Weergegeven resultaten: 1 tot 1 van 1

Discussie: [handleiding]Public relations in Travian

Gebruiker redsquareinnovation's schermafbeelding

Standaard [handleiding]Public relations in Travian

Beste lezers van Travian. Ik heb mij geëngageerd voor het ineen steken van een handleiding van ‘Public relations’. Een term voor velen gekend, voor weinigen een raadsel. Om de minderheid onder ons te dienen geef ik een korte definitie.
    ‘Public relations’ (pr) is een term die zorgt voor een duidelijke, bondige en vriendelijke omgang tussen verschillende spelers. Dit houdt dus in; berichten sturen, IRC, profielen, namen, …

Tot deze handleiding behoren dan ook verschillende takken. Ik weet dat deze handleiding bij posten noch compleet, noch foutloos, noch perfect zal zijn. Als ik tijd en zin heb zal ik op suggestie van de lezer deze handleiding aanvullen.

Inhoud:

A. Standaardberichten
    B. Hoe richt ik mijn profiel in?
    C. Een alliantie, hoe maak ik die goed?
    D. Posten op het forum
    E. Afsluiting

A. Standaardberichten

Ik heb gemerkt dat er vele problemen zijn om vriendelijke, duidelijke gestructureerde en respectvolle berichten te schrijven. Bij deze ben ik in mijn pen gekropen en heb ik getracht een aantal tips te formuleren in de berichtgeving. Ook zullen er tussen nu en binnenkort enkele standaardberichten aan toegevoegd worden. Dit is echter niet zo simpel omdat alles afhangt van de gegeven situatie. In ieder geval… alle spelers mogen deze gebruiken en blind overnemen. Ik raad echter iedereen aan de algemene structuur te bewaren en er een eigen en originele toets aan te geven.

1. Iemand uitnodigen voor een alliantie

Beste,

Wij zouden u graag uitnodiging om onze alliantie te vervoegen. Wij zijn begonnen onder de inspirerende naam ‘…’. Het leidinggevende team is erg ervaren en dus beschikken wij over vele instellingen die u kunnen helpen overleven op deze server.

- extern forum
    - raad en daad
    - hulp bij acties
    - we houden de server boeiend (wat is een server zonder wat desastreuze oorlogen tussen topallianties?)
    - een gezellig forum
    - leuke buren
    - andere:

Uiteraard verwachten wij ook nog enkele zaken van u:

- een accountcheck. Contacteer als u overweegt toe te treden X of Y.
    - een agressieve instelling
    - een toekomstgerichte visie
    - ervaring of talent. Doorsnee denken wij dat u hierover beschikt, anders kreeg u geen bericht.
    - een aardig leger (omvang hangt af van het verloop van de server)
    - u bent de farmer, niet de farm
    - u bent een teamplayer

Wij hopen u bij deze overtuigt te hebben! Overweegt u toe te treden contacteer dan gaarne X of Y, zij zullen de accountcheck verzorgen. Mocht u nog vragen hebben omtrent onze alliantie of het spel zelf, schroom niet een berichtje te sturen.

Hopelijk tot binnenkort!

Mvg,

(naam alliantie)

2. ‘Help! Ik word gefarmd!’

Hoe ga je ermee om als je gefarmd wordt? Een boze reactie vol met allesbehalve foutloze Engels scheldwoorden behoort nu tot de standaardnorm. Behoorlijk zielig maar wat nog zieliger is, en ook behoorlijk veel voorkomt, is de smeekbrief. Deze vorm van communicatie gaat vaak samen met het zich onderdompelen in zelfmedelijden en heel veel alstubliefjes.

NEEN! Het ligt niet aan de situatie! Je kan altijd eens pech hebben maar als je veelvuldig gefarmd wordt ligt het aan jezelf. Hoe kan je zulke situaties vermijden? Een goed anti-farmbeleid voeren. Zo zijn er echter genoeg topics op dit forum. Wat ook wel eens kan helpen is een goed bericht. Persoonlijk bedien ik er mij behoorlijk veel van en het red me erg vaak.

Nog een gouden regel om ervoor te zorgen dat je niet gefarmd wordt (aan de hand van berichten dan) is niet opgeven. Blijf steeds serieus, vraag het vriendelijk, verwijs naar je reputatie (als je die hebt), en wat ook erg vaak wil lukken is het volgende;

Probeer de farmer erop te wijzen wat hij eraan te winnen heeft. Vaak is het in het begin van de server nogal pover gezaaid met goede romeinen/galliers, laat staan dat ze farmen. En laat een kruisverdediging van speren en praetors nu juist zo geweldig zijn. Wijs de farmer daarop en verzeker hem dat later je praetors er zullen staan als hij ze nodig heeft.

