Inhoudsopgave:

• Inleiding
  • Inhoud
  • Bewerkingen
  • Aanpassingen
  • Slot
  • Links en tips

Inleiding:

Aangezien ik vaak nog op het forum mensen tegen kom die niet snappen wat je nou allemaal eigenlijk met het forum kan doen of hier vragen over hebben, heb ik besloten een handleiding te maken over de aanpassingen die je in berichten kan maken, om ze overzichtelijker of leuker te maken.

Inhoud:

Ik ga dit als volgt in een aantal stappen uitleggen. Eerst zal ik de bewerkingen laten zien in een bericht en hoe je een bericht daadwerkelijk overzichtelijker maakt. Ook zal ik nog leuke aanpassingen in een bericht laten zien en handige links die je erbij kan gebruiken.

Bewerkingen:

Om een bericht duidelijker te maken zijn een aantal manieren voor:
  • Je kan het desbetreffende stuk tekst dik maken doormiddel van:
    HTML-code:
    [B] tekst [/B]
  • Je kan het desbetreffende stuk tekst schuin maken doormiddel van:
    HTML-code:
    [I] tekst [/I]
  • Je kan het desbetreffende stuk tekst onderstreept maken doormiddel van:
    HTML-code:
    [U] tekst [/U]
  • Je kan de desbetreffende stuk tekst doorgestreept maken doormiddel van:
    HTML-code:
    [S] tekst [/S]

Hiermee kan je de tekst naar eigen manier duidelijk maken door op sommige momenten, bijvoorbeeld bij een titel de tekst dik te maken en bij andere momenten de tekst te onderstrepen.

Ook kan je iets duidelijk maken doormiddel van het lettertype of letterkleur die je in de berichten hebt staan:

• HTML-code:
    [SIZE="3"] tekst [/SIZE]
  • HTML-code:
    [SIZE="2"] tekst [/SIZE]

Hiermee kan je verschillende grote's van woorden in je berichten hebben staan om bijvoorbeeld iets er bij te melden. Je kan de grootte van de woorden aanpassen doormiddel van het cijfertje te veranderen in je berichten.

• HTML-code:
    [COLOR="SandyBrown"] tekst [/COLOR]
  • HTML-code:
    [COLOR="DarkOrange"] tekst [/COLOR]
  • HTML-code:
    [COLOR="Red"] tekst [/COLOR]

Ook kan je je woorden verschillende kleuren geven door bijvoorbeeld een nieuwe paragraaf aan te geven waaraan je gaat beginnen. Je kan de verschillende kleuren kiezen doormiddel van de tekst te wijzigen die staat aangegeven bij Color.

De volgende manieren om duidelijkheid te krijgen in een bericht is de volgende. Je kan bijvoorbeeld een opsommig van een aantal dingen in een list plaatsen die dan al je punten weergeeft die je wilde opsommen.

Je kan een list kiezen met cijfers:

HTML-code:
[LIST=1][*]1[*]2[*]3[/LIST]
Of je neemt er een met bolletjes:

HTML-code:
[LIST][*]1[*]2[*]3[/LIST]
Ook kan je de tekst nog op verschillende manieren neerzetten:

• HTML-code:
    [LEFT] tekst [/LEFT]
  • HTML-code:
    [CENTER] tekst [/CENTER]
  • HTML-code:
    [RIGHT] tekst [/RIGHT]

Hierdoor kan een bericht nogmaals duidelijker worden.

Aanpassingen:

Om plaatjes en links in te voegen kan een bericht alleen maar leuker en duidelijker maken. Dit doen we als volgt:

Om een plaatje in te voegen zorgen we dat we de volgende dingen hebben klaarstaan. Een link waar het plaatje is geuploade bijvoorbeeld bij Imageshack en we zorgen dat we het bericht in het forum kunnen aanpassen.

HTML-code:
[IMG] Hierin de link van je afbeelding [/IMG]
Nu zouden de afbeeldingen automatisch moeten getoond en zal je plaatje zichtbaar worden op het forum. Ook kan je met URL links werken om bijvoorbeeld een link naar een ander bericht te laten zien.

HTML-code:
[URL="De link waar je naar toe wilt"] De naam van je link die je zelf kan bedenken of aanpassen [/URL]
Ook kan je een e-mail adres invoegen om bijvoorbeeld een aantal berichten naar toe te laten gaan waar mensen op kunnen reageren dit is vaak ongebruikt maar het is wel mogelijk. Dit word wel meteen door een moderator verwijderd wanneer dit aangetoond wordt.

HTML-code:
[EMAIL="Je e-mail adres"] de naam die je het wil geven [/EMAIL]
Ook heb je nog verschillende anderen manieren om een bericht duidelijker te maken.

Je kan een quote in je bericht voegen, dit zorgt ervoor dat je een ander bericht toont en iedereen weet dat je hier op reageert.

HTML-code:
[QUOTE] Plaats hier je tekst die je wilt[/QUOTE]
Ook kan je de tekst in code plaatsen, dit zorgt ervoor dat je tekst in een apart hokje wordt getoond.

HTML-code:
[CODE] Plaats hier je tekst die je wilt [/CODE]
Ook kan je de tekst in HTML plaatsen, dit zorgt ervoor dat de code's die je hierin op het forum gebruikt kan laten zien zonder dat er aanpassingen worden gedaan.

PHP-code:
[HTMLPlaats hier je tekst die je wilt[/HTML
Ook kan je je tekst in PHP code plaatsen, de tekst word dan vervolgens blauw en dan heb je je eigen tekst in de PHP code.
HTML-code:
[PHP] Plaats hier de tekst die je wilt [/PHP]
Dit is natuurlijk allemaal om een bericht makkelijker te tonen of een bericht overzichtelijker te maken. Als je deze manieren zal gebruiken vooral voor beginnende forum gebruikers en met daarmee de regels van het forum en het posten opvolgt, al snel veel respect (geen reputatie daarvoor zijn andere handleidingen) zal krijgen.

Ook zijn er nog enkele overige dingen waar ik jullie op attend wil maken:

In de volgende afbeelding zie je het scherm wat je krijgt als je een bericht wil gaan maken. Al deze dingen die ik hier heb uitgelegd kan je los in een bericht schrijven of het icoontje hiervoor gebruiken:

• Het bericht pictogram wordt bovenaan je bericht vermeld met het onderwerp meestal is dit het blad.
  • Je kan spelling controleren doormiddel van ABC met het vinkje rechtsboven.
  • Je kan schakelen tussen tekstverwerkers met de a en de A rechtsboven.
  • Je kan iets verkleinen en vergroten doormiddel van de pijltjes rechtsboven.
  • Ook zijn er nog gewonen pijltjes 1 naar rechts en 1 naar links waarin je iets opnieuw kan doen of iets ongedaan maakt.
  • Je kan bijlagen invoeren doormiddel van de paperclip.
  • Je kan smileys invoegen doormiddel van de smiley in het menu of de keuze rechts.
  • Je kan de tekstopmaak verwijderen doormiddel van de AA linksboven met het kruisje erdoor.
  • Je kan een link verwijderen doormiddel van de link met een kruis erdoor in het midden van het menu te vinden.
  • Je kan de inspringing verkleinen of vergroten door de regels met het pijltje.

Slot:

Ik hoop dat deze handleiding wat verheldering gaat brengen over hoe je sommige dingen kunt aanpakken en hoe je meer duidelijkheid in een bericht krijgt. Ook kan je alle handelingen die je op een bericht kan verichten hier zien.

Als je nog vragen of opmerkingen hebt stel ze alsjeblieft, dan zal ik ze proberen zo snel mogelijk te beantwoorden. De forum-regels gelden ook in dit topic dus voor de rest geen spam en dergelijke.

Links en tips: