ik dit namelijk zo bekijk heb je 4 vergelijkingen met 10 onbekenden (de eerste 4 vergelijkingen zijn overbodig, als deze regels aan de laatste 4 voldoen voldoen ze altijd ook aan de eerste 4). Mij is altijd geleerd dat je minstens evenveel vergelijkingen als onbekenden nodig had om het exact op te lossen. Hoe zit dat hierbij dan?

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tiddo Bekijk bericht
    Mij lineaire algebra kennis is niet echt heel goed, maar ik vraag me toch iets af: als ik dit namelijk zo bekijk heb je 4 vergelijkingen met 10 onbekenden (de eerste 4 vergelijkingen zijn overbodig, als deze regels aan de laatste 4 voldoen voldoen ze altijd ook aan de eerste 4). Mij is altijd geleerd dat je minstens evenveel vergelijkingen als onbekenden nodig had om het exact op te lossen. Hoe zit dat hierbij dan?
    De eerste vier vergelijkingen zijn niet overbodig. Als je deze zou weglaten is het toegelaten dat je grondstofverbruik groter is dan het aantal grondstoffen ter beschikking. De laatste vier vergelijkingen leggen enkel op dat je grondstofverbruik groter moet zijn dan je startwaarde - je schuilplaatsen om ervoor te zorgen dat je na het trainen onder je schuilplaatswaarde zit. Er zit geen maximum aan zoals de eerste vier dat doen.

Maar even de wiskunde:

Het is niet zomaar een stelsel, het is een lineair programmeringsmodel. We hebben geen 4 vergelijkingen maar slechts 1 vergelijking die we minimaliseren. De andere vergelijkingen zijn beperkingen waarbinnen onze oplossing moet vallen.

Een voorbeeldje

Stel je een tweede graadsvergelijking voor die we willen minimaliseren

Min (x^2 + x + 1)

constraints

x <= 10

De waarde van x waarvoor deze functie een minimum bereikt is -1/2. De functie zal dan een waarde hebben van 3/4. We hebben echter een constraint dat x groter moet zijn dan tien. In dit geval zal onze minimale waarde die voldoet aan de restrictie x = 10 zijn, wanneer x groter wordt dan 10 wordt de doelfunctie immers groter.

Het is dus geen stelsel met x onbekenden. Het is gewoon een vergelijking waarvan we het minimum zoeken.

Nu met twee onbekenden

min (x² + y²)

x = 0 en y = 0 is de oplossing van x en y die een minimale waarde voor de functie oplevert. We hebben nu dus 2 variabelen bepaald met 1 vergelijking. Het is gewoon een eigenschap van die functie. Geen oplossing van een stelsel ofzo. We moesten hem gewoon minimaliseren. Dat is wat anders dan een stelsel krijgen van x vergelijkingen en y onbekenden. Als je op dat moment een eenduidige oplossing wil zal je inderdaad moeten evenveel vergelijkingen als onbekenden hebben.

@Candice met wat hoofdrekenen kom je er dus normaal gezien niet. Kan je mij tonen hoe je met wat hoofdrekenen je grondstoffen minimaliseert in de volgende situatie:

Ik ben een Galliër en wil mijn grondstoffen minimaliseren en onder mijn schuilplaatshoeveelheid van 6000 zitten. Ik heb 12560 hout, 13680 klei, 8940 ijzer en 5879 graan. Ik heb de mogelijkheid om phalanxen, zwaardvechters, padvinders, druideruiters, toetatis donders en haeduanen te bouwen.

De opdracht is dus: Minimaliseer het totale aantal grondstoffen van deze galliër waarbij je probeert elke grondstof onder zijn schuilplaatshoeveelheid te houden. Het is dus niet voldoende dat alles onder de 6000 zit, het totaal aantal grondstoffen moet na trainen minimaal zijn.
    Laatst gewijzigd door Maethor : 31-05-2011 om 12:27

Gebruiker Candice's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maethor Bekijk bericht
    De eerste vier vergelijkingen zijn niet overbodig. Als je deze zou weglaten is het toegelaten dat je grondstofverbruik groter is dan het aantal grondstoffen ter beschikking. De laatste vier vergelijkingen leggen enkel op dat je grondstofverbruik groter moet zijn dan je startwaarde - je schuilplaatsen om ervoor te zorgen dat je na het trainen onder je schuilplaatswaarde zit. Er zit geen maximum aan zoals de eerste vier dat doen.

Maar even de wiskunde:

Het is niet zomaar een stelsel, het is een lineair programmeringsmodel. We hebben geen 4 vergelijkingen maar slechts 1 vergelijking die we minimaliseren. De andere vergelijkingen zijn beperkingen waarbinnen onze oplossing moet vallen.