Uiteraard geldt dit ook voor galliers maar dan met andere troepen. Denk je nog ander voordelen te kunnen bedenken? Probeer ze ook aan te brengen.

Word je als germaan gefarmd? Tja… Het woord delete komt spontaan in me op . Je maakt weinig kans, de germaan zit jou als concurrent en ziet weinig graten in een verder samenwerking aangezien hij over eenzelfde troepenvariatie beschikt.

Het bericht dan maar:

Beste,

Wederom een smeekbede van een zielige farm, denkt u? Of neen, een boze dreigbrief vol met vriendjes die toevallig in de top 10 staan! Uiteraard gaat dit gepaard met het nodige getier, geroep en gescheld in een seer gebrekige speling!

Neen, ik word gefarmd en het is in alle eerlijkheid niet de eerste maal. Ik zou u dan ook vriendelijk willen verzoeken te stoppen met me te farmen.

Optie 1: Ik ben een ervaren speler en kan u later zeker van dienst zijn. Een goede buur is altijd handig, zeker om praetors te leveren. Op deze manier geniet u ten volle van een prachtige kruisverdediging!

Optie 2: Ok, ik ben misschien niet zo goed in het spel maar ben van zins veel bij te leren. Het lijkt me aangewezen jouw hulp daarbij te vragen aangezien jij het spel duidelijk wel begrijpt. Ik kan je later altijd troepen leveren ter verdediging of je helpen met een actie.

Ik hoop dat je begrip kunt uitbrengen of simpelweg een goede buur zoekt!

Mvg,

X

3. Hoe reageer ik op een onbeleefde reactie?

Beste,

Scheldwoorden en dreigbrieven worden door niemand geapprecieerd. Daarvoor verwijs ik u graag naar het forum. Gezien uw huidige situatie zou een beleefde vraag waarschijnlijk meer helpen. Probeert u het nogmaals? Dan neem ik uw vraag zeker in beraad. Opgepast! Ik garandeer niets!

Indien u het nodig acht u te bedienen van onbeleefde taal zal ik gaarne u helpen te leren dit niet meer te doen. Misschien doe ik het zelf, of misschien stuur ik een bericht naar de crew. Dit soort taalgebruik is namelijk ten strengste verboden.

Mvg,

X

4. Hoe meld ik me aan bij een alliantie?

‘Magk u alli joinn?’ Toch maar niet. Het is belangrijk uw geschiedenis/ervaring/prijzenkast? te vertellen, speelstijl en waarom u wilt joinen? M.a.w. waarom zou de alliantie jou erbij willen?

Hier geen standaardbericht aangezien dit sterk afhangt van speler tot speler. Enkele voorbeelden kunnen hier eventueel wel komen dus heb je je onlangs ergens aangemeld en wil je dit delen?

Tip (met dank aan Knuppus): knoop eens een gesprekje aan op IRC, of via IGM naar één van de spelers uit de betreffende alliantie waar je in het spel mee te maken krijgt... Zorgen dat alliantieleden je aardig vinden nog vóór je erin zit is een aardige steun in de rug.
    En wie weet wordt je dan gevraagd om in een bepaalde alliantie te komen, dit versterkt je onderhandelingspositie

Nog nood aan andere standaardberichten? Pm me en ik schiet te werk!

B. Hoe richt ik mijn profiel in?

Doodskoppen, zwaarden, boten en schepen, vrouwen en borsten en dappere woorden! Prachtig! Neen, toch maar niet… Een leuk origineel symbool dat we nog niet of nog niet vaak hebben gezien wordt doorsnee wel geapprecieerd, evenals een leuk gedicht of slogan.

Voorbeelden lijken me weinig nuttig, ga gewoon naar iemand in top 20 en dan naar rang 2000, klik er enkele willekeurig aan en je snapt wss wel wat ik bedoel.

C. Een alliantie, hoe maak ik die goed?

I. een orginele titel. Niemand valt nog omver van namen zoals Rome, Sparta, Band of brothers en andere dergelijke clichées. Een goede titel telt doorsnee 5 karakters (TAG = titel) en een dieperliggende betekenis. Een titel zoals bitches, klootzakken, hoeren e.d. voldoen meestal niet aan de laatstgenoemde voorwaarde.

Probeer ook titels zoals 'knights of travian' of 'soldiers of travian' e.d. te vermijden. Daar kijkt niemand van op en is een statement van onorginaliteit.

Tal van vroegere en hedendaagse alliantie bewijzen het:

Aces
    Cratos
    NOCTAI

Uitzonderingen daar gelaten:

WW
    BOB
    (rara op welke server speel ik )

II. Een degelijk alliantieprofiel

In het begin kan het van pas komen om enkele regels in je alliantieprofiel te zetten, na verloop van tijd niet meer. Het interesseert me (en ik veralgemeen naar heel travian) niet! Zeker niet als er regels instaan in de vorm van 3*rood en je wordt gekickt. Getuigt van een nogal laks beleid.

Kort en bondig! De doodskoppen, blote ‘tetten’, zwaarden, in incorrect Engels geschreven slogans zoals ‘donut fack witch mee!’ laat je maar achterwege. Een leuk symbooltje kan altijd leuk zijn of een soort van prijsuitreiking kan ook wel grappig wezen maar voor de rest…

Wat moet er dan wel instaan? Een duidelijk aangeklede naamsvermelding, een contactpersoon of misschien 2, een leuke slogan (in correcte taal) en een IRC-kanaal. Uiteraard kan je er ook altijd je openbare diplomatie opzetten.
    Probeer gevoelige informatie tot een minimum te herleiden. Zet er dus nergens in wie de drijvende kracht in de alliantie is of die zou wel eens bezoek kunnen krijgen van kata's!

III. Een alliantie structureren

Hoe structureer je een alliantie? Bijna iedereen kent wel de standaardindeling met een diplomaat, een leider, een recruter, een defenceleider en een offenceleider. Allemaal mooi en wel, alle taken worden gedekt. Het enige probleem is dat bovenstaande taken elkaar vaak overlappen. Daarom is het nuttig verschillende takken elkaar te laten overlappen, daarbij is een goede communicatie essentieel! (IRC, fora, msn, …)

Laatste opmerking, een leider! Als al deze taken naar behoren worden uitgevoerd heeft een leider geen werk meer. Zo gaat het echter niet, in een alliantie leiden kruipt meer tijd dan je denkt! Een leider heeft enorm veel werk en het loont niet altijd.

IV. Andere tips bij het starten/runnen van een alliantie

- Vooraleer je een alliantie begint is het nuttig te kijken of er ruimte is voor nog een alliantie. Vaak worden er nog allianties gesticht terwijl de buurt al propvol zit en er zeer weinig vrije spelers zijn. In dat geval ben je beterdat je er geen start.

- Als er 2 spelers kort na elkaar vertrekken mag je aan de alarmbel trekken! Eenmaal er enkelen vertrekken is de toon vaak gezet. Iets gaat drastisch fout in je alliantie! Vraag direct op het forum wat er beter kan, welke fouten er zijn, vraag de spelers waarom ze vertrokken zijn!

- Blijven de spelers vertrekken, dan is het tijd voor drastische hervormingen. Verander veel, in een enkel geval kan het zelfs nuttig zijn de naam te veranderen, dit is een erg duidelijke hint!

- Een andere manier waarop je kan ontdekken dat het niet goed gaat met de alliantie is inzake het uitdelen van bevoegdheden. Een rol als diplomaat of om het even wat moet je geven aan een vertrouwenspersoon. Als je op het forum een oproep plaats en er is weinig reactie dan zit je met een hoop solospelers. Het best is dan te fuseren of de alliantie op te heffen!

- de prioriteit als alliantieleider ligt niet bij jezelf! Die ligt bij je spelers. Je zoekt steeds het beste voor je spelers op je toch naar grote verwezenlijkingen. Vaak is dit totaal niet het geval, onlangs ging ik in een alliantie waarin de 3 leiders vertrokken! Dit is ongehoord.

- Als je vertrekt uit een alliantie, neem de tijd om te schrijven waarom je vertrekt. Dit wordt erg geapprecieerd!

- Als alliantieleider is het belangrijk een duidelijk toekomstplan uit te zetten. Wil je een kleine alliantie met enkel de besten, wil je een grote verzameling van kleine spelers (komt de teamspirit weinig ten goede) of gewoon een kleine vriendenalliantie? Met een kleine groep spelers ben je niet per se kwetsbaarder, vaak zijn de grootste allianties met vele wings de kwetsbaarste.
    Wat is je doel in deze server? Het eindspel winnen, je amuseren, leven in de server brengen?

- Zit je streek verzadigd met allianties en zie je jouw toekomstplan niet meer te verwezenlijken? Een fusie is hier een goede oplossing, zoek een gelijkaardige alliantie en vraag om samen te voegen.

- Als je een alliantie start, zoek dan spelers die dicht bij elkaar liggen! Het heeft geen zin om alle spelers van alle gewesten een uitnodiging te sturen. Dit is niet functioneel, en functionaliteit is HET belangrijkste in een alliantie!

