Weergegeven resultaten: 1 tot 6 van 6

Discussie: [Handleiding] Grondstofvelden efficiënt upgraden

Gebruiker Jeroentk's schermafbeelding

Standaard

Goedendag allemaal,

Aangezien veel mensen niet weten hoe ze het best hun grondstoffen kunnen investeren ga ik hier een handleiding schrijven over het slim investeren in grondstofvelden. Slim investeren in je grondstofvelden is erg belangrijk, voor iedereen. Het gaat hier om het slimst omgaan met grondstoffen en ik houd dan ook alleen rekening met de kosten en opbrengsten van de grondstofvelden en diens productiegebouwen.
    note: het is een handleiding met veel cijfers en getallen, dus ga er rustig voor zitten of lees zoekend.

Klei-afgraving
    De klei-afgraving staat qua kosten heel dichtbij de ijzermijn en houtakker en daarom zal ik alleen de klei-afgraving behandelen.
    Ten eerste; je moet je velden gelijkmatig upgraden. Dit komt omdat elk niveau dat je omhooggaat er langer over doet om zichzelf terug te verdienen.

Hier de berekeningen:

Klei-afgraving - niveau - totale kosten - extra productie - verdient zichzelf terug
    Klei-afgraving niveau 1: 250 grondstoffen, 3 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 3,47 dagen
    Klei-afgraving niveau 2: 420 grondstoffen, 4 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 4,38 dagen
    Klei-afgraving niveau 3: 700 grondstoffen, 6 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 4,86 dagen
    Klei-afgraving niveau 4: 1170 grondstoffen, 7 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 6,96 dagen
    Klei-afgraving niveau 5: 1940 grondstoffen, 11 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 7,35 dagen
    Klei-afgraving niveau 6: 3250 grondstoffen, 17 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 7,97 dagen
    Klei-afgraving niveau 7: 5425 grondstoffen, 20 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 11,30 dagen
    Klei-afgraving niveau 8: 9060 grondstoffen, 30 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 12,58 dagen
    Klei-afgraving niveau 9: 15125 grondstoffen, 45 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 14,00 dagen
    Klei-afgraving niveau 10: 25250 grondstoffen, 55 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 19,13 dagen

Bij de klei-afgraving moet je eerst alle kleivelden naar niveau 7 brengen. Vervolgens upgrade je 1 klei-afgraving naar niveau 10 waarna je de steenbakkerij naar niveau 3 upgrade. Daarna upgrade je de overige 3 klei-afgravingen naar niveau 8, dan de steenbakkerij naar 4. Vervolgens upgrade je alle klei-afgravingen naar 9 en dan de steenbakkerij naar 5. Daarna upgrade je alle velden naar 10. Het ziet er als volgt uit;

Steenbakkerij niveau 1-3: 7, 7, 7, 10.
    Steenbakkerij niveau 4...: 8, 8, 8, 10.
    Steenbakkerij niveau 5...: 9, 9, 9, 10.

Nu kan ik dit wel zo zeggen, maar is het ook waar? Ja, en dat is heel simpel aan te tonen;

Klei-afgraving - niveau - evt. steenbakkerij - totale kosten - totale extra productie - verdient zichzelf terug
    Klei-afgraving van niveau 7-10 + steenbakkerij naar level 3: 57220 grondstoffen, 193 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 12,35 dagen
    Klei-afgraving van niveau 7-8: 9060 grondstoffen, 30 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 12,58 dagen

Hieruit kun je dus concluderen dat je 1 kleiveldje naar niveau 10 en dan een steenbakkerij naar niveau 3 sneller terugverdient dan een kleiveldje van niveau 7 naar 8. Dit geldt ook voor de houtakkers en ijzermijnen.

Graanakker
    Omdat de graanakker bijzonder is met zijn 2 productiegebouwen, dorpen waarin de meerderheid graan is en 50%-graanoases zal ik hier apart over praten. Omdat de meeste grote, uitgebouwde hoofddorpen croppers zijn zal ik hier de totale berekeningen tot en met niveau 25 laten zien. Als de niveaus rood zijn gekleurd betekent dat dat je die niveaus nooit kunt bouwen doordat je niet genoeg pakhuizen en graansilo's in je dorp kúnt maken om de kosten voor de graanakker te kunnen betalen.

