Graanlocken

Deze handleiding zal zo veel mogelijk informatie bevatten over het graanlocken; wat het is, wat het nut ervan is, hoe het te doen, et c.

Inhoudsopgave:

~ 01. Wat is Graanlocken?
~ 02. Wat is het nut van Graanlocken?
~ 03. Wat moet ik allemaal vernietigen om iemand te graanlocken?
~ 04. Hoe moet ik Graanlocken?
~ 05. tips & tricks.

~ 01. Wat is graanlocken?

Graanlocken kan je eigenlijk een beetje letterlijk vertalen; Graan op slot zetten. Hiermee bedoelt men dus de toevoer van het graan naar een bepaald persoon stoppen. Wat je dus doet is het vernietigen van alle middelen die het vijandige dorp graan leveren.

~ 02. Wat is het nut van graanlocken?

Het nut van graanlocken is dat het dorp dat je graanlockt niets meer kan verrichten. Het zal hulp van buitenaf nodig hebben om er weer bovenop te komen. Doordat de speler niets meer kan, kan hij de producten hout, klei & ijzer niet spenderen. Deze zullen dus overblijven. Een IDEALE farm ontstaat er dus! Het dorp kan geen leger maken en versterkingen blijven vrij lastig te onderhouden. Het nut van graanlocken is dus dat men een makkelijke farm creëert.

~ 03. Wat moet ik allemaal vernietigen om iemand te graanlocken?

Er zijn meerdere gebouwen die je kan verwoesten om graan te locken. Vaak raad men aan om alleen de graansilo(‘s) en alles wat graan produceert te vernietigen. Dit is uiteraard correct, maar het graanlocken kan effectiever zijn als u er nog een extra aantal gebouwen vernietigd. Het is om het te farmen, niet waar? Als we een ECHTE farm willen hebben, zullen we een aantal extra gebouwen moeten slopen, namelijk: Het hoofdgebouw en de marktplaats. Ik zal de redenen vertellen:
- Het hoofdgebouw:
Aangezien je de graansilo vernietigd, kan de desbetreffende persoon nog 800 graan hebben. Hier kan hij nog een aantal dingen mee doen, waaronder snel de graanvelden omhoog gooien (als hij snel genoeg is). Als je het hoofdgebouw vernietigd, zal het maken van de graanvelden heel lang duren, of hij moet eerst hoofdgebouw omhoog gooien. Dit duurt minstens 50 minuten. Het is een farm, en omdat je graanlockt is je doel niet om graan te verkrijgen, alleen maar hout, klei & ijzer. De populatie die het hoofdgebouw geeft e.d. maakt dus in principe niets uit, en kan dus vernietigd worden.
- De marktplaats.
De reden waarom je de marktplaats vernietigd is omdat hij anders zijn hout, klei & ijzer kan versturen/ruilen voor graan. We willen het dorp farmen en dus lijkt het mij het beste deze te vernietigen. Zo MOET hij per se graan vanuit een ander dorp krijgen.

De gebouwen die we moeten vernietigen zijn dus:
* de 6 graanvelden
* graansilo
* hoofdgebouw
* marktplaats
* eventueel: Korenmolen
* eventueel: Bakker

Waarom de korenmolen en de bakker eventueel??? Omdat de korenmolen en de bakker een hoeveel % geven van de graanproductie. Wanneer jij alle graanvelden verwoest hebt, zal deze productie zo laag zijn dat de korenmolen en de bakker nog maar een kleine graanproductie bieden. Het is maar een klein beetje, en dus is het niet nodig deze te vernietigen. Indien je te veel katapulten hebt, lijkt het me zeker niet onverstandig.

~ 04. Hoe moet ik graanlocken?

Benodigdheden:

- Een redelijk aantal katapulten. ~ 150 is perfect.
- een redelijk aantal aanvalstroepen om de katapulten te ondersteunen
- een veeg indien er verdediging staat.

