Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 25

Discussie: Handleiding: 15 cropper

Standaard Handleiding: 15 cropper

Beste Spelers,

Nadat ik op verscheidene server veel vragen heb gekregen van beginnelingen over het opbouwen van een 15 cropper heb ik besloten om een handleiding te maken.

Ik weet dat dit in het verkeerde gedeelte staat maar in het ander kon ik het niet posten. @MH: Gelieve het te verplaatsen!

1. Inhoud

-1. Inhoud

-2. Wat is een 15 cropper?
    2.1 Wat is het nut van een 15 cropper?
    2.2 Hoe ziet een 15 cropper eruit?

-3. De opbouw van een 15 cropper
    3.1 Waar moet je je 15 cropper stichten?
    3.2 Welke dorpen moeten er rond liggen?
    3.3 Wat moet ik eerst bouwen?
    3.3.1 Je 15 cropper tot hoofddorp maken?
    3.4 Wat moet er allemaal aanwezig zijn?
    3.5 Oases

-4. De troepen in een 15 cropper
    4.1 Welke troepen moet ik eerst zetten?
    4.2 Welke troepen moeten er allemaal aanwezig zijn?
    4.3 Welke troepen moet ik trainen in mijn Wapensmid/Uitrustingsmederij?

-5 Praktische Informatie
    5.1 Voordelen en Nadelen van een 15 cropper
    5.2 Vraag en Antwoord
    5.3 Contact

-6. Slot
    6.1 Dank aan...

2. Wat is een 15 cropper?

Een 15 cropper is een tamelijk zeldzaam dorp dat 15 graanvelden, 1 klei-, 1 hout- en 1 ijzerveld bevat. Het wordt vooral gebruikt om een mega-veeg te maken. 15 croppers worden en kunnen het best met andere dorpen versterkt worden.
    Meer hierover zie: 3.2 Welke dorpen moeten er rond liggen?

2.1 Wat is het nut van een 15 cropper?

Het nut van een 15 cropper is dat het heel veel troepen kan stallen zonder dat het in de min gaat. Het heeft vele graanvelden dus je kunt er ook meerdere troepen maken.

Het wordt gebruikt om zowel de grote vegen van top-spelers in te maken als dat het als stalplaats voor een alliantieleger word gebruikt.

2.2 Hoe ziet een 15 cropper eruit?

Een 15 cropper heeft zoals ik al vermeld heb 15 graanvelden, 1 kleiveld, 1 houtveld en 1 ijzerveld.

Plaatje:

3. De opbouw van een 15 cropper

Het opbouwen van een 15 cropper is niet gemakkelijk en kun je best doen van wanneer je minimum 3 dorpen hebt. Een 15 cropper produceert zeer weinig klei, hout en ijzer waardoor je veel met de marktplaats moet transporteren.

3.1. Waar moet je je 15 cropper stichten?

Je kunt best de 15 cropper nemen die het dichtst bij je andere dorpen ligt, dit omdat de handel tussen je dorpen dan zeer gemakkelijk is.
    Je moet ook altijd kijken of er wel genoeg graanoases zijn, neem de cropper die het meeste oase-bonus heeft.

3.2 Welke dorpen moeten er rond liggen?

De eerste 2 dorpen die je er rond legt zijn best gewoon 2 gewone dorpen. De dorpen die je daarna sticht hangt af van je volk.
    - Bij de Romeinen kun je best een ijzerdorp stichten.
    - Bij de Galliers kun je best een kleidorp stichten.
    - Bij de Germanen kun je best een houtdorp stichten.
    Je kunt je 15 cropper dan best centraal tussen de andere dorpen leggen.

3.3 Wat moet ik eerst bouwen?

In het begin kun je best beginnen met je Pakhuis en je Graansilo te upgraden, ze moeten echt wel veel grondstoffen kunnen dragen zodat je van je andere dorpen veel kunt transporteren.
    Daarna kun je best je velden upgraden! Wat je na dit doet hangt er van af of je je 15 cropper een stal-, verdediging- of aanvalsdorp wilt maken.

3.3.1. Kan ik mijn 15 cropper best tot hoofddorp maken?

Het is zeker handig als je je 15 cropper tot hoofddorp maakt, zo kun je je velden hoog upgraden en kunnen er nog meer troepen staan. Wanneer je dorpen in een gebied liggen waar de kans hoog is dat ze je grootste dorp dan overnemen kun je het best niet doen.

Dit hangt af van het soort dorp dat je wilt maken.
    Ik geef nu een lijst wat je het beste kunt maken in een stal-, verdediging- en aanvalsdorp.

In een Aanvalsdorp:
    - Velden zo hoog mogelijk
    - 3 Pakhuizen op maximum
    - 4 Graansilos op maximum
    - Wapensmid
    - Stal
    - Barakken
    - Werkplaats
    - Grote Barakken*
    - Grote Stal*
    - Verzamelplaats
    - Toernooiveld*
    - Muur, Palissade of Muur van Aarde
    - Marktplaats*
    - Academie
    - Paleis of Residentie

In een Verdedigingsdorp:
    - 3 Pakhuizen op maximum
    - 4 Graansilos op maximum
    - Uitrustingsmederij
    - Stal
    - Barakken
    - Grote Barakken*
    - Grote Stal*
    - Verzamelplaats
    - Toernooiveld*
    - Marktplaats*
    - Academie
    - Paleis of Residentie

In een Staldorp:

- 2 Pakhuizen op maximum
    - 5 Graansilo's op maximum
    - Marktplaats
    - Uitrustingsmederij
    - Stal
    - Barakken
    - Verzamelplaats
    - Academie
    - Paleis of Residentie
    (Dit dorp bevat eigenlijk de standaard-dingen op een paar uitzonderingen na.)

*: Dit kan eventueel weggelaten worden.

Het kan zijn dat je niet genoeg bouwplaatsen hebt om al de bovenstaande dingen te bouwen. Dan kun je dingen weglaten of verminderen. Wanneer je Academie is uitgebouwd of je Residentie/Paleis opgebruikt is kun je die ook slopen.

3.5 Oases

Voor een 15 cropper kun je best zo veel mogelijk graanoases nemen. Ofwel oases die alleen graan produceren ofwel half graan, half hout, ijzer of klei. Onderstaand plaatje is van een oase die alleen graan produceert.

Plaatje:

4. De troepen in een 15 cropper.

Een 15 cropper zonder troepen is zoals een cafe zonder bier, daarom is het uiterst belangrijk dat je zo snel, zo veel mogelijk troepen bouwt. Het moeten natuurlijk wel de goede zijn.

4.1 Welke troepen moet ik eerst zetten?

Het principe met een 15 cropper is ongeveer hetzelfde als met een ander dorp. Toch is er een klein verschilletje. Je begint met een farmlegertje, maar zodra dat 200 graanpunten telt begin je al met de grote veeg of met het grote verdedigingsleger.

4.2 Welke troepen moeten er allemaal aanwezig zijn?

Dit hangt af voor welk dorp je gaat. Het is best wanneer je voor een Aanvalsdorp gaat er alleen aanvalstroepen te zetten.
    Wanneer je voor de verdedigingsleger gaat kun je er best je grote verdedigingsleger zetten maar ook een klein farmlegertje.

Welke troepen moet ik in mijn Wapensmid/Uitrustingsmederij trainen?

In de Uitrustingsmederij van je 15 cropper train je best alleen de troepen die je er aanwezig zijn. Bij een Aanvalsdorp alleen in de Wapensmid bij een Verdedigingsdorp alleen in de Uitrustingsmederij.

5. Praktische Informatie

Voordelen en Nadelen van een 15 cropper

Voordelen:
    - Veel graanproductie
    - Je kunt er veel troepen stallen
    - Goed om alliantieleger op te bouwen
    - Perfect om een groot veegleger op te bouwen

Nadelen:
    - Weinig productie van Klei, Ijzer en Hout
    - Aanlokkelijk overname-dorp
    - Afhankelijk van andere dorpen

5.2 Vraag en Antwoord

Vraag: Kun je een 15 cropper overal stichten?
    Antwoord: Nee, je kunt ze alleen stichten wanneer je in de Verlaten Vallei het bovenstaande prentje van een 15 cropper ziet.

Vraag: Waarom kun je het best eerst 2 gewone dorpen naast je 15 cropper leggen?
    Antwoord: Omdat die dorpen heel goed als support-dorpen kunnen dienen. In het begin van een dorp is er meestal ook geen grondstof die je super veel nodig hebt dus...

Vraag: Is een 15 cropper die afgelegen ligt ook goed?
    Antwoord: Hangt ervan af waarvoor je hem wilt gebruiken, als je er een veeg wilt opbouwen voor het eindspel is het best goed. Wil je je veeg tijdens de server ook gebruiken is het niet zo goed.
    Een verdedigings-dorp kun je ook best in de 'bewoonde' wereld stichten.

Vraag: Is een oase die Klei producteert ook goed om met een 15 cropper te veroveren?
    Antwoord: Wanneer je Gallier bent is dit zeker goed. Als je Romein bent kun je best een Ijzer+graan-oase nemen en Germanen nemen best een Hout+graan-oase. Uiteraard neem je best zoveel mogelijk 50% graanoases, en anders 25% graanoases met een andere grondstof, of gewoon 25% graanoases zodat je de 25% graanoases met een grondstoffen voor je support dorpen kunt laten.

5.3 Contact

Voor vragen of andere dingen kun je mij altijd contacteren via PM.

Je kunt mij ook altijd vinden op MSN onder het e-mailadres: Frederik1602@hotmail.com of je kunt mij een mailtje sturen naar Frederik1602@Gmail.com.

Ik ben natuurlijk ook altijd op IRC te vinden onder de naam OnlyArmy. Je kunt mij altijd vinden op #OnlyArmy.pub

6. Slot

Ik hoop dat ik veel mensen geholpen heb met deze tutorial. Ik heb hier zeer lang aan gewerkt dus ik hoop niet afgekraakt te worden.
    Alvast bedankt! En allemaal Prettige Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Er staan waarschijnlijk nog wel een paar fouten in. Gelieve ze te melden wanneer je er een opmerkt!
    Alvast bedankt!

6.1 Met dank aan...

Deze personen wil ik nog even in het speciaal bedanken, want zij hebben het mede mogelijk gemaakt:

- JosV
    - Thomass
    - FearMe

Groetjes, OA
    Laatst gewijzigd door Frederikske : 20-12-2008 om 17:51 Reden: Dingen toevoegen
    HvT ftw! Helden van Toen

Gebruiker

Standaard

maar moet je als je een 15 cropper hebt moet je dan 24 uur online zijn??? want dan moet je steeds weer gs sturen

is er geen optie dat je om de zoveel uur of minuten gs stuurt naar die dorp?

Gebruiker JosV's schermafbeelding

Standaard

Leuke handleiding.

Ik bouw zelf nooit troepen in een cropper.
    waarom niet?

Ik maak de cropper tot hoofddorp en haal de graanvelden naar lvl 19
    In een hoofddorp kan je geen grote barakken/stallen maken wat je natuurlijk nodig hebt voor een mooi groot leger.

Ik bouw mijn troepen dus in een ander dorp en gebruik de cropper slechts als staldorp.

Cosmo: If Wanda sees this, she's gonna think I'm an idiot.
    Timmy Turner: And this would be news to her *how*?

Gebruiker Alarick's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door colaxl Bekijk bericht
    maar moet je als je een 15 cropper hebt moet je dan 24 uur online zijn??? want dan moet je steeds weer gs sturen

Die bestaat niet,

Maar je hoeft echt geen 24/7 online te zijn hoor. Gewoon als je weg gaat even je pakhuis en volpompen en dan barakken en stal aanzetten
    Laatst gewijzigd door Alarick : 20-12-2008 om 14:51 Reden: Quote toegevoegd
    VIVA YAKUZA

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door colaxl Bekijk bericht

Neen, die optie bestaat niet. Maar, waarom zou je altijd online moeten zijn? Er gaat niemand dood als je klei, ijzer of hout op is... Alleen kun je niets bouwen dan.
    HvT ftw! Helden van Toen

Gebruiker Richman's schermafbeelding

Standaard

Leuk geprobeerd, maar niet helemaal nuttig in mijn ogen.

In een verdedigingsdorp bouw je natuurlijk nooit grote barakken >_< en de toegevoegde waarde van grondstof-oases zijn natuurlijk bijna gelijk aan 0.
    S1 --> Morphling
    ~vrijdag~
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McPieter Bekijk bericht
    We hebben het wel af kunnen maken, maar die ambitie hadden we op dat moment niet. Dat heeft niks te maken met verslikken. Dat heeft gewoon te maken gehad met andere keuzes die we op dat moment maakten.

Gebruiker FearMe's schermafbeelding

Standaard

Je kunt zien dat je er veel tijd in gestopt Frederikske, ziet er goed uit.

Gebruiker Thomasss's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frederikske Bekijk bericht

Het kan zijn dat je niet genoeg bouwplaatsen hebt om al de bovenstaande dingen te bouwen. Dan kun je dingen weglaten of verminderen. Wanneer je Academie is uitgebouwd of je Residentie/Paleis opgebruikt is kun je die ook slopen.
    Wat moet er aanwezig zijn als je een staldorp ervan wilt maken Je geeft enkel aanvals-en verdedigingsdorp aan.

Enne typfoutje, zie vetgedrukte. En best stom dat je dat dat even niet hebt uitgetest...

3.5 Oases
    Een 15 cropper zonder troepen is zoals een cafe zonder bier, daarom is het uiterst belangrijk dat je zo snel, zo veel mogelijk troepen bouwt. Het moeten natuurlijk wel de goede zijn.
    Tenzij je een staldorp ervan wilt maken...

Wanneer je voor de verdedigingsleger gaat kun je er best je grote verdedigingsleger zetten maar ook een klein farmlegertje.
    Tenzij je een dorpje ernaast hebt, dat farmt en de grondstoffen doorstuurt. Bespaard onnodige graanpunten in je hoofddorp.

Welke troepen moet ik in mijn Wapensmid/Uitrustingsmederij trainen?

In de Uitrustingsmederij van je 15 cropper train je best alleen de troepen die je er aanwezig zijn. Bij een Aanvalsdorp alleen in de Wapensmid bij een Verdedigingsdorp alleen in de Uitrustingsmederij.
    Misschien ook even vermelden welke dat zijn, afhankelijk van het volk?

Vraag: Is een oase die Klei producteert ook goed om met een 15 cropper te veroveren?
    Antwoord: Wanneer je Gallier bent is dit zeker goed. Als je Romein bent kun je best een Ijzer-oase nemen en Germanen nemen best een Hout-oase.
    Antwoord: Wanneer je Gallier bent is dit zeker goed. Als je Romein bent kun je best een Ijzer+graan-oase nemen en Germanen nemen best een Hout+graan-oase. Uiteraard neem je best zoveel mogelijk 50% graanoases, en anders 25% graanoases met een andere grondstof, of gewoon 25% graanoases zodat je de 25% graanoases met een grondstofn voor je support dorpen kunt laten.

Het vetgedrukte misschien een toevoeging op de antwoorden.

Verder, mooie handleiding. Hopelijk heb je wat aan mijn toevoegende "kritiek".

Jij ook een prettige kerst, en een fijn nieuwjaar!

Edit(vergeten): Als je goud gebruikt, is het ook handig dat je de grondstoffen van je graan NPC-t naar gewone grondstoffen, om van die grondstoffen een leger (in de cropper of een ander dorp) continu te laten draaien

En nog wat:
    @MH: Gelieve het te verplaatsen!
    Je bedoelt zeker @Mod
    Laatst gewijzigd door Thomasss : 20-12-2008 om 14:58

Gebruiker stAx's schermafbeelding

Standaard

Echt een mooie handleiding. Maar zoals JosV zegt, is het misschien handig er een deel aan toe te voegen: Cropper gebruiken als Staldorp. Verder prachtig!

Mijn programma's voor Travian
    Officieel gestopt

Gebruiker Spoetje's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richman Bekijk bericht
    Leuk geprobeerd, maar niet helemaal nuttig in mijn ogen.

In een verdedigingsdorp bouw je natuurlijk nooit grote barakken >_< en de toegevoegde waarde van grondstof-oases zijn natuurlijk bijna gelijk aan 0.

Dit vind ik dus een reactie van niks....

Als je op korte tijd een mooi verdegingsleger nodig hebt. dat zet je daar toch (tijdelijk) een grote barrak neer. Maakt niet uit of deze voor aanval/ verdeging dient. (lijkt mij zo)

Verder kiest ieder toc zelf ze'n oase's die hij inneemt. Of wordt dat in 'vrijdag' voorbepaald wie welke oase's mag nemen.... Lijkt mij toch niet

Ontopic ; Goede handleiding , keurig uitzicht & de nodige informaite : Keep on going.

Spoetnick

Soortgelijke discussies

1. De handleiding voor het maken van een handleiding
    By David | Attention in forum Nieuwe Handleidingen
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 11-02-2012, 19:00

Regels voor berichten