Spioneren 101

Hey hey Travian spelers,

omdat ik me de laatste tijd nogal aan het niveau van de speedserver stoor, leek het mij wel een goed idee wat van mijn kennis met jullie te delen. Deze kennis zal ik in hapklare brokjes aan jullie voorschotelen, de onderwerpen waar ik jullie wat over ga vertellen heb ik in willekeurige volgorde gekozen.

Introductie
Misschien wel een van de smeuïgste onderwerpen is spionage, nu zijn er vast wel wat handleidinkjes te vinden waarin de basis wordt uitgelegd. Echter wil ik er wat dieper op in gaan en daadwerkelijk een aantal geheimpjes van topspelers blootleggen. Nu ben ik niet van plan om van jullie allemaal topspionnen te maken en de alliantieleiders te laten stikken, nee ik zal ook wat uitweiden over contraspionage.

Wanneer heeft spioneren nut?
  1. Er zijn twee type spionnen, de eerste is de verrader, dit type spion speelt eerst vrolijk mee in een bepaalde alliantie waarna hij echter om wat voor reden dan ook zich daar niet meer thuis voelt. Op dat moment ontstaan er een aantal keuzes voor de spion in spé, als hij beslist toch in de alliantie te blijven rondhangen om van binnenuit schade aan te richten is de verrader geboren. Een verrader heeft meteen al beschikking over een enorme berg informatie, echter heeft hij niemand met wie hij die informatie kan delen. Dus zal hij opzoek moeten naar een contactpersoon in een vijandige alliantie, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een aantal dingen waar je als spion in spe rekening mee moet houden als je opzoek gaat naar een contactpersoon die wat met je informatie kan. Zo is het belangrijk dat je een vijandige alliantie opzoekt, niets is zo vervelend als een alliantieleider contacteren om vervolgens uit je alliantie geschopt te worden omdat die de informatie naar jouw alliantieleider heeft doorgespeeld. Vervolgens is het ook zaak dat je een alliantie aanschrijft die wat aan je informatie heeft, een alliantie die relatief dichtbij ligt. Niets is zo frustrerend als weten waar 40k knuppelvechters staan zonder verdediging en ze niet stiekem ’s nachts te kunnen wegvegen, omdat het zover lopen is. Tenslotte is het ook erg nuttig dat je een alliantie kiest die ofwel sterk genoeg is ofwel een guerrilla tactiek er op nahoud. Het heeft namelijk weinig zin om informatie van een 60 speler alliantie door te spelen naar een alliantie met 10 spelers en evenzoveel legers.
  2. Het tweede type spion is de geheime agent, dit type spion is ondergronds lid van een bepaalde alliantie, alleen probeert hij zich naar binnen te wormen bij een andere alliantie. Het nu van zo’n geheime agent is natuurlijk meteen duidelijk, al moet je wel rekening houden met een aantal dingen. Het heeft weinig zin om een geheime agent te positioneren in een veel kleinere alliantie die geen gevaar oplevert. (mocht je een spion willen om makkelijk te farmen, moet je niet in deze guide zijn, dat soort flut alliantie kan iedere beginner infiltreren) Verder schiet je ook weinig op met een topspeler die zich in een andere alliantie nestelt, je hebt waarschijnlijk veel meer aan deze speler als hij zich direct bij de alliantie aansluit. Niet alleen heb je dan meteen beschikking over de legers, ook moet er vaak een andere locatie op de map uitgezocht worden om een alliantie te infiltreren. Wat het lastig maakt om zodra je gesnapt bent nog wat met je account te doen.

Hoe infiltreer je een alliantie?

