Weergegeven resultaten: 1 tot 3 van 3

Discussie: Dorps fucties en indeling

Gebruiker JosV's schermafbeelding

Standaard Dorps fucties en indeling

[Handleiding] Dorps functies en indeling

Deze handleiding is voor beginnende/ middeklasse spelers die meer uit hun dorpen willen halen.
    Ik zeg niet dat deze handleiding perfect is. Het is volledig gebaseerd op persoonlijke ervaringen en ideeën en daar juist geschikt voor mensen die geen idee hebben wat ze moeten doen met hun dorpen.

inleiding
    Veel mensen bouwen eerst alles in hun dorp en komen er dan achter dat er minder bouwplaatsen zijn dan gebouwen. Het is dus de bedoeling dat je je gebouwen tactisch plaatst.
    Omdat je niet onnodig grondstoffen wil uitgeven is het ook niet handig om overal alle troepen te onderzoeken en alles up te graden in de wapensmid en uitrustingssmederij.
    Je zal dus slim te werk moeten gaan en je dorp functies geven.
    We gaan hier een aantal functies bespreken: Startdorp, hoofddorp, aanvalsdorp, verdedigings dorp, scoutdorp en productie dorp.

StartDorp
    Je startdorp is het dorp waarmee je begint. Hier kan je 2 dingen mee doen, omdat je hier al aanvallende troepen hebt ontwikkeld (als het goed is) kan je hier je aanvals dorp van maken.
    Aangezien dit dorp vaak al vol gebouwd is met zooi (wapensmid, uitrustingssmederij, ambassade en alles) kies ik er zelf vaak voor om dit dorp geen functie te geven. Dit dorp is een beetje van alles wat. gs productie, Cp gebouwtjes aanvals- en verdedigings- legers maken.

Hoofddorp
    Als hoofdorp kan je het beste een 15-graner nemen (of eventueel een 9-graner).
    Je hoofddorp dient als parkeerplaats voor je leger. Dit is dus Niet je aanvalsdorp. Maak deze fout niet! In je hoofddorp kan je Geen grote barak en grote stal bouwen en is dus nutteloos als aanvalsdorp.
    Je Cropper (Liefst 15 ander 9) wordt je hoofdorp, Hierin gooi je alle Graanvelden naar level 17/18/19.
    Met enkele mooie graan oases en eventueel de 25% bonus met goud kan je hier veel graan produceren en dus veel legers stallen.
    Klei, erts en Hout velden laat ik zelf vaak op lvl 10. Omdat de functie van je hoofddorp vooral graan produceren is. Is het geen slecht idee om zo min mogelijk onnodige gebouwen te maken (dit gaat alleen maar van je graanproductie af).
    Verder bouw je de gebruikelijke cp gebouwen (raadhuis, academie, marktplaats, ambassade en later handelskantoor). En dan nog wat pakhuizen en graansilos.

Aanvalsdorp
    Omdat je je aanvallende troepen in je hoofdorp wilt stallen bouw je je aanvals dorp dicht bij je hoofddorp (liefst er tegen aan).
    Probeer rekening te houden met je ras en de keuze van je dorp. Als gallier kies je voor een klei dorp, als germaan een hout dorp en als Romein een Erts dorp. Dit zijn dorpen met 5 klei, hout of erts velden.

In je aanvals dorp bouw je de volgende gebouwen:
    Barakken (lvl 20)
    Stal (lvl 20)
    Grote Barakken (lvl 20)
    Grote Stal (lvl 20)
    Werkplaats
    toornooiveld
    Academie
    Wapensmid
    Residentie
    Marktplaat
    2, 3 of 4 pakhuizen
    de rest opvullen met graansilo's

In je academie ontwikkel je de volgende troepen:
    bijlen/ridder, imps/caesaris, zwaarden/donders/haeduan en voor elk ras katapulten + rammen.
    In de wapensmid breng je deze troepen allemaal naar lvl 20. Hiernaa breek je de wapensmid af voor een extra silo.
    De academie levert veel Cp op. Deze laat je zo lang mogelijk staan. als het echt niet anders meer kan breek je deze af voor een extra silo.

Als je straks meer dorpen en meer productie hebt probeer je de barakken, stallen en werkplaats 24/7 te laten draaien, heb je nog grondstoffen over dan probeer je ook je grote barakken en grote stallen 24/7 te laten draaien.

Eventueel maak je nog een tweede (derde, vierde ...) semi-aanvalsdorp indien je je grote leger wil sparen. Je kan daar dan een iets kleiner leger maken dat je gebruikt om te sweepen voor overnames en waarbij verliezen niet echt uitmaken.
    Bovendien is het hebben van meerdere aanvalsdorpen wat veiliger. Mocht er ooit een aanvalsdorp van je worden overgenomen, dan heb je tenminste nog een backup waar je ook alle upgrades reeds gedaan hebt.

