Weergegeven resultaten: 1 tot 2 van 2

Discussie: Hoofdorp/WW veeg

Gebruiker wop's schermafbeelding

Talking Hoofdorp/WW veeg

Handleiding - WereldWonder veeg

Deze handleiding zal gaan over het nuttig gebruiken, kunnen onderhouden, opbouwen en vooral de verhoudingen van een WW veeg. Ik ga niet vanaf het begin afaan uitleggen hoe je je dorpjes moet neerleggen en wat voor dorpjes je het beste kunt gebruiken waarvoor etc. Ik ga ervan uit dat je de nodige kennis over travian hebt, en dat ik dus niet hoef uit te leggen waarom het handig is in je aanvalsdorp een verzamelplaats level 20 te hebben.

Daze handleiding zal een stuk bevatten over de volken apart, en een algemeen deel. Dit kleine onderscheid wordt vooral gemaakt om de ideale verhoudingen infanterie, cavalerie, artillerie per volk uit te leggen.

Ik ga ervan uit dat het op een "normale snelheid" T3.1 of T3.5 server gespeelt wordt, dus niet voor de speed. Dus voor de Romeinen een drinkplaats aanwezig en voor de Germanen een Brouwerij.

Inleiding
    Romeinse WW veeg
    Germaanse WW veeg
    Gallische WW veeg
    Algemeen
    Benodigtheden voor een WW veeg
    Afsluiting

Romeinse WW veeg

De troepen die je als Romein gebruikt zijn sowieso de imperiaan, de vuurkatapult en de ram. Omdat je in T3.5 een drinkplaats hebt zijn de Equites Imperatoris en de Equites Ceasaris qua aanvalspunten even voordelig, maar de EI is wat snelheid, draagcapiciteit en kosten betreft velen malen voordeliger. Al moet ik zeggen dat je in een WW veeg aan snelheid en draagcapiciteit vrij weinig hebt.

De oorspronkelijke verhoudingen van de Romeinen waren ongeveer als volgt:

Imperiaan: 12
    Equites Ceasaris: 4-5
    Rammen: 0-2
    Vuurkatapult: 0-2

(bij rammen en katapulten ligt het voornamelijk aan het doel van de veeg, en dit zijn verhoudingen, dus geen aantallen).

Bij T3(.1) zijn dit nog steeds de gebruikelijke, en de gunstigste verhoudingen.

Maar aangezien je nu EI zult gebruiken in plaats van EC, en je veeg een bepaalt doel zal krijgen zullen de verhoudingen er anders uit komen te zien. Doordat de EI minder aanvalspunten heeft maar relatief net zo veel zul je er veel meer moeten maken.

De verhoudingen van de Romeinen zullen er in T3.5 ongeveer als volgt eruit komen te zien:

Imperiaan: 12
    Equites Imperatoris: 6-7
    Vuurkatapult: 0-2

Naar de verhoudingen van de rammen en vuurkatapulten zullen we in het hoofdstuk algemeen praten, aangezien dat ongeveer voor elk volk gelijk is.

Germaanse WW veeg

Als germaan zul je eerst een keuze maken welke infanterie je gaat gebruiken. Ongeveer 98% van de Germaanse vegen bestaan enkel uit bijlvechters (qua infanterie dan), maar ik heb ook vegen gezien die voor een groot deel uit knuppels bestonden, en er is er zelf 1 (of misschien zelfs meer) die alleen knuppels als infanterie heeft. Het voordeel hiervan is dat je heel goedkoop troepen traint, en in een erg korte tijd een enorme hoeveelheid troepen kan bouwen. Maar je zult erg veel graan nodig moeten hebben, tegenover 120K bijlvechters moet namelijk 180K knuppels staan.

Dat is dan ook de reden dat die 98% van de Germaanse vegen uit bijlvechters bestaat, en daarom raad ik ook iedereen aan om bijlvechters te gebruiken.

Verder zal er niet zo veel te kiezen zijn wat de Germanen betreft. Als Cavalerie kun je alleen Germaanse Ridders nemen. Ik zie al een veeg aankomen met 80000 paladijnen

De Germaanse verhoudingen zullen niet afwijken in T3.5 van die van T3(.1).
    Deze zijn, en zullen blijven:

Bijlvechter: 12
    Germaanse Ridder: 5
    Katapult: 0-2

Als je in plaats van bijlvechters knuppels gebruikt zullen je verhoudingen er ongeveer zo uit komen te zien:

Knuppels: 18+ *
    Germaanse Ridder: 5
    Katapult: 0-2

* Waarom 18+? Omdat knuppels relatief zo veel goedkoper zijn dat je voor het geld van 12 bijlvechters bijna 24 knuppels kunt maken.

Gallische WW veeg

Bij de galliers is het weer goed nadenken over welke cavalerie je gaat gebruiken. Neem je de supersnelle Donders of de ijzersterke Haeduanen.
    Ik zal even de voor en nadelen op een rijtje zetten. De Toetatis Donders worden relatief minder snel getraint dan de Haeduanen, de Haeduanen zijn relatief redelijk wat goedkoper dan de Donders, de Haeduanen zijn relatief net iets sterker dan de toetatis donders.

Kortom, de Haeduanen zijn net iets voordeliger dan de Donders, maar; als je van plan bent veel te gaan raiden met je troepen (iets wat ik afraad met een WW veeg, je alliantiegenoten zouden het je niet in dank afnemen als een farm de vijand verteld wat jou aanvals dorp is), maar als je veel gaat raiden kunnen de Donders net zo voordelig uit de bus komen.

Toch zou ik voor de Haeduanen gaan, en raiden zou ik nooit een WW veeg voor gebruiken .

Verder gebruiken de galliers natuurlijk de Zwaardvechters, de rammen en de trebuchets. De beste verhoudingen zijn dan:

Zwaardvechter: 12
    Haeduaan: 5-6
    Trebuchet: 0-2

Als er dan toch mensen zijn die kiezen voor de Dondertjes, dan zou ik voor deze verhoudingen gaan:

Zwaardvechter: 12
    Toetatis Donders: 8-9
    Trebuchet: 0-2

Je kunt er, om wat voor een reden dan ook, natuurlijk ook voor kiezen om Toetatis Donders en Haeduanen te combineren. Ik ga me er alleen niet aan wagen om hier de ideale verhoudingen van op te schrijven.
    Het voordeel is dat je in het midspel voor jezelf alleen Toetatis Donders hoeft te maken, en pas als het om een WW veeg gaat aan de Haeduanen hoeft te beginnen. Want in het midspel kun je natuurlijk gewoon volop farmen met troepen uit je aanvalsdorp. En de dondertjes zijn de beste farmtroepen ever.

Algemeen

Rammen & Katapulten
    Tot nu toe heb ik niets gezegt over de verhoudingen van kata's en rammen. Dit omdat dit bij ieder volk ongeveer gelijk is.

Een belangrijk aspect bij de verhoudingen van rammen en katapulten is het doel van je WW veeg.
    Moet ik een hoofdgebouw van level 20 naar level 0 schieten, of 2 graansilo's en de muur verwijderen, of heb ik de glorieuze taak om mijn alliantie net op het laatste moment toch nog te laten winnen door het WW van een andere alliantie van level 99 naar level 78 te schieten.

Als je voor dit laatste gaat, dan zul je een veel groter aantal katapulten nodig hebben dan wanneer je enkel een hoofdgebouw of graansilo weg moet schieten. Maar bedenk niet dat het wegschieten van een hoofdgebouw bijna net zo effectief kan zijn.

Wanneer je "gewoon" een pakhuis/graansilo/hoofdgebouw wilt neerhalen heb je ongeveer 6000 katapulten nodig. Dan kun je er dus nog makkelijk een aantal rammen bij doen om wat schade te doen aan een muur. Nog 6000 rammen is geen gek getal.

De verhoudingen worden dan ongeveer:

Rammen: 0,5-1
    Katapulten: 0,5-1

Wanneer je veeg echter bedoelt is een complete muur neer te halen, zodat de volgende veeg met gemak het WW weg kan schieten, moet je velen rammen ter beschikking hebben.
    Denk dan zeker aan 12000 tot 16000 rammen. Voor de aardigheid van het pesten van je vijand zou je er ook nog 1000 tot 5000 katapulten bij kunnen doen.
    Gewoon om jou winkans te vergroten.

Rammen: 1,2-1,6
    Katapulten: 0-0,8

Wanneer jij de grorieuze taak hebt een WW neer te halen ga je zo veel mogelijk Katapulten maken. Zeker 12000 tot 16000. Hiermee zul je een WW van level 95 ongeveer tot level 65-75 schieten. Genoeg dus om jou alliantie te kunnen laten winnen.
    En om jou troepen optimaal te laten functioneren gooi je er ook nog een aantal rammen bij, gewoon voor zo veel mogelijk doden.

Rammen: 0-0,8
    Katapulten: 1,2-1,6

NB: Ik heb alle verhoudingen gezet zoals ze er bij de infanterie/cavalerie troepen bij moesten komen te staan.

Waarom deze verhoudingen Infanterie/Cavalerie?

Waarom heb ik voor deze verhoudingen infanterie/cavalerie gekozen? Nou, dat heeft 2 redenen. De eerste reden heeft niet zo veel met logisch nadenken te maken, de tweede wel enigzins.

De eerste reden is omdat dit reele getallen zijn, je kunt niet de verhouding infanterie cavalerie 1:1 maken, kortweg omdat infanterie veel sneller traint, en je daardoor veel te weinig infanterie zou hebben en een hele hoop troepen misloopt.

De tweede reden is als volgt. In een wereldwonderdorp staan alle soorten verdedigingstroepen. Troepen die goed zijn tegen paarden, en troepen die goed zijn tegen infanterie. De totale verdediging in een wereldwonderdorp tegen infanterie zal ongeveer net zo groot zijn als de totale verdediging tegen cavalerie.
    Dus moet jou totale aanval van infanterie ook ongeveer net zo groot zijn als je totale aanval van je cavalerie.

Dus als je 24 Imperianen hebt, en 13 Equites Imperatoris dan heb je een totale aanval van 1680:1560. Dan heb je dus een procentueel verschil van iets minder dan 8% in het voordeel van de Imperianen.
    Terwijl als je 20 Imperianen had gehad en 15 Equites Imperatoris, dan had je een procentueel verschil van ruim 22% in het voordeel van de EI.

Als je als Germaan dus 24 Bijlvechters hebt, moet je 10 Germaanse ridders hebben. De verhoudingen van de totale aanval zijn dan 1440:1500. Je hebt dan procentueel weer een klein verschil, namelijk 4% in het voordeel van de GR.
    En aangezien 24 Bijlvechters precies even sterk zijn als 36 Knuppels, zul je dus 36 knuppels tegenover 10 GR moeten hebben.

Wanneer een Gallier 24 Zwaardvechters heeft, geven die een aanval van 1560. Hij zal dus zo'n 10 tot 11 Haeduanen moeten hebben, deze geven een aanval van 1400-1560. De verhouding is dus 1560:1400 of 1560:1540. Procentueel is dat een verschil van ongeveer 10% tot ongeveer 1% in het voordeel van de Zwaardvechters. De Gallier kan dus beter gaan voor de 11 Haeduanen in plaats van 10.
    Wanneer een Gallier echter met Toetatis Donders vecht in plaats van Haeduanen liggen de percentages natuurlijk weer anders. Je hebt dan op 24 Zwaardvechters dan 17 Toetatis Donders nodig om de gunstigste verhouding te hebben. Je hebt dan 2% verschil in het voordeel van de Zwaardvechters.

Het gebruiken van de veeg

Het gebruiken van een veeg moet op een nuttige en efficiente manier gebeuren. Dit zijn eigenlijk hele logische dingen. Net zoals dat je geen grote aanval gaat uitvoeren met Phalanx om maar een voorbeeld te noemen.

Allereerst is de vraag, wanneer gebruik ik mijn veeg. Een WW veeg gebruik je zeker niet net zodra de WW dorpen veroverd zijn. Je kunt dan een pakhuis oid van level 10 naar level 0 schieten, of een muur van level 6 naar level 0. Of zelfs een WW kapot schieten. Maar de opgelopen schade is zo weer ingehaald.
    En daarbij, in het begin kun je nog niet goed zien welke WW's een direct gevaar gaan vormen voor het WW van je eigen alliantie.
    Zodra de eerste WereldWonderen ongeveer op level 20 zijn aangekomen zullen ongetwijfeld de eerste vegen gaan lopen. Het kapotschieten van een pakhuis kan dan zeer vervelend zijn voor de vijand. Echter is het zo, dat hoe later je de veeg wegstuurd hoe vervelender het is voor je vijand. Wanneer jij een Wereldwonder van level 20 naar level 0 schiet is de schade veel kleiner dan wanneer jij een wereldwonder van level 90 naar level 75 schiet.
    Stuur je veeg echter ook niet te laat weg, het zou zonde zijn als je veeg een uurtje na het eind van de server aankomt.

Gebruik verschillende vegen effecient. Wanneer je met je alliantie een stuk of 3 vegen hebt, en je wil deze allemaal naar 1 vijand laten lopen. Gebruik ze dan effecient. Zorg dat degene om de muur te slopen als eerste aankomt, iets daarna de veeg om wat andere gebouwen te slopen en als laatste de veeg om het WW een aantal levels naar beneden te brengen.
    Waarom? De vegen hoeven toch niet terug te keren van het WW dorp, wat maakt het dan uit of je de vegen op die volgorde na elkaar stuur. Nou, dat zal ik zeggen. Voor de WW slopende veeg aankomt zijn er al 2 andere vegen aangekomen die troepen hebben opgeruimd, zodat er meer katapulten op het WW schieten waardoor het aantal levels van het WW lager wordt, en jou roem groter.

Maak gebruik van de Natars. Wanneer je ziet dat een Wereldwonder aangevallen gaat worden door de Natars (dat gebeurt elke 5 levels en is te zien bij het WW-overzicht) zorg dat jou veeg of vegen net iets na de Natar aanval aankomen. Zo zullen er weer minder troepen staan en zullen jou troepen dus meer schade aanrichten.

Ook een belangrijk punt aan het begruiken van je veeg is fakes. Zorg dat alle wereldwonderen constant duizenden fakes op zich af krijgen. Wanneer een Wereldwonderhouder ziet dat er 5000 aanvallen komende zijn, zal hij fakes van gewone aanvallen niet meer onderscheiden. Hierdoor wordt timing minder belangrijk.
    Als je gebruikmaakt van de Natars en van meerdere vegen, is natuurlijk een tijdsmarge van 5 minuten of kleiner wel zo handig, maar het is minder belangrijk dan bij overnames van dorpen.

Benodigdheden voor een WW veeg

Hierin vertel in alles wat nodig is voor het bouwen, onderhouden en gebruiken van een veeg. Ik ga er niet dieper op in hoe je een veeg moet bouwen, hoe je je aanvalsdorp moet inrichten of waarom je niet in je aanvalsdorp je WW veeg moet bouwen.

De benodigdheden worden onderverdeelt in:
    Dorpen
    Graan
    Grondstoffen

Dorpen

Waarschijnlijk weten de meesten mensen wel dat je behoorlijk wat dorpen nodig hebt om echt een WW veeg te kunnen gaan bouwen. En degene die dat niet wisten, zullen het nu ook wel begrijpen.
    In dit stukje maak ik gebruik de verschillende functies van de dorpen (supportdorp, hoofddorp etc.), als je deze niet kent verwijs ik je graag door naar dit topic, met dank aan JosV

De dorpen die je nodig hebt zijn de volgende:

Supportdorpen
    "Gewone" 6 croppers. Gemaakt om zo veel mogelijk te produceren en je leger te bekostigen.

Aanvalsdorp
    Hier bouw je je hele leger. Het is echt belangrijk dat alle aanvallende troepen in dit dorp gebouwd worden, en dat dit dorp niet je hoofddorp is.

Hoofddorp
    Dit is een 15 cropper met alle graanvelden op level 19 en het liefst nog een flinke oase bonus, denk aan 100%-150%

Staldorpen
    Dit zijn 15 of 9 croppers waar je zo veel mogelijk troepen neerzet zolang je ze niet gebruikt.

Graan

Het leger wat je gaat bouwen is groot, en eet dus veel graan. Voor de berekeningen ga ik ervan uit dat je goud gebruikt om 25% extra graan te besteden, anders zul je 20% van het totaal al moeten halen om een realistisch getal te krijgen.

Je leger zal bestaan uit ongeveer 100K-120K man infanterie, 30K-60K cavalerie, 5K rammen en 10K kata's. Dit is een doorsnee veeg. Die eten dus flink wat graan. Hoeveel zal ik zo uitleggen.

Hoeveelheid graan: 100K (infanterie) + 3*35K (cavalerie) + 4*5K (rammen) + 6*10K (katapulten) = 100K + 105K + 20K + 60K = 285K graanpunten aan leger.

Dit is dus het minimum wat je aan leger zult hebben. Er zijn zelfs veel grotere vegen van 350K graanpunten.

Dit kun je natuurlijk niet in je eentje onderhouden. In je eentje zul je misschien aan 150K tot 200K komen, maar zeker niet meer, en je moet ook je defence nog onderhouden. We gaan ervan uit dat je een topspeler bent, met 20000 populatie en 30+ dorpen.
    Je zult dan zo'n 20 supportdorpen hebben. In deze kun je allemaal ongeveer 800 graanpunten stallen. Dit is dus 16000 graanpunten totaal.
    Je zult 6 staldorpen in de vorm van een 15 cropper hebben. Deze kunnen ongeveer 8000 graanpunten leger aan, ervan uitgaand dat je er ook nog een oase bij hebt. Dat is dus 48000 graanpunten totaal.
    Je zult ook zo'n 4 staldorpen in de vorm van een 9 cropper hebben. Deze kunnen gemiddelt 5000 graanpunten aan inclusief een leuke oase. Dus een totaal van 20000 graanpunten.
    Dan komt je hoofddorp er nog bij, een 15 cropper met 100% oase bonus, velden op level 19 en goud voor 25% extra grondstoffen geeft ongeveer ruimte om 92000 graanpunten leger te stallen.

Dan kom je dus op een totaal van 176000 graanpunten leger. Maar bedenk dat je ook verdediging hebt opgebouwd in de afgelopen maanden dat de server speelde. Dit zal ook al snel 50000 graanpunten in beslag nemen. Op deze manier hou je dus 126K graanpunten over waar je zelf leger kan stallen. Dus zul je 120K tot 200K bij andere mensen, bijvoorbeeld uit je alliantie moeten stallen.

En voor de slimmerikken onder ons. Wat je ongeveer aan populatie hebt per dorp heb ik meteen al meegerekend in hoeveel je per dorp ongeveer kwijt kan.

Grondstoffen

Het aantal grondstoffen dat je nodig hebt om je barakken, grote barakken, stallen, grote stallen en werkplaats 24 uur per dag je laten draaien is enorm hoog. Dit zul je ook met moeite in je eentje kunnen opbrengen.
    In het volgende stukje zal ik laten zien hoeveel grondstoffen de verschillende volkeren per dag moeten opbrengen om de legers 24 uur per dag van de band te laten rollen.

