Beste menschen,

ik volg het forum nu al een flinke tijd, heb regelmatig commentaar. Maar nu ik met een alliantie in een soort van oorlog-achtig iets terecht ben gekomen had ik behoefte aan een handleiding om te faken. Toen ik op dit forum keek bleek deze helaas onvindbaar. Vandaar deze handleiding.

Waarom faken?

Faken is volgens mij namelijk een onmisbaar gereedschap in het arsenaal van een topspeler. Zelf pas ik het zelfs toe wanneer ik beginnende spelers ga overnemen. Simpelweg omdat ik geen trek heb in onnodige verliezen. De boodschap luidt dus: Fake ALTIJD! Fake VEEL!

Zodra je gaat aanvallen hebben je aanvallen namelijk altijd een patroon. Een overname ziet er uit als een serie aanvallen kort achter elkaar uit verschillende dorpen, vaak komen de aanvallen op 1 seconden binnen. Een graanlock als een serie aanvallen uit 1 dorp op enkele seconden, en zo kan je een heleboel al voorspellen als je de aanvallen ziet aankomen en er niet wordt gefaked. Je bent aardig op weg als je het zelf herkent, maar je zal snel tegenover mensen komen te staan die het ook herkennen. En als je dan je duurbetaalde leger na 1 kruistocht niet ziet terugkomen is dat zonde. Want met bijna geen kosten kan je de kans op doodlopen enorm verminderen!

Het Faken!

Om te proberen om deze doodlopers te voorkomen ga je dus faken. En zoals gezegd, véél faken Het heeft echter geen zin om een losse fake te sturen, de tegenstander zal indien hij meer dan een halve hersencel heeft, waarschijnlijk alsnog de aanval succesvol proberen te verdedigen. Hoe moet het dan wel??

Allereerst, wat is nu precies een fake-aanval?
Een fake-aanval is een aanval met 1 in plaats van een groter aantal eenheden. Je tegenstander ziet namelijk pas op moment dat de aanval aankomt waar hij mee te maken heeft. Als je dus 4 fake-aanvallen en 1 echte aanval stuurt op een tegenstander met 10 dorpen, zal hij waarschijnlijk 80% van de gevallen het verkeerde dorp verdedigen.

Nu zijn er een aantal dingen die het makkelijk maken het type aanval te herkennen. Een Toetatis Donder is erg snel, een Vuurkatapult erg traag. Aan de tijd die het kost voordat de aanval aankomt kan je dus vaak zien welke eenheid de traagste is in een aanval, en dit kan al verraden of het de moeite van het verdedigen waard is. De truc is nu om altijd de juiste eenheid met de juiste snelheid te kiezen voor het type fake wat je wilt doen.

Wat nu?

Ik heb nu eenvoudig geprobeerd uit te leggen hoe het is als verdediger om te herkennen wat er aan komt. Maar de bedoeling was juist dat jij als aanvaller er zo goed mogelijk uit zou komen. Wat moet je dan doen?

Maskeer de echte aanvallen als eerste door je aanvalspatroon te kopiëren. Als je een overname doet, doe dan minimaal nog 1 fake-overname, liefst op precies dezelfde manier als je echte overname (dwz, met dezelfde dorpen). Dit kan je doen met rammen(uit de dorpen met een leider) en een katapult vanuit het dorp wat veegt.

Je krijgt dat een aanval vanuit je aanvalsdorp op het dorp wat je gaat overnemen, en een aanval vanuit je aanvalsdorp met 1 kata op het dorp waarop je een fake-overname doet. Daarnaast stuur je uit verschillende dorpen een leider(of leiders) om het dorp over te nemen. Uit elk van die dorpen stuur je ook een ram naar het dorp waar je de fake-overname op doet. Rammen hebben namelijk bij Romeinen en Germanen dezelfde snelheid als een Senator of Leider. In geval van de Galliërs is de ram het beste alternatief(er is geen eenheid die net zo snel is als de Gallische Onderleider, uitgezonderd de kolonist)

Hetzelfde principe kan je toepassen bij elke andere aanval die je doet. Probeer je een dorp te slopen door een serie kata-aanvallen te doen vanuit 1 dorp? Stuur dan ook een serie fake-aanvallen vanuit 1 dorp naar een aantal andere dorpen. Alleen deze keer met alleen maar 1 katapult.

Aanvalspatroon breken

Zorg er verder voor dat je behalve je aanvalspatroon te kopiëren, ook wat losse aanvallen afschiet. Deze zorgen ervoor dat het originele aanvalspatroon waar ik het hierboven overhad doorbroken wordt en minder eenvoudig te herkennen is. Dit kan je bijvoorbeeld doen door katareeksen op hoofddorpen en andere dorpen te sturen. Maar ook gewone reeksen van andere soorten troepen kunnen heel effectief zijn. Een losse aanval (kata of niet) wordt wel eens genegeerd (dus handig om eens te proberen, een losse echte aanval en verder fake-overnames en fake-katareeksen)

Overdrijven!

Als 3e puntje nogmaals: Overdrijf het totaal!!! Laat ze maar zuchten en steunen terwijl ze zoeken wat ze moeten verdedigen. Of je nu meedoet aan een alliantie-actie of niet, stuur altijd op meerdere spelers een zwik aanvallen. Doe je een overname, zorg ervoor dat je wat fake-overnames doet, stuur wat fake-katareeksen, fake-infanterie/cavalerie reeksen, maar stuur altijd extreem veel en breng ze maar in verwarring.

Tips

Ik wil ook nog even benadrukken dat er wat bijzondere dorpen zijn bij een speler. Elk account heeft namelijk een aantal dorpen welke dierbaarder zijn dan de anderen. Dit is meestal het hoofddorp, maar daarnaast zijn er vaak nog croppers, aanvalsdorpen, verdedigingsdorpen, scoutdorpen en soms dorpen op een bijzondere locatie die van extra waarde zijn. Dit zijn ideale targets als het gaat om faken, omdat de verdediger vaak heftiger reageert op (fake-)aanvallen op deze dorpen. Weet je dus een of meerdere van dit soort dorpen bij je slachtoffer, dan moet je deze zeker weten faken!

Verder was ik afgelopen server het slachtoffer van iemand die al zijn dorpsnamen veranderd had in dezelfde naam. Al zijn dorpsnamen waren een punt. Het was dus elke keer erg veel werk om te ontdekken welke aanvallen uit welk dorp kwamen, omdat het niet te zien was aan de naam. Nadeel hierbij is dat je zelf een zeer sterk geheugen moet hebben en een goed zich over je account. Maar zodra je dat onder de knie hebt is het een zeer irritante manier om nog effectiever te faken.

Afsluiting

Ik hoop dat ik wat heb kunnen toevoegen aan de enorme lijst handleidingen die er al is. Er zitten nog wat meer handleidingen in de koker. Dus geef vooral feedback(positief als negatief kritisch). Dan ga zal ik, mits juist, deze opnemen.

Met vriendelijke groet,
Querqo