- Later volgen meer tips maar mijn inspiratie is even op

D. Posten op het forum

Hoe maak ik een goede post en hoe verdien ik dus reputatie? Het is een vraag die vaak terugkomt op dit forum. Hieronder formuleer ik enkele tips om een goede post te maken. Inzake een goed idee verwijs ik je graag naar de 2de paragraaf onder dit hoofdstuk.

I. Algemeen

- Gebruik correct Nederlands. Iedereen maakt wel eens een foutje maar probeer ze herleiden tot een minimum.
    Hiervoor kan het volgende topic van pas komen:
    de snelcursus Nederlandse taal van Beukerbaby
    - Gebruik korte en correcte zinnen. Een zin met 27 bijzinnen en 88 komma's verstaat niemand meer. Heb je het daar moeilijk mee? Vraag iemand om hulp, er zijn talloze personen die je daar bij willen helpen.
    - Als je op een vraag antwoord maak dan een duidelijk, gestructureerd en beknopt antwoord. Een simpele 'ja' of 'nee' voldoet hier niet aan. Probeer ook steeds een paar alternatieven aan te reiken (indien de aard van de vraag dit verantwoord uiteraard)
    - Humor wordt ook steeds geapprecieerd. Als iemand sarcasme gebruikt in een post, probeer dit dan te detecteren en reageer hiet niet serieus op!

Wat is sarcasme?
    sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot
    Wat is ironie?
    iro·nie de; v bedekte spot, doordat men het tegenovergestelde zegt van wat bedoeld wordt
    - Quote niet de hele beginposts! Dit maakt alles onduidelijk en irriteert veel mensen! (scrol, scrol, scrol,...)
    - Maak geen dubbelposts! Een dubbelpost zijn 2 berichten van jezelf na elkaar. Voeg deze samen en bewerk je bericht verder indien nodig.
    - Volg de forumregels.
    - Wees steeds beleefd en scheld niemand uit!
    - Blijf ontopic
    -...
    - Probeer steeds constructief te werken! Vooral bij een idee geldt deze regel. Zeg niet simpelweg omdat het slecht is maar geef een reden, bied alternatieven aan! Waarom is dit niet goed? Wat kan er beter?
    Vice versa werkt het ook! Dat vind ik er een goed aan, dat brengt een meerwaarden...

=> ARGUMENTEER STEEDS! Hier kan de poster iets mee!

- Blijf steeds kritisch tegenover persoon en post! Iemand kan veel bijbrengen aan het forum maar als een post minder is mag het ook gezegd worden! Als ik iemand tegenkom die steeds zegt 'jij post het, dus het is goed' krijgt keer op keer negatieve reputatie!

II. Een idee

- ZEER BELANGRIJK! Hoe begin ik aan een idee? Een stap die erg vaak wordt overgeslagen is het detecteren van een probleem. Onlangs las ik een idee van een wachttoren die de verdedigingsbonus omhoog jaagde. Is dit nodig? Is er een probleem inzake de verdedigingsbonus? En is dit de meest effectieve manier om dit aan te brengen? Deze vraag brengt me naar de volgende tip.

- Hoe kan je dit probleem oplossen? Om verder te gaan op het idee van de wachttoren; vind je dat er te weinig verdedigingsbonussen zijn? Verhoog dan de bonussen van de muur ipv van er wachttorens op te zetten. Dit heeft totaal geen nut! Het neemt de functie van andere gebouwen weg!
    Zo kan ik er nog talloze bedenken, vele ideeen omtrent een generaal nemen deels de functie over van held,...

- Zorg steeds dat volgende eigenschappen aan bod komen! (http://forum.travian.nl/showthread.php?t=16745) Uitzonderingen daar gelaten.

- Wees orgineel! Boogschutters, nieuwe volkeren e.d. laat je maar achterwege, want deze komen er toch nooit. Hiervoor verwijs ik je graag naar volgend topic; http://forum.travian.nl/showthread.php?t=9997.

E. Afsluiting

Nogmaals, de handleiding is niet compleet, noch foutloos, noch aangepast aan de situatie van elke speler, noch perfect, noch geïllustreerd. Er kan nog veel bij en er moet nog veel aangepast worden. Als je wilt helpen, graag!

In ieder geval werk ik er in de loop van de volgende dagen aan verder! Aub geen opmerkingen van ‘post het pas als het af is’, dit raakt nooit af.

-RSI-
    Laatst gewijzigd door CM_Red Dragon : 27-10-2010 om 22:15 Reden: niet werkende link verwijderd

Soortgelijke discussies

1. [Handleiding]Travian op de PSP
    By SuperDries in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 27-09-2008, 13:25

Regels voor berichten