Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 21

Discussie: De handleiding voor het maken van een handleiding

Gebruiker David | Attention's schermafbeelding

Standaard De handleiding voor het maken van een handleiding

De handleiding voor het maken van een handleiding

Index:
    • Inleiding
    • Hoe maak je een handleiding? En op wat moet ik letten?
      • §1 Topic Titel
      • §2 Inhoud
      • &3 Slot
      • §4 Opmaak
    • Einde

Inleiding
    Beste travian spelers,
    Ik heb dit topic gemaakt (en gewijzigd) om jullie allen te helpen met het maken van een handleiding. Deze handleiding moet zeker niet verkeerd overkomen. Deze is als hulpmiddel bedoeld en niet als kritiek tegenover andere handleidingen.
    Ik wens jullie veel (lees)plezier.

Hoe maak ik een handleiding? En op wat moet ik letten?

§1 Topic Titel
    §2 Inhoud
    §3 Slot
    §4 Opmaak

§1 Topic Titel
    1.1) Zorg ervoor dat de titel duidelijk en effectief is geschreven. Ik bedoel hiermee dat je de volledig handleiding in één à twee worden kan samenvatten.
    1.2) Gebruik retorische vragen voor het helpen van spelers waar ze een antwoord op zoeken.
    1.3) Gebruik zeker geen titels als “Mijn Handleiding” of “Hulp voor spelers”, maar zorg dat het specifiek en duidelijk is zoals “Aanvallende Germaan”.
    1.4) Als je een voorvoegsel gebruikt zorg dan wel dat je de correcte gebruikt!
    1.5) Gebruik geen HOOFDLETTERS of **Symbolen-** voor in de titel zodat je handleiding opvalt.

§2 Inhoud
    2.1) Gebruik een duidelijk formulering! Wil je een handleiding schrijven voor beginners en gebruik je moeilijke termen? Probeer dan te vermelden wat het betekent. Desnoods een link naar het Travian woordenboek of onderaan de pagina uitleg.
    2.2) Weet waarover je aan het schrijven bent. Post geen zaken die helemaal geen nut hebben of helemaal niet kloppen. Als je een handleiding schrijft over een bepaald ras (Germaan, Romein, Galliër), is het best dat je het zelf heb uitgetest!
    ---2.2.1) Handleiding zijn meestal gebaseerd op de strategieën en ervaringen die de desbetreffende schrijver heeft gebruikt en meegemaakt.
    2.3) Zoals regel 2.2 al vermeld moet je het eerst uittesten. Als je het uittest kun je altijd een print screen maken! Zo krijg je afbeeldingen en dit kan andere gebruikers helpen of een beter overzicht krijgen.
    2.4) Begin niet te praten over een ander onderwerp dat pas later moet komen! De handleiding moet chronologisch in volgorde zijn.
    2.4.1) In sommige gevallen hebben twee verschillende onderwerpen te maken over een ander onderwerp waarbij er dieper wordt uitgelegd. Plaats er dan zeker bij dat je verder in je handleiding over dit onderwerp zal praten en waar deze ook te vinden is.
    2.5) Gebruik geen kleine-of grote letters. Blijf de juiste letter grootte gebruiken.
    ---2.5.1) Behalve als titel! De titels kunnen altijd 1à2 maten groter zijn.
    ---2.5.2) Voor extra informatie dat niet echt belangrijk is maar toch spelers helpt kun je het altijd in het kleine lettertype schrijven, maar dan tussen haakjes!
    2.6) Lees je handleiding altijd na op spelfouten, grammatica, enz.. Lees daarom je handleiding 1@2 keer na.
    ---2.6.1) Worden er Latijnse namen gebruikt, gebruik dan nooit een voorvoegsel. Dat is tegen de regels (internationaal).
    2.7) Gebruik niet te veel CAPS Lock dat kan verwarrend zijn en is niet echt mooi.
    2.8) Gebruik geen 25 smileys per alinea! Dit is onprofessioneel.