Dit gedeelte van de handleiding is alleen voor de geheime spion, verraders zijn reeds lid van de te bespioneren alliantie. Allereerst moet je bepalen in welke alliantie je graag zou spioneren, er zijn twee basis situaties waaruit je een keus moet maken. Je kunt spioneren in een alliantie in het gewest van je “thuis”-alliantie of je kunt gaan spioneren in een topalliantie in een ander gewest. Het voordeel van spioneren in je eigen gewest mag duidelijk zijn. De eerste paar maanden zullen de oorlogen en gevechten bijna uitsluiten tussen allianties naast elkaar gelegen plaats vinden. Bovendien is het velen malen makkelijker over te stappen naar je “thuis”-alliantie als je tussen een boel vrienden ligt. Wil je echter een belangrijke rol spelen in het verloop van de server is het de moeite waard om in een alliantie te gaan spioneren die zich in een ander gewest bevind. Tegen het eindspel ben je dan van onschatbare waarde.
Nu je een keuze gemaakt hebt(in overleg met je alliantieleiding, het heeft geen zin om met 3 mensen in 1 alliantie te spioneren) kun je overgaan tot het daadwerkelijke infiltreren. Je wilt overkomen als een betrouwbaar persoon in een groep mensen die je niet kennen. Ik zal beginnen met de opzet van je account:
  1. Naamgeving; allereerst neem je een totaal nieuwe naam, als je altijd Johan de Grote heb geheten moet je niet aankomen met een naam die daar duidelijk verband mee heeft ie. John the Great . Vervolgens is het ook belangrijk dat je geen kleuternaam aan neemt als superduperman13, je wordt dan totaal niet serieus genomen. Wat voor een naam neem je dan wel? Dat is totaal aan jezelf, het is hartstikke leuk om een knipoog in je naam op te nemen, let wel als het voor iedereen duidelijk is verpruts je, je kansen.
  2. Profiel; het is belangrijk dat je niets dat je linkt aan je verleden op je profiel zet(doh), veel spelers laten graag blijken wie ze zijn, als je echter wilt spioneren in een alliantie waar je al servers lang ruzie mee hebt is het geen goed idee om die historie naar voren te laten komen. Wat je wel kunt doen is wat onzin verzinnen, die niet te controleren is. Denk aan iets in deze trant: “top 100 speler Australische speed”
  3. Contactgegevens; stel je speelt al servers lang met het e-mailadres johandegrote-at-hotmail.nl dan is het niet verstandig om in je sollicitatie mailtje voor de alliantie van jou keuze dat op te geven als je MSN-adres. Het klinkt misschien gek, maar er zijn mensen die heel veel connecties hebben, die zoiets dus meteen doorhebben. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een nieuw e-mailadres aanmaken(kan eenvoudig bij gmail en hotmail/live) en dan in je sollicitatie aangeven dat je geen gebruik maakt van MSN.
  4. Achtergrondinformatie; vaak zoniet altijd wordt er om je speelgeschiedenis gevraagd, zoals ik al eerder heb aangegeven kun je deze dus NIET geven. Maar wat je dus wel kunt doen is een zooitje bij elkaar verzinnen, dit is redelijk eenvoudig zolang je maar niet teveel op de details ingaat. Vertel dus nooit een accountnaam waarvan te controleren is wie er op speelt(speelde), geef dus gerust een naam van 3 servers geleden op de Duitse speed, maar probeer niet hetzelfde met een Nederlandse account, omdat wederom veel alliantieleiders bijna onuitputtelijk contacten hebben. Overdrijf ook vooral niet, het is beter dat je nieuwe alliantie denkt dat je nog niet zo goed bent, wat je minder zelfstandig en vrijer doet overkomen. Kortom hoe kwetsbaarder je lijkt, hoe makkelijker het is voor een alliantie om je te vertrouwen. (ook dat niet overdrijven anders eten ze je levend op )

Dan zijn er nog een aantal dingen waar je enorm op moet letten(dit komt ook deels terug straks in de contraspionage sectie).
  1. Als je wordt verplicht op de chat te verschijnen, houd er dan rekening mee dat zodra je dat doet je IP adres bekend wordt bij de alliantie. Als je al eens eerder op de chat bent geweest is het mogelijk voor de alliantieleider om terug te zoeken in de chat logs, je zult de eerste spion niet zijn die zo door de mand valt.
  2. Forums, ook hier moet je er rekening mee houden dat je IP adres bekend wordt, op zich geen probleem omdat er vaak geen vergelijkingsmateriaal is. Echter kan men wel zien of jij via jouw forumaccount toegang geeft aan meerdere mensen en dus mogelijk een spion bent. Ook is er de mogelijkheid tot cross-checking, als je vaak op de chat van je “thuis”- alliantie te vinden bent en slim genoeg bent om niet op de chat te komen onder je nieuwe (geheime) naam, is er nog altijd de mogelijkheid dat je IP van het forum op de chat wordt gecontroleerd. (ook nu zul je niet de eerste zijn die zo wordt betrapt)
  3. Als je coverstory is dat je van een buitenlandse server komt, laat dan nooit blijken dat je meer weet dan je behoort te weten en blijf altijd alert.

