Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 tot 10 van 23

Discussie: Troepenanalyse

Gebruiker Plox's schermafbeelding

Standaard Troepenanalyse

Introductie

Vroeger overheersten de Germaanse aanvallers in het spel. Tegenwoordig zijn er dankzij de Drinkplaats echter steeds meer Romeinse aanvallers. GalliŽrs waren er altijd al in groten getale en dit lijkt zich ook nu door te zetten. Veel mensen raden de GalliŽrs aan beginners aan. Maar zijn GalliŽrs niet ook juist goed voor gevorderde spelers?

Ik heb de waarden van de verschillende troepen in een Excel datafile gegooid, om wat zaken tegen elkaar uit te zetten. Hieruit komen verschillende conclusies die ik graag met jullie wil delen in hapklare brokjes.

Ik heb alle berekeningen gemaakt met de Romeinse Drinkplaats op niveau 20 en barakken en stallen op 20. De aanvals - en verdedigingswaarden van de troepen heb ik berekend alsof ze niveau 20 in de wapensmid hadden.

Laten we eerst de aanvallende spelers eens een stukje vooruit helpen.

Aanvallers

Aanvallers kunnen naar verschillende zaken kijken. Zo kan men kijken naar de aanvalskracht per tijdseenheid of naar de aanvalskracht per graanpunt. Ook hecht men soms waarde aan het aantal grondstoffen dat aanvallende troepen mee kunnen nemen tijdens het farmen. Een enkeling zal misschien ook nog kijken naar de defensieve waarde van aanvalstroepen.

Allereerst een rijtje van troepen die de meeste kracht per trainingstijd hebben:

Kracht per seconde
    1) Equites Caesaris (0,61)
    2) Equites Imperatoris (0,55)
    3) Knuppelvechter (0,54)
    3) Germaanse Ridder (0,48)
    4) Bijlvechter (0,46)
    5) Haeduaan (0,43)
    6) Zwaardvechter (0,42)

Hieruit blijkt duidelijk dat als je kijkt naar de losse units, de Romeinen het beste presteren, gevolgd door de Germanen en daarna de GalliŽrs.
    De troepen worden echter zelden los getraind. Meestal traint men een veeg met infanterie + cavalerie + houtwerk.

Een vergelijking voor de volkeren levert het volgende resultaat:

Kracht per seconde
    1) Germaan: Knuppelvechter + Germaanse Ridder + Kata (1,10)
    2) Romein: Imperiaan + Equites Caesaris + Kata (1,05)
    3) Germaan: Bijlvechter + Germaanse Ridder + Kata (1,02)
    4) Romein: Imperiaan + Equites Imperatoris + Kata (0,99)
    5) Romein: Legionair + Equites Caesaris + Kata (0,96)
    6) GalliŽr: Zwaardvechter + Haeduaan + Kata (0,94)
    7) Romein: Legionair + Equites Imperatoris + Kata (0,90)
    8) GalliŽr: Zwaardvechter + Toetatis Donder + Kata (0,86)

Dan gaan we nu kijken naar de kracht per graanpunt. Want sommige aanvallers zonder externe stallingsruimte zullen dit onderdeel als bepalend ervaren.

Kracht per graanpunt:
    1) Imperiaan (86,9)
    2) Zwaardvechter (81,1)
    3) Equites Imperatoris (78,55)
    4) Equites Caesaris (77,47)
    5) Bijlvechter (75,4)
    6) Germaanse Ridder (63,87)
    7) Haeduaan (60,03)
    8) Toetatis Donder (58,1)

Voor de losse troepen is het duidelijk. Nu gaan we weer kijken naar de vegen.

Graanverbruik per uur trainen:
    1) Germaan: Knuppelvechter + Germaanse Ridder + Kata (67,07)
    2) Germaan: Bijlvechter + Germaanse Ridder + Kata (52,18)
    3) Romein: Legionair + Equites Caesaris + Kata (48,05)
    4) GalliŽr: Zwaardvechter + Haeduaan + Kata (47,07)
    5) Romein: Imperiaan + Equites Caesaris + Kata (45, 28)
    6) Romein: Legionair + Equites Imperatoris + Kata (44,89)
    7) Romein: Imperiaan + Equites Imperatoris + Kata (42,12)
    8) GalliŽr: Zwaardvechter + Toetatis Donder + Kata (41,70)

Wat leren we hieruit?
    Germaan vs. Romein
    Zoals blijkt uit deze gegevens is een Germaanse veeg (Knups + Germaanse Ridder + kata) 48% duurder in het graanonderhoud dan een Romeinse veeg (Imperiaan + Equites Caesaris + kata), terwijl deze veeg maar 4,7% sterker is per tijdseenheid.

