Goedendag!

Ik zie regelmatig vragen "Wanneer moet ik Imperianen upgraden in de wapensmid?" of "Is het nuttig om praetorianen te upgraden in de Uitrustingensmederij?". Hier wilde nog wel eens een meer of minder bruikbaar antwoord op komen, maar voor velen spelers bleef het een vaag iets. Ja, het had een significant effect(volgens de veldslagsimulator). En alle grotere spelers deden het, dus het zal wel nuttig zijn...

Natuurlijk chargeer ik hiermee, maar in al die jaren Travian heb ik nog nergens harde cijfers gezien(terwijl je die toch zou moeten kunnen creëren leek mij). Ik ben dus eens gaan zitten rekenen waar het punt ligt dat de aanvalskracht/verdedigingskracht gelijkwaardig is van eenheden die wel en niet zijn geupgrade. Terwijl tegelijkertijd de kosten gelijk zijn. Erg vaag als ik het zo omschrijf, dus een voorbeeldje.

Voorbeeld

Stel je wilt in een dorpje een paar duizend Zwaardvechters bouwen. En je vraagt je af of het nuttig is om de eenheden te upgraden wat betreft aanvalskracht, dan moet je dat doen als je er meer bouwt dan 4341 Zwaardvechters. Je krijgt namelijk evenveel aanvalskracht als je voor 4341 niet-verbeterde Zwaardvechters als voor 3365 wel-verbeterde Zwaardvechters.

Daarbij is die 4341 ook het getal waarbij je netto evenveel voor de 4341 niet-verbeterde Zwaarvechters betaalt als voor de upgrades plus de 3365 zwaardvechters, namelijk 2322435 grondstoffen.

Nu kan het zo zijn dat er in het dorpje nog geen Wapensmid of Uitrustingssmederij stond. Dan betekent dit dat, mocht je eenheden gaan verbeteren, je deze speciaal moet gaan bouwen. Dit betekent dus ook dat het weer duurder wordt, en de vergelijking aangepast moet worden. Het is dan pas de moeite waard de Zwaardvechters te upgraden wanneer je 5154 Zwaardvechters zal bouwen.

Uitkomsten

Ik heb voor alle eenheden, exclusief verkenners en scouts (gelden bijzondere regels voor en zou onduidelijkheid opleveren) berekend waar de uitgelegde aantallen liggen.

Nogmaals voor de duidelijkheid:
- Groene tabel: Het aantal eenheden met dezelfde kosten/aanvals/verdedigingskracht zonder upgrades als de blauwe tabel
- Blauwe tabel: Het aantal eenheden met dezelfde kosten/aanvals/verdedigingskracht als de groene tabel.

Zoals gezegd, het kan zijn dat je speciaal de Wapensmid of de Uitrustingssmederij moet bouwen om eenheden te kunnen verbeteren. Vandaar de volgende tabel:

Nogmaals voor de duidelijkheid:
- Rode tabel: Het aantal eenheden met dezelfde kosten/aanvals/verdedigingskracht zonder upgrades als de rode tabel
- Gele: Het aantal eenheden met dezelfde kosten/aanvals/verdedigingskracht als de gele tabel.

Op/aanmerkingen

Nog een paar op/aanmerkingen bij de berekeningen. Ik ben er vanuit gegaan dat elke grondstof gelijk is. Zeker nu met NPC is dat een stuk aannemelijker geworden, maar helemaal 1:1 is het natuurlijk nooit. Maar omdat het een puur theoretisch verhaal is ben ik toch uitgegaan van de geïdealiseerde situatie.

Ook zijn de genoemde aantallen het totaal aantal wat in het dorp gebouwd moet worden voordat het rendeert. Dit betekent niet dat deze allen in leven moeten zijn. Dit is puur het aantal eenheden wat in een dorp geproduceerd moet worden voordat je qua aanvals/verdedigingskracht je investering hebt terugverdiend.

Verder viel het op dat de aantallen exact gelijk zijn voor aanvalskracht als verdedigingskracht. Neem bijvoorbeeld weer de 4341 Zwaardvechters. Deze hebben een aanvalskracht van 282165, een verdedigingskracht tegen infanterie van 151935 en tegen cavalerie 86820. Ga je ze in de Wapensmid of Uitrustingssmederij upgraden tot lvl 20, dan hebben 3224 Zwaardvechters een respectievelijk een aanvals/verdedigingskracht van 282177, 151942 en 86824. Vrijwel gelijk dus. De berekenden hoeveelheden gelden dus voor zowel de Wapensmid als de Uitrustingensmederij, ook bij de 2e tabel. Want de kosten voor een lvl 20 Uitrustingssmederij zijn maar 5 grondstoffen meer dan voor een lvl 20 Wapensmid(op 434915 grondstoffen).

Als laatste heb ik alleen het "omslagpunt" berekend voor de lvl 20 upgrades. Ik vermoed dat de andere aantallen voorzichtig zullen oplopen, maar vanwege speltechnische redenen zal het altijd interessanter zijn de eenheden te verbeteren tot lvl 20. Hierdoor lijkt het me vrij nutteloos om het voor die korte fase in het begin de overige niveau's te gaan berekenen.

Antwoord?

Ik hoop dat hiermee een definitief antwoord is gegeven op de vraag wanneer je een Wapensmid/Uitrustingssmederij moet bouwen, en wanneer je moet upgraden.

Het enige wat nog rest is de eventuele kosten van het ontwikkelen van de eenheden, en de gebouwen die je daarvoor nodig hebt. Maar vind dat een slag te ver gaan. Op dat moment zou ik de kosten van de barakken, stallen of werkplaats ook moeten berekenen. Want zonder deze kan je de eenheden niet bouwen. En deze gebouwen hebben ook weer voorwaarden, en die gebouwen ook weer etc etc. Tot je tot de kosten van een compleet dorp bent teruggekomen, en je travian in zijn geheel hebt uitgerekend in een geheel theoretische situatie. Dat lijkt me te ver doorslaan, vandaar de keuze hier te stoppen met doorrekenen. Want zoals al eerder gezegd, het is een puur theoretische situatie. En hoe langer je de theoretische situatie doorrekent, hoe minder realistisch hij wordt. En dus ook hoe minder nuttig de berekeningen worden.

Succes!