Romeinen

Ik zal de berekening maken voor de Romeinen die de EI gebruiken (T3.5). Misschien bereken ik later nog een keer voor de Romeinen die EC maken. En uiteraart ga ik ervan uit dat alle gebouwen level 20 zijn.
    De berekeningen van de werkplaats zullen zijn met het trainen van katapulten, omdat deze relatiefhet duurst zijn.

De benodigde grondstoffen zijn:
    Hout: 825900 per dag
    Klei: 863500 per dag
    Ijzer: 619640 per dag
    Graan: 166740 per dag

Totaal aantal grondstoffen: 2475780 per dag --> 103158 per uur
    Aantal benodigde dorpen: 21 met goud, 26 zonder goud.

Dit kun je in feite dus in je eentje ophoesten als topspeler, maar wat hulp van enkele alliantieleden zou niet verkeerd zijn.

Germanen

Ik ga de berekening maken voor de Germanen die Bijlvechters zullen maken en geen knuppels. Ook hier ga ik ervan uit dat alle gebouwen level 20 zijn.
    De berekeningen van de werkplaats zullen zijn met het trainen van katapulten omdat deze relatief het duurst zijn.

Benodigde grondstoffen zijn:
    Hout: 576230 per dag
    Klei: 623825 per dag
    Ijzer: 641380 per dag
    Graan: 172720 per dag

Totaal aantal grondstoffen: 2014155 per dag --> 83923 per uur
    Aantal benodigde dorpen: 17 met goud, 21 zonder goud.

Galliers

Ik ga de berekening maken voor Galliers die Haeduanen gebruiken en geen Toetatis Donders. Ook ga ik ervan uit dat alle gebouwen level 20 zijn.
    De berekeningen van de werkplaats zullen zijn met het trainen van katapulten omdat deze relatief het duurst zijn.

Benodigde grondstoffen zijn:
    Hout: 574680 per dag
    Klei: 698160 per dag
    Ijzer: 724380 per dag
    Graan: 196080 per dag

Totaal aantal grondstoffen: 2193300 per dag --> 91388 per uur
    Aantal benodigde dorpen: 18 met goud, 23 zonder goud.

Afsluiting

Als er nog vragen of opmerkingen zijn over deze handleiding hoor ik deze graag. Ik hoop dat er een hoop positieve opmerkingen komen, echter negatieve opmerkingen in de zin van opbouwende kritiek is ook altijd van harte welkom.

Ga deze handleiding niet vergelijken met de handleiding over het bouwen van een WW veeg van frederikske, want deze handleiding is van een heel andere inhoud. Die handleiding ging voornamelijk over het bouwen van een WW veeg, terwijl ik me juist heb verdiept in het nuttig gebruiken en optimaliseren van een WW veeg.

Tot slot moet ik toegeven dat spelers die al eens een WW veeg gebouwd hebben niet veel aan dit topic zullen hebben, maar spelers die voor het eerst een WW veeg bouwen kunnen hier waarschijnlijk wel enkele nuttige tips uithalen.
    Ga nou niet komen met opmerkingen als; de speler die goed zijn weten dit al, en de spelers die dit niet weten zullen geen WW veeg bouwen, dit is niet waar. Iedereen begint ooit als n00b onderaan bij travian, en iedereen moet ooit zijn eerste WW veeg bouwen.
    <Iedland> Wop is iemand die overal en altijd propagandeert voor tolerantie en verdraagzaamheid
    <Iedland> Zo, nu heb ik wop beledigd

Gebruiker Ashwin's schermafbeelding

Talking Handleiding hoofdorp/WW

Gemaakt door: Ashwin

Handleiding WW Veeg/Hoofdorp

Voorwoord
    In deze handleiding zie je hoe je het beste je hoofdorp kunt uitbouwen ik zie vaak dat mensen dit verkeerd doen en dat scheelt erg veel in de productie
    Verder leer je hoe je het beste je aanvalsdorp kunt indelen en een normaal dorp.
    Ik zal in deze handleiding gebruiken maken van een 15c(15=15 cropper) dat halverwege de uitbouw is.

