Weergegeven resultaten: 1 tot 1 van 1

Discussie: Travian Politiek

Gebruiker

Standaard Travian Politiek

Leiderschap, politiek en propaganda

Introductie

Wanneer je een willekeurig Travianforum bekijkt, zie je een bepaald aantal handleidingen, strategietopics, suggesties, en adviezen over hoe je een dorp opbouwt, hoe je farmen kunt voorkomen, hoe je aanvallen verstuurd, etc. Er zijn handleidingen voor GalliŽrs, voor Romeinen, voor Germanen en zelfs over hoe je een amuserende farm kunt zijn (voor wie dit interessant vindt: check het .it forum. Echt een leuk document!).

Er zijn echter ontstellend weinig topics over een aspect in Travian wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste vind. Een onderwerp wat bij onhandig/onverstandig gebruik kan leiden tot niet alleen zelfdestructie, maar ook tot vernietiging van je leiderschap, je autoriteit, zelfs je hele alliantie.
    Het is een onderwerp dat, mits verstandig en effectief gebruikt, tot gevolg kan hebben dat een kwadrant met goede eindspelvooruitzichten en een vredevol verloop, kan doen vervormen tot een bloedbad dat zijn weerga niet kent met braakliggende graanvelden, gevallen legioenen, beroofd van alle hoop om ooit een WereldWonder Łberhaupt te mogen aanschouwen. Zolang dat kwadrant of gebied niet een is waar jij zelf in ligt, is dat een goede ontwikkeling.
    Onverstandig gebruik – of totale afwezigheid – van dit onderwerp heeft in het verleden geleid tot de val van meer allianties dan alle andere factoren tezamen. Zij die het onderwerp kennen en het weten te gebruiken, hebben een enorm voordeel over zij die het onderwerp niet kennen.

Dit onderwerp vat ik samen onder de noemer “Leiderschap en politiek”. Het is tevens een basis voor het voeren van geslaagde forumpropaganda.

Dit verhaal is een samenvatting dat ik de afgelopen twee maanden heb geschreven na vijf jaar bij dit spel betrokken te zijn geweest. Van speler tot alliantieleider, van vegenbouwer tot Game Admin, van relnicht tot serverwinnaar. Ik vind persoonlijk dat ik op Travian-gebied bijna alles wat ik kan bereiken, wel heb bereikt, op een paar dingen na die ik niet interessant vind. Mijn doelen ten aanzien van Travian zijn dan ook bijgesteld naar het meer op weg helpen van anderen. Dit is dan ook een verhaal over mijn ervaringen, over mijn meningen en gedachten en een houding ten aanzien van heersende opinies, dit alles gerelateerd aan leiderschap, politiek en propaganda. Als zodanig presenteer ik dit ook aan de hier aanwezige community. Let wel op: dit stuk is geschreven als ware het feiten, maar ik presenteer dus puur mijn eigen mening.
    Verder heb ik geenszins de intentie om met dit topic te demonstreren wat een geweldige manipulator ik ben (dat ben ik namelijk niet), noch wil ik insinueren dat door mijn adviezen te volgen, je briljante resultaten wil behalen. Ik wil puur mijn gedachten overbrengen ten aanzien van een aantal uiterst belangrijke zaken. Ik hoop hiermee de aandacht voor dit onderwerp als een van de belangrijkste Travian-aspecten wat te stimuleren, in de ijdele hoop dat het jong talent en oude rotten verder kan helpen. Ik doe dit omdat het zo’n uiterst belangrijk onderwerp is voor diegene die iets te maken heeft met communicatie tussen allianties, en hierin wil overleven.

Hoofdstuk 1: de basis

De basis van het leiden van een opkomende alliantie.

Om helemaal bij het begin te beginnen, moet je de basisbeginselen van het spel kennen. Ik ben me er van bewust dat hier al ontzettend veel handleidingen over geschreven zijn. Daarom ga ik hier vrij snel doorheen en stip ik alleen de punten aan die ik het overwegen waard vind. Raadpleeg gerust een paar andere handleidingen om je speeltechniek naar eigen inzicht te verfijnen!

Dit gezegd hebbende, een paar aandachtspunten:

1. Ben op zijn minst een (semi) competente speler die weet wat ‘agressief spelen’ inhoudt.

2. Ben actief. Extreem actief. Laat een IGM nooit beantwoord zodra je hem gelezen hebt (of lees hem niet). Behalve wanneer het van een farm is. Negeer dan de IGM en stuur een volgende overval. Wanneer anderen vragen je alliantie te versterken, vertel ze dan dat je het zal overwegen zodra ze bewezen hebben geen farm meer te zijn. Tot die tijd: vernietig ze als een SNES Deer Hunt ronde. Samenvattend: wees extreem actief en meedogenloos.

3. Wanneer je een alliantie start die niet bestaat uit een groep al bekende spelers, recruteer dan nooit, nooit, maar dan ook helemaal nooit, leden die ver van huis liggen (behalve als ze hun komende dorpen ergens anders willen neerzetten). Niets immers dodelijker dan een gefragmenteerde alliantie die oorlog gaat voeren.

4. Wanneer je een alliantie start die uit al bekende spelers bestaat, zorg er dan voor dat iedereen in hetzelfde kwadrant zit, en registreer op verschillende momenten. Bijvoorbeeld tien man op dag 1 van de server, en de rest in de zes daaropvolgende dagen. Dit geeft je een redelijke verspreiding in je kwadrant en garandeert goede farmmogelijkheden voor veel van je alliantieleden. Hiermee kun je een quick start maken en op je gemak gaan zoeken naar een gebied die je met je alliantie kunt overheersen. Maar laat niet iedereen zich in het wilde weg gaan vestigen, want dit kan later tot grote militaire problemen leiden.

5. Zorg dat je snel in de top-20 terecht komt onder behoud van bovenstaande twee punten. Hoewel dit nogal sim-achtig klinkt, heeft een top-20 alliantie een geweldig voordeel ten opzichte van ‘niet-top20-ers’. Er zijn immers weinig niet-top-20 allianties waar de beste alliantieloze spelers na een maand nog naar zullen kijken.

6. Als je deze top-20 positie niet kunt realiseren, zorg dan dat je een reputatie van genadeloze farmers krijgt. Die reputatie krijg je niet door het in je profiel te zetten, maar wel door zo veel mogelijk top-50 spelers te farmen. Zorg er met andere woorden voor dat je de “schrik van de server” wordt.

7. Wanneer een alliantie die je aan het farmen bent, bij je aanklopt voor een NAV of alliantie, weiger deze dan direct. Het laatste wat je wilt, is dat je geassocieerd wordt met farms. Boeiend, dat vrede en vriendschap, Travian is een oorlogsspel en als ze niet sterk genoeg zijn om je tegen te houden zullen ze later vermoedelijk ook niet sterk genoeg zijn om je tegen iemand anders te kunnen helpen.

Allianties en NAV’s

Ga alsjeblieft GEEN verbond aan met elke n00b-alliantie die bij je aan komt kloppen die je willen omkopen zodat je stopt met ze te farmen, of dat ze je kunnen helpen “de beste alliantie van de server te worden als je ons helpt”, en nog meer van dit soort onzin. Topallianties en topspelers spammen geen verzoeken naar jan en alleman maar kiezen hun contacten met zorg uit.

Waar de contacten gelegd worden, zijn per IGM, externe forums, IRC, IRL en wat je nog meer zou kunnen gebruiken. In principe volstaat elk overzichtelijk communicatiemiddel. Wanneer je geen serieuze discussies over je wensen en behoeften hebt gehad met andere allianties, geen vastgelegde verwachtingen van elkaar hebt, geen snel en toegankelijk communicatiemiddel en/of overlegpunt hebt ontwikkeld, geen afspraken rondom klachtafhandeling hebt gemaakt, geen “stel dat” scenario’s hebt besproken… dan is de kans groot dat als je hulp nodig hebt, je tegen dovemansoren zal praten. En dan houdt een verbond niet lang stand. Daarnaast een hele belangrijke tip: zorg dat je te allen tijde bereikbaar bent!

Aan de andere kant, als een geallieerde alliantie hulp nodig hebt, zul jij als alliantieleider (een van) de eerste(n) zijn die dit te horen krijgt.
    In dit spel werken relaties alleen twee kanten op. Wanneer je een bondgenootschap sluit zul je er dus voor moeten zorgen dat je 100% garantie hebt dat wanneer je het nodig hebt, deze alliantie klaarstaat om je te helpen en niet als een bang vogeltje opvliegt, om vervolgens met iets scherpere klauwen dan je verwachtte, terug te slaan. Omgekeerd moet voor jou en je alliantie hetzelfde gelden. Dit vraagt om een stevige loyaliteit richting elkaar.
    Over het algemeen ondervindt je de kracht van je bondgenoot pas zodra je onder druk komt te staan. Het is echter van vitaal belang dat je mogelijke bondgenoten perfect weet te screenen voordat je een overeenkomst aangaat, en dat je bij het aangaan hiervan een stel basisafspraken maakt waarop je kunt bouwen. Maak hier geen fouten in, een server duurt erg lang en in het begin gemaakte fouten kunnen je later enorm opbreken.

Voordat je een alliantie of NAV met een ander aangaat, stel jezelf dan eens de volgende vragen:

1. Waar is de alliantie gelegen ten opzichte van jouw alliantie?

2. Hoe is de alliantie individueel ten opzichte van elkaar gelegen? Ligt iedereen op een kluitje of zijn ze redelijk verspreid over een groter gebied?

3. In aanvulling op 2, zijn ze niet tť verspreid?

4. Hebben ze andere allianties en/of NAV’s? En waar zijn deze ten opzichte van elkaar gelegen? Liggen ze tussen elkaar of kan dit ook de grenzen van een kwadrant overschrijden?

5. Zijn ze aanwezig in de top-20 van de ranking?

6. Probeer eens een achtergrond van de alliantie te schetsen, door met hun leiding te praten. Zijn het goede Travianspelers? Kun je ze makkelijk aan het lijntje houden of zijn ze niet voor de gek te houden? Beantwoorden ze hun berichten in een redelijk tijdsbestek? Zijn het klootzakken? Houden ze zich aan hun beloften?

7. Zijn ze momenteel in oorlog met iemand? Het laatste wat je wilt is een oorlog krijgen doordat je een verbond aangaat met een alliantie die in oorlog is met een ander.

8. Zijn ze momenteel farms van jou of je alliantieleden? Bekijk de aanvalsrapportages, kijk naar de dorpen van een paar van hun leden. Worden die soms blind door jouw alliantieleden aangevallen?

Farmen is een belangrijk aspect in het groeien in Travian, niet alleen individueel maar ook als alliantie. Hierdoor zullen de beslissingen die je als alliantieleider neemt, je alliantie op een bepaalde manier, heel zwart-wit gesproken, zegenen of verdoemen. Een verbond aangaan met (potentiele) farms reduceert jouw kansen om als alliantie agressief te groeien.
    Wanneer je een alliantie aangaat met een alliantie die blijkt te bestaan uit incompetente spelers die de militaire kracht missen om je terzijde te kunnen staan, wees dan vooral niet bang de banden te verbreken. Over het algemeen geldt: hoe eerder hoe beter. Gemaakte fouten zijn altijd ten dele te herstellen, maar in het begin is dit makkelijker dan later in het spel.
    Ik ga in een later hoofdstuk van dit artikel in op het sluiten van allianties met anderen, en een aantal dingen waar je nog meer rekening mee kunt houden. Houd voor nu maar in gedachten dat het beter is om je vrienden met zorg te kiezen, dan om te proberen vrede te stichten over de gehele kaart. Uiteindelijk is het een oorlogsspel en geen Miss America verkiezing.
    Als je doel als alliantieleider is om populair en geliefd bij iedereen te worden, dan zul je falen. Understatement. Dan zul je gigantisch hard falen. De vertrouwelijke leider die met alle andere allianties om het kampvuur Kumbayah, my Lord, gaat zingen, is over het algemeen de eerste die in zijn rug gestoken wordt, en is doorgaans de laatste die dat merkt. Wil je winnen? Ben dan niet die persoon.

Nog een laatste tip in dit introductie hoofdstuk. Realiseer je dat allianties van de aan jou geallieerde partij, niet direct ook jouw alliantie is. Feitelijk kunnen ze vaak je vijand zijn.

Hoofdstuk 2: Algemene politiek

Introductie

Een aantal algemene observaties die ik de afgelopen jaren heb gedaan ten aanzien van server politiek. Let op: dit is niet specifiek geldig voor .nl, aangezien ik ook buitenlandse servers heb gespeeld.

Observatie 1
    Geen twee servers zijn identiek. Dat iets gebeurt op server 1 betekent niet dat het op server 2 ook gebeurt.

Een prima voorbeeld hiervan is een .com server die ik gespeeld heb (in T3). Zonder uitvoerig in te willen gaan op de details, zal ik vermelden dat ik in een alliantie speelde die uit 38 man bestond. Door een uitgekiende tactiek toe te passen domineerden we drie van de vier gewesten na drie maanden. Deze dominantie hebben we gedurende de hele server vast weten te houden door te zorgen voor een perfecte interne cohesie en door uiteenval te voorkomen. Dit in combinatie met het genadeloos afslachten van al onze vijanden, zorgde ervoor dat we in het eindspel negen WW-dorpen en alle 13 blauwdrukken konden pakken. Nodeloos om te zeggen dat we het eindspel wonnen.

Let wel: dit is NIET normaal. Voor zo ver ik weet is het de enige server ter wereld waarin een alliantie de boel zo volledig heeft weten te domineren. En dat terwijl het de perfectie nog niet eens benadert want er was nog een vierde kwadrant waar een niet eens zo slappe alliantie speelde.
    Dit gezegd hebbende, dat dit gebeurd is, betekent niet dat het op de server waar jij op gaat spelen, ook zal gebeuren. Een alliantie die aan het begin van de server de hele wereld weet te domineren, gaat vaak kapot. Dit komt in 99 van de 100 gevallen door een van de volgende factoren:

1. Slecht leiderschap, waar ik onder wil scharen: a) het niet weten te delegeren van verantwoordelijkheden naar competente alliantieleden; b) het niet in staat zijn een goede relatie met een wing/andere alliantie te onderhouden.

2. Interne strubbelingen in je alliantie/wing die je niet adequaat weet te behappen.

3. Externe dreigingen waar je niet afdoende hebt geanticipeerd door hetzij goede diplomatie, hetzij militair ingrijpen.

4. Een algemeen gebrek aan competentie onder je leden, wat resulteert in het verliezen in oorlogen en het significant verminderen van de moraal van je spelers. Camorra op de vorige S2 was hier een goed voorbeeld van, helaas (en geloof me in deze maar, want als ex-alliantieleider kost het me behoorlijk veel moeite dit op te schrijven).

5. Een gebrek aan goede communicatieve vaardigheden om weerstand op grote schaal te verkomen. Dit geldt zowel in termen van absolute troepenaantallen als in diplomatieke vaardigheden als het delegeren van taken aan competente aanvals-/verdedigingsleiders.

6. De alliantie probeerde een te groot gebied te domineren en expandeerde hierdoor te snel. Leden die niet dicht bij elkaar genoeg lagen om snel ondersteuning te bieden waren hierdoor vaak het eerste slachtoffer in een oorlog.

Er zijn ongetwijfeld nog meer mogelijke oorzaken waardoor een alliantie het uiteindelijk niet zal redden. ‘Pech’ zou je hier ook nog onder kunnen scharen, bovendien gelden ook nog eens andere factoren voor allianties die niet per definitie de grootste partij in hun kwadrant zijn.

Observatie 2
    De politiek in Travian is NIET hetzelfde als IRL politiek, IRL oorlogen of enig andere IRL gebeuren. Een poging om een vergelijking tussen ingame politiek en RL politiek te maken is dom en wordt meestal alleen geprobeerd door n00bs of geslepen manipulators.
    Manipulators kennen dit gegeven goed en maken hier slim gebruik van. Ze kiezen hun referenties naar het echte leven met grote zorg in de hoop er op Traviangebied een of ander politiek voordeel uit te kunnen halen.

Dit voordeel kan op een of twee manieren gebruikt worden.
    De ene manier is als morele verantwoording om een kleine alliantie te verraden. Deze techniek kan worden toegepast om interventies van anderen te voorkomen die sympathiseren met de kleine alliantie.
    De andere manier is dat een kleine alliantie dit voordeel gebruikt om hulp te krijgen tegen een grotere alliantie.

Er zijn nog andere situaties waarin een geslepen manipulator IRL politiek kan gebruiken om zijn doelen te bereiken, maar dit zijn toch wel de twee meest voorkomende.

Observatie 3
    Een overweldigende meerderheid aan ‘redenen’ en morele verantwoording welke geplaatst worden als reden om een oorlog te starten, zijn op zijn best onzin en op zijn slechtst regelrechte leugens. Zoals ook al hierboven gesteld: Travianpolitiek is geen IRL politiek.

Als je absoluut een goede reden moet bedenken om een oorlog te beginnen terwijl je een oorlogsspel speelt (hoe typisch), probeer dan een van de volgende middelen:

1. Probeer actief een situatie te creŽren waarin je zogenaamd ten strijde moet trekken;
    2. Verzin een reden die gemakkelijk te verdedigen, maar moeilijk te ontkrachten is;
    3. Als nummer 1 en 2 niet uit te voeren valt, ga dan een ander spel spelen. Dan ben je niet op de goede plek om Travianpolitiek te bedrijven.

De werkelijke waarheid achter de meeste oorlogen is dat ze een combinatie van omstandigheden vormen. Het principe en onderliggende reden is echter zo voor de hand liggend dat men het vaak over het hoofd ziet.
    De principiŽle reden waarom oorlogen in een oorlogsspel worden uitgevochten, is heel simpel het gegeven dat we een oorlogsspel spelen en dat oorlogvoeren hierin een volkomen normale activiteit is. Alle andere redenen vinden hun oorsprong in dit ene, onweerlegbare feit. Voor het kleine groepje ultra agressieve allianties (ik noem een Cratos, een vrijdag, een MUG, etc.) is dit al meer dan genoeg reden om een oorlog met wie dan ook te starten.
    Voor andere allianties gaat dit echter maar voor zo’n 75% op. De rest wordt ingenomen door redenen omwille van ligging, legers of diplomatie, of een combinatie hiervan.
    Agressieve allianties die geen strategische planning voor een server hebben, zijn naar mijn schatting gedurende zo’n 90% van de server min of meer in oorlog met anderen. Aan de andere kant, allianties die met iedereen vriendjes willen zijn, zijn ongeveer net zo vaak in oorlog omdat ze moeten opboksen tegen de agressievere allianties. Ik schat dat een strategisch georiŽnteerde alliantie met duidelijke plannen, voor slechts 60% van de tijd in oorlog is met anderen.

Vergelijk Travian nu nog eens met IRL? IRL voer je geen oorlog omdat je oorlog kunt voeren. In Travian is de hoofdmoot van de redenen om oorlog te voeren al voor je gedaan. Je hoeft slechts 10-25% van het werk te doen, en die bestaat uit het verzinnen van een moeilijk te weerleggen reden om een oorlog te starten. De truc is het verzinnen van deze reden en deze communiceren op een dusdanige manier, dat je er later niet als een boomerang door geraakt wordt.

Hieronder zal ik meer ingaan op veelgebruikte redenen om een oorlog te starten en hoe je dit kunt doen zonder jezelf in de vingers te snijden.

Territorium
    Alliantie A en B liggen dicht bij elkaar. Redenen om oorlog te voeren kunnen dan zijn:

1. Een of meer croppers van alliantie B liggen in het gebied waar A massaal ligt, en worden dan ook door A als hun rechtmatig eigendom gezien;
    2. B heeft een aantal dorpen in de buurt van A liggen en vormt hiermee potentieel een bedreiging, maar is militair niet sterk genoeg om een stevige vuist te kunnen maken;
    3. B zit in de buurt van een Natardorp waar A zijn zinnen op heeft gezet.

Militair
    Een lid van alliantie A valt een lid van alliantie B aan. In oplopende volgorde van belangrijkheid om een oorlog te veroorzaken, kun je denken aan:

1. Een overval om grondstoffen te stelen;
    2. Het aanvallen van een oase;
    3. Normale aanval op een dorp om troepen te doden;
    4. Aanval met rammen en/of katapulten;
    5. Het overnemen van een oase;
    6. Het overnemen van een dorp;
    7. Het gecoŲrdineerd aanvallen met meerdere spelers, al dan niet met katapulten.

Wanneer alliantie A groter is dan B, zijn deze punten zelden een aanleiding tot het starten van een oorlog door B die A in haar bestaan zal bedreigen. Is B echter gelijkwaardig of groter dan A, dan kan zelfs een simpel farm-incident escaleren tot een oorlog

Hiernaast zijn twee andere militaire redenen denkbaar:

1. A merkt dat B snel een bedreiging kan gaan vormen en wil haar klein houden;
    2. Verveling.

Uiteraard is verveling als reden om een oorlog te starten iets wat je niet zelf in de hand hebt. Tenzij je zelf het initiatief neemt natuurlijk!

Politiek
    Ook politiek gezien zijn er een aantal redenen:

1. De leiding houdt niet van de leiding/leden van B.
    2. Alliantie A hoopt in een gunstig daglicht bij B te komen, door een derde partij (alliantie C) aan te vallen;
    3. Alliantie A is een goede manipulator door B en C tegen elkaar in het harnas te jagen.

Onthoud goed: 75% van de redenen om een oorlog te starten is al aanwezig in het spel zelf. Plannen van oorlogen kan dus relatief gemakkelijk. Dit zeg ik niet om een oorlog even in een avondje te plannen overigens. Soms kan het weken of maanden duren waarin de zaadjes van jouw wens om een oorlog te starten, kunnen groeien, totdat ze in een incident uitmonden wat voor jou de perfecte dekmantel is om een enorm conflict te doen ontstaan.

Hoofdstuk 3: Het geheim van de doelen die uitkomen

Gefeliciteerd. Het is de eerste keer dat je Travian speelt. Je hebt een ambassade gebouwd, een alliantie gestart, je hebt zelfs anderen gerecruteerd. Cool spel toch! Sommigen liggen dan wel 100 vakjes verderop, maar jij bent hun baas en ze doen wat jij zegt. Je bent nu goed op weg om de wereld te domineren en iedereen te laten beven bij het horen van jouw naam. Want dat is hoe het werkt, toch?

Een woord. Fout.

Voordat je in het diepe duikt en probeert een server te winnen, moet je weten hoe het spel werkt. Probeer niet direct je eigen alliantie te starten wanneer je met dit spel begint. Lees eens een aantal handleidingen door, oefen een beetje op een server waar je ver van de chaos gelegen bent en probeer jezelf op te werken om kandidaat te zijn voor een alliantie rond plek 20. Vergeet vooral niet: je bent nooit te ervaren om te leren. Ik speel zelf dit spelletje al ontzettend lang, en durf gerust te zeggen dat ik elke dag nog bijleer en echt niet alles perfect weet.
    Maar een plan opzetten om een wereld te onderwerpen die je niet volledig begrijpt, zal altijd terugslaan op jezelf en is vrijwel altijd gedoemd om te mislukken.

De eerste ronde Travian. Het beste wat je kunt doen is het leren hoe je het spelletje speelt, dit toepassen en in een leuke alliantie stappen. Verken op die manier de politieke arena maar eens. Zet jezelf voorzichtig in de schijnwerper van je alliantie zonder heel erg op de voorgrond te treden. Alliantieleiders zijn vaak op zoek naar scherpe en actieve personen die ze een (administratieve) taak kunnen geven. Op die manier kun je ervaring opbouwen.
    Stel jezelf loyaal en gedienstig naar je alliantie en diens leiders op. Aangenomen dat je te maken hebt met een geschikte leider, zal deze altijd bereid zijn je te helpen, je het spelletje te leren en je advies willen geven.
    Probeer in je eerste ronde Travian op zijn minst de volgende doelen te halen:

1. GecoŲrdineerde katapultaanvallen op een vijand;
    2. Het bouwen van een aanvalsleger van meer dan 15k, en deze uit woede eens in te zetten;
    3. Zorg voor een negatieve graanconsumptie van minimaal 50k per uur voor een periode van een paar dagen, zo leer je hoe je dit langere tijd vol kunt houden;
    4. Het stouwen van grote hoeveelheden def in in het dorp van een ander, resulterend in het vernietigen van een grote vijandelijke veeg;
    5. Maak ruzie met je vijanden zonder dat dit in oorlog eindigt. Het hoeft niet eens officiŽle diplomatie te zijn, maar op deze manier leer je hoe je op hoog niveau met andere allianties kunt communiceren.

De tweede Travianronde. Als je de doelen uit ronde 1 hebt gehaald, probeer dan eens een eigen alliantie te starten. Verwacht echter niet direct de meest geweldige alliantie te joinen, het is niet waarschijnlijk dat je de beste alliantie ooit zult stichten.
    Als je genoeg talent binnen weet te halen, is dat natuurlijk geweldig. Wees echter niet ontmoedigd als je eerste alliantie als leider in een ramp eindigt. Vallen en opstaan hoort bij het spel en je leert niet alles in een keer. Het kan de beste overkomen. Het beste wat je kunt doen bij het leiden van een alliantie is het stellen van leerdoelen, zodat je bij het leiden van een volgende alliantie nog beter voorbereid kunt zijn. En dan stel je weer nieuwe leerdoelen om nog meer ervaren te worden, etc.

Voor zo ver alliantiedoelen. Als je in de top-40 weet te komen met je alliantie, zijn je kansen om een relevante rol op de server te spelen, aanwezig. Niet geweldig, maar wel aanwezig. Als je heel veel geluk hebt of gewoon heel slim spelers binnen weet te halen, kun je het tot de top-20 schoppen, waarin je overleven echt niet vanzelfsprekend is.
    Je doel zou moeten zijn om hoog te eindigen, NIET puur in populatie maar meer in agressieve groei van spelers en militaire kracht. Als je alliantie te klein is qua spelersaantal of def die je snel op de been kan brengen, zal niemand je serieus nemen en zul je een voetveeg van anderen zijn totdat je jezelf kunt bewijzen.

Het punt wat ik hier wil maken, is dat je jezelf doelen moet stellen. Wees echter wel redelijk en stel geen absurde doelen aan jezelf. Als je een topspeler in een topalliantie wil worden, doe dit dan stap voor stap over meerdere servers verspreid. Stel jezelf een doel dat je denkt te kunnen halen, en als dat lukt, stel je doel dan hoger. Lukt het niet, en dat gebeurt ongetwijfeld zo nu en dan, probeer het dan nogmaals. Vasthoudendheid betaalt zich op den duur uit in Travian.

Hoofdstuk 4: Alliantie Prototypen

Prototype: een origineel patroon of model waarop alles wat vergelijkbaar is, is gebaseerd is gekopieerd.

In andere woorden, er is een patroon waar volgens heel veel allianties in Travian opgebouwd worden. Er zijn altijd verschillen in hoe dit tot in details werkt, en die verschillen zullen er ook altijd zijn (gelukkig maar). Mijn categorieŽn zijn ongetwijfeld incompleet en er zal veel meer te vinden zijn. Dit zijn echter de vormen waarvan ik denk dat je er de meeste allianties wel onder kunt scharen. De actuele vorm van de alliantie kun JIJ echter alleen beoordelen, het is immers JOUW alliantie, JIJ bent de leider en JIJ bepaalt hoe deze er uit zal zien. Dat doet niemand anders.

Ik schets hieronder een overzicht van welke vormen ik wil onderscheiden.

De n00b alliantie
    Als algemene opmerking bij dit type, een manier om deze allianties te ontdekken is door de kaart aan het begin van de server goed te bestuderen.50-90% van de aanwezige allianties dan, bestaat uit n00b spelers, veelal opgesplitst in twee of meer kwadranten waarbij de speler vaak op 50 velden of meer van zijn dichtstbijzijnde alliantiegenoot te vinden is.

Dit in combinatie met de lage ranking later in het spel en de ondergemiddelde speler, maakt dit misschien wel de gemakkelijkst te herkennen alliantie. Later in het spel zullen deze allianties vaak verdwenen zijn omdat ze zo massaal gefarmd worden dat ze geen kans tot opbouwen krijgen. De allianties die deze kans wel hebben gehad zullen vaak alsnog verspreid zijn over drie of vier kwadranten. Dit is niet eens een slecht gegeven, mits je alle spelers concentreert in een centraal gebied (een zgn. “stronghold”). De echte n00b alliantie doet dit echter niet en is vaak een weerloos slachtoffer van bijna elke andere speler.

De pacifisten
    Helaas is dit in mijn ogen het meest voorkomende type alliantie in Travianland. Helaas voor de spelers die erin zitten dan he, niet voor degenen die hen kunnen farmen.
    Hoe herken je deze alliantie? Over het algemeen aan hun profiel. Je ziet regelmatig berichten aan alle alliantiegenoten in het eigen profiel staan. Dit lijkt een beetje op het “we zijn vredelievend” statement wat je vaak in allianties lager dan plek 50 ziet staan.

Een paar teksten in het alliantieprofiel waaraan je een pacifistische alliantie kunt herkennen, volgen hieronder. Voor de leesbaarheid heb ik de spelfouten die je er vaak in ziet, uit gehaald.

Tekst: “We zijn een vredelievende alliantie maar als je ons aanvalt slaan we terug!”.
    Uitleg: “Als je ons aanvalt amuseren we je met grappige IGM’s en nutteloze bedreigingen”.

Tekst: “Iedereen mag lid worden, je hoeft niet actief te zijn”.
    Uitleg: “Farm me… Vlug… Voordat iemand anders het doet”.

Tekst: “We willen een alliantie en NAV met iedereen!”
    Uitleg: “Bekijk ons profiel regelmatig, we updaten jouw farmlijst regelmatig voor je zodat je het niet zelf hoeft te doen”.

Tekst: “We zijn een groep nieuwe spelers die naar vredelievende spelers op zoek zijn”.
    Uitleg: “We zijn ingesteld op falen, dus farm ons alsjeblieft uit medelijden”.

Er zijn natuurlijk veel meer van dit soort teksten, in allerlei variaties, mogelijk.
    Uiteraard is de kans om hier als alliantie relevant te zijn tijdens een server, nihil.

Hoe ga je hier diplomatiek mee om? Niet. Farm ze gewoon. Ze zijn als farm meer waard voor je dan als bondgenoot. Door een verbond met ze te sluiten snij je jezelf in de vingers.

De puppy-alliantie
    De puppy-alliantie lijkt op de pacifisten, maar met een klein verschil. Een puppy heeft net opkomende tandjes waar ze mee proberen je te bijten. Ze zijn amusant om mee te spelen, maar hebben geen flauw benul waarom je iemand die veel groter is dan jijzelf soms beter niet aan kunt vallen.

Wanneer je een puppy aanvalt, reageert die meestal met een counteraanval. Die zijn best leuk, maar een puppy heeft maar een beperkt aantal tandjes en die breken bij een van hun eerste pogingen vaak al af. Wanneer een puppy een IGM verstuurd naar zijn/haar aanvaller, gaat dit meestal in de trent van “IK MAAK JE DOOD N00B!”, “WTF!!!!!” etc. Scheldende personen vind je het vaakst in deze categorie.

De kans om relevant te zijn als alliantie is bijna net zo klein als bij een pacifist. Ze zijn wel iets groter, want als ze zich verenigen kunnen ze soms eenmalig best wel een klein vuistje maken. Met andere woorden, de puppy krijgt last van rabies.
    Hoe ga je hier mee om? Simpel, verwijder de rabies. Gooi de graanvelden etc. van de alliantieleiders plat en farm ze zo ongenadig dat ze deleten. Vaak volgt de rest.

De tekkels
    Ze hebben de handleidingen gelezen en zijn soms aardig actief in het recruteren van leden. De enige type newbie alliantie die wellicht enige kans van slagen heeft. Ze trekken vaak ten strijde tegen allianties van lager of hoogstens vergelijkbaar niveau.
    De alliantie is vooral opgebouwd uit nieuwe spelers die best wel een beetje talent hebben voor het spelletje en er slim genoeg voor zijn om wat te kunnen bereiken. Van de andere kant zijn ze met een ranking van 20-40 nog steeds vrij klein.

Hoe herken je een tekkel-alliantie? De drie belangrijkste manieren zijn een grote hoeveelheid geplaatste def, gecoŲrdineerde aanvallen (hoe onbetekenend ook) en niet onredelijk klinkende berichten van alliantieleiders.

Dit type alliantie heeft de potentie om in het midden van de server best een klein rolletje van betekenis te spelen. Hierbij komt overigens wel een combinatie van geluk, planning en een goede diplomatie bij kijken, met als belangrijke toevoeging de vaardigheid om wanneer nodig een grote hoeveelheid def tegen een grote speler op de been te brengen (wat echt een basisvoorwaarde is voor overleven op de langere termijn).
    Dit type alliantie is zelden geschikt om een eindspel te spelen, ook als er een paar spelers met eindspelervaring al lid van zijn. Er werken echter te veel factoren tegen hen:
    1. Niet genoeg ervaring bij alle leden;
    2. Dit type alliantie is meestal te lang bezig met het spelletje te leren en loopt hierdoor een onoverkomelijke achterstand op de top op;
    3. Het eindspel is zelden tot nooit vantevoren al begrepen in al zijn complexiteit;
    4. Late start met eindspelvoorbereidingen, als die Łberhaupt al plaatsvinden;
    5. Vaak een doel van grote allianties die ze, terecht, als potentiŽle bedreigingen zien.

Hoe leidt je een tekkel-alliantie?
    Hier zijn verschillende strategieŽn voor.

1. Concentreer je op een specifiek gebied waar al een aantal spelers liggen. Hierbij moet je echter met een aantal dingen rekening houden.

a): Het moet absoluut in een gebied zijn waar al een aantal van je spelers liggen.
    b): Het “blok” dorpen is niet altijd de beste verdeling. Hierbij doel ik op een groep dorpen van dezelfde alliantie die tegen elkaar liggen. Dit heeft zo zijn voordelen, bijvoorbeeld bij het ondersteunen van een WW-dorp of het reduceren van looptijden voor je defence. Het heeft echter ook een aantal nadelen. Een gebrek aan farmmogelijkheden is hier de grootste van.
    Daarnaast kan het ‘helpen’ in de verdediging, maar het maakt je dorpen niet veiliger! Een ander nadeel is dat wanneer de reistijd voor vijanden niet zeer groot is, de reistijd voor katapulten ook vrij klein is. Wat uiteindelijk betekent dat als iemand 1 speler in je blok weet te raken, hij met min of meer dezelfde inspanning in principe iedereen weg kan schieten.
    c): Een andere strategie bij het plaatsen van je dorpen kan zijn om het aantal mensen in je 7x7 veld, te limiteren. Bijvoorbeeld 3 tot 5 spelers, dit geeft je het voordeel van ondersteuning zonder dat je extreem hoeft te concurreren voor je oases. Dit kun je het beste doen door je grotere spelers eerst de croppers te laten pakken en daar omheen een ‘ring’ te maken van ondersteunende dorpen. Dit geeft je uiteindelijk een grotere invloedssfeer als tekkel-alliantie.

2. CreŽer je eigen stronghold. Mogelijke opties hiervoor zijn:

a): In de buurt van een mogelijk Natardorp. Als je wilt weten waar je die mogelijk kunt vinden, zoek het op in een van de aanwezige handleidingen. Natardorpen zijn de meest strategische plekken op de hele kaart aangezien ze de sleutel tot de overwinning zijn. Als je een stronghold hier plaatst, geef je een visitekaartje af naar anderen, een intentie van “wij willen meedoen met het eindspel”. DOE DIT NIET. Als tekkel moet je niet proberen net zo hard te bijten als een Duitse herder, dat verlies je onherroepelijk. Als je de aandacht op jezelf vestigt wordt je als tekkel-alliantie alleen maar weggeschoten.

b): Stel, het einde van je stronghold is een vakje of 25 van een Natardorp af. Dan wordt het interessant. Je bent dichtbij genoeg om een Natardorp te ondersteunen of te bedreigen (afhankelijk van je gevoerde politiek). Afhankelijk van je vaardigheid in de diplomatie, en de houding van andere allianties in het algemeen, zou je het best lang kunnen overleven en een rolletje kunnen spelen in het eindspel. Als leider van een tekkel-alliantie gedurende je eerste server is dit best een amuserend proces. En ZEER leerzaam.

3. Recruteer niet buiten je vastgestelde gebied maar houdt je aan je grenzen. Wil je er toch iemand buiten dit gebied buiten halen, dwing dan de belofte af dat hij/zij toekomstige dorpen BINNEN het gekozen gebied zal stichten.

4. Zorg er alsjeblieft heel goed voor dat je netjes en gericht communiceert naar andere alliantieleiders. Het laatste wat je wilt is overkomen als een debiel wanneer je diplomatieke banden met anderen aan wilt gaan.

5. Accepteer het feit dat je geregeld aangevallen zult worden. Niemand is vrij van aanvallen, jij dus ook niet. Je bent niet groot genoeg als alliantie om levensbedreigend te zijn voor andere allianties, maar je bent wel groot genoeg om een potentieel gevaar te zijn wat snel uitgeroeid moet worden.

6. Zorg voor een geweldige verdediging in je alliantie. Het is mogelijk voor een tekkel om het maandenlang tegen een of meerdere top-20 allianties uit te houden door een combinatie van een juiste verdedigingsstrategie, de juiste hulp van buitenaf (hier komen je diplomatieke skills weer om de hoek kijken!) en actieve spelers. Als je met rust gelaten wilt worden door de grote jongens, komt niks beter over dan een goede verdedigingsrang van enkele centraal gelegen spelers.

Hoe om te gaan met een tekkel als grote alliantie
    Ben je als alliantie groter dan een tekkel? Neem ze dan op of vernietig ze. Ga er niet mee lopen rommelen, want het geeft je oneindig veel problemen wanneer je ze te groot laat worden. De enige bruikbare tactiek is om ze te gebruiken en dat kun je op twee manieren doen:

1. Stel je wil eigenlijk alliantie A vernietigd zien. Propageer naar de tekkel-alliantie zeer negatieve berichten over A en provoceer ze, zodat ze ten strijde trekken tegen A. Of andersom, maar A is moeilijker op te jutten aangezien die het spelletje beter kennen. Welke weg je ook neemt, het resultaat is dat je twee allianties met elkaar in oorlog hebt. Jij bent de lachende derde, en puin ruimen is echt geen ramp.
    2. Help ze in het geheim tegen jouw vijanden. Stel dat de tekkel wordt aangevallen door A. Plaats stiekem wat van je eigen defence (die je toch kunt missen als topspeler want je hebt genoeg) in de dorpen van de tekkels, zodat alliantie A er dood op loopt. Daar heb jij zelf meer voordeel van dan de tekkel, uiteindelijk. Dit vereist overigens wel zeer subtiele diplomatie.

De ons-kent-ons alliantie
    De ons-kent-ons alliantie kenmerkt zich door een groep spelers wat elkaar van een andere bron dan Travian kent. Dit is een enorm voordeel voor dit type alliantie.
    Waar nieuwgevormde allianties tijd kwijt zijn met het opstellen van een coherente interne structuur en communicatienetwerken opzetten, kan de ons-kent-ons alliantie uit de startblokken schieten en hoeven ze zich vrijwel alleen maar bezig te houden met externe diplomatie. Het leiden van zo’n alliantie kost dan ook relatief weinig werk.
    Hier wil ik nog aan toevoegen dat gedurende het midden- en eindspel de ons-kent-ons alliantie nog een enorm voordeel heeft. Elke alliantie kent onvermijdelijk een bepaald verloop, spelers moeten stoppen vanwege allerhande situaties. De ons-kent-ons alliantie heeft vanuit de eigen community, groep of whatever, een voorraad personen waar ze uit kunnen (en zouden moeten!) putten. Op deze manier kunnen nieuwe spelers relatief gemakkelijk instappen, terwijl bij vrijwel andere allianties het toch altijd even aanpassen is aan de structuur.
    Het laatste voordeel heeft te maken met spionage. Het is erg moeilijk om een goede spion in een ons-kent-ons alliantie te plaatsen. Wanneer het toch lukt, zijn ze meestal ook vrij snel ontmaskerd. Veel inside-informatie van een ons-kent-ons alliantie, zullen anderen dan ook doorgaans niet krijgen.

Het potentieel van een dergelijke alliantie is onmogelijk te zeggen. Er zijn allianties die servers hebben gewonnen (of bijna, zo heb ik zelf in kolo.nl mogen spelen dat op de eerste S4 als 2e eindigde), er zijn ook ons-kent-ons allianties die niet boven het niveau van een pacifist uitstijgen. Daarom is ook de diplomatie ten aanzien van een dergelijke alliantie afhankelijk van hoe de ons-kent-ons spelers zich zullen profileren.

Overigens kan een ons-kent-ons alliantie ook ontstaan door mensen die elkaar goed kennen via Travian. Het gaat dan vaak om goede spelers met meerdere servers ervaring, die toenadering tot elkaar hebben gezocht. Om de een of andere reden lijken deze allianties intern echter wat minder stabiel te zijn. Vraag me niet waarom, het is slechts een observatie van jaren.

Persoonlijk wil ik hier nog aan toevoegen dat een groep aan elkaar bekende spelers die samen een alliantie vormt, echt verreweg het lekkerste speelt. Het is een hele ongedwongen situatie waarbij vaak vooral het plezier voorop staat en er weinig druk is vanwege allerlei andere situaties. Niet makkelijk om een succesvolle ons-kent-ons alliantie te creŽren, ik heb zelf zoals gezegd in kolo.nl mogen spelen en heb hier toch een van de leukste servers beleefd.

De immigranten
    Een immigrerende alliantie is een groep spelers die ervaring heeft met browserspellen en eens een kijkje komt nemen bij Travian. Op basis van hun ervaringen met vorige spellen zijn ze net een stap verder dan de tekkel-alliantie. Over het algemeen doet een dergelijke alliantie zijn huiswerk goed en leren ze erg snel wat je tactisch wel en niet moet doen. Een prima voorbeeld op .nl van een immigranten-alliantie vind ik TFD.

Een immigrerende alliantie herken je vrij gemakkelijk aan hun profiel. Vaak staat daar een tekst waarop geschetst wordt waar ze vandaan komen. Als dat niet het geval is kun je dat door wat beleefd te communiceren met een paar leden ook achterhalen. Over het algemeen is het vooral een gezellige groep spelers die niet direct de grootste geheimen voor elkaar heeft.

De kans om een grote rol te spelen gedurende een server zijn niet ontzettend groot. Tenzij ze echt supergoed zijn, zul je een immigrerende alliantie nou niet direct op plek 1 terugzien in de ranking gedurende hun eerste server. Mochten ze echter goed opgebouwd zijn, dan kunnen ze een ontzettend sterk bolwerk vormen waar menige alliantie zijn tanden op stuk weet te bijten. Of het is een uitstekende eindspelpartner voor jouw alliantie.

Hoe je diplomatiek met een immigranten alliantie omgaat, ligt nogal gevoelig. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk, en dat hangt vooral af van of de immigranten openstaan voor samenwerking of niet. Als dat zo is, probeer er dan wederzijds voordeel uit te halen door een alliantie aan te gaan, met elkaar te fuseren o.i.d. Het fundament van een immigranten alliantie is doorgaans zeer stevig en het helpt de opbouw van je eigen alliantie.
    Willen ze echter niet samenwerken, dan is het zaak om ze weg te schieten. Hoe eerder hoe beter. Een volgroeide immigrantenalliantie die het spelletje heeft geleerd is namelijk levensgevaarlijk voor jouw alliantie. Dat zul je in weinig situaties overleven.

De ervaren rotten
    Dit type alliantie is een potentiele eindspelkandidaat. Ze spelen Travian al langer, hebben het met vallen en opstaan geleerd en hebben hun zaakjes in orde. Ze kunnen individueel een mannetje staan en hebben dit doorgevoerd naar een solide interne structuur. Gebaseerd op de ervaring van de leiders zal een dergelijke alliantie een zeer sterke partner zijn, of een dodelijke opponent.
    Je kunt een dergelijke alliantie spotten door in de top van de ranglijst te kijken. Er zijn twee manieren waarop een ervaren rot bereikt. De ene is door een heel stel wings te maken en dit vrij snel te beperken tot een of twee allianties (het zgn. “survival of the fittest”. Dit komt in .nl niet heel veel voor maar op .de servers bijvoorbeeld juist wel). De andere mogelijkheid is door met een kleine maar solide groep te beginnen en de besten in het eigen kwadrant op te nemen in de alliantie.

Hoe kun je hier diplomatiek mee omgaan? Nou, als je een kleine alliantie bent kun je het vrijwel vergeten. Je kunt ze dan alleen opvallen door ervoor te zorgen dat je een enorme hoeveelheid defence op de been weet te brengen. Zorg ervoor dat als een ervaren rot je aanvalt, dat die dan nooit met iets anders dan dode troepen naar huis gaat. Zorg met andere woorden voor een zwart gat waar alle troepen in zullen vallen. En zorg ervoor dat je geen farm bent. En dat allemaal zonder al te agressief te spelen, want dan krijg je hun katapulten op je dak.
    Mocht je een ervaren rot de grond in willen schieten, dan kun je het beste eerst zorgen voor een enorme defence terwijl je in alle rust aan je eigen militaire slagkracht bouwt. Later in het spel als je nog steeds standhoudt kun je vermoedelijk wel een partner vinden (liefst een andere vijand van de ervaren rot) waarmee je gecombineerd tegen de ervaren rot ten strijde kunt trekken.
    Over het algemeen zijn dit soort oorlogen echter wel de meest slepende die gevochten kunnen worden, dus als je zoiets begint, wees dan bedacht op veel gevecht waarbij het heel lang kan duren voor een van beide partijen een doorslaggevend voordeel weet te behalen.

Piraten
    Piraten kom je vrij weinig tegen in Travianland. Het gaat om allianties die geen zier om het eindspel geven, en alleen maar het spelletje willen spelen zoals het bedoeld is. Met andere woorden: oorlogen vecht je uit omdat het kan, omdat het een oorlogsspel is en oorlogvoeren is dan ook het doel van het spel.

Een piratenalliantie bestaat doorgaans niet uit nieuwe spelers. Het bestaat eerder uit zeer ervaren spelers die hun portie lol met de ‘standaard’ doelen wel hebben gehad, en weinig meer doelen hebben die ze nog willen bereiken. Ze spelen dan ook vooral met het doel om andere mensen aan het huilen te brengen en hun speelgoed te stelen.
    Probeer geen diplomatie met deze alliantie aan te knopen, dat is waarschijnlijk verspilling van tijd en moeite. De piratenalliantie ziet iedere alliantie die ze niet mogen als een vijand, en dat is doorgaans al voldoende reden om oorlog te gaan voeren. En mogen ze je wel? Dan heb je geen last van ze en hoef je ook geen buitengewone diplomatie te voeren.

Hoe herken je een piratenalliantie? Meestal door een behoorlijk grote mond op het forum en door farming over de hele kaart. Vaak roepen ze dingen in de hoop dat anderen hen gaan aanvallen, dat geeft de piraat een excuus (wat ze vaak niet nodig hebben, maar goed) om iemand’s arm af te bijten en hem daarmee om de oren te meppen.

De kans dat een piratenalliantie overleeft wordt steeds groter naarmate de server vordert. Wanneer je ze niet in het begint weet te kortwieken, kunnen ze een klein gebied gaan domineren en langzaam aan uitbreiden. En hoe langer dit duurt, hoe meer kans je ze geeft om op te bouwen. Totdat ze opeens met kernwapens voor je deur staan, en ga je dan maar eens verdedigen met een stel phalanxen.
    Wil je toch diplomatieke banden met een piratenalliantie? Wees dan heel voorzichtig en vertrouw ze niet direct. Een piraat laat je niet alleen met je 14-jarige maagdelijke dochter die 500 euro op zak heeft. Van de andere kant kunnen piraten ook heel loyaal zijn wanneer het gaat om oorlog voeren tegen een andere partij. De piraat kan een onschatbare toevoeging zijn voor je eigen oorlogen, maar ook de grootste verrader die je je voor kunt stellen. Voorzichtigheid is daarom een must.

Hoofdstuk 5: Voorspellen van alliantie gedrag

Misschien klinkt het raar, maar het grootste deel, en zeker in de top-20-40, hoopt het eindspel te gaan winnen of op zijn minst deel uit te maken van het winnende blok. Laten we deze allianties eens een illusie armer maken.

Wanneer je een andere alliantie onder de loep neemt, een van de meest belangrijke, en waarschijnlijk de meest moeilijke, observatie die je dan moet doen is het stellen van de volgende vraag: “speelt deze alliantie om te winnen?”
    Let op: kwaliteit, ervaring, competentie en strategie hebben vrijwel niets te doen met het doel of de wil om te winnen! Dit zijn middelen om de winst te bereiken, maar niet het uitgangspunt op zich! Ik heb immers nog nooit een alliantie gezien met het doel om ervaren genoemd te kunnen worden.

Het eerste onderdeel van de vraag of de speelt om te winnen, is door na te gaan of de alliantie wil winnen door een wereldwonder te bouwen. Benader dit neutraal en objectief, laat dus niet je eigen mening over de kans op succes meespelen maar bekijk puur naar wat de andere partij wil. De realiteit komt later pas aan bod, wanneer je na gaat denken over mogelijke samenwerking of oorlog.
    Als het antwoord op deze vraag “ja” is, als B dus een wereldwonder wil bouwen, dan is het waarschijnlijk dat ze ook actie zullen ondernemen met als doel dit makkelijker te kunnen realiseren. Ze zullen contact zoeken met allianties die er hetzelfde over denken als zijzelf en waarvan zij denken dat deze het halen van het doel kan vergemakkelijken. Ze zullen van de andere kant ook snel ten strijde trekken tegen allianties in de buurt waarvan ze denken dat deze het halen van hun doel kunnen belemmeren of een bedreiging hiervoor vormen.

Wanneer je weet dat een alliantie speelt om te winnen, kun je relatief gemakkelijk bepaalde acties voorspellen. Deze voorspellende gave kun je aanscherpen door informatie te verzamelen over het alliantie prototype (zie voorgaand hoofdstuk), een overzicht te schetsen van de sleutelspelers, van de algemene kwaliteit van de individu’en (ook qua ligging) en de gehanteerde strategie.
    Wanneer je speelt om de server te overleven en een wereldwonder te bouwen, hoef je alleen maar te bedenken welke acties je daarvoor zou moeten ondernemen om de winst te garanderen, en je ziet al veel van de activiteiten die je hebt bedacht bij andere allianties die ook willen winnen.
    Denk aan het stichten van dorpen op strategische plekken waar mogelijk de Natars verschijnen, het grijpen van strategische punten op de kaart, het veiligstellen van de eigen grenzen, een coherente defencestructuur, etc. Hoeveel van deze acties zichtbaar worden en hoe snel dit gebeurt, is de eerste onzekerheid. De alliantie die dit namelijk als eerste goed weet op te bouwen heeft een groot voordeel ten opzichte van andere partijen. Doe je dit niet, dan zul je bij een stevige oorlog als een plumpudding in elkaar zakken.
    Belangrijke factoren die een rol spelen bij het realiseren van deze acties zijn de kwaliteit van de leiders, van de individuele alliantieleden, externe diplomatie van een alliantie en militaire slagkracht richting andere partijen.

Bedenk heel goed: elke actie die een alliantie dichter bij het doel van winnen zal brengen, zal waarschijnlijk genomen worden. Hoe dichter bij het doel men is, hoe waarschijnlijker. Mensen die bewust zijn van dit feit hebben een groot voordeel, zij kunnen dit gegeven namelijk voor hun eigen agenda gebruiken. En hier kun je weer op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende acties:
    1. Benader een alliantie met een voorstel dat mutueel voordeel oplevert, zoals het elimineren van een bedreigende alliantie;
    2. Werk hun plannen tegen, bijvoorbeeld door een stronghold te bouwen op een plek die de ander heeft uitgekozen om zich in de toekomst te vestigen. Door het patroon van de dorpenverdeling van een andere alliantie te bestuderen, kun je vaak een accurate voorspelling doen van de richting waarin ze uit willen breiden, en hier kun je dan zelf weer op inspelen;
    3. Benader een vijandelijke alliantie om de voor het eindspel gaande alliantie te elimineren, om zo hun voorgenomen doel om zeep te helpen.

Een kleine waarschuwing bij dit stukje tekst: ben er nooit van overtuigd dat je volledig op de hoogte bent van de plannen van een andere alliantie. Staar jezelf niet blind op je gegevens, maar houdt er rekening mee dat je zelden de hele ziel en zaligheid van een andere alliantie weet en dat elke server dusdanig onderhevig aan veranderingen is dat de doelen van allianties ook bijgesteld kunnen worden.
    Daarnaast, ook al denk jij dat actie A het beste is, dat betekent niet dat de andere alliantie dat ook denkt. Iedereen heef t immers zijn eigen speelvoorkeuren. Ga je ten onrechte wel uit van deze ‘logica’, dan geef je het voordeel wat je qua kennis over de ander hebt, volledig uit handen. Er zijn te veel factoren die van alles kunnen beÔnvloeden, en je kunt alleen accuraat bijblijven als je je concurrenten voortdurend blijft screenen en beoordelen.
    Wees verder ook niet bang dat je het fout kunt hebben. Falen is evenzeer onderdeel van het spel als geduld dat aan het begin is. Je kunt niet alles goed hebben, en aan het einde van een server is er slechts 1 winnaar. Vrijwel alle andere mensen die zich met een eindspel bemoeid hebben, hebben dan gefaald. Wees hier niet bang voor want de statistische kans dat je faalt is ontzettend groot. Accepteer daarom de mogelijkheid tot falen, maak je beste beoordeling en houd hieraan vast totdat je een indicatie hebt dat deze mogelijk fout kan zijn. Als dat zo is, is het een mooi moment om een nieuwe beoordeling van de andere alliantie(s) te bepalen.

Dan is er nog een hele andere situatie, namelijk dat je te maken hebt met een alliantie die niet speelt om te winnen maar juist speelt om anderen ervan te weerhouden dat ze winnen. Dit is hele andere koek, en als je praat over voorspellingen is het veel moeilijker om elke actie van die alliantie te voorspellen.
    Soms is het doel van een alliantie simpelweg om alliantie X koste wat kost niet te laten winnen (voorbeeld: dat was het doel van Yakuza op de recent afgelopen S2 t.a.v. Camorra), soms is het doel gewoon om zoveel mogelijk chaos te creŽren zodat je een leuke server krijgt waarin veel acties plaatsvinden.

Allianties die toegewijd zijn aan het voorkomen dat anderen winnen, zijn vrij zeldzaam in de top-20 van een ranglijst. Het gaat hier om veel (versplinterde) allianties die hebben ingezien dat ze niet kunnen winnen en op een dergelijke manier er alsnog een leuke server van proberen te maken. Ze zijn echter militair nog sterk genoeg om grote problemen te veroorzaken voor degene die zij als boosdoener zien voor het vernietigen van hun winstkansen.
    Krijg je zo’n alliantie tegenover je in het strijdperk, maak je borst dan maar nat. Je hebt hier namelijk te maken met een alliantie die niets meer te verliezen heeft, maar juist heel veel kan winnen door jou te vernietigen. Bereid je dan maar voor op slepende oorlogen en dat de tegenstander het niet op zal geven totdat zij of jij helemaal weg zijn/is.

Dan heb je nog de alliantie die vanaf het begin al geen interesse heeft in het eindspel. Hen kan de winst simpelweg geen moer schelen. Hun doel is simpelweg zoveel mogelijk chaos te scheppen en iedereen tegen elkaar in het harnas te jagen, zodat de kansen van iedereen om te winnen steeds kleiner worden. Hun doel is dan ook om oorlog te voeren en hun idee van ‘winst’ is gebaseerd op militaire dominantie en het tegen elkaar uitspelen van eindspel concurrenten.
    Deze allianties zijn verreweg het meest onvoorspelbaar. Ze kunnen zich verschuilen achter een net van pogingen om te winnen, terwijl ze in de realiteit een poging doen om anderen van de winst af te houden. Door zich al dan niet publiekelijk te distantiŽren van het bouwen van een wereldwonder, hebben ze een veel breder scala aan politieke en militaire strategie die ze toe kunnen passen, al helemaal wanneer ze erin slagen om in een invloedrijke positie terecht te komen in de loop van de server. Ook deze alliantie heeft vrij weinig te verliezen.

Uiteindelijk komt alles echter op hetzelfde neer. Het spel is puur wat je er van maakt, en je hoeft niet jezelf een winnend WereldWonder als doel te stellen om toch plezier in een server te kunnen hebben.

Hoofdstuk 6: Forumgedrag en propaganda

Het is momenteel 10 maart, ’s ochtends vroeg. Ik ben al ruim zes weken bezig aan dit artikel, door het bij te slijpen aan allerlei kanten, door mensen om feedback te vragen, door recente ervaringen bij te voegen, etc. Ik heb op het punt gestaan om dit al een paar gepost te hebben, maar heb het telkens niet gedaan doordat ik het gevoel had dat er nog iets ontbrak. Gisteravond sprak ik iemand die me op het element wees dat ik inderdaad nog niet had verwerkt. Het gaat hier om het posten op het Travian.nl forum.
    Ik bespreek enkele observaties van het Travian.nl forum, aangevuld met wat persoonlijke meningen.

Introducties
    Als speler die vaak in de top van de ranglijsten heeft meegedraaid, en als leider van allianties op verschillende servers, kan ik zeggen dat ik nog nooit iemand heb gerecruteerd op basis van een sollicitatie op het forum. Ik ken ook geen andere hoog genoteerde alliantie die dit wel doet. Als het je hoop is om op deze manier toch een plekje in een top-alliantie te veroveren, laat die hoop dan maar heel snel varen, want dit is niet de manier waarop je een kans krijgt.

Hoewel het volgende advies fronsende blikken gaat oproepen bij moderators etc., ga ik het toch neerzetten:
    Plaats nooit, nooit, maar dan ook echt helemaal nooit, een sollicitatie in dit forum. Al helemaal niet als je ingame naam en je forumnaam identiek zijn. Doe dit echt ab-so-luut nooit!

Ik ben ervan overtuigd dat de intentie van dit subforum is om spelers aan een fatsoenlijke alliantie te helpen. En hoewel dit bij andere spellen prima werkt, is dat simpelweg niet zo in Travian. Waarom dat is zou ik niet weten, het werkt gewoon niet. Punt.
    Om een overzicht te schetsen van wat er in de praktijk vaak gebeurt wanneer je dit toch doet, zie het volgende metaforische stukje tekst:

Stel je voor. Je bent een onwijs knap meisje, slank figuur, mooie lange haren, een gave huid. En wat meer is, je bent vrijgezel en woont in je eentje. Je hebt geen enkele kennis van zelfverdediging, geen sloten op je deur, je woont in een afgelegen huis aan het eind van een doodlopende straat, ver weg van buren die het wat kan schelen wat er met je gebeurt.
    Omdat je zo eenzaam bent besluit je om een advertentie op een dating website te zetten.
    Nu zou dit nog niet zo’n probleem zijn, ware het niet dat je besluit om mensen aan te trekken door er een vrijwel naakte foto van jezelf op te zetten, vergezeld van je exacte naam, adres, telefoonnummer, BSN-nummer en het feit dat je geen sloten op je deur hebt.

Hoewel dit onontkombaar niet slim is om te doen… wordt het nog erger. Het blijkt dat de dating site waar jij in al je glorie opstaat gelezen wordt door een verzameling verkrachters, inbrekers, geweldplegers en moordenaars. En die criminelen blijken allemaal een jonge vrouwenfetisj te hebben.

Natuurlijk is er een kans dat je prins Tristan op het witte paard tegenkomt die je gezelschap komt houden. Het is echter waarschijnlijker dat je Sweeney Todd op de stoep vindt die je driedubbel komt verkrachten, je keel doorsnijdt, je huis overhoop haalt en al je snoeperige oorbelletjes in de nabijgelegen apotheek verpatst om een stel nieuwe messen te kopen.

Ik wil even aangeven dat ik niet eens ontzettend overdrijf. Je sollicitatie op het forum plaatsen is vragen om problemen. Ja, hier gaan ongetwijfeld de wenkbrauwen van velen een stukje omhoog, maar het gebeurt…. Veel. Adverteer hier niet dat je een potentieel slachtoffer zonder sloten op je deur hebt, want als je dat doet zal iemand ongetwijfeld proberen dat ook van je te maken.
    Zeker als je nieuw begint met dit spel, is het laatste wat je wilt bovenstaande gegevens posten op het forum. Ik zeg niet dat je niet moet posten, ik zeg ook zeker niet dat je geen vragen moet stellen, maar doe dat in het vragendeel en niet in serverdelen (uiteraard nadat je de zoek hebt gebruikt! ^_^)
    Wanneer je nieuw bent en een alliantie zoekt, kijk dan ingame eens op de kaart naar een leuke alliantie die bij jouw grootte past. Solliciteer ingame. Een enorme CV uit de kast trekken zal je weinig verder helpen, goede communicatieve vaardigheden en vriendelijkheid wel. Het recruteren voor de top-allianties vindt echter plaats IRL, via IRC, ingame of via externe forums. Niet via het algemene Travian.nl forum.

Voor alliantie introducties geldt hetzelfde. Behalve dan dat je een groep 15-jarige meisjes bent die overal aangeeft wanneer ze in hun eentje midden in het bos gaan kamperen. Uiteraard ook zonder sloten op de deur.

Policy en Diplomatie
    Welkom bij de Travian tabloids.
    Ja, tabloids. Dit is de plek waar mensen komen om modder te gooien en de concurrenten door propaganda te voeren buitenspel proberen te zetten. Dat is het enige doel van dat forum.

Om het P&D forum te begrijpen, is alles wat je moet weten, wat het woord “Truthiness” inhoudt. Dit woord is bedacht door de Amerikaan Stephen Colbert. Het betekent het met hartstocht willen vasthouden aan voorstellingen die waar zijn vanuit een persoonlijke, egoÔstische visie, zonder dat de waarheid daarvan weerlegd kan woorden door rede of tegensprekend bewijs.

Je hebt geen feiten en grafieken nodig op het forum als je aan deze truthiness vast weet te houden. Natuurlijk wordt je gekruisigd als je je puur op verzinsels baseert, je moet wel enig ondersteunend gegeven hebben. Maar uiteindelijk is het allemaal propaganda waarin je de feiten dusdanig kunt manipuleren totdat het goed aanvoelt.

Een hele belangrijke opmerking: als je als alliantie actief bent op het P&D forum, wees dan heel voorzichtig. Dit kan je reputatie maken of breken, en een slechte repuatie heeft ingame hele negatieve gevolgen.

Slot

Het is nu ruim twee maanden geleden dat ik met dit schrijven begon. Veel teksten en onderwerpen zijn opgesteld in samenwerking met een paar Amerikanen en Italianen met wie ik veel contact heb verkregen door middel van Travian. Hun handleidingen zijn allang verschenen – hopelijk voegt de mijne nog wat toe voor Travian.nl.
    Ik ben hen veel dank verschuldigd voor de geanimeerde discussies die we hebben gehad de afgelopen maanden. Verder wil ik graag een ieder bedanken met wie ik de afgelopen jaren heb mogen discussiŽren, ik leer nog steeds elke dag bij van veel verschillende mensen.

Zoals ik in dit behoorlijk lange artikel heb proberen te schetsen, is politiek in Travian van vitaal belang. Het kan je alliantie maken of breken. Natuurlijk is dit geen sluitend bewijs – het is echter wel een richtlijn die in mijn optiek je kansen om het bereiken van je doel kan vergroten.

Maar zeker voor de meer ervaren alliantieleider heb ik een laatste advies wat ik heel belangrijk vind: stel jezelf een realistisch doel en implementeer deze in je eigen speelstijl. Je identiteit als alliantie is wat je er zelf van wil maken. En raak de draad niet kwijt in het feit dat het een spelletje is.
    Laatst gewijzigd door Cookie-Clan : 26-03-2009 om 11:56 Reden: schoonheidsfoutjes. ;-)

Regels voor berichten