Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 tot 40 van 68

Discussie: Flying Spaghetti Monster: Misselijke grap of intellectuele poging tot inzien?

Gebruiker kilachill's schermafbeelding

Standaard

Ik kan er geen 'kans' percentage aan geven. Aan de ene kant is het vrij onmogelijk om te bepalen of er wel of niet een goddelijkheid is, aan de andere kant creëert het 'idee' God geen extra oplossingen t.o.v. de wetenschap en kan dus, dmv Ockham's Razor, worden weggeschoren. Ik weet niet of ik het al gezegd heb hier, maar de kans op de 'God' van welke religie dan ook zet ik op 0,0. Sterker, claimen dat je weet wie God is, hoe hij denkt, wat hij vindt, dat hij ingrijpt op aarde etc. vind ik ongelooflijk naïef en verschrikkelijk arrogant.

Waar we heen moeten met religie is imo het volgende:
    -Religie is niet voor kinderen. Dring het niet aan ze op; geef ze neutrale godsdienstlessen als ze +-12 jaar oud zijn en laat ze op hun eigen tempo een beslissing nemen.
    -Religie hoort niet subjectief op scholen. Ik zou zelf liever geen religieuze scholen zien, in samenhang met punt 1.
    -Religie hoort niet aan de basis te staan van sociaalmaatschappelijke opvattingen. Christelijke partijen verbieden zal niet gaan en is ook niet wenselijk, maar ik vind het niet goed dat er partijen zijn die naar de wereld kijken met als basis een ontkracht boekje.
    -Als je gelovig bent is dat prima; maar het geloof moet in de privé ruimte van je eigen huis of kerk beleden worden. Niet in het openbaar. Zolang je dat wel doet, niet janken als je geloof wordt geridiculiseerd.
    -Geen reclame voor religie. Als het waar is, dan zou dat (de waarheid) voldoende moeten zijn. Toch?

Er zijn ongetwijfeld nog een aantal andere dingen, maar dat zijn wel de hoofdpunten. Nog even een kleine opmerking: Ik word een beetje ziek van die mensen die zeggen dat "je moet respecteren wat ze geloven". Sorry, maar je kan het spreken van de waarheid niet verbieden.

EDIT: Link naar video die perfect uitlegt waarom een persoonlijke God, iemand die zich bemoeit met de aarde, niet kan bestaan: http://www.youtube.com/watch?v=vSdGr...&feature=inbox
    Laatst gewijzigd door kilachill : 01-09-2012 om 23:15

Gebruiker Pasevski's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muchacho NL Bekijk bericht
    Het enige waar ik het geloof als een positief iets zie is dat men kan zeggen: "Ik heb rust, want ik vertrouw er op dat God een plan heeft"

Waardoor er dus niet gepiekerd wordt over oorlogen, terreur aanslagen, etc... gewoon niet over inzitten, God lost het wel op.

Dat is bewonderingswaardig, dat je dat echt kan geloven.
    Is het naïef? Ja, zeer zeker.
    Ik heb een hoop gereformeerde vrienden en heb ze ook gevraagd waarom ze in zoiets geloven en wat ze geloven. Velen geloven gewoon in iets wat ze hoop, steun en kracht geeft. God dus.
    Het gaat ze er niet om dat God bestaat maar puur om het geloven zelf.
    Tatos - IONOX - Loket - Bitches - Tutti Frutti - Kaas - Lock - Mephobia - DH (NOX) - Hectic - Kermis - NSS - Nation (ZA4) - Walküre - VOC (AU1) - Vincitore - Worstman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thinky Bekijk bericht
    Als Chris zijn zin ergens op zet, speelt ie als een baas.

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keltan Bekijk bericht
    Ik ben geen voorvechter van religieuze indoctrinatie. je haalt een hoop drogredenen die anderen gebruikt hebben aan. die kan je me toch moeilijk voor de voeten leggen?

Het al dan niet bestaan van een hoger wezen is in alles een filosofische vraag en is naar mijn mening een van de belangrijkste vragen dat de mensheid zich moet stellen. Het bespotten van één ieder die een andere mening er op na heeft is in geen enkele vorm beter dan alles wat er religieuze instituties kan verweten worden. ( hier spreek ik uiteraard over hedendaagse instituties).

Over uw laatste zin: Toegegeven, het is een vaak voorkomende fout in de logica van gelovigen.
    Als je een gelovige verteld:" mijn wasmachine kan praten, maar ik kan het niet bewijzen aangezien hij het weigert te doen bij anderen" zal hij niet ongelooflijk veel waarde hechten aan deze zin, hozeer je het ook volhoudt.
    Als hij dan beweerd: "God bestaat, en als je het niet gelooft ben je verkeerd" dan moet hij inderdaad met wat meer afkomen dan "ik weet het gewoon" aangezien hij niets geloofde van uw pratende wasmachine.
    Goed, maar het FSM bespot elke vorm van religieus denken.

En over dat blind een boek volgen. Hier moet je opletten. je dreigt ten eerste te veralgemeniseren.

Ten tweede neigt het naar schijnheiligheid. Je zegt het misschien niet vlakaf, maar je impliceert wel dat iemand geen atheïst kan worden door blind de meningen van anderen te volgen. Of vergis ik mij hierin?
    Kun je 1 reden geven waarom het zo belangrijk is om je af te vragen of er een hoger wezen is? Als er een hoger wezen is, zal hij vast volmaakt onverschillig zijn. Als hij het echt zo belangrijk vond dat wij van zijn bestaan wisten, had hij wel beter zijn best gedaan om ons te overtuigen.
    Laatst gewijzigd door guidoooo : 17-09-2012 om 00:19

Gebruiker Fire Hawk's schermafbeelding

Standaard

Het atheisme is niet een gebrek aan geloof, maar een gebrek aan religie.
    Uiteindelijk is de realiteit slechts relatief, een echte waarheid zal vast bestaan, maar vereist absolute objectiviteit om te begrijpen. Aangezien wij producten zijn van onze gedachten en gevoelens, kunnen we alleen maar geloven.

Het FSM zou andere geloven bespotten? Prima, zoals alle geloven elkaar bespotten.
    Als ik in bijv. Pakistan roep dat de Islam een aggressief geloof is, wordt dat doorgaans met geweld ontkent.
    Begrijp de ironie, iedere religie/geloof is bespottelijk en belachelijk. (Die van mij ook)

Ik zie dus geen enkele reden FSM als fake af te doen.

“Waking up to who you are requires letting go of who you imagine yourself to be.”
    - Alan Watts -

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

zojuist rep gekregen op een post in deze discussie, en zie nu de reactie van Firehawk.
    "Atheisme is geen gebrek aan geloof maar een gebrek aan religie"
    Atheïsme is geen gebrek... punt.
    Atheïsme is het niet geloven, wat een religie op zich is.
    Atheïsme is geen gebrek aan iets, en zo lang dat zo wel wordt uitgelegd is daar altijd wel weer een aversie op te bouwen.
    Atheïsme is de geloofsovertuiging dat er geen God is die de wereld en de mens geschapen heeft.

Een kennis van me heeft ooit eens de (in zijn omgeving) gewaagde uitspraak gedaan: "Jezus was geen Messiah, geen verlosser. Hij was gewoon iemand die verder was qua geneeskunde dan de rest en had wat trouwe volgers (Apostelen) die het schrift op maakten en hem verheerlijkten."
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Standaard

Mja, het is maar net vanuit welk perspectief je het woord 'gebrek' uitlegt in deze.
    Heel concreet lees ik 'atheisme' als 'niet theisme', net als dat ik 'asociaal' en 'aseksueel' lees als respectievelijk 'niet sociaal' en ' niet seksueel'. -niet- in de context van gebrek, niet als beperking.

“Waking up to who you are requires letting go of who you imagine yourself to be.”
    - Alan Watts -

Gebruiker Pasevski's schermafbeelding

Standaard

Klikt als een heel logisch voorbeeld FH, maar ik denk dat het in dit geval niet opgaat.
    Oftewel, eens met MNL
    Tatos - IONOX - Loket - Bitches - Tutti Frutti - Kaas - Lock - Mephobia - DH (NOX) - Hectic - Kermis - NSS - Nation (ZA4) - Walküre - VOC (AU1) - Vincitore - Worstman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thinky Bekijk bericht
    Als Chris zijn zin ergens op zet, speelt ie als een baas.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
    Atheïsme is

- de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden,
    - de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Filosofischwoordenboek
    Atheïsme
    Levensbeschouwing die ervan uitgaat dat er geen eerste oorzaak der dingen - zeg maar God - is. Er is dus ook geen schepper van het universum. Etymologie (gr) a = niet, theos = god/godheid
    Anyhow, als autist kan je van mij verwachten dat ik dingen erg letterlijk en concreet lees.
    Als ik meerdere bronnen er op na sla, gebruik ik misschien onterecht de term 'gebrek' terwijl ik 'afwezigheid' had kunnen gebruiken.