Start
    Nadat je al aardig wat farmt, en klaar bent voor de 2e dorp moet je je al klaar maken voor je hoofdorp, je moet niet direct een 15c te nemen je kan ook een dorp naast een 15c in jouw buurt nemen. De truc is natuurlijk een 15c te nemen met zoveel mogelijk oases per dorp kan je maximaal 3 oases nemen.(oases moeten in je 7x7 zitten)
    1e op Heldenhof level 10
    2e op Heldenhof level 15
    3e op Heldenhof level 20

De prijzen van de heldenhof tot level 10 kan je nog wel in het begin doen, maar daarna wordt het een stuk moeilijker het is dus niet slim om met 2 dorpen al level 20 heldenhof te proberen te maken.

Prijzen heldenhof:
    Niveau 1 700 670 700 240
    Niveau 2 930 890 930 320
    Niveau 3 1240 1185 1240 425
    Niveau 4 1645 1575 1645 565
    Niveau 5 2190 2095 2190 750
    Niveau 6 2915 2790 2915 1000
    Niveau 7 3875 3710 3875 1330
    Niveau 8 5155 4930 5155 1765
    Niveau 9 6855 6560 6855 2350
    Niveau 10 9115 8725 9115 3125
    Niveau 11 12125 11605 12125 4155
    Niveau 12 16125 15435 16125 5530
    Niveau 13 21445 20525 21445 7350
    Niveau 14 28520 27300 28520 9780
    Niveau 15 37935 36310 37935 13005
    Niveau 16 50450 48290 50450 17300
    Niveau 17 67100 64225 67100 23005
    Niveau 18 89245 85420 89245 30600
    Niveau 19 118695 113605 118695 40695
    Niveau 20 157865 151095 157865 54125

Totaal 634125 606940 634125 217415

In het spel heb je diverse soorten oases, natuurlijk gaan wij alleen voor de graan oases in het hoofdorp.
    Je hebt:
    1 Graanoase van 50%

Verder heeft een een Hout,graanoase (25% hout en 25% graan)
    Klei,graan (25% klei en 25% graan)
    Ijzer,graan (25% Ijzer en 25% graan)

Bij een hoofdorp zijn vooral de 50% graan gewilt dat moet dus je eerste oase zijn als je er 1 in je 7x7 hebt, In het begin van het spel hoef je niet per se alleen maar pakhuizen en graansilos te hebben, je kan ook een raadhuis etc maken die je later sloopt.

Mijn hoofdorp na 12 weken:

Tip: Niet meer dan de helft van je graan gebruiken, overige graan npcen in normale gs zodat je je akkers omhoog kunt doen.

Later in het spel moet ik alle overige gebouwen slopen, om ruimte te maken voor pakhuizen en graansilos waarom?
    Omdat de hogere levels graanakkers erg duur zijn:
    Niveau
    10 7070 9095 7070 2020
    11 11810 15185 11810 3375
    12 19725 25360 19725 5635
    13 32940 42350 32940 9410
    14 55005 70720 55005 15715
    15 91860 118105 91860 26245
    16 153405 197240 153405 43830
    17 256190 329385 256190 73195
    18 427835 550075 427835 122240
    19 714485 918625 714485 204140
    level 20 is onmogelijk om te halen...

Maar hoe krijg je dan een veeg?
    Je had een dorp naast je 15c geplant
    na 2 maanden stop je met het bouwen van je veeg in je hoofdorp en stap je over naar je veegdorp(farmleger in 01 moet je verder uitbreiden met bijlen en ridders), deze veeg stal je vervolgens in je 15c. Je beschikt nog lang niet over de productie om je barakken, stal en werkplaats nonstop te laten draaien laat staan de grote barakken en grote stal.