De Germaanse knuppelveeg (Knups + Germaanse Ridder + kata) is 59% duurder in het onderhoud dan de Romeinse EI-veeg (Imperiaan + Equites Imperatoris + kata) en slechts 11% sterker.

Een andere Germaanse veeg (Bijlvechter + Germaanse Ridder + kata) is 15% duurder in het onderhoud dan een Romeinse veeg (Imperiaan + Equites Caesaris + kata) en is daarnaast 3% minder sterk.

Een andere Germaanse veeg (Bijlvechter + Germaanse Ridder + kata) is 24% duurder in het onderhoud dan een Romeinse veeg (Imperiaan + Equites Imperatoris + kata), terwijl deze veeg maar 3% sterker is.

Germaan vs. GalliŽr
    De Germaanse knuppel-veeg kost 42% meer in het onderhoud dan een Gallische Haeduaan-veeg, maar is ook 17% sterker.

De Germaanse Bijl-veeg kost 11% meer in het onderhoud dan een Gallische Haeduaan-veeg, maar is ook 8,5% sterker.

De Germaanse knuppel-veeg kost in onderhoud 61% meer dan een Gallische Toetatis-veeg, maar is ook 28% sterker.

De Germaanse Bijl-veeg kost in onderhoud 25% meer dan een Gallische Toetatis-veeg, maar is ook 19% sterker.

Romein vs. GalliŽr
    De Romeinse EC-veeg is 4% goedkoper in het graanonderhoud dan een Gallische Haeduaan-veeg en is ook 12% sterker.

De Romeinse EC-veeg is 9% duurder in het onderhoud dan een Gallische Toet-veeg, maar is wel 22% sterker.

De Romeinse EI-veeg is 11% goedkoper in het onderhoud dan een Gallische Haeduaan-veeg en is ook 5% sterker.

De Romeinse EI-veeg is 1% duurder in het graanonderhoud dan een Gallische Toet-veeg, maar is wel 15% sterker.

Kosten
    1. Romein: Imperiaan + Equites Caesaris + Kata (37749 per uur)
    2. GalliŽr: Zwaardvechter + Haeduaan + Kata (35946 per uur)
    3. Romein: Imperiaan + Equites Imperatoris + Kata (35001 per uur)
    4. Germaan: Bijlvechter + Germaanse Ridder + Kata (32785 per uur)
    5. Germaan: Knuppelvechter + Germaanse Ridder + Kata (31174 per uur)
    6. GalliŽr: Zwaardvechter + Toetatis Donder + Kata (30857 per uur)

Verdere analyses
    - Rellers
    - vegenbouwer (WW)

Verdedigers

Verdedigingspunten Infanterie per seconde
    1) DruÔderuiter (0,42)
    2) Paladijn (0,39)
    3) Phalanx (0,37)
    4) Praetoriaan (0,35)
    5) EI (0,33)
    6) EC (0,31)
    7) Speervechter (0,31)
    8) Knuppelvechter (0,30)

Verdedigingspunten Cavalerie per seconde
    1) Speervechter (0,50)
    2) Haeduaan (0,50)
    3) Phalanx (0,46)
    4) EC (0,38)
    5) Legionair (0,30)
    6) Equites Imperatoris (0,27)

Verdedigingspunten totaal per seconde
    1) Phalanx (0,83)
    2) Speervechter (0,81)
    3) Haeduaan (0,71)
    4) EC (0,69)
    5) Druideruiter (0,64)
    6) Equites Imperatoris (0,60)
    7) Paladijn (0,58)
    8) Praetoriaan (0,54)
    9) Legionair (0,51)

Verdedigingspunten Infanterie per graanpunt
    1) Praetoriaan (81,1)
    2) DruÔderuiter (72,5)
    3) Paladijn (63,85)
    4) Imperiaan + Phalanx (52,4)
    5) EI (46,95)
    6) Legionair + Speervechter + Zwaardvechter (46,6)

Verdedigingspunten Cavalerie per graanpunt
    1) Speervechter (75,4)
    2) Haeduaan (69,6)
    3) Legionair + Phalanx (63,9)
    4) EC (48,73)
    5) Praetoriaan + Gallische Ram (46,6)