Verdedigings Dorp
    Voor dit dorp nemen maakt het niet uit welk soort dorp je neemt.

Belangrijkste gebouwen zijn barakken, stal en uitrustingssmederij (en natuurlijk markt residentie, pakhuizen en silo's)
    Hier ontwikkel je Speervechters/Paladijnen Legionairs/praetorianen Phalanxen/duideruiters. Natuurlijk breng je deze in de uitrustingssmederij allemaal naar lvl 20.
    Verder hoeft hier niet veel speciaals te gebeuren, misschien nog wat extra graansilo's.
    Ook kan je meerdere verdedgingsdorpen maken, het maakt immers niks uit of het uit 1 dorp komt of uit verschillende dorpen. Zolang het maar op tijd aankomt .

Uiteindelijk is actief en veel online zijn de beste verdediging. Grondstoffen die je uitgeeft aan je verdedigingsleger kan je helaas niet besteden aan je aanvalsleger.
    Natuurlijk geldt dit niet voor elke speler. Het is enorm handig als er spelers in je alliantie zijn die bakken met verdediging maken .

Scoutdorp
    Soort dorp en gebouwen maken niet veel uit.
    Wat er in iedergeval in moet:
    barakken of stal om scouts te maken.
    Uitrustingssmederij en wapensmid.
    Je scouts Breng je zowel in de Uitrustingssmederij en de wapensmid naar lvl 20.
    Maak bakken met scouts. genoeg om al je dorpen te voorzien van scouts en nog een hele zooi extra (paar duizend) om mee te scouten.
    Eventueel vul je de bouwplaatsen op Met raadhuis, handelskantoor Ambassade en Academie. Op een zo hoog mogelijk level.

Productiedorp
    Je productie dorp Produceert 2 dingen:
    1) Grondstoffen
    2) CP

Wat doe je voornamelijk in dit dorp:
    - Grondstoffen naar aanvals-/verdedigingsdorp door sturen
    - Grote feesten geven
    - Leger parkeren

Wat bouw je in een productie dorp:
    - CP gebouwen ( Academie, ambassade, markt, hoofdgebouw allen op lvl 20
    - Handelskantoor zo hoog mogelijk (laatste levels zijn nogal duur) geeft veel cp
    - Raadhuis tussen lvl 15 en 20. zodat je veel feesten kan geven, levert veel Cp op.

Verder zijn gebouwen als barrak, wapensmid en dergelijke hier eigenlijk overbodig.
    Indien je een dorp overneemt, staan deze gebouwen er echter meestal wel in. Er is niks mee om ze dan gewoon te laten staan.

Cosmo: If Wanda sees this, she's gonna think I'm an idiot.
    Timmy Turner: And this would be news to her *how*?

Gebruiker Pouw's schermafbeelding

Standaard Handleiding: Hoofddorp

Hoofddorp Handleiding

Made by: Pouw

Inleiding
    In deze handleiding volgt wat uitleg over hoofddorpen. Hierin zal ik vertellen hoe je jouw hoofddorp zo goed mogelijk kan gebruiken. Ik zie veel spelers die hun hoofddorp niet goed gebruiken, en dat scheelt vele, maar dan ook echt vele graanpunten. Doodzonde. Ik raad je dan ook aan om je hoofddorp zo snel mogelijk uit te bouwen. Hoe sneller je alle velden op L18 (of L19) hebt, hoe meer je eraan hebt. Ik raad je trouwens aan om niet te snel te gaan stallen (stallen=het plaatsen van troepen) in je hoofddorp als je bereid bent om goud te gebruiken bij de opbouw. Bouw hem liever nog wat meer uit en stal je veeg in je overige dorpen. Of wacht nog even met een giga veeg als dit niet lukt. Mocht je toch gaan stallen, gebruik dan maximaal 50% van wat je hoofddorp produceert. Zo kan je het graan nog investeren in je hoofddorp namelijk. Meer uitleg volgt hierover nog. Mocht je geen goud willen gebruiken kan je in je hoofddorp best stallen. Zonder goud wordt het wel veel lastiger!

Om te beginnen
    Zoek om te beginnen een 15 cropper met zoveel mogelijk graanoase’s erbij. Hoe meer graanproductie bonus hoe beter. Ik raad je aan deze dichtbij je eerste dorp te nemen. Mocht er geen goede zijn bij je eerste dorp, dan is verhuizen ook nog een optie. Je hoeft niet meteen als tweede dorp een 15 cropper te pakken, zolang je maar niet te laat bent. 15 croppers zijn namelijk erg gewild!

Hoofddorp uitbouwen
    Zodra je een goede 15 cropper hebt, zo snel mogelijk de veldjes uitbouwen. Wanneer ze L10 hebben bereikt je 15 cropper tot hoofddorp verklaren en verder bouwen. Eerder tot hoofddorp verklaren kan natuurlijk ook! Let wel: zet er geen nutteloze rommel in zoals uitrustingssmederijen. Je hebt later spots nodig voor pakhuizen en silo’s en andere belangrijke gebouwen.

Ik raad aan om voor level 18 velden te gaan. 19 kan ook wel, maar dan heb je wel erg veel pakhuizen nodig. Kost erg veel tijd, en wat meer goud. Stel je hebt 75% graanproductie bonus door oases dan zal je hoofddorp ongeveer 67.500 graan produceren met alle velden op level 18 en met goudbonus. Ik raad je wel aan om goudbonus te gebruiken, dat scheelt weer een hele hoop productie!

Een dorp heeft 20 bouwspots. Een handige inrichting is bijvoorbeeld:

Een raadshuis kan in het begin ook wel, dat is nog wel handig voor cultuurpuntjes.

Kosten graanvelden
    Algemeen bekend is dat de graanvelden erg prijzig worden op den duur. Hieronder de kosten vanaf L11:

Hout - Klei - IJzer - Graan

Kosten voor volgend niveau 11:
    11810 | 15185 | 11810 | 3375

Kosten voor volgend niveau 12:
    19725 | 25360 | 19725 | 5635

Kosten voor volgend niveau 13:
    32940 | 42350 | 32940 | 9410

Kosten voor volgend niveau 14:
    55005 | 70720 | 55005 | 15715

Kosten voor volgend niveau 15:
    91860 | 118105 | 91860 | 26245

Kosten voor volgend niveau 16:
    153405 | 197240 | 153405 | 43830

Kosten voor volgend niveau 17:
    256190 | 329385 | 256190 | 73195

Kosten voor volgend niveau 18:
    427835 | 550075 | 427835 | 122240

Kosten voor volgend niveau 19:
    714485 | 918625 | 714485 | 204140

Graanvelden financieren
    Een handig iets is om je geproduceerde graan te NPCen naar grondstoffen. Als je een grote capaciteit hebt in je graansilo, hoef je ook helemaal niet vaak te NPCen. Als je het goed doet kan je per NPC twee graanvelden aanklikken. Je NPC't simpelweg het graan dat het hoofddorp geproduceert heeft naar de grondstoffen die je nodig hebt om een graanveld aan te klikken. Of twee graanvelden, als je daar genoeg capaciteit voor hebt. Ik zou ze ook direct klaarzetten, omdat het lang duurt voor ze een keer klaar zijn. Zo haal je er het meeste voordeel uit.

Producties met goudbonus, alle graanvelden L18, 15C:

0% oases - 45.000
    25% oases - 52.500
    50% oases - 60.000
    75% oases - 67.500
    100% oases - 75.000
    125% oases - 82.500
    150% oases - 90.000

Formule

Voorbeeld: 15C, 50% graanproductie van oase's en graanvelden op 18.

1600 is wat een veld produceert op L18. Dus krijgen we: 1600 × 2 (sowieso × 1, en dan nog 0.5 erbij van korenmolen en bakker, en 0.5 van de oases) × 15 (aantal graanvelden) = 48000. Dit is nog zonder de goudbonus. 48000 × 1.25 = 60.000. De goudbonus gaat weer over de bonus van de korenmolen/bakker/graanoasen heen.

Ik ben geen wiskundige, dus ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Hier kan je zien hoeveel graanproductie je krijgt voor een bepaald level graanveld.

Nawoord
    Ik hoop dat je wat geleerd hebt van de guide. Het kan best zijn dat er mensen zijn die het anders doen, maar ikzelf vind dit het fijnste. Mocht je de guide over willen nemen voor op je alliantieforum o.i.d. zou ik het op prijs stellen als je mijn naam erbij zou willen vermelden . Het kan zijn dat ik deze handleiding soms nog wijzig als ik iets zie wat ik wil verbeteren of wil uitbreiden.

Succes met je hoofddorp!
    s1.nl 2005-2006: CIT (leider) /// s5.nl 2006-2007: Elites (oprichter/leider) //// s6.nl 2008-2009: Coño (oprichter/leider) /// s6.nl 2009-2010: Tutti Frutti (oprichter/leider) /// s4.nl 2012-2013: Locust /// s2.nl 2013-2014: NOES! /// s6.nl Kermis (2014 of zo)

Gebruiker Pouw's schermafbeelding

Standaard Handleiding: aanvalsdorp

Aanvalsdorp Handleiding

Made by: Pouw

Inleiding

Een aanvalsdorp kiezen lijkt makkelijk. Gewoon in een dorp troepen bouwen. Echter zijn er wat tips en trucs waardoor het makkelijker wordt een veeg te bouwen. In deze handleiding zie je hoe je -naar mijn mening - het best een aanvalsdorp kan maken. Hopelijk heb je er wat aan!

