Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 tot 68 van 68

Discussie: Flying Spaghetti Monster: Misselijke grap of intellectuele poging tot inzien?

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Daarbij komt nog kijken dat men nogal een vreemde associatie heeft wat betreft de 'waarheid'.
    Zelfs niet-praktiserend gelovigen vinden dat Pastafarianisme (Of FSM-isme) een nep-geloof is.
    Dat het alleen maar bestaat om andere geloven uit te lachen.
    En hoewel er redelijk veel humor zit in 'The Gospel of the Flying Spaghetti Monster' is dit in géén opzicht geschreven om een ander geloof onderuit te halen.
    De Gospel is geschreven om aan te tonen dat het een net zo waarheidsgetrouw geloof is, als welk ander geloof dan ook.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Gebruiker Remcow's schermafbeelding

Standaard

Religie en Geloof is totaal wat anders mensen!

T2. S3 DizzleFie - ?
    T3. S4 Sundimtar - Premium. S4 Vladar - Premium!. S7 Linjal - Avoid. S3.com Hades - ValhallaNL.
    T4. S5 Vince - ego. S4 Hades - us. S1 EGO - Lab(i)el. S5 Push the Button - Walküre. S1.de Hades - Dirty!.

Gebruiker

Standaard

Zou je dat wat kunnen toelichten? Ik ben wel benieuwd wat er dan anders zou zijn, en waarom dat zo belangrijk zou kunnen zijn voor deze discussie. Met alleen die ene zin heb ik nog niet het idee dat deze discussie verder geholpen wordt. Als er een uitleg bij zou komen dan zou in ieder geval duidelijk worden welke kant je op wilt gaan.

Standaard

Was ook niet de bedoeling om hier een roman te schrijven en die verschillen uit te leggen.

Meer een korte teaser die tot aanzet nadenken

T2. S3 DizzleFie - ?
    T3. S4 Sundimtar - Premium. S4 Vladar - Premium!. S7 Linjal - Avoid. S3.com Hades - ValhallaNL.
    T4. S5 Vince - ego. S4 Hades - us. S1 EGO - Lab(i)el. S5 Push the Button - Walküre. S1.de Hades - Dirty!.

Gebruiker

Standaard

Om dan maar weer terug te vallen op het hele Sinterklaas gebeuren. Als je denkt dat Sinterklaas echt is kan dit worden gezien als geloof, niet als religie.
    Zou dit een mooi voorbeeld zijn van wat jij zegt, Remco?
    Ik denk dat hij wilt zeggen dat het FSM'isme, zoals Muchacho het zo mooi noemde, eerder een geloof is dan dat het een religie is. Ik weet niet precies wat dit zou moeten inhouden, maar denk wel dat hij die richting in wilt gaan.
    Laatst gewijzigd door pieter-pietcd : 27-10-2013 om 19:12

Standaard

Dat is dan weer meer een overtuiging toch?

das weer wat anders dan geloof of religie.

of word het nu helemaal verwarrend?

T2. S3 DizzleFie - ?

Gebruiker Eremita's schermafbeelding

Lightbulb

Ik denk dat ik wat verwarring moet weghalen hier.

Geloof, Overtuiging, Religie. Drie termen, die alles te maken hebben met hoe wij leven en wat voor dingen wij doen. Er is een verschil aan te brengen tussen religie en geloof. Overtuiging en geloof is echter heel wat moeilijker.

Een geloof is een individuele gedachte over een bepaald verschijsel op deze wereld. Bijvoorbeeld waarom water stroomt. Een religie is een overtuiging, of geloof, aangezien ik ze hier gelijk stel, terwijl ze dat niet helemaal zijn, dat door een massa wordt gedeeld. Op het moment dat er een canon is, op het moment dat er een leer aan verbonden zit, een leer die iedereen kan aanhangen, verwordt een geloof tot een religie. Geloven zijn opgebouwd vanuit religies en religies hebben geloven nodig.

Het geloven in Sinterklaas is een geloof. De nederlandse taal is volgens mij niet dusdanig dat er met het woord 'geloof' een spirituele context wordt bedoeld. Het Pastafarinisme (dat was de naam, niet?), is een religie. Het heeft een canon en het heeft, overduidelijk een groep die er waarde aan hecht en zijn of haar leven er naar inricht.

Dit was een rare eerste post. Ach ja, hoop dat ik het wat duidelijker heb kunnen maken. Zo niet, dan bewijst dat maar weer eens een keer wat ik al van mijzelf wist.

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Je hebt het inderdaad goed verwoord. Het Pastafarinisme of FSM'isme heeft zelfs een "Bijbel".
    Al zal de oprichter niet van een Bijbel willen spreken: het is een dun boekje... maar de titel zegt genoeg "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster".

Waar het om gaat is, is dat men erg snel oordeelt dat Pastafarinisme geen religie is, met dezelfde beredeneringen die 100% op de ontkrachting van de eigen religies van toepassing is.
    En dat is waar het eng wordt in vele gevallen, want in elke religie (op de oude Romeinse en Griekse religies na) is er maar één God... een andere God kan in hun ogen NIET bestaan.
    En er staat in vrijwel elk Heilig Geschrift dat andersgelovigen naar de Hel gaan, en in sommige gevallen zelfs ter dood gebracht moeten worden.

Als er één religie is die echt vreedzaam is, is het het Boeddhisme (hoewel Boeddha geen God was).
    En nu ook het Pastafarinisme.
    Ik denk oprecht dat als iedereen inziet wat er in The Gospel wordt geschreven, dat de hele wereld een stuk toleranter zou worden.

rAmen.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Soortgelijke discussies

1. Handleiding; Poging 2
    By broer travian in forum Algemeen
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 30-03-2010, 14:17

Regels voor berichten