Hallo beste mensen,

Het leek me eens leuk om een guide te schrijven, wat ik dus heb gedaan. Het gaat over het stichten van een alliantie. Er zijn al tig guides hierover verschenen, al vond ik die nogal magertjes. Niet dat ze slecht waren maar er zit wel zoveel meer achter dan alleen ambassade naar lvl 3, naam verzinnen en leden uitnodigen, en dat heb ik proberen uit te leggen. Ik heb het geschreven op de manier hoe ik meestal een ally sticht, en die tot nu toe succesvol is geweest (5x gedaan, 2x top 15, 1x top 20 en 2x top 40(<laat begonnen). Het is dus een dieper ingaande guide, die niet algemeen is maar meer een methode is om het te doen. Daarom verwacht ik ook wat kritiek op sommige punten, vermeld het wel waarom aub.
De guide is geschreven voor het maken van een alliantie die nog geen basis heeft, die nog niet eerder begonnen is, dus geen vriendenclub die start, of over een alliantie die vorige server draaide en nu weer opnieuw begint, gewoon kaal, alleen jezelf. De guide werkt het best in het begin van de server, al werkt het ook met wat meer moeite later.
Hopelijk vinden jullie het de moeite waard, ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest. Als het bevalt wil ik misschien wel een vervolg schrijven over het onderhouden van de alliantie, waar zover ik weet nog geen guide over is gemaakt maar waar toch genoeg over te vertellen valt.
Als er spelfouten in staan, excuses daarvoor, als je zo’n lap tekst hebt kan er wel eens wat mis gaan.

Inhoud
1. voorwoord
2. Voor je start
3. Ideaalbeeld
4. Onderzoek en grenzen stellen
5. Je eerste leden werven
6. Eindelijk! Je alliantie starten
7. nawoord

Voor je start:

Het is erg belangrijk om te weten wat je doet als je een ally sticht. Enkele dingen waaraan je moet denken voor je het wil doorzetten:
- heb je genoeg ervaring?
Het gaat er met name om of je voor je zelf kan zorgen, minimaal in 8 verschillende ally’s een keer gezeten te hebben, om te kijken hoe jij de ideale alliantie eruit wil laten zien. Je moet namelijk naar je doel streven, en als je geen ervaring hebt, schiet het niet op. Dus naast kennis over hoe je een ally runt, wat ik probeer uit te leggen, moet je zelf ook genoeg kennis hebben over het spelen op travian.
-heb je genoeg tijd?
Als je een ally sticht gaat er veel tijd in zitten: belangrijke beslissingen nemen, met spelers praten en ze rustig houden, aanvallen organiseren enz. enz. heb je geen tijd, lopen mensen vanzelf bij je weg. Ik schat toch minimaal een half uur extra tijd traviannen per dag (als je het goed doet.) forum maximaal gebruiken, mensen aansturen, enz. enz. iedere dag 2x online komen is echt noodzakelijk (voor je alliantie online komen).
-zijn er genoeg potentiele leden?
Dit kan je zien aan je buurt. Zijn er veel mensen die op dezelfde pop zitten als jij, en zijn ze niet noob? Zijn ze bereid om in een ally te gaan? (hier later meer over)
-ben je bereid je toekomstige leden boven jezelf te zetten?
Als je een ally sticht is het belangrijk dat je onthoud dat je het niet alleen voor jezelf doet. Je bent als het ware verantwoordelijk voor een groep mensen die er vanuit gaan dat alles goed loopt. Het spreekwoord hoge bomen vangen veel wind is hier zeer toepasselijk.

Er zijn nog meer van dit soort vragen, maar het komt op 1 ding neer: kan je het aan om een ally te stichten. Als ook maar 1 antwoord van de bovenstaande vragen negatief is, raad ik het je af om er een te stichten. Denk dus goed na voor je start.