§3 Slot
    3.1) Vermeld (de) na(a)m(en) van (een) gebruiker(s) die voor jou iets hebben gedaan/opgezocht of eender wat dan ook niet in de handleiding! Vermeld deze aan het begin van je handleiding of aan het einde van je handleiding.
    3.1.1) De gebruiker(s) die er aan hebben meegewerkt willen misschien iets vermelden. Laat hun een tekstje schijven dat ze willen delen met de rest en vermeld dit op het einde van de handleiding in een "quote".
    3.2) Heb je nuttige links die wat meer zeggen over een bepaald onderwerp? Vermeld ze dan ook in het slot. Dit kan erg handig zijn! Vergeet zeker de schrijver er niet bij te vermelden.
    3.3) Hou je slot kort en bondig! Anders wordt dit te veel en kun je evengoed van je slot een handleiding maken...

§4 Opmaak
    4.1) Doe bepaalde belangrijke woorden in het vet of onderstreep ze! Zo kun je ze laten zien op wat ze moeten letten
    4.1.1) Soms kunnen teksten gemarkeerd in kleur iets overzichtelijker zijn. Gebruik dit niet teveel! Het is geen kleurboek.
    4.2) Maak best een inhoud. Dit maakt wat duidelijk over wat je gaat schrijven.
    4.3) Ja kan altijd andere handleiding gebruiken als die een toevoeging geven bij jouw handleiding. Vermeld hierbij altijd van wie dit ook komt.
    4.4) Gebruik Alinea's en spaties. Dit maakt de handleiding wat duidelijker.
    4.5) Eindig door 'Met Vriendelijk Groeten', 'Doei', 'groeten' enz. en daaronder je naam of forum naam. Dit maakt je handleiding wat persoonlijker of meer van jou.

Nuttige Links:

Einde/Slot
    Dit was mijn handleiding voor het maken van een handleiding. Zoals al wordt gezegd in de inleiding, zijn deze punten om te helpen! Gebruik ze dus ook goed.

Veel succes met het maken van een handleiding.

Met Vriendelijke Groeten,
    David

Edit 11-02-12: Extra toevoegingen, foutjes, enz..
    Edit 14-11-12: Extra toevoeging.
    Edit 25-12-14: Extra toevoegingen.

║▌│█│║▌║││█║▌│║█║
    Cσρуяιgнт © 2012-15™
    Laatst gewijzigd door David | Attention : 24-09-2015 om 22:35 Reden: Verder bewerking komt nog
    Ex-crew, wegens prive redenen moeten stoppen.
    „To his will all flesh succumbs, from his kingdom chaos comes.”
    Handleiding: Hoe maak je een handleiding? || Opdrachten & Belonigen Travian 4.2 (4.4)
    Opdrachten & Beloningen T4 || Dagelijkse opdrachten

Gebruiker Ninja's schermafbeelding

Standaard

Na GROTE, Is er een typfout: Bleef inplaats van Blijf

Wel grappig dat je volgende punt gelijk grammatica is, en dat je de tekst meer dan 1 keer moet overlezen. Maargoed :P

Verder wel goeie handleiding denk ik (Heb zelf nog nooit een handleiding gemaakt).

Edit: Ik vind steeds meer typfouten.. Ik zou het zelf ook maar een keer overlezen.
    This Is My Club!

Gebruiker

Standaard

Is dit een gedeeltelijke Google vertaling ofzo? Staan af en toe rare zinsverbanden en woorden in.

Leuk idee, uitwerking mag nog iets beter

Gebruiker Boear's schermafbeelding

Standaard

google de tekst maar eens, dit is grotendeels letterlijk gejat van een andere site die idd uit een andere taal komt

Zet dan op zijn minst er nog bronvermelding neer, zo is het gewoon plagiaat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yurg
    Moderator Break - Yurg
    Kan je a.u.b. ophouden met spelers tips geven over hoe ze een ban op kunnen lopen? Dat weten ze zelf ook wel

Gebruiker TBAN's schermafbeelding

Standaard

En toen viel ie door de mand

Vertaald zoeken met google vertaler Boear?
    PotWs:
    Meegedaan: #72, #73, #75, #77 ~ Gewonnen: #73, #75 ~ Geleid: #81, #82, #83, #84, #85

TBAN = [irc=11]TBAN[/irc]
    ~ Doe mee en win! ~ Signature nodig?~

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ninja Bekijk bericht
    Edit: Ik vind steeds meer typfouten.. Ik zou het zelf ook maar een keer overlezen.
    Zou ik zeker doen. Het is namelijk typefouten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door George Smith Patton
    Het doel van oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft.