Allereerst zoek je een dorp waarvan jij denkt dat het desbetreffende dorp een goede farm kan worden. Ik raad aan zo minimaal rond de 500 populatie. Zo weet je vrijwel zeker dat dit dorp een hoge productie zal bevatten. Je kan het dorp scouten, ik raad aan zowel als de gebruikelijke scouts en een berichtscout. De berichtscout is om te kijken of dat er iemand on line is. Is dit NIET het geval, zal men een veeg moeten sturen om het leger te vernietigen. Is de persoon WEL on line, dan zal hij zijn aanvalsleger hoogstwaarschijnlijk veiligstellen. Je zal dan alleen een veeg nodig hebben wanneer hij defense heeft. Hier kom je achter door de gebruikelijke scout aanval. Is de speler on line en heeft hij geen verdedigende troepen, zal je geen veeg nodig hebben. Er zijn maar weinig mensen die, als ze een aanvalsleger hebben, deze laten staan bij een aanval. Is hij off line, moet je sowieso je veeg sturen. Je wilt niet dat je kata’s doodlopen op een paar troepen toch.

Kort samengevat:

ON line:
- veeg bij verdedigend leger
- geen veeg bij alleen aanvallend leger

OFF line:
- sowieso een veeg.

Je kan ten alle tijden eerst je veeg sturen, maar als het niet nodig is lijkt het me sterk dat je het wilt gebruiken. Tijd is immers gs waard .

Nu je dit weet, ga je de persoon aanvallen. Een aanrader: verzamelplaats niveau 20. zo heb je minder aanvallen nodig om hetzelfde aantal gebouwen neer te halen en hierdoor is de kans kleiner dat de persoon een graanlock verwacht. Na de aanvallen waarmee je dus op de gebouwen richt die al eerder vermeld stonden in deze handleiding, moet je wachten.

Het enige wat je nu kan doen is duimen op de beste omstandigheden:
- De persoon is online en beschikt alleen over een aanvalsleger.
- De persoon stuurt zijn aanvalsleger zodanig weg dat tegen de tijd dat ze terugkomen, ze dood zijn door het graan tekort.
- de persoon bevind zich niet in de positie om hulp te krijgen van buitenaf.
- de persoon heeft geen schuilplaatsen, zodat je gelijk AL het graan hebt. Zo duurt het nog korter voordat al zijn leger doodgaat.

Waar je ook voor kan duimen, is dat het niet de aller-slechtste omstandigheden bevat:
- groot defenseleger
- een getimede defense actie
- de persoon is online en met het grote aantal verdedigingstroepen.

Eenmaal geveegd en gegraanlockt is het een perfecte farm.

~ 05. Tips & tricks.

Hier zal ik enkele tips geven waardoor je het voor jezelf kan vergemakkelijken.

- probeer ’s nachts aan te vallen. Je hebt dan een grotere kans dat het account niet bespeeld wordt. De speler kan dan niet proberen zo snel mogelijk de graanlock te beperken of wat dan ook.
- is het een speler met meerdere dorpen; probeer dan niet al zijn dorpen graan te locken. De kans is dan namelijk groter dat hij op delete gaat. Je kan ze ook wel allemaal graanlocken, maar dan heb je er hoogstwaarschijnlijk maar een aantal dagen profijt van. Laat hem denken dat hij het nog kan herstellen.
- probeer de aanvallen te timen; niet meer dan een paar seconden verschil.
- je kan de residentie/paleis & de muur ook neerhalen. Zo kan je met minder troepen zonder verlies farmen. Residentie/paleis & de muur hebben toch geen effect op het farmen.

Meer tips? Ik hoor ze graag!

Eventuele spellingfouten en verkeerde zinsopbouw hoor ik graag van u. Ook hoor ik graag als u enkele varianten heeft op mijn graanlock-methode. Opmerkelijke fouten in mijn methode zal ik ook zeker niet negeren. Het zal heus niet zijn dat mijn methode waterdicht en zonder fouten zit. Ik zie dus graag reacties met daarin hoe het te verbeteren et c..

M.v.G. Vinicio