Verdedigingspunten totaal per graanpunt
    1) Praetoriaan (127,7)
    2) Speervechter (122)
    3) Phalanx (116,3)
    4) Legionair + DruÔderuiter (110,5)
    5) Haeduaan (98,97)
    6) Paladijn (93,2)
    7) EC (87,9)
    8) Imperiaan (87,5)
    9) EI (85,25)

Graanverbruik per uur trainen
    1) GalliŽr: Phalanx + Haeduaan (51,36)
    2) Germaan: Speervechter + Germaanse Ridder (50,84)
    3) GalliŽr: Phalanx + DruÔderuiter (46,51)
    4) Germaan: Speervechter + Paladijn (46,06)
    5) Romein: Legionair + Equites Caesaris (45,09)
    6) Romein: Praetoriaan + Equites Caesaris (43,55)
    7) GalliŽr: Phalanx (25,71)
    8) Germaan: Speervechter (23,84)
    9) Romein: Legionair (16,67)
    10) Romein: Praetoriaan (15,13)

Wat leren we hieruit?
    Enkele gegevens op een rijtje (uitgaande van de meest voorkomende combinaties).

GalliŽrs:
    Een defencedorp waar Phalanxen + Haeduanen getraind worden is 10% duurder in het graanonderhoud dan een defencedorp waaruit Phalanxen + DruÔderuiters komen en is 5% sterker (als je kijkt naar totaal aantal defpunten).

Twee defdorpen met Phalanxen kosten evenveel qua graanonderhoud als een defencedorp met Phalanxen + Haeduanen en is 8% sterker.

GalliŽrs vs. Germanen:
    Een Gallisch defdorp met Phalanxen + Haeduanen kost in het onderhoud 11,5% meer dan een Germaans defdorp met Speervechters + Paladijenen en is 11% sterker.

Een Gallisch defdorp met Phalanxen + DruÔderuiters kost in het onderhoud 1% meer dan een Germaans defdorp met Speervechters + Paladijnen en is 6% sterker.

Twee defdorpen met Phalanxen kosten in het onderhoud 11,5% meer dan een Germaans defdorp met Speervechters + Paladijnen en is 19,5% sterker.

Germaan vs. Romein
    Een Germaans defdorp met Speervechters + Paladijnen kost 52% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen met Praetorianen en is slechts 1% sterker

Germaans defdorp met Speervechters + Paladijnen kost 45% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen (waarvan 1 met Legionairs en 1 met Praetorianen), maar is ook 13% sterker.

GalliŽr vs. Romein:
    Een Gallisch defdorp met Phalanxen + Haeduanen kost 61,5% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen (waarvan 1 met Legionairs en 1 met Praetorianen), maar is ook 25% sterker.

Een Gallisch defdorp met Phalanxen + DruÔderuiters kost 46% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen (waarvan 1 met Legionairs en 1 met Praetorianen), maar is ook 19,5% sterker.

Een Gallisch defdorp met Phalanxen + Haeduanen kost 69,5% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen (waarvan 2 met Praetorianen), maar is ook 11,5% sterker.

Een Gallisch defdorp met Phalanxen + DruÔderuiter kost 53,5% meer in het graanonderhoud dan twee Romeinse defdorpen (waarvan 2 met Praetorianen), maar is ook 6,5% sterker.

Een Gallisch defdorp met Phalanxen is 70% duurder in het graanonderhoud dan een Romeins dorp met Praetorianen, maar is ook 20% sterker.

Andere factoren
    - Snelheid
    1) DruÔderuiter (16 velden per uur)
    2) Equites Imperatoris (14 velden per uur)
    3) Haeduaan (13 velden per uur)
    4) Paladijn (10 velden per uur)
    5) Equites Caesaris (10 velden per uur)
    6) Germaanse Ridder (9 velden per uur)
    7) Speervechter (7 velden per uur)
    8) Phalanx (7 velden per uur
    9) Legionair (6 velden per uur)
    10) Praetoriaan (5 velden per uur)

- Kosten
    1) Equites Caesaris (20558 per uur)
    2) Equites Imperatoris (17811 per uur)
    3) Haeduaan (16803 per uur)
    4) Germaanse Ridder (13725 per uur)
    5) DruÔderuiter (11341 per uur)
    6) Paladijn (11167 per uur)
    7) Speervechter (8106 per uur)
    8) Phalanx (8100 per uur)
    9) Praetoriaan (6958 per uur)
    10) Legionair (6667 per uur)

Verschillende doelen bij het verdedigen:
    Ik denk dat we twee soorten defence kunnen onderscheiden (en zeker op basis van bovenstaande gegevens): mobiele defence en permanente defence. Deze twee groepen hebben verschillende eisen voor efficiŽntie. Ik denk dat de def/bouwtijd, de snelheid en de def/graanpunt de belangrijkste kenmerken van defencetroepen zijn. Ik zal bovenstaande analyses even in de praktijk brengen voor zowel mobiele defence en permanente defence.

- Mobiele defence
    Mobiele defence zijn de troepen die bij de verdedigers in een alliantie gestald zijn. Ze staan vaak in het dorp waaruit ze gebouwd worden of in een cropper (heel) dichtbij dat dorp, zodat ze snel kunnen gaan lopen. Hierbij is snelheid dus van groot belang. Daarnaast is def/bouwtijd ook van belang en def/graanpunt ook in mindere mate (het doel van deze troepen is om op korte termijn defblokken te plaatsen en tussen te timen; hierdoor zullen de troepen zelden lang in dorpen staan en daardoor is graanverbruik minder van belang).

De beste troepen als mobiele defence rangschik ik daarom in de volgende volgorde:
    1) DruÔderuiter
    2) Haeduaan
    3) Paladijn
    4) Phalanx
    5) EI/EC
    6) Speervechter

Hierbij valt natuurlijk op dat de combinatie van Haeduaan en DruÔderuiter ongeŽvenaard is, omdat zij veel snelheid hebben, veel def/seconde en daarnaast redelijk aantal def/graanpunt (fijn voor stalling en voor de ontvanger van de def).
    Nadeel is wel dat de DruÔderuiter en de Haeduaan beiden uit de stal komen, waar Germanen de luxe hebben om goede defence tegen infanterie (Paladijn)te bouwen uit de stal en goede defence tegen cavalerie in de barak (Speervechter).

Op het gebied van mobiele defence blijven de Romeinen sterk achter. Dit maken zij echter op een andere manier goed (zie hieronder).

- Permanente defence
    Met permanente defence wordt vaak die defence bedoeld die lang 'gestald' staat in bepaalde dorpen, zoals hoofddorpen, aanvalsdorpen of staldorpen. In dit geval (uitgaande van relatieve vrede, hier kom ik later op terug, zie X) is naar mijn mening def/graanpunt de belangrijkste factor. Snelheid is hier van geen enkele waarde; de troepen staan immers stil. De def/tijd component is nog steeds van belang. Hieronder rangschik ik de deftroepen weer naar mijn mening.

De beste permanente defencetroepen (naar mijn mening):
    1) Speervechter + Praetoriaan
    2) Phalanx
    3) DruÔderuiter
    4) Haeduaan
    5) Paladijn

Ik denk dat een alliantie die veel permanente defence nodig heeft, veel waarde hecht aan de combinatie van Speervechters + Praetorianen, gezien zij de beste defence/graanpunt leveren. Een WW moet dus idealiter verdedigd worden met een combinatie van deze troepen. In de praktijk zal dit zelden voorkomen, aangezien er eigenlijk altijd een tekort aan defence is en op dit soort momenten zal bijvoorbeeld de Phalanx weer effectiever zijn (grootste def/tijd) en zal daardoor meer gebouwd moeten worden.
    Op momenten van vrede of op momenten van def-overschotten zijn de Praetorianen de beste units (def/graanpunt). In een alliantie zal dus een goede verhouding gevonden moeten worden tussen verdedigers die vooral focussen op snel veel def maken en verdedigers die focussen op efficiŽnte def maken (def/graanpunt). Hoe meer de graanconsumptie bij een speler of alliantie verzadigd raakt, hoe beter de Praetoriaan (en Speervechter in mindere mate) wordt.
    Volgens diezelfde logica zal aan het begin van de server of in tijden dat er veel def sterft/nodig is de Phalanx (en in mindere mate de Speervechter) nuttiger zijn.

Als men de verschillende volkeren vergelijkt, valt op dat de Romein vooral deftroepen kan leveren die sterk zijn tegen infanterie, terwijl de GalliŽrs en Germanen eenvoudiger een goede mix van def tegen zowel infanterie als cavalerie kunnen bouwen.