Stelen van informatie
Nu je geïnfiltreerd bent in de alliantie van jou keuze(of als je een verrader bent), kun je beginnen met het verzamelen van informatie. Er zijn verschillende categorieën van informatie die ieder zo z’n nut heeft.

In de beginfase van het spel zijn er een viertal belangrijke functies die je kunt vervullen. Allereerst voor de spion die spioneert in zijn eigen gewest; je kunt je “thuis”-alliantie enorm helpen door het doorgeven van gevechtsrapportages, niet alleen kun je de zogenaamde “1scout-rapportjes” doorgeven ook kun je de aanvallen/farmacties vanuit de alliantie doorspelen zodat je “thuis”-alliantie weet waar de legers staan. Ten tweede kun je online tijden doorgeven(vaak zit daar een vast patroon in(werk/school/slapen etc.) en als extra bonus kun je ook zien of een speler online of offline at the moment, erg handig als je een aanval wilt plannen. Vervolgens kun je alliantie en forumberichten doorspelen naar je “thuis”-alliantie, veel communicatie verloopt in-game via alliantiemails en via een extern forum, grote aanval- en verdedigingsacties worden vaak met veel tam tam aangekondigd, heerlijk als je dat dagen van te voren aan ziet komen als alliantie. En tenslotte het lokaliseren van aanvalsdorpen, het is onvoorstelbaar handig als je als alliantie weet uit welke dorpen de grootste vegen van een alliantie komen, niet alleen kun je dan beter verdedigen ook kun je proberen de veeg door een strak geplande aanval in een klap uit te schakelen. Nu kun je dat ook prima doen zonder een spion, echter blijft het dan altijd deels gokwerk.(katapult op grote stallen, toernooiveld, werkplaats etc.)

Midden in het spel is bovenstaande informatie nog steeds goud waard echter komt hier een ander soort informatie om de hoek kijken, te weten alliantiediplomatie. Sommige allianties geven open en bloot op hun alliantie profiel toe met welke allianties ze verbonden hebben. Dit gebeurt echter lang en lang niet altijd. Veel grote allianties hebben zogenoemde ondergrondse verdragen, niets is zo irritant als de oorlog verklaren aan een vijandelijke alliantie om vervolgens onder de voet gelopen te worden door een heel cluster van kleine support allianties. Nu is het weten dat die verdragen bestaan al een hele stap voorwaarts, als topspion kun je nog een stapje verder gaan. Invloed uit oefenen op de verbonden is lastig, maar wel de moeite waard, hier weid ik waarschijnlijk in een volgende handleiding (Alliantiediplomatiek 101 – of iets in die trant) een hoofdstuk aan.

De eindfase is de fase die erom bekend staat dat spionnen er een rol spelen. Niet alleen laten ze vaak blijken wie ze zijn door een “achterbakse”-actie(WW van alliantie vegen, grote veeg slopen, van alliantie wisselen en een blauwdruk meenemen etc.), ook wordt er vaak op het forum bekend gemaakt dat ze een spion geweest zijn. Verder heeft de informatie die in de loop van het spel verzameld is hier het meeste nut, zoals al eerder genoemd kan er aan verbonden gemord worden, aanvalsdorpen geveegd, laffe acties gepland(veeg van een account dat je sit kapot lopen, verdediging wegsturen), blauwdruk overnames etc., etc.