Gebruiker

Standaard

heb zo'n voorgevoel dat het woor sitter niet in het woordenboek staat

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DavidB. Bekijk bericht
    De handleiding voor het maken van een handleiding

1. Topic Titel
    2. Inhoud
    3. Opmaak

§1 Topic Titel
    a) Zorg ervoor dat de titel duidelijk en effectief is waarin je je handleiding gaat schrijven.
    b) Gebruik retorische vragen voor het helpen van speller wat ze zoeken.
    c) Schrijf niet als titel ‘Mijn Handleiding” of “Hulp voor spelers” maar zorg, dat het specifiek is zoals “Aanvallende Germaan”.
    d) Als je een voorvoegsel gebruikt zorg dan wel dat je het(Volgens mij moet het de zijn..) correcte gebruikt![1]
    e) Gebruik geen HOOFDLETTERS of **Symbolen-** zodat uw gids onderscheiden(Ik wil wel eens weten wat je van dat woord wilt maken.. Mischien: ... uw gids onderscheidt maakt van ... van andere!

§2 Inhoud
    a) Gebruik een duidelijk formulering! Als je een handleiding voor beginners (noobs) wilt schrijven en er staat sitters in zorg dat je erbij schrijft wat het betekent![2]
    b) Weet waarover je aan het schrijven bent. Post geen zaken die helemaal geen waarde hebben of helemaal niet kloppen. Een handleiding van een ras moet je wel hebben uitgetest.
    c) Zoals regel b als (S moet weg) vermeld moet je het eerst uittesten. Als je het uittest kun je altijd een print screen maken! Zo krijg je afbeeldingen en kan het spelers helpen.
    d) Begin niet te praten over een ander onderwerp dat pas later moet komen! De handleiding moet chronologisch in volg orde zijn. (Ik weet niet of dat klopt).
    e) Gebruik geen kleine letters in de handleiding of erg grote. Blijf de juiste letter grootte gebruiken.
    Behalve als titel! De titels kunnen altijd 1à2 maten groter zijn.
    f) Ga je spelling en grammatica controleren. Dus lees het 1à2 keer na voor je het post. (Jij duidelijk niet gedaan.)
    g) Gebruik niet te veel CAPS Lock dat kan verwarrend zijn en is niet echt mooi.
    h) Gebruik geen 25 smileys per alinea! Dit is onprofessioneel.

§3 Opmaak
    a) Doe bepaalde belangrijke woorden in het vet of onderstreep ze! Zo kun je ze laten zien op wat ze moeten letten.
    b) Maak best een inhoud zodat spelers kunnen zien waar ze zijn, en wat er in komt te staan.
    c) Ja (Moet een e zijn) kan altijd andere handleidingen gebruiken als die een toevoeging geven bij jouw handleiding.
    d) Gebruik Alinea's en spaties. Dit maakt de handleiding wat duidelijker.

Hopen dat personen deze gebruiken! Zeker zodat handleidingen goed en duidelijk zijn.

Met Vriendelijke Groeten,
    David

[1] Als je niet weet wat voorvoegsels zijn zou ik maar (maar moet weg) deze lezen en/of beter opletten in school! Dit is de basis en moet normaal iedereen kennen
    [2] Woordenboek. Kun je gebruiken als je iets gaan (t) uitleggen en je bent niet meer zeker. (het niet meer zeker weet.)
    Al het rode moet je denk ik even veranderen.
    This Is My Club!

Standaard

N.v.t. (posts waar op gereageerd is zijn verwijderd door TS)
    de 1e keer als, was een hoofdletter fout he :P
    Laatst gewijzigd door David | Attention : 26-04-2013 om 16:56
    This Is My Club!

Standaard

N.v.t. (posts waar op gereageerd is zijn verwijderd door TS)
    Mmmm, ik gebruik alle tien mijn vingers en maak ook minder fouten dan jij. Type trouwens nog vrij snel, als ik het zo zeggen mag. Ik doe de hele dag niets anders....
    Laatst gewijzigd door David | Attention : 26-04-2013 om 16:56
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door George Smith Patton
    Het doel van oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft.

Soortgelijke discussies

1. Handleiding:massaveeg maken
    By Everhard in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 13-12-2009, 12:49
  2. [Uitgebreide Handleiding] kwaliteitplaatjes maken met paint
    By Remco234 in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 28-02-2009, 17:19

Regels voor berichten