Graanakker - niveau - totale kosten - extra productie - verdient zichzelf terug
    Graanakker niveau 1: 250 grondstoffen, 3 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 3,47 dagen
    Graanakker niveau 2: 415 grondstoffen, 4 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 4,32 dagen
    Graanakker niveau 3: 695 grondstoffen, 6 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 4,83 dagen
    Graanakker niveau 4: 1165 grondstoffen, 7 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 6,93 dagen
    Graanakker niveau 5: 1945 grondstoffen, 11 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 7,37 dagen
    Graanakker niveau 6: 3250 grondstoffen, 17 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 7,97 dagen
    Graanakker niveau 7: 5425 grondstoffen, 20 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 11,30 dagen
    Graanakker niveau 8: 9055 grondstoffen, 30 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 12,58 dagen
    Graanakker niveau 9: 15125 grondstoffen, 45 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 14,00 dagen
    Graanakker niveau 10: 25255 grondstoffen, 55 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 19,13 dagen
    Graanakker niveau 11: 42185 grondstoffen, 80 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 21,97 dagen
    Graanakker niveau 12: 70445 grondstoffen, 95 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 30,90 dagen
    Graanakker niveau 13: 117640 grondstoffen, 120 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 40,85 dagen
    Graanakker niveau 14: 196445 grondstoffen, 140 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 58,47 dagen
    Graanakker niveau 15: 328070 grondstoffen, 165 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 82,85 dagen
    Graanakker niveau 16: 547880 grondstoffen, 200 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 114,14 dagen
    Graanakker niveau 17: 914960 grondstoffen, 300 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 127,01 dagen
    Graanakker niveau 18: 1527985 grondstoffen, 300 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 212,22 dagen
    Graanakker niveau 19: 2551735 grondstoffen, 400 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 265,81 dagen
    Graanakker niveau 20: 4261410 grondstoffen, 450 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 394,58 dagen
    Graanakker niveau 21: 7116555 grondstoffen, 600 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 494,21 dagen
    Graanakker niveau 22: 11884640 grondstoffen, 700 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 707,42 dagen
    Graanakker niveau 23: 19847340 grondstoffen, 850 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 972,91 dagen
    Graanakker niveau 24: 33145070 grondstoffen, 1050 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 1315,28 dagen
    Graanakker niveau 25: 55352250 grondstoffen, 1300 extra productie p/u, verdient zichzelf terug in 1774,11 dagen

Bij de graanakkers zal ik ook de niveaus van de graanakkers geven die je nodig hebt bij bepaalde niveaus korenmolen & bakker, maar dit doe ik alleen in een schema aangezien uitschrijven teveel ruimte zou kosten en onoverzichtelijk zou worden. Ook geef ik hierbij geen berekeningen, omdat dat echt te lang zou worden.

Korenmolen niveau 1...: 5, 5, 6, 6, 6, 6.
    Korenmolen niveau 2...: 6, 6, 6, 6, 6, 6.
    Korenmolen niveau 3...: 7, 7, 7, 7, 7, 7.
    Korenmolen niveau 4-5: 8, 8, 8, 8, 8, 8.
    Bakkerij niveau 1-2.....: 8, 8, 8, 8, 8, 10.
    Bakkerij niveau 3........: 9, 9, 9, 9, 9, 10.
    De laatste 2 niveaus van de bakkerij zijn zeer inefficiënt en die moet je alleen bouwen als je niets anders te doen hebt.. ^^

Dit is het einde van mijn handleiding; hoe grondstofvelden en productiegebouwen efficiënt te gebruiken. Als je nog vragen hebt kun je natuurlijk altijd een PB sturen of in dit topic posten!

Met vriendelijke groeten,
    Jeroentk

note 1: alle gegevens zijn op basis van een normale server. Voor een speedserver dient u de productie * bonus van speedserver te doen en de tijd die het kost om zichzelf terug te verdienen dient u door de bonus van de speedserver te delen.

note 2: alle gegevens zijn zonder bonussen van goud, oases en productiegebouwen. Als u deze gegevens wilt invoegen dient u de volgende formule te gebruiken:

Stel dat ..
    a = tijd die het werkelijk duurt voordat een grondstofveld zichzelf terugverdient.
    b = tijd die er staat dat het duurt voordat een grondstofveld zichzelf terugverdient.
    c = plusbonus in procenten
    d = oasebonus in procenten
    e = bonus van productiegebouwen in procenten

Dan geldt:

Code:
    a = b / ((1 + d / 100 + e / 100) * (c / 100 + 1))
    Het gaat om de extra productie die dat veld geeft en die blijft hetzelfde. Als je dus bijvoorbeeld een klei-afgraving van niveau 2 tot niveau 4 upgradet verdien je de beide upgrades (3 & 4) in 4,86 + 6,96 = 11,82 dagen terug.
    Laatst gewijzigd door CM_Red Dragon : 27-10-2010 om 13:54
    It is not enough that I succeed, everyone else must fail.
    Atilla the Hun (406 – 453)

Gebruiker

Standaard Pop/investeringskosten

Heb je ook zo'n sommetje voor de verhouding tussen populatie en investeringskosten.

Ik zal een voorbeeld geven van wat ik bedoel.

stel iemand heeft een nieuw dorpje, investeert in alle velden lvl 1, een pakhuis en een silo en een HD lvl 3 en heeft dan 25 pop(precieze aantal weet ik even niet wat dat totaal is).