Doorgeven van gestolen informatie
Let wel, niets is zo gevaarlijk en wekt zoveel woede op als gesnapt worden als spion. Met een beetje pech blijft er van je account niets meer over, vandaar dat je uiterst op je hoede dient te zijn. Zoals in de echte spyworld ook het gebruik is heb je vaak een handler(contactpersoon), in de meeste gevallen de of een van de leiders van je “thuis”-alliantie. Een veilige manier van informatie doorspelen is via MSN of IRC, het mag duidelijk zijn dat als je een sitter van je alliantie hebt je geen uitgebreide spionage IGM’s kan gaan zitten versturen. Bovendien weet je vaak ook niet of de lezers van de IGM allemaal te vertrouwen zijn, ook jouw “thuis”-alliantie kan geïnfiltreerd zijn. Daarmee komen we gelijk op nog een belangrijk punt, het is belangrijk dat je zo min mogelijk een-op-een kopieert. Een alliantiemail van de alliantie via alliantiemail in je “thuis”-alliantie verspreiden of op het forum zetten is een van de domste dingen die je kunt doen. Niet alleen komen ze zo vaak te weten dat ze een spion hebben, ook kun je jezelf verraden omdat er een sleutel in het bericht is ingebouwd of omdat er een andere valstrik gelegd is. Je zult de eerste niet zijn die door een verstopte code in de alliantiemail gesnapt is(hierover straks meer). De “1scout-rapportjes” zijn een uiterst effectieve manier om je “thuis”-alliantie te helpen, echter is het ook een van de meest risicovolle, het nuttigste tijdstip op de 1scouts te doen is diep in de nacht, zodat alle legers thuis staan en het account offline is. Echter valt het wel enorm op en stijgt de verdenking van een spion enorm, ook is het voor de mensen die geen spion zijn en nog wel online zijn ook meteen vrij duidelijk welke accounts in aanmerking komen voor de spion-status. Als er slechts 3 accounts van de 60 online zijn als de 1scouts aankomen, dan is de hypothese vlug gesteld dat een van die drie accounts de informatie doorspeelt, het heeft namelijk geen nut te 1scouten als de spion offline is. Let hier dus op! Geheime informatie als locaties van aanvalsdorpen heeft de meeste waarde zolang het echt geheim is, als enkel jij en je handler weten waar de aanvalsdorpen van de alliantie zich bevinden is die informatie goud waard. Zodra je die informatie aan de hele alliantie verstrekt is de kans groot dat het zich een weg terug baant naar de vijandelijke alliantie en zo dus zijn waarde verliest. Om nog even terug te komen op de 1scouts, hier gebruik van maken heeft een aantal beperkingen, of je moet zorgen dat je “thuis”-alliantie je accountnaam niet weet, of je moet alle contact van je “thuis”-alliantie via je handler laten lopen, wat de beschikbaarheid van 1scouts en online tijden lastiger maakt, de keuze is aan jou!

Contraspionage/een spion betrappen
Nu jullie allemaal topspionnen in wording zijn, is het natuurlijk wel zo fijn om als alliantieleider ook wat van contraspionage te weten. De beste manier is natuurlijk zelf een spion planten in alle andere allianties, zodat je meteen te weten komt of zij een spion bij jou in de gelederen hebben. Echter is dit niet de meest realistische optie, het is ondoenlijk om in elke vijandelijk alliantie een spion te hebben, er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Wel zijn er een aantal andere mogelijkheden een spion op te sporen, natuurlijk is het wel zaak dat je ervan bewust bent dat er überhaupt een spion is. Vaak is dit meteen duidelijk, maar minstens zo vaak is dit niet het geval. Ruzies in de alliantie leggen het grondwerk voor verraders, wees dus op je hoede in dat soort situaties! Verder is achtergrond onderzoek bij nieuwe sollicitanten die je niet kent, enorm belangrijk, dit is nooit waterdicht maar een eerste filtering kan nooit kwaad!