Een voorbeeldje

Stel je een tweede graadsvergelijking voor die we willen minimaliseren

Min (x^2 + x + 1)

constraints

x <= 10

De waarde van x waarvoor deze functie een minimum bereikt is -1/2. De functie zal dan een waarde hebben van 3/4. We hebben echter een constraint dat x groter moet zijn dan tien. In dit geval zal onze minimale waarde die voldoet aan de restrictie x = 10 zijn, wanneer x groter wordt dan 10 wordt de doelfunctie immers groter.

Het is dus geen stelsel met x onbekenden. Het is gewoon een vergelijking waarvan we het minimum zoeken.

Nu met twee onbekenden

min (x² + y²)

x = 0 en y = 0 is de oplossing van x en y die een minimale waarde voor de functie oplevert. We hebben nu dus 2 variabelen bepaald met 1 vergelijking. Het is gewoon een eigenschap van die functie. Geen oplossing van een stelsel ofzo. We moesten hem gewoon minimaliseren. Dat is wat anders dan een stelsel krijgen van x vergelijkingen en y onbekenden. Als je op dat moment een eenduidige oplossing wil zal je inderdaad moeten evenveel vergelijkingen als onbekenden hebben.

@Candice met wat hoofdrekenen kom je er dus normaal gezien niet. Kan je mij tonen hoe je met wat hoofdrekenen je grondstoffen minimaliseert in de volgende situatie:

Ik ben een Galliër en wil mijn grondstoffen minimaliseren en onder mijn schuilplaatshoeveelheid van 6000 zitten. Ik heb 12560 hout, 13680 klei, 8940 ijzer en 5879 graan. Ik heb de mogelijkheid om phalanxen, zwaardvechters, padvinders, druideruiters, toetatis donders en haeduanen te bouwen.

De opdracht is dus: Minimaliseer het totale aantal grondstoffen van deze galliër waarbij je probeert elke grondstof onder zijn schuilplaatshoeveelheid te houden. Het is dus niet voldoende dat alles onder de 6000 zit, het totaal aantal grondstoffen moet na trainen minimaal zijn.
    Je neemt nu gallier waar ik doorgaans Germaanse ben.
    En uiteraard heb je het zelf al ff uitgerekend en dan een ideale hoeveelheid
    genomen die waarschijnlijk op 0 of ongeveer uit zal komen, hoe eerlijk is dat?
    En hoeveel tijd heb ik, hoe laat komt de aanval/overval aan?
    Want dan weet ik of ik gehaast moet rekenen of er een uurtje of 2 de tijd voor heb.
    Zo werkt het wel he, want ik probeer dan ook nog eens doorgaans om de troepen
    pas aan te zetten als er geen 1 klaar kan zijn voor de aanval/overval aankomt.
    Ja ehh jij komt met een oneerlijke opdracht, want dat is dit.
    Geen idee of ik gebouwen heb die ik kan uppen of wat dan ook.
    Want dat is 1 van de eerste dingen waar je naar kijkt.
    Geen idee dus wat ik kan verhandelen.

Ehmm gaat nu ook de mogelijkheid van ruilen op, zoals je eerder aangaf?
    Of nu ineens niet meer?
    En krijg ik dan ook antwoord op mijn vraag hoe je het doet als je buurman/vrouw die naast je zit je aanvalt? En je maar 3 minuten hebt en dan wel online moet zijn om het te zien aankomen, daar ga je gemakshalve van uit nu.
    En hoe je het doet bij nachtaanvallen/overvallen?
    En nogmaals ik heb jou idee nooit slecht genoemd, maar er zitten haken en ogen aan
    en dat is gewoon zo.
    Je moet al schuilplaatsen hebben in jou calculatiemethode, staat duidelijk aangegeven.

Overigens gaan we hierbij uit van maar 1 dorp hebben?
    Want anders is de optie nog makkelijker, namelijk een eigen aanval pal voor de aanval timen.
    Of van een allymember.
    Ja moet je wel 2 dorpen hebben.

Dus je kunt nu mijn hoofdreken kwaliteiten op de proef willen stellen, maar het is
    geen duidelijke opdracht, want ingame is alles anders.