Dan heeft hij 18x 200gs aan grondstofvelden gebruikt + 400 silo + 400 pakhuis + 1200 HD = +/- 5600 gs besteed.

dan is de verhouding van 25 pop staat tot +/- 5600 gs.

De getallen hierin kloppen natuurlijk niet.

Maar zou er een rekensom zijn om te ontdekken wanneer het ideaalste moment is om een dorp over te nemen vergeleken met de geinvesteerde grondstoffen die je voor een leider investeerd.

Klinkt lastig, maar dat vroeg ik mij af.

Gr. Danny

Standaard

Dat zou wel kunnen, ja. Maar nee, zoiets heb ik nooit berekend. Je zou het zelf kunnen doen, met grondstof per populatie. Je moet wel rekening houden met de graanvelden ed., maar over het algemeen is het vrij simpel. Als je vermoedens zijn dat de volgende vergelijking klopt, is het verstandig om in leiders te investeren.

Code:
    a + b + 1,3c < 0,01d(100 - e)
    a = kosten leider [ Germaan 114.300, Galliër 144.650, Romein 140.450 ]
    b = kosten residentie [ 0 - 10 60.600 10 - 20 715.320 ]
    c = verwachte verliezen in grondstoffen
    d = verwachte geïnvesteerde grondstoffen
    e = procentueel verlies bij overname

Nu is de truc natuurlijk om d te vinden. Dat zou je kunnen doen door berekeningen, maar beter kun je het doen op basis van verwachting, gezien geen dorp hetzelfde is. Ik zou zeggen dat een populatie van 300-350 genoeg is voor overname in een vroeg stadium. Later neem je gewoon alles over wat d'r is.
    Gebaseerd op ervaring, niet op berekeningen

Gebruiker

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroentk Bekijk bericht
    Dat zou wel kunnen, ja. Maar nee, zoiets heb ik nooit berekend. Je zou het zelf kunnen doen, met grondstof per populatie. Je moet wel rekening houden met de graanvelden ed., maar over het algemeen is het vrij simpel. Als je vermoedens zijn dat de volgende vergelijking klopt, is het verstandig om in leiders te investeren.

Code:
    a + b + 1,3c < 0,01d(100 - e)
    a = kosten leider [ Germaan 114.300, Galliër 144.650, Romein 140.450 ]
    b = kosten residentie [ 0 - 10 60.600 10 - 20 715.320 ]
    c = verwachte verliezen in grondstoffen
    d = verwachte geïnvesteerde grondstoffen
    e = procentueel verlies bij overname

Nu is de truc natuurlijk om d te vinden. Dat zou je kunnen doen door berekeningen, maar beter kun je het doen op basis van verwachting, gezien geen dorp hetzelfde is. Ik zou zeggen dat een populatie van 300-350 genoeg is voor overname in een vroeg stadium. Later neem je gewoon alles over wat d'r is.
    Gebaseerd op ervaring, niet op berekeningen
    Tjsa daar zit wel wat in. Maarja het blijft toch lastig om dat uit te rekenen, aangezien de verhoudingen van pop per investering anders is. Een barakken is bijvoorbeeld 71 pop voor relatief minder kosten dan een grote stal. Het lastige is dat er ook niet een schema is voor het aantal pop van elk level van een grondstofveld, maar dat je alleen het totaal kunt bekijken. Dus ik weet niet of het mogelijk gaat zijn om die berekening helemaal uit te voeren.

bij c en d kun je het ook achteraf berekenen of het de moeite waard was. Dan weet je namelijk precies wat je geinvesteerd heeft, of wat de ander geinvesteerd heeft.

Standaard

Achteraf kun je het berekenen, ja. Maar zoals ik al zei, je moet het gewoon een beetje doen op intuïtie en ervaring.

Gebruiker

Standaard

Heb je er in je berekening ook rekening mee gehouden dat je er langer over doet om een graanveld van 7 naar 10 te bouwen en de 3 lvls steenbakker dan dat je erover doet om een kleiveldje van 7 nar 8 te bouwen?

Volgens jou berekening duurt het 0,2 dag langer om de optie kleiveld 7->8 terug te verdiennen. Echter is de investering nodig in de eerste optie veel groter en ook de bouwtijd langer waardoor je de 0,2 dag verliest.

Volgens http://travian.kirilloid.ru/ is het optimaler om eerst alle veldjes naar 8 te doen en vervolgens een van deze naar 10, en dan de steenbakker naar 3.

Mocht je echter van overmatig veel goudgebruik houden en overvolle pakhuizen hebben kan je beter jou optie gebruiken. Maar nog beter zou dan zijn om gewoon actiever te gaan spelen en te zorgen dat je pakhuizen niet vol geraken

Soortgelijke discussies

1. Handleiding: Efficiënt faken
    By Nogniks in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 25-03-2013, 07:26

Regels voor berichten