Als je de stap gemaakt hebt en zeker bent dat je een ally wil en een ally aankan, moet je nadenken hoe jouw ally eruit moet gaan zien: wat voor soort ally wil je. Hierover een apart hoofdstuk.

ideaalbeeld

als je denkt dat je het aan kan om een ally te stichten, moet je eerst goed beseffen wat je eigenlijk wil: je hebt een visie nodig. Hier zijn enkele soorten ally’s die over het algemeen succesvol zijn.

alliantie met veel spelers:
een redelijk groot gebied met zeker meer dan 30 leden. Hierin zitten redelijk sterke leden, die misschien soms wat hulp nodig hebben met aanvallen blokken. Doordat je met veel mensen bent, heb je vaak ook meer troepen, wat veel voordeel kan hebben als het middenspel begint, met overnames enzo. Als je dit goed doet kom je zeker in de top 20 allianties. Het grote nadeel aan een ally met veel spelers is dat er veel verschillende meningen zijn. De ene wil het zo, de andere weer dat en die weer net anders. Dit moet je als leider in goede banen brengen, wat toch nog een hele klus is. Ook zijn spelers hier snel geneigd over te stappen naar een andere ally als de leiding niet vlekkeloos loopt. Maar toch, als je het goed doet, kan je een prachtige alliantie hebben. Dit soort allianties worden over het algemeen gemaakt door spelers tussen de 250 – 1000.

Alliantie met minder spelers, klein gebied:

Als je niet in de top 1000 staat, is een close and save alliantie prima. Een alliantie met spelers van het zelfde niveau als jij zelf, die zeer dicht bij elkaar zitten, niet verder dan 20 hokjes van jezelf weg, zodat versterking die gestuurd wordt nooit ver hoeft te lopen. Omdat je minder spelers in je ally hebt, heb je ook minder problemen met mensen die worden aangevallen, en je hebt ook minder tegenstand, meer mensen staan achter je ideeën. Hieruit komen vaak zeer gezellige allianties, niet de sterkste maar toch erg sociaal. Enkele nadelen zijn wel dat je in totaal minder troepen hebt, en dat als de ally echt in problemen zit je misschien troepen tekort hebben. En als er mensen uit je ally weg gaan, wat dus niet de bedoeling is, slaat dat hard in, omdat je toch al niet veel leden hebt. Dit soort alliantie wordt vaak toegepast door spelers tussen de 1000-2500.

Alliantie met weinig spelers die zeer hoog in de ranglijsten staan:
Vaak niet meer dan 20 spelers, zijn over het algemeen Germanen die farmen, die in de top 300 staan. Andere volkeren kunnen er ook in voor komen maar over het algemeen is de germaan de meest voorkomende. De voordelen zijn dat dit ervaren spelers zijn, en dus goed voor zichzelf kunnen zorgen. Geen problemen met aanvallen die geblokt moeten worden, geen gezeur over hoe je het beter zou kunnen doen. Natuurlijk zijn hier ook weer nadelen aan. Omdat je met niet heel veel mensen bent kan je een goede vastberaden oorlog tegen een grote alliantie misschien niet winnen, door een grote overmacht aan aanvallen. Met 3 grote allianties van 50 mensen kan je waarschijnlijk wel 20 goede spelers aan.

Er zijn wel meer soorten ally’s, maar dit zijn allianties die ik waardeer. Je hebt nog wings, allianties die aangemaakt zijn om meer leden te krijgen dan de maximale 60, zoiets als onzin², de aanvulling van de ally onzin. Verder heb je nog allianties die bestaan uit enkel mensen die je kent, zodat de samenwerking prima gaat. Verder zijn er nog wel wat andere soorten die er niet toe doen. Al met al, de nadelen zijn te groot om een goede ally te creëren.

Waar het om gaat: wat wil je, en wat kan je aan? Je kan geen alliantie met weinig spelers die hoog in de lijsten staan starten terwijl je zelf in de top 1000 staat. Ben jij zelf goed genoeg om de ally te runnen: een belangrijke vraag waar je wel antwoord op moet hebben.

grenzen stellen en onderzoek doen.
Als je je eerste leden wilt zoeken, moet je eerst grenzen stellen wie er in je alliantie komen. Je kan de grens stellen met 3 manieren:
-pop: het minimaal aantal populatie dat iemand nodig heeft om in je toekomstige alliantie te komen. Stel je hebt zelf 100 pop, stel dan de grens niet hoger dan 1/5 van je eigen populatie. Het is belangrijk dat je niet onderaan staat in de lijst, omdat je anders gezichtsverlies lijd. Bovendien moet je (bijna) de beste zijn in je ally (qua ervaring), zodat mensen je niet kunnen afpoeieren. Dus maak de eis als je de ally sticht niet te hoog.
- groei: dit valt goed te controleren. Ten eerste kun je de spelers met jezelf vergelijken qua startdatum, met behulp van de duif. Verder kun je goed gebruik maken van travian.ws , een website waar je de groei in de gaten kan houden. Zie je dat hij per dag maar 4 pop groeit, is het waarschijnlijk niet de moeite om hem te laten joinen. Ik stel vaak de eis dat als je nog 1 dorp hebt, dat je minimaal 4 pop per dag moet groeien. (als ik een nieuwe ally start zonder al leden te hebben, zoals nu.) later zodra je eenmaal verder bent kan dit omhoog.
- ligging: je hebt als goed is al een keuze gemaakt wat voor soort alliantie je wilt. Als je een ally wil met leden die dicht bij liggen, die niet hoog in de lijst staan, moet je dus de mensen uitnodigen die in buurt van je liggen. Wil je veel spelers, maakt het minder uit hoever weg ze liggen, en wil je alleen de beste, liggen ze sowieso verder uit elkaar omdat alle pro’s nu eenmaal niet allemaal naast elkaar liggen. Houd hier dus ook goed rekening mee, anders verlies je nog je einddoel uit ogen.

Nu je de grens getrokken hebt is het tijd om eens rond te kijken in je buurt of er spelers zijn die interessant genoeg zijn om de basis te vormen van je alliantie. Begin eerst met het kijken naar spelers in de buurt, en breid zo verder uit tot je vind dat het niet functioneel meer is om ze als lid te hebben in de alliantie. Maak een lijstje met mensen die in aanmerking komen. Maak het in stappen van hoeveel coördinaten ze van je verwijdert zijn (de stappen zijn afhankelijk van in een hoe groot gebied je leden wilt werven.) je wilt bijv. een alliantie maken met niet de beste spelers maar wel spelers die dicht bij zitten, zodat je snel te werk kunt gaan, krijg je zoiets: 0-5, 6-10, 11-15 16-19.
Waarom je dit moet doen vertel ik je in het volgende hoofdstuk.

Het is nu tijd om de ambassade naar lvl 3 te gooien, maar sticht de alliantie nog niet.

Je eerste leden werven.
Je weet nu wat voor alliantie je wilt, nu moet je leden gaan zoeken. Je hebt gezien dat er voldoende leden zijn en heb je grens getrokken wat het minimaal limiet is. Het vervelende aan een ally starten is dat weinig mensen zin hebben om een ally te joinen die bestaat uit 1 lid. Daarom moet je eerst berichtjes rondsturen, naar mensen zoeken die interesse hebben om de uitdaging aan te gaan. De leden moeten dus wel ong aan je eisen voldoen, dus als je een alliantie met mensen dicht in de buurt zitten, die niet enorm hoog zijn, moeten ze dat ook zijn. In de berichten voor een Alliantie met minder spelers, klein gebied en alliantie met veel spelers moet ongeveer dit staan:

Beste [de naam naar wie je het stuurt],

Ik ben [naam] en ben van plan een alliantie te stichten. De bedoeling is om een sterke alliantie op te bouwen in de buurt, een hechte, sociale alliantie die elkaar helpt in geval van problemen. omdat er genoeg potentiele leden zijn en ik er het al meerdere keren gedaan heb, heb ik vertrouwen dat het een groot succes wordt.

De reden waarom ik een alliantie opricht is omdat er naar mijn mening niet de ideale alliantie in ons gebied zit. Ik hoop hier verandering in te brengen, en de buurt op zijn kop te zetten!

Er zijn al 3 mensen die interesse hebben, hopelijk jij ook.

Maar laat ik eerst even wat over mijzelf vertellen; ik speel nu 3 jaar travian, ben 17 jaar en ben regelmatig in de top […] gekomen. Ik heb 2 keer mee gedaan aan het eindspel en ben van plan dit op deze server weer te doen. [enz. enz. bedenk maar wat]

Ik zou je graag in mijn toekomstige alliantie willen hebben omdat […].

Zodra ik […] leden heb gevonden die in mijn toekomstige alliantie willen, sticht ik het.

Mvg, [je voornaam]

Dit is maar een simpel voorbeeld, ik ben er niet helemaal tevreden over, maar het geeft je een duw in de goede richting. Waar het om gaat is dat je moet overdrijven om zijn vertrouwen te winnen. Zo komen ze sneller in je ally en dat is de bedoeling. Als je ze wat teleurstelt is dat niet zo erg, je kan altijd zeggen dat je niet je beste server hebt. Overdrijf ook weer niet te veel, niet dat je zegt dat je regelmatig in de top 200 komt terwijl je nog nooit in de 1000 hebt gestaan.
Ik denk dat ik hier wat commentaar op ga krijgen bij de reactie, maar bij mij werkt het in ieder geval en het wordt vaker gedaan. Zo worden er nooit negatieve dingen in uitnodigingsbrieven gezet, omdat mensen anders geen interesse in je hebben. Dus hoe meer je ze kan overtuigen dat je het gaat doen, hoe liever ze in je toekomstige ally willen.
Nog even een belangrijk punt: stel geen vragen over hoe hun spelen, persoonlijke dingen enz. het belangrijkste is dat je de basis nodig hebt, als ze aan je eisen voldoen is dat voldoende.

Als je een alliantie met weinig spelers met hoge scorelijsten moet je je brief totaal anders schrijven. Je moet het kort houden, bescheiden en duidelijk. Vertel geen negatieve dingen, daar schiet je niks mee op. Zeg dat je redelijk pro ben, op het zelfde niveau als zij en graag een ally wil opstarten. Zeg wel dat je dit al vaker hebt gedaan en behoorlijk wat ervaring met ally’s hebt.

De volgorde waarin je berichten naar mensen stuurt is erg belangrijk. Je hebt een lijstje met mensen die mogelijk interessant kunnen zijn voor je alliantie, en je hebt je brief. Stuur naar de mensen van de eerste stap je brief. Vergeet niet de naam te veranderen als je steeds kopiert en plakt, dat is een fout die redelijk wat mensen maken en die toch behoorlijk vervelend is. Wees wel ff orgineel en maak zelf een brief die je misschien beter bevalt dan de mijne.
Het is belangrijk dat je de spelers in stappen verdeeld, omdat het hoofddoel van de alliantie stichten toch is dat jij er beter van wordt. Daarom nodig je eerst de dichtstbijzijnde spelers uit, wacht tot 75% het gelezen heeft en hopelijk gereageerd heeft voor je de volgende groep je bericht stuurt.
Hoe de mensen reageren op je brief hangt af van de inhoud, die goed moet zijn, en van hoelang de server bezig is. De ideale tijd om een alliantie te starten vind ik in de 3e week van de start, omdat mensen dan het meest bereid zijn om in een alliantie te gaan. Als je in de 20e week begint is het een stuk lastiger leden te werven dan in het beginspel, omdat vrijwel iedereen al in een ally zit, en als mensen in een goede ally zitten willen ze daar niet uit. (jesus wat ben ik een hoop aan het lullen zeg..). maar goed, als er meer dan 30% in je alliantie wil is het sowieso de moeite om verder door te gaan naar de volgende groep. Ga niet te snel met het overgaan naar de volgende groep, geduld is een schone zaak ;-).

Als je in de eerste weken begint kan het voorkomen dat mensen zeggen dat ze even toekijken hoe de zaken verlopen en later een keus maken. Schrijf de naam ergens op en nodig de speler uit zodra je alliantie een week draait. Als hij dan niets beters heeft gevonden is de kans groot dat hij dan in je alliantie gaat, als je het goed doet.

Als er genoeg interesse is, ik ga altijd voor minimaal 7 leden, start je de alliantie. Meer is altijd mooi, houd er wel rekening mee dat als er veel animo is, dat je de ambassade hoog genoeg hebt voor je start. Er is niets zo vervelend dan wachten, dat moet je toch al zoveel met travian. Zodra je een aantal leden in je ally hebt willen spelers sneller in je alliantie.

Eindelijk! Je alliantie starten.
Hier beginnen de meeste mensen die een guide schrijven. Ik heb al 2718 woorden ;-) whatever, je hebt leden en je hebt je alliantie gestart. In dit hoofdstuk vertel ik nog even hoe je het de eerste weken er wel gezond van af moet brengen. Hier enkele belangrijke zaken:

-de naam:de naam van je alliantie is een belangrijk onderdeel. Waarom? Mensen moet het herkennen, en er een bepaalde gedachte bij krijgen. Vandaar het volgende: je moet een tag hebben en een naam. Maak de naam niet te lang, niet zoiets als best east-south topplayers met de tag
--={B.E.S.T.}=---, maak de naam niet te kinds, zoals de grauwe ridders tag D.G.R. (mijn allereerste noob-alliantie, naam vernoemd naar boek tonke dragt). Gebruik geen bekende namen zoals IONOX, vrijdag, of OLDER of zo, de meeste mensen die in die allianties zitten kunnen daar niet goed tegen en voor je het weet heb je oorlog om je alliantienaam . Gebruik iets simpels wat lekker in de mond ligt, mag best wat stoers zijn of zo, bedenk maar wat.

-profiel: bepaald veel van het imago van je alliantie. Zet het dus niet vol met over-gekopieerde zwaarden, mascottes of ander van dit soort versieringen, zet erg maximaal 1 of 2 kleine plaatjes op, bij voorkeur waar de naam van je alliantie in verwerkt is. Houd verder het overzicht schoon, zet er niet op welk level de ambassade is en zeker niet een hele rij waar plekken zijn voor kruisjes welk level de ambassade is. Zet ook niet de diplomatieke verdragen erop als er geen diplomatieke verdragen zijn. Wat kan je er wel op zetten? Bij wie je je kan aanmelden voor een plek in de alliantie, misschien een klein verhaaltje dat relatie heeft met de alliantienaam, de lintjes, al zou ik er geen verdedigingslintjes opzetten. Ik weet niet hoe anderen hier tegen aan kijken maar mij schrikt het meer af dan het me aanmoedigt, omdat een ultieme alliantie geen spelers heeft die worden aangevallen, maar misschien denken anderen hier anders over.
Geef niet aan ieder lid een rang, zoals 1st luitenant 2nd 3nd, 1st kapitein, zoiets. Dit komt nogal noob over, en verlengd het overzicht alleen maar.

Forum: maak vanaf het begin af een forum, en moedig zoveel mogelijk mensen aan het te gebruiken. Maak het niet te lang, en houd het overzichtelijk. Als ik een forum maak ziet het er zo uit:
Algemeen forum
Millitair forum
Economisch forum
Overige zaken
Kroeg/huiskamer/bar etc.

Nieuwsbrief: stuur veel nieuwsbrieven met informatie. Het betrekt leden bij de alliantie, en dat is toch belangrijk. Je kan er verjaardagen in zetten, mochten die bekend zijn, je een peptalk, een minimale weekeis, kort verslag over geslaagde verdedigingsacties, verwijs mensen naar het forum voor belangrijke berichten, wat dan ook, het werkt! Het enige nadeel hieraan is dat het tijd kost, maar ik heb het er wel voor over. voor de pronoobs: je stuurt een allybrief door [ally] als ontvangers in te voeren bij het verzenden van je bericht.

Leiding: houd zolang en zoveel mogelijk de leiding over je alliantie. Geef niet te snel baantjes weg, omdat er mensen zijn (zoals ik) die graag de leiding gedeeltelijk willen overnemen. In het begin heb je eigenlijk niets nodig; van diplomatie is er nog geen sprake, het forum is niet erg groot en kan je makkelijk zelf bijhouden, niemand weet beter dan jij wie je wel en wie niet in je alliantie kan en wie niet en met aanvallen moet je als het goed is nog niet veel last hebben. Heb je dat wel, kan je het zelf misschien oplossen, al duurt dat meestal wel even voor er een defensief systeem is opgebouwd om mensen te helpen, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Je hebt dus ook nog geen aanvals- of verdedigingsleider nodig. Je kan alles makkelijk zelf aan. Op een gegeven moment krijg je tijdtekort en kan het handig zijn om mensen wat baantjes te geven. Geef in ieder geval nooit iemand de titel als medeleider, tenzij hij of zij oprechte trouw aan de ally heeft bewezen en jij hem bijzonder mag en vertrouw. Klinkt hard allemaal, maar bespaart een hoop moeilijkheden later. Zodra de alliantie een week of 4 draait moet je eens kijken wie er uitblinken, dit zie je voornamelijk aan de manier van het forumgebruik.

Verder recruiteren: je hebt je eerste leden binnen, dit aantal stijgt als het goed is door positieve reacties op je bericht. Stuur de overige groepen je nog niet gehad hebt een voor een mailtje. Zorg ervoor dat mensen die je uitnodigt niet te ver weg zitten van het dichtstbijzijnde lid is. In de eerste weken moet je de popeis net iets onder het gemiddelde van de alliantie leggen, zodat er genoeg leden binnen komen. Zorg er voor dat de ambassade hoog genoeg is, en vraag niet aan je alliantie om grondstoffen om de ambassade te uppen, dat is nogal armoedig en is niet erg goed voor je imago. De ambassade kost niet zoveel en dan moet je denken aan de vraag die ik in het begin van deze guide gesteld heb: stel ik mijn alliantieleden boven mijzelf? Kijk goed rond en kijk over weer eens terug naar het gebied van de eerste groep. Zijn er misschien mensen bijgekomen die nu wel interessant zijn? Je kan ook nog een keer proberen mensen uit te nodigen die eerst geweigerd hadden, of niet gereageerd. Houd je hoofd in ieder geval koel!

Diplomatie: begin hier de eerste weken nog niet aan. Zodra je een aantal weken bezig bent en ziet dat er een soortgelijke alliantie bij jouw in de buurt is die misschien problemen kan veroorzaken, probeer een nav te sluiten. Sluit niet gelijk een alliantie, vaak vergeten mensen de waarde van een alliantie. Het is de bedoeling dat je een alliantie met wie je een ally hebt altijd helpt in geval van nood. Je zit er dus mooi aan vast als de alliantie in oorlog komt.
Maak niet zomaar oorlog, bij voorkeur helemaal niet. Oorlog is bedoeld als een alliantie je zodanig uitdaagt door bijv. spionage, continu aanvallen enz. van oorlog wordt je niet vaak beter, het kan wel leuk zijn als je een goede top 15 alliantie bent.
Verder is het verstandig om affentoe een praatje te maken met andere allianties die in de buurt liggen. Interesse maakt mogelijkheden, en als je mogelijkheden nodig hebt komt dat mooi uit. Zo maak je ook het makkelijkst succesvolle allyverdragen.

Sociaal contact met de alliantiegenoten: stel je professioneel op. Doe gerust alsof je de slimste bent in de hele alliantie, want je imago is ZEER belangrijk. Je moet standvastig zijn en keihard, zodat leden ontzag voor je hebben en je zien als iemand die het voor de leden doet. Besteed veel tijd aan IGMs, toon interesse en gebruik het forum asociaal veel. Zoals ik toenet al zei, de speler moet de indruk krijgen dat het gaat om de speler, en niet alleen om jijzelf. Dit kost veel tijd maar betaald zich goed terug: respect, connecties en als je ooit in de problemen komt, helpen ze je er graag uit (zolang je een goede leider bent).
Stel je wel in dat je leden hun zegje kwijt kunnen, en wees bereid het toe te passen als het een goed idee is. Raad vragen is nooit verkeerd. Open polls als je het antwoord op niet 100% weet, dit werkt over het algemeen goed en veel mensen reageren hier op. Onthoud wel dat jij altijd aan het kortste eind trekt en dus de big boss bent.

Slot
Beste mensen, ik stop er maar eens mee, want ik ga een beetje over het onderwerp het stichten van een alliantie heen. Ik heb in vorig hoofdstuk het opstarten van de ally verteld, en ik denk dat je het hiermee het wel moet redden. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden om te lezen. Houd er wel rekening mee dat je niet te hard moet schreeuwen dat dit onzin is als je zelf nooit leider geweest bent. Ik wil ook nogmaals zeggen dat dit mijn visie is, het zijn dus geen feiten. Ik sta open voor veranderingen, dus reageer gerust. Ook als ik nog wat vergeten ben, reageer!

Mvg, MAC donald's