Ow dat ik nu pas antwoord geef, komt omdat ik ff de hertjes aan het voeren was, dus niet denken
    dat ik het al gelijk gelezen had.
    En als het toegestaan is ga ik nu eerst ff mijn dochtertje gezelschap houden.
    Laatst gewijzigd door Candice : 31-05-2011 om 13:01

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Candice Bekijk bericht
    Je neemt nu gallier waar ik doorgaans Germaanse ben.
    En uiteraard heb je het zelf al ff uitgerekend en dan een ideale hoeveelheid
    genomen die waarschijnlijk op 0 of ongeveer uit zal komen, hoe eerlijk is dat?
    En hoeveel tijd heb ik, hoe laat komt de aanval/overval aan?
    Want dan weet ik of ik gehaast moet rekenen of er een uurtje of 2 de tijd voor heb.
    Zo werkt het wel he, want ik probeer dan ook nog eens doorgaans om de troepen
    pas aan te zetten als er geen 1 klaar kan zijn voor de aanval/overval aankomt.
    Ja ehh jij komt met een oneerlijke opdracht, want dat is dit.
    Geen idee of ik gebouwen heb die ik kan uppen of wat dan ook.
    Want dat is 1 van de eerste dingen waar je naar kijkt.
    Geen idee dus wat ik kan verhandelen.

Ehmm gaat nu ook de mogelijkheid van ruilen op, zoals je eerder aangaf?
    Of nu ineens niet meer?
    En krijg ik dan ook antwoord op mijn vraag hoe je het doet als je buurman/vrouw die naast je zit je aanvalt? En je maar 3 minuten hebt en dan wel online moet zijn om het te zien aankomen, daar ga je gemakshalve van uit nu.
    En hoe je het doet bij nachtaanvallen/overvallen?
    En nogmaals ik heb jou idee nooit slecht genoemd, maar er zitten haken en ogen aan
    en dat is gewoon zo.
    Je moet al schuilplaatsen hebben in jou calculatiemethode, staat duidelijk aangegeven.

Overigens gaan we hierbij uit van maar 1 dorp hebben?
    Want anders is de optie nog makkelijker, namelijk een eigen aanval pal voor de aanval timen.
    Of van een allymember.
    Ja moet je wel 2 dorpen hebben.

Dus je kunt nu mijn hoofdreken kwaliteiten op de proef willen stellen, maar het is
    geen duidelijke opdracht, want ingame is alles anders.

Ow dat ik nu pas antwoord geef, komt omdat ik ff de hertjes aan het voeren was, dus niet denken
    dat ik het al gelijk gelezen had.
    Het enige wat mijn excelsheet doet is minimaliseren rekening houdend met schuilplaatsen. Niet meer dan dat. Als ik een overval spot, dan gebruik ik dat om ervoor te zorgen dat deze persoon mijn grondstoffen niet kan nemen. Als ik ga slapen doe ik dat ook soms. Dan blijven mijn grondstoffen een maximale tijd onder mijn schuilplaatsen en als ze in de loop van de nacht overvallen zullen ze niet meer grondstoffen meehebben dan het absoluut minimum dat ik kon verwezenlijken.

Over het vraagstuk: Mijn grondstoffen waren willekeurig gekozen. Hetzelfde voorbeeld met germanen maar dan met 2000 in de schuilplaats is voor mij ook goed? Beschikking over knuppel, speer, bijl, verkenner, palladijn en germaanse ridder.

Mijn punt is. Je kan dan wel wat troepen kiezen met wat hoofdrekenen. Als ik dit vraagstuk aan mijn professor wiskunde zou geven is het eerste wat ze doet het model opstellen dat hier op de vorige pagina staat. vervolgens model oplossen en daar is je optimale oplossing. Op een andere manier zal je er niet raken tenzij je weken mogelijke oplossingen zit te controleren.

edit/ Ik verwacht trouwens niet dat mensen de hele dag achter hun pc ziten , kan nu toevallig vaak kijken doordat ik examens heb. Veel plezier met het dochtertje.
    Laatst gewijzigd door Maethor : 31-05-2011 om 13:07

Gebruiker Candice's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maethor Bekijk bericht
    Het enige wat mijn excelsheet doet is minimaliseren rekening houdend met schuilplaatsen. Niet meer dan dat. Als ik een overval spot, dan gebruik ik dat om ervoor te zorgen dat deze persoon mijn grondstoffen niet kan nemen. Als ik ga slapen doe ik dat ook soms. Dan blijven mijn grondstoffen een maximale tijd onder mijn schuilplaatsen en als ze in de loop van de nacht overvallen zullen ze niet meer grondstoffen meehebben dan het absoluut minimum dat ik kon verwezenlijken.

Over het vraagstuk: Mijn grondstoffen waren willekeurig gekozen. Hetzelfde voorbeeld met germanen maar dan met 2000 in de schuilplaats is voor mij ook goed? Beschikking over knuppel, speer, bijl, verkenner, palladijn en germaanse ridder.

