Non-farming tactiek GalliŽrs.

Zoals de titel al aangeeft is dit een tactiek die niet op farmen is gebaseerd. De tactiek is echter niet minder effectief. Integendeel, je kunt met een beetje ervaring makkelijk binnen 2 maanden met de top 40 meedraaien. Het voordeel van deze tactiek is dat het minder tijd vereist dan een farmend account. Deze tactiek heeft ook een relatief hogere slagingskans dan een farmende tactiek voor het Gallische volk. Het nadeel is dat je zonder minimaal 20 goud per week te gebruiken je de top niet zult bijhouden. Je zult bovenal veel geduld moeten hebben voor deze tactiek.

Ik heb deze tactiek alleen nog maar meerdere malen getest op een gewone server. Ik weet absoluut niet of deze tactiek ook goed op een speedserver gespeeld kan worden.

De start.
Voor deze tactiek zul je zo vroeg mogelijk moeten beginnen. Hoe eerder je begint hoe groter de kans is dat de tactiek zal slagen. Ideaal is om 6 uur s’ochtends op dag 1 te beginnen. Wanneer je bent begonnen moet je zo snel als je kan de opdrachten van de opdrachtgever doorlopen. Nadat je een alliantie bent binnengekomen om je beloning te krijgen adviseer ik je deze alliantie gewoon weer te verlaten. Allianties brengen in het vroege begin meestal alleen maar lasten met zich mee. Zodra je het beginnergoud hebt gekregen dit meteen investeren in de +25% productiebonus. Vanaf nu investeer je elke week weer 20 goud in de productiebonus. Je zult een klein tijdje voordat je beginnerbescherming is afgelopen de opdrachten hebben voltooid. De rest van de tijd waarin je nog van je beginnerbescherming kan genieten bouw je verder aan je grondstoffen en je schuilplaats. Maak je schuilplaats zo groot dat als je de volgende ochtend wanneer je beginnerbescherming over is er geen grondstoffen gestolen kunnen worden. Je zult omdat je zo vroeg bent begonnen ook waarschijnlijk binnen een uur nadat je beginnerbescherming over is aangevallen worden. Als je wordt aangevallen negeer je de aanvaller te allen tijde. Wanneer je berichten begint te sturen, ook al wordt je het nog zo zat, zal de aanvaller alleen maar vaker langskomen. Je zult natuurlijk wel de aanvaller moeten kunnen zien aankomen dus is het handig om alvast een verzamelplaats te maken.

De productie.
Nu komt het meest saaie gedeelte van de tactiek. Hier zul je even doorheen moeten bijten. Je zult nu aan je productie moeten werken. Zorg ervoor dat je schuilplaats, je pakhuis, graansilo en hoofdgebouw meegroeien. Het hoofdgebouw moet je een level hoger bouwen op het moment dat je grondstoffen ook een level hoger worden gebouwd. Wanneer bijv. je eerste grondstofvelden naar niveau 5 gaan moet je hoofdgebouw ook naar niveau 5. Zorg dat je productie ong. de volgende verhouding heeft: Hout : Klei : IJzer : Graan = 7 : 8 : 6 : 5. Je zult zien dat als je het veld wat je het eerst kan verbeteren maakt je ong. deze verhouding krijgt (m.u.v. graan). Je kunt er voor kiezen om naarmate je vordert de marktplaats een beetje omhoog te doen. Dan kun je handelen op de markt om sneller aan de juiste hoeveelheid grondstoffen te komen om een volgend grondstofveld op te hogen. Je bouwt niks anders na je beginnerbescherming dan dat ik hier heb opgegeven.

De omgeving.
Je zult zien dat binnen 2 weken na de start ong. een kwart van de spelers in je omgeving zijn verdwenen, de helft inactief is of al op delete staat en er slechts een paar goed lopende accounts in je omgeving over zijn. Wanneer je 2 uitgebouwde schuilplaatsen hebt en je wordt nog steeds aangevallen terwijl de schuilplaatsen te weinig bescherming bieden voor je productie moet je proberen een alliantie op te zoeken. Zoek niet de alliantie die het hoogst in de ranglijst staat maar de alliantie die het meest actief is in jouw buurt. In het midden zitten meestal wel allianties die een soort van clusters vormen. Je zult bijna ongetwijfeld in zo’n ‘cluster’ zitten. Probeer dan de desbetreffende alliantie te joinen. Ideaal is het natuurlijk als je de alliantie van je aanvaller joint. Probeer een beetje creatief om te gaan met je mogelijkheden om de aanvaller te laten stoppen. Probeer te voorkomen dat je meer dan 2 schuilplaatsen moet bouwen. Bouw pas meer schuilplaatsen als het als laatste optie ziet.

De productie (2).
Je zult na een tijdje met je grondstofvelden bij niveau 8 zijn aangekomen. Nu moet je even opletten. Zorg ervoor dat je 3 kleivelden op niveau 9, 3 houtvelden op niveau 9, 2 ijzervelden op niveau 9, 1 kleiveld op niveau 10, 1 houtveld op niveau 10 en 2 ijzervelden op niveau 8 hebt. Nu bouw je de houtzagerij en de steenbakkerij helemaal uit. Je hebt ook de keuze om wat aan de korenmolen te werken. Mijn advies is om de korenmolen nog even niet hoger dan niveau 3 op te waarderen.

Je productie heeft nu een niveau bereikt waarop het je verdediging is. Wanneer je nu wordt aangevallen probeer je de aanvallen te ontwijken. Lukt dit niet dan ga je non-stop aan je verdediging werken. Phalanxen maken, muur ophogen enz. Laat dit bij een bevriende buurtgenoot rusten en wanneer je genoeg troepen denkt te hebben haal je alles terug naar je dorp. Je produceert nu zo veel dat je altijd Phalanxen aan kunt zetten, hoe vaak de aanvaller ook langskomt.

Het 2e dorp.
Je begint nu aan je 2e dorp. Bouw zo snel mogelijk een residentie op in je dorp en maak daarna meteen 3 kolonisten. Dit alles moet te behalen zijn in 32 uur. Als dit niet lukt is het niet erg, het is alleen een richtlijn. Je staat nu voor een keuze: Ga ik me nu al op het leger richten en proberen te farmen of ga ik de eerst komende tijd nog hoofdzakelijk van mijn productie leven? Ik kan je heel sterk adviseren om voor de 2e mogelijkheid te gaan. Aangezien je in het midden zit wordt je minder gefarmd, daar tegenover staat dat je zelf ook bijna niet kan farmen. Als je voor de eerste mogelijkheid kiest adviseer ik om een cropper te nemen. Je wijkt nu van de tactiek af en je zult ook niks meer aan dit vervolg hebben. Als je voor de 2e mogelijkheid kiest adviseer ik om het dichtstbijzijnde 4446 dorp te pakken. Je zult dan veel sneller groeien en relatief meer standaard inkomsten hebben dan de spelers die voor een cropper kiezen.