Gemixt

Diepgaande analyses

- Welke volkeren zijn er in welke getale en in hoeverre heeft dit invloed op de keuze voor bepaalde units.
    - Welke units zijn naar verhouding sterker in welke fase van een server?

- Gevechtsanalyse: welk volk is het beste tegen welk volk?
    Laatst gewijzigd door Plox : 29-04-2014 om 18:05
    Wij zijn CS. Niets wat menselijk is kan ons aantasten. - S2, 2014-2015.

Standaard

Gereserveerd. Als jullie ideeŽn hebben van analyses die jullie uitgewerkt willen zien, vraag het aan. Ik ga hier morgen mee door.
    Laatst gewijzigd door Plox : 28-04-2014 om 23:22

Standaard

Ook gereserveerd

Gebruiker wiziewizard's schermafbeelding

Standaard

Doe geen moeite... deed ik al voor jou.

http://forum.travian.nl/showthread.php?t=55744
    TC2 10-11 misschien - VLF! // TS2 11-12 Octopus - Yakuza // TS5 12-13 Legacy - Omertŗ - nr 1 aanval //
    http://forum.travian.nl/image.php?type=sigpic&userid=302605&dateline=13634  47703

Standaard

Ik ga alsnog lekker door. Ik vind mijn opmaak fijner om te lezen. Bovendien kom ik misschien wel tot andere conclusies/interpretaties dan jij.
    Laatst gewijzigd door Plox : 29-04-2014 om 00:18

Gebruiker Eremita's schermafbeelding

Standaard

Dit leest een stuk fijner, daar ben ik het mee eens.
    Cynisch, onbetrouwbaar wicht sinds 1995

Gebruiker vinicio's schermafbeelding

Standaard

leest inderdaad een stuk prettiger en je benadert het op een andere manier, wat mij bevalt.

Ik heb ook direct een verzoekje:

def analyse, verschillende eenheden, t.o.v. bouwtijd, graanpunten et c. en met toepasselijke conclusies en zoals hierboven leuke vergelijkingen.

EDIT: je bent het al van plan, excuses. Maar geef dit prioriteit!
    s6 2013: Het Reuzenwratje | Speed eind 2013: Gargoylish| Speed begin 2014: I am THE DEMON WOLF! | S1 2014: Vaerminos

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinicio Bekijk bericht
    leest inderdaad een stuk prettiger en je benadert het op een andere manier, wat mij bevalt.

Ik heb ook direct een verzoekje:

def analyse, verschillende eenheden, t.o.v. bouwtijd, graanpunten et c. en met toepasselijke conclusies en zoals hierboven leuke vergelijkingen.

EDIT: je bent het al van plan, excuses. Maar geef dit prioriteit!
    Wat bedoel je precies? De analyses zoals ik ze al heb, of zoek je nog een andere invalshoek? Ik ga ook zaken berekenen zoals het breakeven-punt tussen hogere kosten voor het bouwen van troepen als zij minder graan per uur kosten tov een goedkopere unit die meer kost. Dat soort zaken en meer volgt nog, maar het is een nogal tijdsintensieve zaak (waarom ben ik er niet eerder aan begonnen?).

Gebruiker vinicio's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plox Bekijk bericht
    Wat bedoel je precies? De analyses zoals ik ze al heb, of zoek je nog een andere invalshoek? Ik ga ook zaken berekenen zoals het breakeven-punt tussen hogere kosten voor het bouwen van troepen als zij minder graan per uur kosten tov een goedkopere unit die meer kost. Dat soort zaken en meer volgt nog, maar het is een nogal tijdsintensieve zaak (waarom ben ik er niet eerder aan begonnen?).
    Euhm, kijk maar ff wat je als eerste op oog had om te doen, dan vul ik het evt wel aan met ideeŽn als mij iets te binnen schiet.

Wat betreft die breakeven-punten: Het is ook leuk om te berekenen wat de breakeven-punten van grote barakken en stallen zijn in de zin van: Kan je beter 12 weken klein draaien of 6 weken klein en groot (ivm graan dat ze eten natuurlijk). Volgens mij kan dit breakeven-punt redelijk verschillen per ras, maar heb het zelf nooit precies uitgerekend.
    s6 2013: Het Reuzenwratje | Speed eind 2013: Gargoylish| Speed begin 2014: I am THE DEMON WOLF! | S1 2014: Vaerminos

Standaard

Dat was ik idd ook van plan om te doen. Al is mijn wiskundekennis relatief matig (beperkt tot Wis B VWO 6).

Regels voor berichten