Je moet je dan dus vooral richten op het maken van katas, overigens moet je deze veeg nooit gebruiken, je moet je hoofdorp veeg gebruiken en je farmleger in 01 voor overnames en relmomenten.
    Verder raad ik je af om meer dan 3 veegen te bouwen omdat je WW-veeg erg veel graan gaat kosten...

Dan doorgaan met het account je krijgt steeds meer productie met de tijd, en dus ook meer grondstoffen dan kun je je richten op je barakken en stal.(3,4 maanden na start)

Na ongeveer 6 maanden als je goed farmt kan je je grote stallen en barakken aandoen, vaak moet je een speler in de buurt vragen om je veeg bij te stallen, wel raad ik je aan om zijn sitter te worden zodat je je gestalte troepen in de gaten kan houden.
    Stal nooit katas, doe vooral bijlen en ridders katas zijn namelijk het belangrijkste! En dat wil je liever zelf in de gaten houden

Afgelopen s5 stopte ik op me eigen account omdat mijn pc langdurig kapot was en ikzelf niet op me account kon komen en werd ik dual rond de 7e maand, deze speler had zijn veeg ver verwijderd van zijn hoofdorp dat was heel jammer we liepen hem dan expres dood op onze vijand voor alliantie belang!

Hierdoor hadden we alleen maar paar maanden de tijd om een eindspelveeg te maken, ook werden we vaak aangevallen er stierf dus een deel.

Mijn dual stopte, en ik ging verder als solo account na een maand met deze methode, in zulke gevallen raad ik je af om op het WW zelf te mikken tenzij je precies weet wat er staat, pak dan een grote pakhuis, grote silo

Mijn veeg op het einde van s5:

Overige tips:
    Feesten in elke dorp houden, zorgt voor een snelle groei van je CP waardoor je sneller dorpen kan planten!

Indeling normaal dorp:
    2 Graansilos
    1 Raadhuis niveau 10 voor grote feest
    1 HG level 20
    1 Ambasade level 20(is verder nutteloos maar goed voor je CP)
    1 ressidentie level 20
    1 marktplaats level 20
    1 handelskantoor level 15(makkelijk gs versturen naar je veegdorp)
    1 bakkerij level 5
    1 korenmolen level 5
    1 barakken level 20
    1 stal level 10
    1 Academie(onderzoek troepen en goed voor je pop^^) level 20
    1 Heldenhof als je oases kan veroveren level verschilt
    1 Ijzersmederij level 5
    1 Steenbakkerij level 5
    1 Zaagmolen level 5
    1 uitrustsmederij level 20(onderzoek je verd. eenheid naar level 20)
    2 Pakhuizen level 20
    Dan heb je een mooie normale dorp

Indeling aanvalsdorp:
    1 Barakken level 20
    1 Grote barakken level 20
    1 Stal level 20
    1 Grote stal level 20
    1 HG level 20
    1 marktplaats level 20
    1 wapensmith level 20(later afbreken)
    4 pakhuizen level 20
    9 Graansilos na (afbreking wapensmith 10 graansilos)
    Omdat je nu zoveel pakuizen en graansilos hebt stikt het in je dorp van populatie een ervaren speler ziet gelijk wat je aanvalsdorp is door die hoge populatie en zal hem misschien proberen over te nemen, daarom raad ik je aan om je houtakkers, kleiakkers, en ijzerakker op een laag niveau te houden zodat het niet opvalt. En voor de misleiding een dorp maken die wel zoveel pop heeft maar niet echt je aanvalsdorp is altijd leuk als ze die dan overnemen

Dit is een handleiding gebaseerd op snelheid 1x, op speed moet je hem gewoon 3x versnellen dus!

Dat was mijn handleiding ik hoop dat jullie ervan geleerd hebben!

Gr
    Ashwin

Regels voor berichten