Mijn punt is. Je kan dan wel wat troepen kiezen met wat hoofdrekenen. Als ik dit vraagstuk aan mijn professor wiskunde zou geven is het eerste wat ze doet het model opstellen dat hier op de vorige pagina staat. vervolgens model oplossen en daar is je optimale oplossing.
    Ja joh, denigreer hoofdrekenen ff.
    Wel eens overdacht hoe mensen zich moeten redden als ze ineens iets niet met
    een pc of een calculator meer kunnen uitrekenen?
    Ik heb vaak genoeg graden naar gon moeten omrekenen, omdat je ff geen calculator
    tot je beschikking had.
    Maar dat terzijde.
    Je gaat uit van iets zonder dat ik weet hoe lang ik heb en het valt op geen 1 wijze te controleren of ik er 5 minuten of een uur voor nodig heb.
    De beste oplossing is nog altijd, zorg voor genoeg defence.
    Ik heb geen idee, van wat ik kan verhandelen of uppen of wat dan ook.
    Enkel een hoeveelheid gs die ik moet minimaliseren.
    En kom ik over een uurtje terug met een uitkomst dan kun je zeggen van,
    kijk ... dat deed mijn model in no time.
    Terwijl ik zoals ik zei er niet was en straks er ook een tijdje niet zal zijn.
    En of je dat geloofd zal mij een zorg zijn.
    Ingame is alles anders, want dan kijk je ff naar de tijd die je hebt en wat je,
    als je schuilplaatsen hebt weg moet werken en of je pal voor de aanval/overval
    nog veel kan lozen door iets te uppen.
    Dan kijk je desnoods of je alles dat je niet kwijt kan, naar een allymember kan sturen.
    Is ook alles weg. En dan regel je dat je het terugkrijgt.
    Een optie die zeker in het begin kan werken.
    Je kan troepen aanzetten, maar je moet ook overwegen of er dan al troepen klaar mogen zijn voor de aanval/overval binnenkomt.
    En dan verminderd de tijd die je hebt aanzienlijk hoor.
    Want een knuppel is zo klaar, zeker met een barak level 20.

Nogmaals het idee is mooi en goed uitgewerkt maar ingame zal het niet altijd werken
    en niet altijd toepasbaar zijn.

Ow en nu ben ik er een uurtje of 2 niet.
    Tsja, heb geen wiskunde nodig om te zien dat mijn meissie ff met mammie naar Bambi wilt kijken, stom he.

Gebruiker stAx's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg de excelsheet niet gedownload.

/AciD: quote gedelete
    Laatst gewijzigd door AciD : 10-09-2011 om 23:12

Mijn programma's voor Travian
    Officieel gestopt

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stAx Bekijk bericht
    Ik krijg de excelsheet niet gedownload.
    Rechtermuisknop --> opslaan als. Hier lukt het direct

Gebruiker stAx's schermafbeelding

Standaard

Als ik op de link klik, krijg ik een rare site met tekens die ik niet herken. Ik weet niet of het enkel bij mij zo is, indien nodig wil ik wel ff een picje maken.

Mijn programma's voor Travian
    Officieel gestopt

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stAx Bekijk bericht
    Als ik op de link klik, krijg ik een rare site met tekens die ik niet herken. Ik weet niet of het enkel bij mij zo is, indien nodig wil ik wel ff een picje maken.
    op de link : Rechtermuisknop --> opslaan als

Niet eerst naar de site gaan dat is de excelfile zelf

Gebruiker sterredag's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de sheet even bekeken...

Het was een uitdaging om de juiste toepassing te installeren omdat de instructies geschreven zijn voor office 2007 oid en ik heb 2003, neemt niet weg dat het wel is gelukt

Toen was de uitdaging hoe zorg je dat de toepassing gaat draaien ...... ook dat heb ik gevonden (ergens in het menu staat die mogelijkheid.)

Dus na wat opstart problemen uitgevogeld hoe het bestandje werkt.

Ondanks alle commentaar die er gegeven wordt ben ik van mening dat dit voor een aantal spelers een erg handig bestandje kan zijn.

Niet iedereen is even getalenteerd in hoofdrekenen.
    Niet iedereen is al ervaren met het spel en heeft inzicht.
    Niet iedereen beschikt over goud.
    Voor elke aanval geldt dat je hem moet zien aankomen om er wat aan te kunnen doen.
    Niet iedere aanval geeft je maar 2 minuten de tijd om wat te doen

En ik denk dat er genoeg mensen zijn die:
    en niet zo goed is hoofdrekenen, en nog niet zoveel ervaring heeft met het spel en de benodigde inzicht, en geen goud heeft, en de aanval ziet aankomen op tijd.

En dan vind ik dat het best wel wat tijd en moeite heeft gekost om dit bestandje te maken en dat het erg tof is dat je die wilt delen met andere spelers, want het kan voor een aantal mensen zeker van nut zijn.

Mooi gedaan!!

Regels voor berichten