Vanaf nu zal ik aanvalsdorp afkorten tot AVD en hoofddorp tot HD.

Locatie aanvalsdorp

Om eerst een misvatting uit de weg te ruimen: een 15 cropper is niet het beste om te nemen als AVD. Ik raad je af een 15 cropper te nemen als aanvalsdorp om de volgende redenen:

1. Een AVD is prettiger naast een HD. Twee 15 croppers vind je niet veel naast elkaar. En ik neem aan dat je HD een 15 cropper is.

2. In een goed AVD horen geen bakker en korenmolen. Zo loopt je 15 cropper al flink wat productie mis, en dat is zonde. Je kan het dus beter gebruiken als stal- of supportdorp.

Zoals net gezegd, raad ik je aan je AVD naast je HD te leggen. Je kan zo makkelijk je troepen stallen in je hoofddorp of als je veeg op pad is het supporten met graan vanuit je HD.

Maak vooral van je HD niet je AVD! Dit belemmert de opbouw van je HD en je kan geen grote barakken en stallen in je AVD plaatsen.

Klik hier voor tips bij het bouwen van een hoofddorp.

Opbouw aanvalsdorp

De opbouw van een aanvalsdorp is discutabel. De ene speler wil er graag wel een toernooiveld in, en de ander niet. Je moet zelf afwegen wat je er wel in wilt en wat niet.

De gebouwen die sowieso in een aanvalsdorp horen:

-barakken
    -grote barakken
    -stallen
    -grote stallen
    -werkplaats
    -verzamelplaats (L20: 2 doelen richten met katapulten)
    -muur niveau 20
    -pakhuizen (2 of 3, wanneer je economie op gang is zul je veel grondstoffen moeten verslepen om 24/7 aan je veeg te kunnen bouwen)
    -heldenhof (held geeft 20% aanvalsbonus als je hem 100 punten in aanvalsbonus gegeven hebt)
    -hoofdgebouw
    -rest graansilo's (wanneer je veeg op pad is en hij is groot, vreet hij veel graan. Veel graansilo's nodig dus)

Gebouwen die erin kunnen:

-schatkamer (voor blauwdrukken/toekomstige artefacten)
    -toernooiveld (voor lange afstand)
    -marktplaats (om te NPCen)
    -paleis (hoofddorp switchen als een overname op je AVD niet meer te stoppen is)

Rest gebouwen:

- wapensmid (alle nodige units upgraden tot L20, dan wapensmid slopen)
    - academie (nadat je alle troepen hebt ontdekt de academie slopen)

Een goed aanvalsdorp::

Extra tips:

Eigen HD raiden
    Je kan met je eigen veeg je hoofddorp raiden. Scheelt weer handelaren sturen. Handig voor als je hoofddorp wordt aangevallen en je aanvalsdorp niet, en je je veeg veilig wilt hebben bijvoorbeeld.
    Grondstofvelden laag houden
    Je aanvalsdorp krijgt veel populatie door de hoge niveaus van de gebouwen. Men kan hieraan gaan zien wat je aanvalsdorp is. Als je je grondstofvelden laag houdt, dan valt het minder op.
    Uitrustingssmederij
    Je kan een uitrustingssmederij bouwen om je troepen te upgraden. Mocht je veeg eens ergens staan en aangevallen worden, heb je zo in ieder geval kans dat er meer van je veeg overblijft.

Nawoord

Ik hoop dat ik niets vergeten ben uit moeheid. Mocht iemand nog aanvullende tips hebben, plaats ze gerust. Mocht ik ze goed genoeg vinden dan zet ik ze in de handleiding. Let erop dat ze handleiding is geschreven zoals ik een aanvalsdorp bouw. Mocht jij het anders doen dan is dat prima, maar ik vind het op deze manier fijn.
    s1.nl 2005-2006: CIT (leider) /// s5.nl 2006-2007: Elites (oprichter/leider) //// s6.nl 2008-2009: Coño (oprichter/leider) /// s6.nl 2009-2010: Tutti Frutti (oprichter/leider) /// s4.nl 2012-2013: Locust /// s2.nl 2013-2014: NOES! /// s6.nl Kermis (2014 of zo)

Soortgelijke discussies

1. idee: dorps tab bladen
    By Sirwilliam in forum Ideeën
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30-12-2010, 20:35

Regels voor berichten