Mocht je ondanks je harde werk toch merken dat er een spion zich bevindt onder je alliantie leden, doordat er veel 1scouts aankomen, je informatie die intern gepost is op het forum of via via te horen krijgt, of er op magische wijze continue vegen worden geveegd die op het eerste gezicht geheim waren. Dan is er maar 1 optie, je zult opzoek moeten naar de gluiperd die zich in je alliantie bevindt. Nu is dit niet gemakkelijk, vandaar dat ik hier wat tips bij elkaar gebracht heb(mochten jullie er zelf nog hebben, zijn die natuurlijk altijd welkom):
  1. Chat(IRC) check, als je gebruik maakt van een chat kanaal heb je een aantal leuke opties tot je beschikking. Allereerst kun je /whois gebruiken om te zien wat het IP adres is van de chatter en in welke kanalen hij of zij zich bevindt. Zie je hier rare dingen in dan kun je hem er op aanspreken, en meestal wordt dan meteen duidelijk wat er aan de hand is. Wat je ook kunt proberen is in je chat-logs te zoeken, ikzelf heb over de jaren enkele honderden zoniet duizenden megabites aan logs verzameld waarin ik lekker zoeken kan, kom ik een speler tegen die ik niet ken, kopieer ik zijn IP adres en laat mijn computer door de logs heen ploeteren, kom je een match tegen dan weet je hoe laat het is.
    o John is JTG@TravianGames-7f0cxxxx.ip.telfort.nl * John the Great
    o John on %#mck #ionox.private @#mooi.pub @#ionox.bar #NOP +#WE!.public @#winx
    o John using *.traviangames.org TravianGames
    o John is logged in as John
    o John is a registered nick
    o John End of /WHOIS list.
  2. Forum check, veel externe forums geven je de mogelijkheid om te zien vanaf welk IP wordt ingelogd, dit is een enorm handige functie voor het opsporen van spionnetjes. Als er op een bepaalde account door meer dan een verklaarbaar aantal IP’s(werk/school/thuis/mobiel etc.) wordt ingelogd heb je beet. Ook kun je cross-checken met IRC, iets ingewikkelder maar het werpt zeker z’n vruchten af.
  3. Clusterinformatie, door informatie in clusters te verspreiden kun je de groep mogelijke spionnen aanzienlijk verkleinen, niets is zo frustrerend als uit een groep van 60 spelers een piep klein spionnetje proberen te filteren.
  4. Verborgen sleutel in alliantiemails/Nep alliantiemails, door iedereen apart een schijnbaar gelijke alliantiemail te sturen kun je met een beetje geluk de spion er zo tussenuit vissen. Zodra je namelijk de alliantiemail terugziet via via, of omdat de “thuis”-alliantie van de spion komt pronken met het feit dat ze de mail hebben, kun je in een oogopslag zien van wie de mail afkomstig is. Een beproefde methode is een lastig woord fout spellen op verschillende manieren, gebruik bijvoorbeeld recalcitrant(onwillig) in je alliantie mail en varieer daar op voor elke account(rekalcitrant, recalsitrant, recallcitrant, requalcitrant etc.)
  5. Nep target opgeven, deze methode werkt vaker alleen is lastiger om te controleren. Door iedereen andere targets op te geven kun je de spion beetnemen, waarschijnlijk wordt er een verdedigingsactie gepland en uitgevoerd. Op dat moment kun je te weten komen wie de spion is, door te controleren waar er extra verdediging staat(scouts/knuppels op overval).
  6. 1scouts check, zodra er 1scouts binnenkomen noteer je wie er online is, dit houd je een aantal keren vol en op die manier kun je het lijstje waarschijnlijke spionnen aardig uitdunnen(schrap niet na 1x offline iemand al van de lijst, spionnen hebben deze tips ook gelezen).

Afsluiting

Zo, dit was het dan mijn eerste handleidinkje in de 101 reeks. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en dat ik komende speedserver wat meer spionnetjes van kaliber tegen mag komen(of eigenlijk niet natuurlijk als jullie goed je best doen). Als er onderwerpen zijn waar jullie wat meer achtergrond over willen horen of een handleiding met daadwerkelijk wat diepgang willen lezen hoor ik het vanzelf! De prut die reeds beschikbaar is, is echt om te huilen(met uitzonderingen natuurlijk). Ook fouten(typ, spel, denk), suggesties en tips zijn welkom.

Xoxo Natasha

ps. Ik weet dat het een behoorlijke lap tekst is, dit is dus niet om even vluchtig over te kijken, ga er even aandachtig voor zitten en neem je tijd. Het zijn nette duidelijke Nederlandse volzinnen, ik verwacht dan ook dat reacties in dezelfde vorm gepost worden. Zoals al gezegd is commentaar welkom, al verwacht ik dan ook opbouwende kritiek/duidelijke vragen.