Weergegeven resultaten: 1 tot 4 van 4

Discussie: Handleidingen: Hoe maak ik een handleiding?

Standaard Handleidingen: Hoe maak ik een handleiding?

intro

Hallow, dit is mijn hantleiding over hoe je een dorp moett stichten in Tranian. Je maak eerst een residentie, dit kost wat spul. Danne maak je kolos eb ga je daarmee stichten.

Dit wast mijn spr goeide handleiding. GA asjbleift niet zeiken dat ie slecht is. Allln positief commentaar!
    Hierboven zien wij een fantastisch voorbeeld hoe een handleiding dus niet moet. Laten we de (vele) fouten eruit halen.

Het gaat al meteen mis, hij zegt hallow, opzich kan-dit-wel maar het ziet er niet professioneel uit. Maak er dan of van. "Hallo, dit is mijn handleiding over hoe je een dorp sticht in travian, omdat er in het vragen waren over hoe dit moest heb ik hem gemaakt.

Veel plezier "

In dit stukje geef je een korte intro, "dit is mijn handleiding over hoe je een dorp sticht in travian" Hoe duidelijk het wel niet in de titel staat, ik zou je toch willen aanraden dit te doen. Het kan tot misverstanden leiden en naar mijn smaak ziet het er grafisch beter.

Daarna geef je een motivatie: "omdat er in het vragen waren over hoe dit moest heb ik hem gemaakt". Motivatie's zijn over het algemeen handig, waarom kan ik niet precies onder woorden brengen maar doe het maar gewoon.

En ten derde de spelling en grammatica, in het voorbeeld heb ik natuurlijk ton van spelling fouten gemaakt, veel daarvan waren waarschijnlijk typefouten of slordigheids fouten geweest.

Je kan de intro ook begginen met een grapje of verhaaltje (zoals deze handleiding).

De titelkeuze

De titelkeuze is best belangrijk. Zorg dat de informatie specefiek is. Dus niet "Handleiding" of "Gallier". Wees dan specefieker. "Verdedigende Gallier" of "Simmen met Galliers". Tussen kopjes worden vaak gewaardeerd.

de inhoud

"Je maak eerst een residentie, dit kost wat spul. Danne maak je kolos eb ga je daarmee stichten."

Mensen lezen relatief snel, je moet daarom niet meteen intro en inhoud aan elkaar koppelen. doe er iets van 3 lege regels tussen. Als ik de handleiding schreef had ik gezegd:
    "Ten eersten maak je". Dit is wat meer een overgang dan "Je maakt".

Ook is de informatie te weinig, Je moet er bij vermelden dat je ook een paleis kan maken. Ook moet je zeggen hoeveel de residentie kost, of zeg helemaal niks over de prijs

Het slot

"Dit wast mijn spr goeide handleiding. GA asjbleift niet zeiken dat ie slecht is. Allln positief commentaar!"

Allereerst, ego wordt niet gewaardeerd in Handleidingen, tenzij het er een is met een knipoog, dan kan het grappig zijn. Iemand vragen geen kritiek te leveren leid vaak tot meer kritiek.

Extra info:

-Je kan woorden ook dikgedrukt, onderstreept, schuin of allemaal tegelijk maken. Ook kan je ze kleurtjes geven, dit kan. Maar het leid ook vaak tot een amateuristisch resultaat.

-Gebruik je goede woorden schat maar niet te goed. ipv "dat weet je nog niet" kan je bijvoorbeeld "dat is voorbarig" zeggen, zeggen "dat is prematuur" is een tikkeltje overdreven.

-Gebruik nummerings tekens als je verschillende feiten geeft dit je liever niet met een komma verbind.

-Probeer zo min mogelijk verschillende lettertypes te gebruiken, het liefst voor de normale tekst Arial of Times New Roman. Voor quotes kan je de quote tag gebruiken of de tekst schuindrukken.

-Als je het hebt afgemaakt klik dan op de "Voorbeeld van bericht" knop om te zien of het eruit ziet zoals je had verwacht of dat je het toch te kort/ lang, amateuristisch vind. Dan kan je beslissen om dat aan te passen.

-Maak geen handleiding gewoon "om een handleiding te maken". Ik deed dit eerder en ook bij anderen leid dit tot een vaak slecht resultaat.

-Kijk of er al een handleiding bestaat over dit onderwerp, als deze goed is is het onnodig om er nog een te maken, is deze slecht dan kan je besluiten er zelf een te maken.

:// Ik ga hier morgenochtend aan verder, ik wil alleen vast wat feedback, danku
    Laatst gewijzigd door PDR|Arne : 06-02-2011 om 11:37

als je niks te doen hebt add me dan op twitter @ArneVanR

Gebruiker tes's schermafbeelding

Standaard

Dat slechte voorbeeld van een handleiding zet je beter in een quote, dan is het direct duidelijk

Verder is je handleiding zelf niet zo duidelijk, je eerste titel is intro, wat anders mag; verder misschien met puntjes werken, om overizcht te behouden.
    Laatst gewijzigd door tes : 05-02-2011 om 22:43
    http://forum.travian.nl/image.php?u=294088&type=sigpic&dateline=1275935752

Gebruiker Ninja's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik denk niet dat je gelijk moet beginnen met een voorbeeld hoe het niet moet, want toen ik alleen al hallow zag, dacht ik, dit wil ik niet eens lezen. Toen las ik de comment hierboven en heb ik tog nog een kijkje genomen.
    This Is My Club!

Standaard

Mooie spoof en keurig verrabbezakt taalgebruik. Verder nutteloos maar wel kostelijk vermaak. Ik zou de titel alleen iets anders formuleren:
    Handleidingen: Hoe maak ik een handlijding?. Dat zou het helemaal af maken
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door George Smith Patton
    Het doel van oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft.

Soortgelijke discussies

1. [Handleiding] Hoe maak ik een plaatje met paint?
    By Tim in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 17-08-2009, 18:11

Regels voor berichten