De inhaalrace.
Je begint nu aan een inhaalrace. Je gaat nu de grondstofvelden op dezelfde manier in dorp 2 omhoog gooien als je dat in dorp 1 hebt gedaan. Deze keer laat je de schuilplaats weg. In dorp 1 werk je nog heel even verder om je productie maximaal te krijgen. Een goed middel om dit snel de doen is goud. Wanneer je dat gedaan hebt kun je in je 1e dorp het volgende gaan maken: brakken niveau 3, academie niveau 10 en een raadhuis minimaal niveau 3. Als het raadhuis af is ga je non-stop feesten geven. De inhaalrace bestaat niet uit alleen maar populatieranking inhalen want er moet namelijk ook heel wat ingehaald worden op het gebied van CP en legers. Na je eerste feest maak je het volgende erbij in je 1e dorp: wapensmid niveau 3, stallen niveau 5 en barakken niveau 5. Wanneer dit klaar is kun je nog een keuze maken: ga ik aanvallend of verdedigend spelen? Als je voor de eerste mogelijkheid kiest moet je wel in je achterhoofd houden farmen in dit gebied moeilijk is. Als je daarvoor kiest kun je de aanvallende troepen gaan maken. Je kunt dan gaan farmen. De rest van de handleiding is dan niet meer voor jou bedoeld. Wanneer je ervoor kiest om een deels aanvallend leger of een verdedigend leger te maken kun je verder lezen. Je vind de troepen uit die het best bij jouw persoonlijke tactiek passen. Verdedigend: druides & padvinders. Mix: druides, padvinders TD’s en eventueel zwaardvechters. Je bouwt je leger langzaam op. Alle grondstoffen die je aan je amper farmende leger uitgeeft kun je niet uitgeven aan productie. Wanneer je merkt dat farmen verbazingwekkend goed lukt in jouw omgeving kun je alsnog de keuze maken om een farmend leger te maken.

Het 3e dorp & verder.
Je zit nu op een punt waarop je over 2 dagen genoeg CP hebt voor een nieuw dorp. Je kunt nu aan een residentie niveau 10 beginnen in je 2e dorp. Je zult zien dat de meeste croppers in je buurt zijn verdwenen. Als je er nog een open hebt liggen in jouw buurt kun je de keuze maken om die te pakken. Weet wel dat dit ten koste gaat van je inkomsten tenzij je de graanproductie NPC’t. Je zult vroeg of laat een cropper in handen moeten krijgen aangezien je natuurlijk niet zo lang met weinig legers wil blijven rondlopen. Je kunt de keuze maken: sticht ik een cropper of neem ik er later een over? De 2e keuze is iets riskanter, daar tegenover staat dat Šls het lukt je wel een stuk beter staat. Je komt vanaf nu voor steeds meer keuze’s te staan. Je zult je eigen creativiteit moeten gebruiken. Wanneer je echter verdergaat op het van je productie leven kun je makkelijk in de top meedraaien. Er ligt nu een wereld vol keuzes voor je open. Een groot leger, aanvallen, verdedigen, hoe over te nemen, zal ik katapulten gaan gebruiken, welke alliantie deelt mijn visie, wie val ik aan, wil ik hoog in de aanvals/verdedigings lijst staan of ga ik toch maar voor de populatie ranking, enz. Als jij als Gallier dit gedeelte van het spel, tot waar de handleiding het beschrijft, doorkomt zul je vrijwel zeker een hele goede toekomst tegemoet gaan. Je zult merken dat er de eerste keer dat je deze tactiek toepast aardig wat foutjes maakt. De 2e keer gaat het al ong. 3x zo goed. Je hebt wat ervaring, inzicht en creativiteit nodig. Ik wens iedereen die dit gaat proberen veel succes toe. Laat wat van je horen hoe het is gegaan.

Wees niet bang om kritiek te geven op deze handleiding. Graag wel opbouwende kritiek zodat ik het kan verbeteren.

EDIT: ik heb de terechte opmerking gekregen waar in mijn tactiek nou de phalanxen blijven. Ik vertel er in mijn tactiek alleen iets over dat je een punt bereikt waar je non-stop phalanxen kunt maken. Als je een verdedigend leger wilt hebben zou ik je aanraden om de verhouding phalanx:druide op 11:2 te houden. Dat betekend dat voor elke 11 phalanxen en 2 druides die je maakt je 10 meer verdediging hebt voor infanterie. Aangezien de meeste aanvalslegers meer infanterie-aanval hebben wordt het verdedigingsleger dus ook iets meer gericht op de infanterie.

Mvg,
Xerxes

Ter bemoediging van spelers die dit willen gaan proberen, dit is wat je in ong. 2 maanden kunt bereiken: