Beginspel 101

Hey hey Travian spelers,

met het oog op de komende start van de speedserver leek het mij wel een goed idee jullie mijn visie op het beginspel uit te leggen. Let wel dit is dus geen stap voor stap beginnerhandleiding. Ik zal uitleggen wat, wat mij betreft de kritieke punten zijn in het opzetten van een topaccount en met welke dingen je allemaal rekening moet/kunt houden.

Introductie

Dit is dus een algemene handleiding, ik ga slechts minimaal in op volkgerelateerde onderwerpjes, aangezien de basis voor de meeste volkeren hetzelfde is. Ook zal deze handleiding het nuttigst zijn op de speedserver, maar de visie er achter zal ook prima bruikbaar zijn op normale servers. Je zult zelf wel over een voldoende hoeveelheid kennis en tijd moeten beschikken om daadwerkelijk wat aan deze handleiding te hebben. Zelf ben ik geen voorstander van duals etc., al begrijp ik de verleiding en het gemak wel. Vandaar dat ik hier niets aan dual/triple gerelateerd materiaal weid. Veel leesplezier en ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Accountcreatie
Nu denken jullie vast, maar Natasha, dat kan ik al lang, wat kun je ons daar nog over vertellen? Je zult er raar van opkijken, maar er zijn nog een hele boel dingen waar je waarschijnlijk niet eens over na gedacht hebt.

Allereerst te beginnen met je naamgeving, dit is belangrijker dan je in eerste instantie denkt. Niet alleen wil je een leuke, pakkende naam, je moet er ook op letten dat je niet te onvolwassen, jong en dom over komt. Stel je neemt de naam Armageddon, maar je maakt een typefout en het wordt Armegeddon, dat ziet er niet alleen debiel uit, de vraag is ook nog maar wat andere mensen dan van je denken. Nu zul je misschien zeggen, wat maakt mij het uit dat ze denken dat ik een 12 jarige puber ben? Dat maakt een wereld van verschil, niet alleen word je niet serieus genomen, ook zegt dat voor ervaren spelers veel over je speelstijl en online tijden. Niets is zo vervelend als informatie prijsgeven, die helemaal niet prijsgegeven hoeft te worden. Er is zo een heel lijstje met (soort van) namen die wat mij betreft helemaal niet kunnen ie.: dragonridder(engels/nederlands), Suzan94(leeftijd), MaGnEtRoN(kleuterstijl), coolejongen1(’t is hier geen datesite) en SWORDKILLER(swordkleuter). Daarmee komen we ook gelijk bij een ander belangrijk puntje, je leeftijd, die kun je aangeven in je profiel, maar tenzij je meer online bent dan die leeftijdsgroep indiceert is het niet verstandig op je profiel te zetten dat je bijvoorbeeld 9 of 14 bent. Liegen is prima, maar let wel dat als je door de mand valt je vaak hard terecht komt.

Verder is er natuurlijk nog het punt van de beschrijving in je profiel, het moge duidelijk zijn dat gekke zwaarden, doodshoofden en andere irrelevante franjes een echte no-no zijn. Ook het vermelden van behaalde resultaten (deze server en vorigen) is niet echt een goed idee, tenzij je daad werkelijk wat bereikt hebt. (dus geen, dit was mijn beste farm actie en ik ben vorige server 1020ste geëindigd) Wat je wel kunt doen is er wat globaals over je account vertellen, een verhaaltje verzinnen of wat quotes te voorschijn halen. Stel je heet Robin Hood, dan vertel je wat over de herkomst van het verhaal. Heet je Churchill, dan geef je wat leuke quotes en heet je bijvoorbeeld Wijnfles, dan fantaseer je een verhaaltje over dronken overwinningen bij elkaar. Het moge duidelijk zijn dat dit alles in degelijk Nederlands en Engels gebeurd. Het heeft weinig zin om 20 regels te doen voorkomen dat je een 20 jarige bent terwijl je overal zegt met zecht en toch met tog vervangt.

Tenslotte is er nog het puntje van dorpsnamen, in het begin heb je er natuurlijk maar eentje, maar het is altijd wel handig als je alvast met een systeem begint. Dat systeem heb je niet alleen om ervaren over te komen, het is ook nog eens erg nuttig als je het goed doet, je kunt makkelijk zien welk dorpje welk is en het versturen van grondstoffen is velen malen makkelijker als het auto aanvullen goed werkt. Beproefde methodes zijn, 00 Wijnfles-01 Wijnfles-02 Wijnfles, AA Wijnfles-AB Wijnfles-AC Wijnfles en het gebruik van dorpsnamen op alfabetische volgorde ie.: Alpha-Beta-Charlie. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer en kun je er waarschijnlijk zelf ook nog wel een aantal bedenken, maar dit is om jullie op weg te helpen, overigens geldt voor dorpnamen hetzelfde als je accountnaam.

Oke dan zijn we nu, bij misschien wel het belangrijkste punt van de accountcreatie: Wanneer activeer je het account? Als je direct om 6 uur ’s ochtends registreert zit je met een tweetal probleempjes, een je moet vroeg je bed uit en dat moet ook als je beginnerbescherming verloopt en twee je zit in het midden tussen allemaal hele actieve spelers. Nu zal ik niemand tegen houden die in die situatie terecht wil komen, echter wil ik je er op wijzen dat je dan de goede oases, croppers en farms zult moeten delen en het niveau er vaak ietwat hoger ligt. Wanneer begin je dan wel? Er is geen beste tijdstip om te activeren echter komen veel werkende en schoolgaande spelers thuis tussen 4 en 8 uur ’s avonds, dus een goed tijdstip om te activeren zou tussen 21.00 en 00.00 uur zijn. Je kunt zelf wel de voordelen bedenken.

Geactiveerd, en nu?
Zodra je account geactiveerd is kun je beginnen, al is het nog erg eenvoudig, het enige dat je hoeft te doen is naar de opdrachtgever luisteren. Zodra je de keuze economisch/militair krijgt wordt het interessant, als actieve en ervaren speler kies je er natuurlijk voor de militaire weg in te slaan, de economische kan ook leuk zijn echter is het voordeel dat je met de militaire weg behaalt aanzienlijk. Door handig te NPC’en maak je optimaal gebruik van je grondstoffen en kom je de bescherming uit met de meeste legers, echter kun je aan gezien je uit het midden bent begonnen al eerder beginnen met farmen, door naar het midden toe doelwitten uit te kiezen. Hoe je dit aanpakt is aan jezelf, het verschil is minimaal.

Tijd voor het echte werk!
De eerste paar dagen zul je veel online moeten zijn en moeten farmen, zoals je zelf waarschijnlijk al wel weet staan je legers nooit of te nimmer thuis, of je nu germaan, romein of gallier bent. Ieder volk heeft zo z’n eigen farmstijl, maar het moge duidelijk zijn dat je geen andere farmende spelers gaat lastig vallen en zoveel mogelijk je verliezen probeert te beperken. Op een gegeven moment zul je als germaan tijdens het continue bouwen van knuppelvechters grondstoffen overhouden, dat is het moment om aan een tweede dorpje te gaan denken, hoe doe je dat? Juist door een feestje te geven! Raadhuizen zijn de manier om cultuurpunten te vergaren, gebruik ze dus ook optimaal! Ditzelfde geld ook voor galliers en romeinen echter zullen die minder vlug een volle wachtrij in hun barakken tegen komen, maar niet getreurd, ook die komen aan bod. Het farmen is voor galliers en romeinen iet wat anders dan germanen, aangezien die met knuppelvechters bezig kunnen blijven en de beide andere volkeren eerst cavalerie zullen moeten ontwikkelen. Met een hondertal farmende legers breng je genoeg grondstoffen binnen om zonder al te veel moeite de respectievelijke cavalerie eenheden te ontwikkelen en bouwen. Terwijl op dit moment de germanen al honderden knuppelvechters hebben en bezig zijn met hun raadhuis zul je als gallier of romein nog even moeten doorbijten en met je legers moeten blijven farmen tot je een redelijke hoeveelheid leger hebt. Iedereen heeft zo haar eigen grens om te stoppen/minderen met het bouwen van cavalerie en over te gaan op het bouwen van het raadhuis, het geven van een feestje en het opzetten van een tweede nederzetting. (des te actiever je bent des te meer farm eenheden je kunt bouwen voordat je hoeft te beginnen aan je tweede dorpje)

Aandachtspuntjes vanaf tweede nederzetting
Er zijn een aantal dingen waar je globaal rekening mee moet houden zodra je met je tweede dorpje begint.
  1. Al dan niet een 15-cropper, dat is een belangrijke tactische keuze, waar ik hier verder niet over uit ga weiden. Mocht je en ik kan het je aanraden, een cropper willen bemachtigen kun je dat wat mij betreft het beste meteen als tweede dorpje doen. Tenzij je naar de andere kant van de map wilt verhuizen om daar in je uppie te beginnen. Wat ook een optie is, is geen cropper innemen en je account zo opzetten dat je in het middenspel er eentje kunt wegschieten en alsnog kunt opbouwen. (zeker als germaan is het de moeite waard meteen een cropper te pakken)
  2. CULTUURPUNTEN CULTUURPUNTEN CULTUURPUNTEN, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Cultuurpuntjes zijn goud waard, als je iets wilt bereiken heb je grondstoffen nodig, die kun je natuurlijk roven, echter zit ikzelf er niet op te wachten om maandenlang uren per dag te farmen. Liever heb ik genoeg dorpjes om zo grondstoffen te verdienen die het leger kunnen bekostigen. Dorpjes kosten cultuurpunten in het begin mag dat niet zo’n probleem lijken, echter wordt het later in de server steeds belangrijker. Een goed begin is het halve werk, ook nu is dat waar. Je groeit weliswaar niet exponentieel, maar als je meteen na het neerplanten van je tweede dorpje aan een nieuw raadhuis begint springen je cultuurpunten met enorme stappen omhoog.
  3. Veldjes omhoog doen in je tweede en verdere dorpjes is goedkoper dan hogere niveau veldjes in je eerste dorpje.

Interactie met andere spelers
Iets dat nog veel te vaak fout gaat is de communicatie tussen spelers, buiten het midden zitten er over het algemeen slechts enkele degelijke ervaren spelers bij elkaar in de buurt. Het gros van de spelers is niet actief/ervaren genoeg om een fatsoenlijk account op te zetten laat staan een dreiging vormen. Natuurlijk is het zaak dat je zo vlug mogelijk doorkrijgt welke spelers de potentie hebben om wat te betekenen de rest van de server en welke totaal niet. Meestal krijg je al een goed idee door naar de naam, het profiel en de ranking van een speler te kijken, echter is dit natuurlijk niet altijd genoeg. Een gesprek aanknopen met de grotere spelers in je buurt kan nooit kwaad, ook de kleinere spelers moet je niet vergeten, wat verdediging lospeuteren of informatie over andere farmers verkrijgen is heerlijk. Dus, grote spelers in je buurt, het moge duidelijk zijn dat je geen ruzie wilt in deze fase van het spel, de andere spelers willen dat ook niet dus je hebt alvast een ding in common(nl woord kwijt..). Nu zijn er twee dingen die kunnen gebeuren, je wordt dikke maatjes of er ontstaat een verstandhouding waarin jullie elkaar met rust laten. Allebei zijn prima natuurlijk, echter is het onderhouden van beide relaties natuurlijk niet eenvoudig. Het creëren en onderhouden van IGM-relaties vergt wat werk van beide kanten, een aantal dingen waar je op kunt letten die het alvast een stuk eenvoudiger maken zijn onder andere:
  1. Blijf vriendelijk en geduldig, niets is zo ergerlijk als een IGM krijgen die je tijdelijk even negeert omdat je druk bezig bent, om vervolgens een tweede IGM te krijgen met een strekking van: waarom negeer je mij?
  2. Overdrijf niet en begin niet over stoere opschep verhalen, een beetje speler weet precies wanneer jij dingen uit je duim zuigt. Erg storend en het wekt zeker geen vertrouwensband op.
  3. Positioneer jezelf ook niet als zwak en kwetsbaar, je bent zo makkelijker te vertrouwen echter word er dan misbruik van je gemaakt/je wordt als mogelijk doelwit aangemerkt.
  4. Gebruik duidelijk en degelijk Nederlands, bij voorkeur niet te ingewikkeld maar ook zeker niet te eenvoudig. Zinnen van vier woorden. Zijn geen goed idee. Je bent geen kleuter. Ook zijn enorm lange zinnen van tientallen woorden met ingewikkelde zinsconstructies en obscure of archaïsche woorden geen goed idee, het moet immers ook voor de wat jongere en lager opgeleide lezer te begrijpen zijn, je wilt namelijk niet overkomen als een arrogante betweter met een stok in je..

Allianties, yes-yes, no-no?!

Allianties zijn de manier om jezelf stevig te positioneren in een gebied/gewest, niets dwingt zoveel respect af als een goede alliantie met individueel sterke spellers die dichtbij elkaar liggen. Echter zit er ook een enorme maar aan, niet iedere alliantie met individueel sterke spelers is een goed alliantie zeker in het begin niet. Direct de eerste paar dagen schieten de allianties met top 100 spelers als paddenstoelen uit de grond, dit zijn niet de allianties waarin je thuishoort als ervaren speler. Tenzij je natuurlijk ingesloten wordt en het je enige uitweg is, dit gebeurt echter alleen als je jezelf direct om 6 uur ’s ochtends activeert. De beste allianties die je in een gewest tegen komt ontstaan meestal na een paar dagen als resultaat van een samenwerking tussen wat spelers die elkaar reeds kennen. Zo heb je in elk gewest wel een aantal allianties die zich daar standaard bevinden die dan wel/ dan niet in hetzelfde formaat op de nieuwe server beginnen. Grote beginner allianties die keer op keer terugkomen met honderden spelers, bedoel ik hier niet mee natuurlijk. Elke alliantie die zich direct volstopt met hooggeplaatste germaantjes is bij voorbaat niet wat je zoekt, ook het wel of niet hebben van verbonden en het profiel zijn goede indicaties of een alliantie überhaupt kans maakt om de eerste paar weken te overleven. Fout kiezen is niet desastreus aangezien in de loop van het spel nog genoeg kansen zijn om alsnog juist te kiezen, werpt het meteen goed kiezen natuurlijk z’n vruchten af. Een goede alliantie heeft een redelijke mix van volkeren, licht dicht bij elkaar, maar verspreid genoeg om elkaar niet voor de voeten te lopen, maakt meestal gebruik van IRC en heeft een paar volwassen leiders. Meestal ken je al wat mensen en voel je jezelf er meteen thuis, soms kost het je wat meer werk om toe te treden tot de alliantie van je keuze. Over het algemeen klopt de regel ‘hoe minder makkelijk je wordt uitgenodigd hoe beter de alliantie is’ wel redelijk.

Tips
Tenslotte nog een paar tips, die zowel goed zijn voor je status in de regio als je bekendheid in het gehele spelletje. Zo nu en dan wat van je laten horen op het forum is een absolute pre, niet alleen zie je daar vaak de alliantie dynamiek ontstaan, ook is het nooit weg om wat volgelingen op te doen doormiddel van wat positieve propaganda. Blijf in contact met je regio, niets is zo vervelend als een groepje farms dat zich organiseert en in de tegen aanval gaat. Goud, ik kan persoonlijk niet zonder plus, het dorpsoverzicht is werkelijk goddelijk. Verder zijn de productiebonussen zeker de moeite waard en is de NPC-handelaar de manier om wat extra voordeeltjes te pakken.

Afsluiting

Zo dit was dan alweer mijn tweede handleiding in de 101-serie, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Het is dus overduidelijk geen stap-voor-stap handleiding maar een visie. Na deze handleiding kom je in het middenspel terecht en moeten de echt interessante keuzes gemaakt worden, meerdere legers, overnames, verbonden en wat zoal niet meer. Wederom een behoorlijke lap tekst, neem er dus de tijd voor! Op- en aanmerkingen in duidelijk Nederlands zijn altijd welkom.

Xoxo Natasha

ps. Ik weet dat het zeker niet volledig is en ik het lang niet over alles heb, echter denk ik dat dit toch zeker een aanvulling is op de handleidingen die we reeds hebben in deze categorie.