Mja, persoonlijk zie ik elke religie of geloof als een puur subjectief onderwerp. Je kan er eeuwig over door prakkiseren wat bestaat en wat niet bestaat, of wat wel of niet waar is. Maar meningsverschillen die zich uiten in (verbaal) geweld laten bepaalde levensbeschouwingen een nare indruk na.

Ikzelf geloof niet in een god, wel in gelijkheid van mensen. Wordt mij ook niet altijd in dank afgenomen.
    Naar mijn mening heeft ieder het recht om zijn/haar eigen levensbeschouwing te volgen zolang het elkander in waarde respecteert. Dat lukt lang niet alle (A)theïsten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Hirschberg
    "Calling atheism a religion is like calling bald a hair color."

- Alan Watts -

Gebruiker Candice's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kilachill Bekijk bericht
    Nog even een kleine opmerking: Ik word een beetje ziek van die mensen die zeggen dat "je moet respecteren wat ze geloven". Sorry, maar je kan het spreken van de waarheid niet verbieden.
    Sorry, maar het is niet meer dan normaal om het geloof van mensen te respecteren.
    Je hebt het over het spreken van de waarheid.
    Maar nu heb je het over jou versie van de waarheid, niet de waarheid volgens gelovigen.
    Ben niet echt gelovig, maar zal nooit iemand op zijn/haar geloof aanvallen.
    In een soort van Opperwezen kunnen geloven is mooi zelfs. Is niks mis mee.
    Maar ben het wel met je eens dat je het niemand mag opdringen en ieder zelf de keuze
    moet kunnen laten maken om wel of niet in een God te geloven.
    Geloof je er niet in, dan hoort dat net zo gerespecteerd te worden als andersom.
    En als het bestaan van God de waarheid is volgens gelovigen, dan is dat net zo een
    waarheid als het ontkennen dat God bestaat. Zijn veel argumenten die het bestaan van God
    kunnen ontkrachten. Die link naar die video hoef ik niet te zien, bovendien heb ik geen
    geluid op mijn pc, want dat heb ik niet nodig.
    En er zijn ook argumenten die het bestaan van God bevestigen.
    En wat de werkelijke waarheid is zullen we waarschijnlijk wel nooit weten en misschien
    is dat maar goed ook.

Grombeertje Muchacho NL's schermafbeelding

Standaard

Candice zegt het hier heel goed: Het geloof vs. het niet-geloof is slechts gebaseerd op argumenten dat God bestaat tegen argumenten dat God niet bestaat.
    Geen van beide kampen kan bewijzen leveren om hun eigen theorie te staven.
    Daarom walg ik ook van de vijandigheid jegens anders-gelovigen (Ja, een atheïst is ten opzichte van een Christen een anders-gelovige en vice versa) van beide kanten.

Ricky Gervais is een Engelse komiek, en bij tijd en wijlen een waanzinnig diepzinnige filosoof...
    Hij is Katholiek opgevoed tot hij op 12 jarige leeftijd een gesprek met zijn oudere broer heeft gehad, en hij is opslag Atheïst geworden.
    Jaren later zegt hij het volgende:

"There is no Heaven.
    There is no Hell.
    But be nice anyway.
    You'll have a much better life.
    And that's all we got.
    Enjoy."

Voor de mensen die Engels wat minder machtig zijn:

"Er is geen Hemel.
    Er is geen Hel.
    Maar wees toch aardig.
    Je zult een veel beter leven leiden.
    En dat is alles wat we hebben.
    Geniet"

Met andere woorden: We kunnen ons wel druk maken om "als we dit doen gaan we naar de Hel, als jij niet gelooft ga jij naar de Hel, als je moordt ga je naar de Hel"... maar als we die dreiging weghouden, en gewoon aardig tegen elkaar zijn...
    dan wordt het leven veel prettiger... en ALS er dan een God bestaat, dan ga we allemaal naar de Hemel, want we zijn allemaal goed bezig geweest.
    Is er geen God? Verdwijn je na je dood in het grote Niets?
    Geen nood, je hebt dan tenminste een goed leven geleid.
    One Piece
    Mod/MH/SH (aug 2007 - feb 2010) // MH (sept 2015)

Soortgelijke discussies

1. Handleiding; Poging 2
    By broer travian in forum Algemeen
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 30-03-2010, 15:17

Regels voor berichten